Skip to main content
Hallo,



Ik zou graag op enkele van mijn toestellen (NAS, android box,...) een vast IP adres toewijzen en vermoed dat de eenvoudigste manier is om een reservatie in de DHCP range toe te wijzen.



Nu lukt het me om DHCP reservaties te maken onder MyModem-DHCP-Static Adresses en op te slaan. Deze worden echter niet toegewezen. (niet na heropstart BBox en ook niet na heropstart van de devices)





Serial Number

LK13305DP340536

Software Version

8c.82A

GUI Version

6.7.0

Hardware Version

2.0

Datapump Version

A2pv6F039f3.d24n



Ik heb reeds een hard reset gedaan van de bbox maar nog steeds hetzelfde probleem. Is dit op te lossen of zet ik hier beter een eigen router achter? (Ik zou ervan uitgaan dat dit een basisfunctie is maar ik heb reeds wat op het forum rondgekeken en vindt hier niet echt een sluitend antwoord bij vragen omtrent dit onderwerp)



Alvast dank voor de reacties!



Grtjs,

Randy

ThomasP, ik ga hier nu wel even buiten topic, is de bug ook bekend met het probleem dat het apparaat (usb stick bv.) die op de usb van de bbox3 aangesloten is na een tijd niet meer herkend wordt en een reboot/reset nodig is om die terug aan de praat te krijgen.
(NB: ik weet 100% zeker dat de oorzaak in de bbox3 moet zitten)

En dit is nu nog altijd zo ! 


ThomasP, ik ga hier nu wel even buiten topic, is de bug ook bekend met het probleem dat het apparaat (usb stick bv.) die op de usb van de bbox3 aangesloten is na een tijd niet meer herkend wordt en een reboot/reset nodig is om die terug aan de praat te krijgen.

(NB: ik weet 100% zeker dat de oorzaak in de bbox3 moet zitten)
Utopia, uiteraard wordt er aan deze bug gewerkt. Maar wanneer de oplossing concreet zal volgen kan ik niet zeggen.

Als je wilt, stuur ik je een ander model waar deze bug niet op is. Stuur me dan even je telefoonnummer door via privébericht.
Dit is inderdaad een bug op het type 'bbox3/S', welke jij hebt.

Je kan wel op de toestellen zelf een fixed IP instellen buiten de in te stellen DHCP range van de bbox. Dit lost het probleem op. (192.168.1.150 bijvoorbeeld)

Indien je wenst, kunnen we de bbox ook omruilen naar een ander type waar deze bug zich niet voordoet. In dat geval, stuur me even een privébericht.


Dag ThomasP,

Bedankt om deze bug te bevestigen.

Helaas kan je op sommige toestellen geen vast ip instellen, vandaar dat ik dit diende te doen via de bbox.

Kan je me laten weten welke modem/router deze bug niet heeft?

Gaat deze bug in de huidige bbox verholpen worden in de nabije toekomst?



Mvg,
Bedankt Thomas
Dit geldt inderdaad ook voor de V+ variant. Deze draait op zelfde firmware.
Hallo ThomsP,

Weet je soms of dit ook geldt voor de V versies?

en of dit voor de versies waar de bug inzit zal opgelost worden door een toekomstige firmware update?

Mvg, Martin
Dit is inderdaad een bug op het type 'bbox3/S', welke jij hebt.

Je kan wel op de toestellen zelf een fixed IP instellen buiten de in te stellen DHCP range van de bbox. Dit lost het probleem op. (192.168.1.150 bijvoorbeeld)

Indien je wenst, kunnen we de bbox ook omruilen naar een ander type waar deze bug zich niet voordoet. In dat geval, stuur me even een privébericht.
geen idee of er een bug is maar dit kan bijna niet anders.

hopelijk zoekt er dit iemand bij proximus eens uit, want dit is echt niet werkbaar
ja het is inderdaad een raadsel waarom dit een tijd werkt en dan ineens na een tijd niet meer zouden ze dit bij Proximus nu echt niet weten of er bij bepaalde bbox'en een bug zit ?

In ieder geval ik heb er nog geen probleem mee gehad , kan mss nog komen 😉
neen, deze stonden in de pool, anders kan je deze zelfs niet instellen op bbox

ondertussen trouwens HW reset, mooi weer alle reservaties ingegeven -> werkt terug zoals het hoort
en bij die toestellen waren de reservatie IP adressen buiten de DHCP pool van de bbox?
neen, deze toestel hebben even uit gestaan (paar minuten hooguit)
Zijn dit toevallig toestellen die enkele dagen uitstaan?
Hier is het probleem terug opgedoken.

Is 16 dagen goed gegaan na een HW reset, helaas vandaag terug 2 devices die ander ip hebben dan dat uit de lijst van reservatie's!
Er moet toch ergens een oorzaak zijn want de instelling doen op de bbox kan zelf een leek uitvoeren dus je moet er geen specialist voor zijn in ieder geval en moet er toch ergens een reden zijn dat er zoveel melden dat DHCP reservatie ofwel:

niet lukt ofwel een tijd lukt en dan opeens weer niet meer en ik heb de indruk dat het probleem bij de meesten het meest voorkomt bij adres reservatie van een wifi printer die lange tijd uitstaat, dit leidt ik af uit de meldingen op verschillende forums en sociale media.....

