Vraag

Breedband intenetaanbod Proximus op adres : info Proximus & BIPT up to date?

  • 29 December 2022
  • 2 reacties
  • 70 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Het BIPT heeft recent op de website ibpt | Dataportaal - Atlas van vaste lijnen (bipt-data.be) op basis van info van de vaste netwerkoperatoren, de op individueel adres beschikbare snelheid gepubliceerd.

 

Concreet is bv. o.a. op mijn locatie beschikbare snelheid op deze website van het BIPT (op basis van info van Proximus: 50 - 100 Mbps down / 1-10 Mbps up) of de informatie op de Proximus website Speedtest internet connectie | Proximus verkeerd, tenzij er een kerstmirakel zou gebeurd zijn.

 

Ik ga ervan uit dat het uiteraard de bedoeling is/was van het BIPT dat een operator informatie over de “normaal beschikbare snelheid” en niet over de “geadverteerde snelheid” zou ter beschikking stellen.

 

Graag nazicht en correctie door de onderliggende betrokken technische diensten.

Ik weet dat de netwerkoperatoren conform de wetgeving info aan het BIPT moeten overmaken met betrekking tot planning en vooruitzichten voor komende 3 jaar

 

Dank bij voorbaat 


2 reacties

Reputatie 1

Ik heb het inderdaad toevallig gisteren ook opgemerkt: de ‘vernieuwing’ van de atlas der vaste lijnen op de website van het BIPT. Nu, ik vind het een hele verbetering en alvast een verdienstelijke poging om een duidelijk beeld te krijgen van wat je waar kan verwachten.

@M_016 als ik de atlas in onze omgeving bekijk, lijkt dat wel te kloppen: opgegeven snelheid lijkt eerder praktische snelheid dan theoretische snelheid. In uitreksel atlas hieronder van onze buurt zie je mooi de huizen die verder verwijderd zijn van de kast en gradueel lagere snelheden (100-150 => 50-100 => 30-50 => 10-30 => 1-10 Mbps) die worden opgegeven, dat lijkt wel ongeveer met de praktijk overeen te stemmen, maar ik kan best geloven dat dit niet overal precies overeenkomt.

 Graag zo nauwkeurig mogelijke info natuurlijk, maar het is een grote verbetering dat nu per huisnummer de verbinding te controleren valt! 👍 Zo worden de grootste probleemzones ook duidelijk in kaart gebracht.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat deze nieuwe atlas van de vaste lijnen weinig of geen toegevoegde waarde biedt

Concreet is de betrokken info op voor vaste lijnen op adres immers ook (op vrij betrouwbare wijze vermoed ik) beschikbaar op de websites van Proximus, Telenet en Voo 

Bij Proximus ontbreekt op de website xdsl evenwel spijtig genoeg de conform de regelgeving “normaal beschikbare snelheid”(maar toegegeven er is wel een “minimum gegarandeerde snelheid” voorhanden (althans voor vdsl niet voor adsl)

 

Ik heb een aantal testen gedaan in mijn regio (stad & gemeentes in de buurt) en eveneens voor een aantal “witte/grijze zones” uit de lijst van het BIPT 2021 (België) en zie bij Proximus voor deze locaties groen (100% dekking) met systematisch downloadsnelheden van 50 à 100 Mbps wat uiteraard op deze locaties gewoon niet kan 

Reageer