Vraag

Constante netwerk poblemen.

  • 3 July 2020
  • 7 reacties
  • 156 Bekeken

Sinds vorige week ondervind ik constante onderbreking van het netwerk, nu heb ik gisteren iemand van technische dienst gecontacteerd en blijkt dat de infrastructuur in onze straat verouderd is. Toch betaal ik netjes mijn Maxi abonnement en heb maar “MINIMALE verbinding”. er wordt maar 15 a 20 Mb gemeten als ik mijn netwerksnelheid meet, terwijl ik betaal voor 100Mb.

 

Wanneer gaat er hier mij eens iemand mee helpen, ik werk momenteel thuis en heb Maximale verbinding nodig. Overschakelen naar concurrent is misschien nog de beste oplossing?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dag Christel

 

Laat mij eerst even starten met melden dat er NOOIT voor snelheid wordt betaald, maar altijd voor het volume (de hoeveelheid) aan internet in je abonnement. :blush:

Ik weet nie waar het werd gevonden dat je ‘infrastructuur in de straat verouderd is’ want dit staat volledig los van de reden waarom een snelheid bepaald wordt.

De snelheid van een lijn hangt altijd af van de afstand van de woning tot aan de verdeler van Proximus. Ik zie dat er een voorzien profiel is bij jullie van 12,5 MBPS, maar de lijn werd via automatische badge verhoogd naar 25Mbps (dubbele van de snelheid omdat de kwaliteit van je lijn net zo goed is). Telkens lijnen hoger kunnen worden gezet zal die automatische badge dit ook onmiddellijk doen want deze gaat draaien om de +-72u. 

Dus nee, je ‘infrastructuur ‘ is zeker niet verouderd :wink: , je toestellen zelf zijn dat ook niet want die draaien op de meest recente software. 

 

Indien je wenst kan je altijd een gratis HappyHouse bezoek aanvragen om je lijn te laten nakijken. Klik hier voor meer info

Beste,

 

deze info komt van de technische dienst, eergisteren heb ik gebeld ivm ons abonnement naar Flex om te leggen, en had ik ook de problemen met constant wegvallend netwerk, terwijl ik thuiswerkend ben is dat echt geen pretje?

En mag ik ook even melden dat “snelheid” wel door Proximus als een van de verkoopspormoties wordt gebruikt => Nu in de Flex krijg je ook mee : 5G aan max snelheid en rest aan verlaagde snelheid .

Na het bellen ivm abbo , kreeg ik iemand aan de lijn en deze heeft toen netwerk gemeten. Ik betaal Maxi abonnement, dus dan gaan we ervanuit dat we ook aan een hoge snelheid, kunnen surfen en gamen? Wat dus niet het geval is. Onze straten zijn niet voorzien van Fiber netwerk en er staat ook geen werken gepland (is ook meegedeeld door jullie technieker aan de lijn) De technieker gaf mij een waarde van 15Mb, zelf meet ik over de woning met onze snelheidstest wifi nooit boven de 20Mb. Maar de snelheid is niet alleen het probleem=> we worden de laatste dagen steeds geconfronteerd met weggevallen netwerk. We wonen hier nu al 11 jaar, ik heb al meerdere malen een nieuwe B-box mogen komen halen, Er is ooit 1 technieker hier langsgeweest, toen hadden we ook Maxi abonement met HD TV, terwijl onze lijn dit niet beschikbaar had. Die technieker heeft dan in een kast in de straat “iets” veranderd van aansluitingen, en heeft toen ook meegedeeld, dat onze straat een heel verouderde infrastructuur heeft. (Dus ik meld maar wat mij door jullie mensen gezegd werd)

 

Dus ik zou inderdaad graag eens een nazicht hebben en dan meekrijgen wat de mogelijkheden in de woning zijn. (Heb recent ivm thuiswerken een Booster bij aangeschaft, en nu kwamen ze op de proppen met een Proximus: Mobile Coverage Extender NL (WEB)

Ik zou gewoon het voorstel van Charlotte.D van Proximus eens opvolgen, namelijk:

Indien je wenst kan je altijd een gratis HappyHouse bezoek aanvragen om je lijn te laten nakijken. Klik hier voor meer info

door het aanvraag formulier in te vullen > klik hier 

Dan kan de proximus technicus alles even analyseren en de mogelijkheden bespreken ook van de mobile coverage extender enz…. 

