Hallo.
Binnenkort zijn we van plan om te verhuizen. Het is de bedoeling om het huis volledig te voorzien van internet, aangeboden door de Proximus diensten. Op dit moment zijn er twee DSL-poorten in de garage en in onze kantoor.
Het is wel de bedoeling om één DSL poort in de woonkamer te plaatsen waar de modem zal staan voor een directe verbinding met onze V7-decoder (TV).
Dit moet mogelijk zijn, maar we hebben wel een lastige probleem als we ook boven internet willen hebben.
De vloer van de bovenste verdieping is gemaakt van puur beton. Radiosignalen zoals Wi-Fi kunnen er nauwelijks tot onmogelijk doorheen dus hebben we geen andere keuze dan bekabelde internet naar boven te brengen gezien het feit dat WiFi versterkers zoals de WiFi-booster van Proximus ook geen mogelijkheid is.
Een ethernet kabel aangesloten op de modem, naar boven brengen is ook geen fijne keuze omdat we dan een zeer lange kabel via de trap naar boven moeten brengen. Onze trap naar boven zou zeer ver liggen van de modem die we in de woonkamer willen plaatsen.
De moeilijkste keuze is om een ethernet kabel naar buiten te brengen, vervolgens via het dak naar binnen, boven.
Deze moeilijke keuze is natuurlijk de laatste mogelijkheid die we hebben. Want wij hebben een (voorlaatse mogelijkheid?)/theorie die ons via een DSL kabel zonder de modem onze tweede verdieping kunnen voorzien van internet.
In de garage is er net als in onze kantoor een DSL poort van Proximus (wel een verouderde want er staat ‘Belgacom' maar die kunnen we vervangen, neem ik aan.) Ik heb op Amazon een kabel gevonden die aan de ene kant een RJ11 (DSL)-aansluiting heeft, en aan de andere kant een RJ45 (ethernet)-aansluiting. Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om de converter die op de DSL poort is aangesloten, voorzien van een splitter (één voor de DSL poort in de kantoor die we in de woonkamer willen hebben en één voor boven.)
Boven, is er al een gat die ons de mogelijkheid geeft om eventueel die kabel van Amazon van de garage naar boven te brengen en vervolgens hem aan te sluiten op een optionele router (Netgear).
Hoewel dit de meest logische theorie is om zonder de BBOX modem onze router te voorzien van WiFi en eventueel bekabelde internet, is het beter om via deze fourmpost na te vragen of dit ook echt mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
- Peter.