Vraag

DHCP reservaties

  • 17 March 2018
  • 30 reacties
  • 4124 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Dat van die toestellen zelf een IP adres geven had ik hierboven al voorgesteld maar sommigen hebben toestellen waar het niet altijd evident is van een vast IP adres toe te kennen zoals ik hier af en toe toch ook als opmerking lees .
En het voorstel om de in je link die je meestuurt om de DHCP range aan te passen op de bbox zou ik niet aanraden om de reeds welbekende veel besproken verveelde reden ......
Reputatie 7
Badge +4
Ter info: het is wel in het frans
https://forum.astel.be/showthread.php/244397-NAS-fixer-IP-dans-bbox3

grosso modo komt het evenwel neer op het 1e voorstel van Martin hierboven
NB: Je kunt natuurlijk ipv adresreservatie op de bbox ook op je toestellen zelf vaste IP adressen toekennen buiten de DHCP range hoger dan 192.168.1.127 dus 128 enz...

dat zou toch moeten lukken, neen?
1) Als je met router werkt en de DHCP van de bbox niet uitzet, moet je inderdaad opletten dat je IP adressen kiest buiten de DHCP range van de bbox dus hoger dan 192.168.1.127
De decoders worden gewoon verder op de bbox aangesloten.
2) Maar de meesten laten hun router een zelfde 2de pppoe sessie opbouwen (router krijgt dus een WAN IP adres zoals de bbox er ook ene krijgt bij het opbouwen van de 1ste pppoe sessie) waarbij de bbox dus gewoon een doorgeefluik wordt voor alles wat je op de router aansluit (ook hier in dit geval blijven de decoders gewoon op de bbox aangesloten) , die doorgeefluik wordt pppoe passtrough genoemd wat de bbox ondersteunt en moet je u verder van de bbox niks meer aantrekken ook de instellingen in je bbox moeten in principe niet veranderd worden.

Voor punt 1) kun je ook in een ander segment werken met de router bvb 192.168.2.X
Dag Martin,

Het lijkt me dat ik, indien ik een andere router plaats, de dhcp op de bbox moet uitschakelen aangezien ik anders conflicten ga krijgen met de b-box en de router. Werken de decoders dan nog want deze moeten natuurlijk ook een IP adres toegewezen krijgen?

Mvg,
Randy
Het is inderdaad zeer verwarrend er zijn er die geen problemen hebben en anderen melden wel problemen met het reserveren van IP adressen op de bbox. Het beste is nog altijd van met een eigen router te werekn waar je een pppoe sessie opstart en de bbox laat voor wat ze is en waar je enkel de decoders op aansluit en al de rest laat gebeuren via de eigen router waar je meer de baas bent over allerlei instellingen die je wenst re doen.
NB: Je kunt natuurlijk ipv adresreservatie op de bbox ook op je toestellen zelf vaste IP adressen toekennen buiten de DHCP range hoger dan 192.168.1.127 dus 128 enz......

Reageer