 

Wat de wifi snelheden betreft zeker op de 2.4 wifi band die druk bezet is (naburige wifi signalen die de uwe kunnen verstoren ) ie het soms nodig zelf een ander wifi kanaal te kiezen om beter resultaten te behalen bv kanaal 11 ipv kanaal 1.
Indien mogelijk beter de 5.0 wifi band kiezen op je toestellen.

Maar daarom best eens proberen door “One SSID” uit te zetten op je bbox indien die opstaat om vast te stellen of dit beter resultaten geeft ook na het veranderen van een wifi kanaal.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)

ivm met speedtesten als je die doet altijd best via een bekabelde verbinding uitvoeren, 
bv via laptop ver bonden met utp kabel aan de bbox en die vergelijken met de resultaten die je hier kunt terugvinden > http://proximus.be/internetsnelheid (max gegarandeerde snelheid zou je ± moeten halen)
Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 (downloaden > klik hier) om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

NB: tijdens weekend komt niemand zelf langs die van Proximus is!

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt mij aangewezen dat u de minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres als nieuwe klant nakijkt

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Ik vind niet direct een startprofiel van 12.5 Mbps terug, mogelijks betreft het een basisprofiel type 12 Mbps::

voor een non vectorised line LP304 12/1 en bevindt u zich op een afstand van +/- 1.5 km van een LEX (telefooncentrale)

of voor een vectorised line LP 225 12/1 en bevindt u zich op een afstand van +/- 2.7 km van een straatkast KVD/ROP

Ik begrijp uit bovenstaande dat het Dynamic Line Mangement systeem (DLM) op basis van resultaten van automatische testen uw lijnsnelheid naar (bruto) 25 Mbps zou verhoogd hebben (netto = +/- 90%)

U kunt indien u over een BBox3  type Sagem zou beschikken de situatie van uw lijn zelf meer in detail nakijken via de Sagemtool als user met uw user password op uw Bbox

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066

De belangrijkste parameters zijn

current/maximum bit rate down/up in Mbps (25/x?)

noise margin down/up in dB (indien » 10 dB is in principe een snelheidsverhoging door DLM nog mogelijk)

profile name 25/x?

DLM/Repair profile yes/no yes/no?)

ROP/modem compatible yes/no (x/no?)

Distance in m xxx m?

 

Indien gebruik gemaakt wordt van WiFi best indien mogelijk gebruik maken van WiFi 5.0 (cfr. info @Martin), biedt de hoogste snelheden en is minder gestoord door andere toestellen maar heeft een kleiner bereik

 

Een Mobile Coverage Extender (MCE) is bedoeld om de mobiele dekking binnenshuis voor gesprekken op 3G te verbeteren/mogelijk te maken (= een eigen “cel” die gebruik maakt van uw eigen vaste internetaansluiting om 3G gesprekken mogelijk te maken)

= kan uw vaste internetsnelheid  uiteraard niet verhogen

 

Toegegeven er is een EU richtlijn die stelt 100% dekking 30 Mbps & 50% dekking 100 Mbps in/tegen 2020, maar blijkbaar is er o.a. in België nog “veel werk te doen”

In principe is er de xdsl&4G “Tessares”-oplossing maar deze wordt door Proximus slechts in beperkte mate “case bij case” toegepast en voor zover mij bekend niet indien reeds snelheden van bv. 20 Mbps zouden worden gehaald op xdsl (adsl/vdsl), in tegenstelling tot KPN Nederland die het op ruimere schaal gebruikt in de zgn. “buitengebieden” maar ook steeds enkel wanneer er voldoende 4G dekking is

https://www.tessares.net/

opgepast via de mobile coverage extender  kan alleen iemand in huis er gebruik van maken die een prox simkaart  gebruikt.

Bedankt voor jullie reacties en tips =

De speedtest internet lukt niet volgende melding “Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.”

 

De Proximus Cloud ivm het testen van mijn Bbox blijkt verlopen ? Melding “uw sessie is verlopen, gebruik uitnodigingslink opnieuw” (?)

 

IVM het  WiFi 5.0  dit vind ik niet terug in mijn “beschikbare wifi netwerken”.

 

En de lukt ook niet .

 

Ik zal dus een aanvraag maken om iemand langs te sturen ivm een check

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Sagemtool cfr userbase 

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=43902

De tool kan hier gedownload worden: https://www.proximuscloud.be/web/app/sh ... 84LSiVO432

&

Tenzij uw PC/laptop geen WiFi 5.0 zou ondersteunen (of zich te ver van de Bbox bevindt) is mogelijks OneSSID actief voor uw Bbox3

Cfr info @Martin hierboven

 

Reageer