Vraag

Desktop krijgt geen geldig IP via ethernetkabel, maar laptop wel (met zelfde kabel)

  • 16 July 2018
  • 6 reacties
  • 393 Bekeken

Reputatie 1
Dag forumleden,

Graag had ik jullie advies en bedenkingen over onderstaande zeer vreemde situatie.

Wanneer ik mijn desktop m.b.v een 7,5 m lange cat 5e ethernetkabel aansluit op een willekeurige LAN-poort van mijn bbox3, krijgt deze geen geldig IP-adres. Het netwerkcentrum op deze Windows 7 Home Premium zegt dan "onbekend netwerk - geen internettoegang". Wanneer ik echter op deze pc een andere (10 m lange) cat 5e ethernetkabel gebruik, werkt alles vlekkeloos. (De pc ontvangt direct een geldig IP en kan probleemloos op internet.)

Omdat ik dacht dat de kabel mogelijk beschadigd was geraakt, heb ik mijn laptop met die label verbonden met mijn bbox3. Tot mijn verbazing werkte nu de verbinding vlekkeloos.

Extra detail: Als ik een koppelstuk gebruik om de 7,5 m en de 10 m kabel aan elkaar te zetten, krijgt mijn desktop geen IP en mijn laptop wel.
Het ligt niet aan de Windows, want als ik de PC opstart vanaf een Linux live (boot cd), ervaar ik net hetzelfde.

Dus vandaar de topicvraag: Hoe kan het dat mijn desktop geen geldig IP krijgt wanneer deze via kabel verbonden is met de bbox3 terwijl mijn laptop via diezelfde kabel wel een geldig IP krijgt ?

Zal dit probleem opgelost zijn als ik een nieuwe 7,5 m kabel koop ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,
Tim

6 reacties

Die kabel 7,5 m utp kabel die je gebruikt is dit een rechtdoor of een gekruiste



uw latop ethernet kaart kan die waarschijnlijk onderscheiden en deze van je pc niet !
Reputatie 1
Dag Martin,

Hartelijk dank voor je reactie. Het heeft enkele weken geleden met die kabel nog wel gewerkt (op die pc) maar toen heb ik die pc moeten vervoeren en sindsdien stelt het probleem zich. Ik krijg er kop noch staart aan.

Hoe kan ik zien of een kabel rechtdoor of gekruist is ?

Met vriendelijke groeten,
Tim
ik weet niet of de utp stekkers die er op staan doorzichtig zijn want dan kun je zien of de kleur van de draden aan de kant van de kabel in de zelfde volgorde liggen als de andere kant van de kabel en als dit zo is, is het een kabel rechtdoor.
Reputatie 1
Dag Martin,

Hartelijk dank voor je reactie. Op beide kabels zijn de stekkers doorzichtig en zitten de draadjes in dezelfde volgorde. Volgens mij zijn het beiden dus "rechtdoor" kabels die ik gebruikt heb (zowel die 7,5 m als die 10 m lange).

Wat is het beste om je pc met de bbox3 te verbinden (rechtdoor of gekruist) ?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Tim
rechtdoor is het beste dit zijn ook de utp kabels die proximus levert.
Mvg, Martin
Reputatie 1
Dag Martin,

Hartelijk dank voor uw reactie. Dan ga ik een van de komende dagen bij een lokale computerwinkel een nieuwe 7,5 m rechtdoor UTP kabel halen zodat dit vreemd probleem opgelost is.

Met vriendelijke groeten,
Tim

Reageer