Nog zo'n voorbeeld ik gebruik een USB stick op de bbox3 en af en toe kan die opeens niet meer aangesproken worden en kan ik het enkel en alleen in orde krijgen door de bbox3 te resetten nu bij een buur die net het zelfde doet blijft dit werken zonder probleem en aan de laptop ligt het zeker niet en ook niet aan de usb stick want proeven gedaan met buur door stick en laptop onderling eens te ruilen, bij hem blijft het werken en bij mij na enkele maanden opeens niet meer.....

En om maar nog een vb te geven sommigen melden dat DynDns instellingen wel werkt op een bbox3 en als ze dan op een ander merk bbox3 proberen werkt dit dan niet en zij doen nochtans de zelfde settings ........
Houd het beleefd aub en geen persoonlijke aanvallen.

De bedoeling van het forum is andere te helpen. Discussiëren hoort daar natuurlijk ook bij maar doe dit op een beleefde manier.



Zelf ben ik ook niet op de hoogte van dergelijke problemen met DHCP reserveringen in de range 192.168.1.2 - 192.168.1.63. Ik heb deze zelf destijds ook zonder problemen gebruikt.

Ik doe voor alle zekerheid even navraag bij onze ingenieurs.
Regulus fijn dat het bij jou werkt, maar als je verder kijkt dan je neus lang is zie je dat de auteur zegt van niet bij hem...

Dus wat is het nut van je opmerking?




Als ik dit forum mag geloven dan vallen configuraties, zeker waar het netwerken betreft, onder de hoofdingen alchemie en de hekserij .... mooi niet ... ik heb in 30 jaar ICT beheer nooit meegemaakt dat setting automagisch oplossen in de ijle lucht, tenminste toch niet als alles conform werd uitgevoerd ... en 't is niet voor niets dat we destijds de boutade "system halted, hit any user to continue" hebben uitgevonden ... voor de rest, veel geluk ermee. 😁
We zouden er meer baat bij hebben moest er iemand de echte reden kunnen opgeven waarom het niet bij iedereen goed blijft werken, de enige redenen die ik zelf al meegemaakt is wanneer de bbox een patch gekregen heeft en bij ook bij een reset, maar de echte reden waarom het dan niet goed blijft werken buiten deze twee opgesomde, zou wel heel interessant zijn om weten en zeker voor de klanten die dit probleem wel voorhebben.

NB: bij mij werkt (blijft het werken) het ook maar daar zullen de anderen ook niet veel boodschap aan hebben waarbij dit niet het geval is :IMHO:
Regulus fijn dat het bij jou werkt, maar als je verder kijkt dan je neus lang is zie je dat de auteur zegt van niet bij hem...

Dus wat is het nut van je opmerking?
Er wordt hier toch een ongelofelijke hoop onzin meegegeven en verder meegesleept ... Ik heb sinds jaaaren vaste DHCP LAN adressen vastgelegd in het bereik .1.2 -> 1.63 .. en ik heb dat maar EEN keer moeten herconfigureren namelijk bij de overstap van bbox-2 naar bbox-3, de logica zelve dus, verder "bougeert" dat voor geen millimeter, bij geen enkele update/upgrade. (Sagem bbox-3)
Natuurlijk mag hij dat proberen waarom niet ...... en proximus kan toch alleen maar het zelfde publiceren denk ik toch, trouwens deze gegevens vind je toch ook min of meer in de bbox zelf terug .... en waarom zou het niet werken ip reservation werkt ook enz... maar voor hoe lang .... enfin allemaal zaken die we ondertussen al weten als trouwe forum bezoekers....
Ok - los van het feit dat Px beter deze info op eigen website zou publiek maken onder support - waarom zou de auteur dit niet proberen (lukt het niet dan schaadt het niet)?
ook even gegoogeld en stel vast dat je blijkbaar op het nog op een reeds verouderde blog topic op bgctv.skynetblogs.be/......... terecht gekomen bent een recentere topic daar geeft wel de goede info

# BBOX3 IP Address Pool #

De standaard instelling bij een B-box3:

- deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63

- de range 192.168.1.64->127 voorbehouden voor de decoders.

- Adressen boven 192.168.1.127 voor statische LAN adressen.
?

En het voorstel om de in je link die je meestuurt om de DHCP range aan te passen op de bbox zou ik niet aanraden om de reeds welbekende veel besproken verveelde reden ...... ?



-> Op BBox of op toestellen zelf

*****************

BBOX3 IP Address Pool #

De standaard instelling bij een B-box3:

- deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63

- de range 192.168.1.64->99 voorbehouden voor de decoders.

- Adressen boven 192.168.1.100 voor statische LAN adressen.

Bij Bbox3 Technicolor is dit niet 192.168.1.64->99 maar 192.168.1.64->127.

Reageer