De Cloud van Proximus; minder veilig dan je denkt!

  • 25 January 2019
  • 5 reacties
  • 367 Bekeken

Bovenstaande onderwerp zou niet misstaan als krantenkop. Korte samenvatting van mijn probleem voor de aandachtige lezer: Al mijn documenten en foto's op de Cloud zijn niet meer toegankelijk en hoogst waarschijnlijk niet meer te redden. Veilige en online storage...ik denk het niet.
Begin november wil ik als bestaande Proximus klant (Toen TV+vast tel+internet) 2 mobiele nummers toevoegen aan mijn pack (ik word dus Tuttimus klant). Nuttig om weten: via de werkgever van mijn vrouw kunnen we genieten van 10% korting op het Tuttimus pack . Ik besluit beroep te doen op dit voordeel.

Een vriendelijke dame vertelt me telefonisch dat ik zonder problemen Tuttimus kan krijgen maar dat het klantennummer dan best op mijn vrouw vermeld staat omdat we die korting via haar werk krijgen. Ik krijg de garantie dat er verder niks wijzigt (behoud emailadres, myproximus etc)

Weekje daarna; bevestiging via mail van de bestelde wijzigen en wat merk ik: oud klantennummer is geschrapt, nieuw klantennummer gekregen op naam van mijn vrouw. Gevolg hiervan; inloggen via de app myproximus lukt niet meer. Soit, om dit verhaal niet al te langdradig te maken, na ettelijke contacten (via chat, web, telefonisch) heb ik terug toegang tot myproximus.

Echter, de cloud blijft niet toegangelijk, telkens een foutmelding. Ik heb echt veel geduld gehad, altijd correct en beleefd geweest maar nu ben ik stilaan woedend. Het is te gek voor woorden. Telkens word ik doorgestuurd van de ene persoon naar de andere of krijg ik beloftes dat er snel contact zal opgenomen worden. Feit is dat ik heel wat persoonlijke foto's en documenten kwijt ben, ik dacht dat ze veilig waren op de cloud. Emotionele waarde van bepaalde foto's is onbetaalbaar. Stel uzelf eens voor, uw foto album gaat in vlammen op. Bepaald gelukkig kan je daar niet van worden.


Waarom kan ik geen duidelijk antwoord krijgen? Een oplossing? Een onderlinge regeling? Er is enkele weken terug een dossier opgemaakt, tot op heden -zoals gewoonlijk intussen- geen antwoord.

This topic has been closed for comments

5 reacties

Update: Omdat ik na een 16tal dagen nog niks gehoord had omtrent de status van mijn dossier heb ik via chat daarnet even gepolst. Dit is het antwoord : goeiedag, ik zie dat dit afgehandeld is. het antwoord was dat de overname op 15/11/18 gedaan is en dat de gegevens op de cloud maar 30 dagen beschikbaar zijn; hier kan jammer genoeg niets aangedaan worden.

Met andere woorden: U bent al uw persoonlijke foto's en dergelijke kwijt, door pure onkunde van Proximus zelf. Er kan jammer genoeg niets aan gedaan worden.😔 đŸ˜€ 😭
Reputatie 4
Badge +1
Om deze reden heb ik altijd afgezworen mijn persoonlijke gegevens ergens op internet te bewaren (zoals providers zo mooi voorstellen... zoooveeel gigabytes, en veilig, jaja je ziet wel.) Op je eigen PC, en liefst een goede backup maken (vroeger op cd of dvd, heb ik nog altijd, maar een extra en verwijderbare (usb) harde schijf (ikzelf heb nu zelfs een verwijderbare schijf , die rechtstreeks op moederbord hangt, in een docking station), is nog altijd het beste, want cd's en dvd's verliezen data na verloop van tijd !. Ik merk zelf , dat zeer oude (te klein geworden,en daarom vervangen door grotere-) harde schijven nog perfect alle gegevens kunnen lezen, terwijl veel dvd's en cd's nog wel een leesbare index hebben, maar als je het bestand wil openen is dat verminkt of niet meer leesbaar.
Zelfde is geldig voor een pc-backup: ook regelmatig een nieuwe maken , en binnen je eigen bereik..., zeker nooit op internet, en op een medium dat je ten allen tijde kan lezen vanaf een naakt opstart-systeem(vandaar mijn "verwijderbare harde schijf " direct op moederbord, die vereist geen extra drivers of zo, en is altijd leesbaar door de backupsoftware die de backup kan terugzetten.

Probleem van "cloud" of hoe-ze-dat-ook-heten is, dat als je van provider verandert, je dik in de shit zit, want zelfs als je er nog aan kunt..., begin maar eens alles over te zetten naar andere plaats (via je PC , dus in stukjes).
Ook op tijd opkuis houden: te oude data die niet meer geldig is, onverbiddelijk verwijderen, idem voor foto's die niet goed zijn of je nooit zult gebruiken, omdat je er bvb 5 dezelfde hebt (gebeurt...)- haal er de beste over en wis de overige. Je zal versteld staan hoeveel kleiner je opslag kan worden die je nodig hebt !
Als je bv werkt met twee clouddiensten (bv one drive en google drive), buiten proximus cloud, zoals ik dit doe, dan is er weinig of geen risico dat je iets zal verloren gaan.
Reputatie 2
Badge
Twee cloud diensten = twee keer betalen. Liever niet.
Heb zelf goede ervaringen met backups op SSDs. Een goede SSD van Samsung van 512GB is de laatste tijd betaalbaar geworden. En razend snel.
En als tweede Backup gebruik ik 25GB Blu-Ray discs. Deze bewaar ik op een andere locatie (ander adres).
"Twee cloud diensten = twee keer betalen. Liever niet."

Ik betaal hiervoor twee maal 0 € ! â˜ș
Ik sla daar ook maar mijn dagellijks belangrijke data op die automatisch gesynchroniseerd worden op google- en onedrive en voor grote opslag op de tweede HD van mijn laptop en als bijkomende backup een aparte harde schijf.