Beantwoord

Boosters verliezen dagelijks verbinding

  • 3 April 2022
  • 6 reacties
  • 125 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb een Proximus fiber verbinding met met een bbox 3 en twee boosters. De boosters werken prima wanneer ze een verbinding hebben, maar verliezen die verbinding bijna dagelijks. Beide boosters verliezen op hetzelfde moment hun verbinding, en tonen daarna enkel nog een brandend power lampje. De enige oplossing die ik gevonden heb is de bbox 3 te herstarten door deze uit te schakelen en na tien seconden terug in te schakelen. Eens de bbox 3 is heropgestart vinden de boosters enkele minuten later de verbinding terug en werkt alles terug naar behoren. Dagelijks moeten de bbox herstarten en soms de boosters verliezen tijdens een videocall is echter niet ideaal… Heeft iemand enig idee waarom beide boosters dagelijks de verbinding tegelijk verliezen? Bedankt!

 

Piet

icon

Beste antwoord door HadewychT 22 April 2022, 14:40

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@PietPiet Dit zou er normaal geen invloed op mogen hebben. Gelukkig werkt het nu een stuk beter.

Bedankt Hadewych, Martin!

 

Is het mogelijk dat het onderbreken van de verbinding veroorzaakt wordt door de tv decoder? Deze stond vroeger 24x7 aan. Ik ben deze vorige week beginnen uit te zetten na gebruik en sindsdien vallen de boosters nog maar zelden uit.

 

Mvg,

Piet

Reputatie 7
Badge +4

@PietPiet Je wifi-signaal is inderdaad niet ideaal. Het wordt wel wat gestoord door omliggende wifi-signalen, maar ook de communicatie tussen je B-box en de boosters is niet optimaal. 

Je kan deze toestellen best zoveel mogelijk in een open ruimte plaatsen en vb niet in een kast of met de kabels richting een muur of ander obstakel omdat de antennes aan die zijde zitten. Als het mogelijk is kan je ze best wat proberen te verplaatsen. Op de boosters zou het ‘link quality’ lichtje best groen (evt oranje) branden. Rood wijst op een slechte ontvangst. 

Hier vind je alvast nog extra tips om je wifi te verbeteren. 

Dit kan en vooral als je op de 2GHz band contact maakt met je toestel op 5 Ghz band is de kans kleiner.

Controleer bv. via een Wifi Analyzer-app of InSSIDer de binnenkomende WiFi netwerken en de gebruikte kanalen.
Wifi analyzer vind je ook in de windows Store bv voor op je windows laptop/pc en ook google play store…

of InSSider vind je → 
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

Louter ter bijkomende info:

10 tips om je wifi en internet te verbeteren | Proximus

Traag internet? Je wifi versterken doe je met deze tips | Proximus

Hoe kun je je wifi verbeteren? | Proximus

Bedankt voor het snelle antwoord! Ik heb de bbox volledig gereset via de resetknop maar zonder effect: de boosters hielden het opnieuw maar een dag uit. De eerste booster staat 4m van de bbox in dezelfde kamer dus afstand zou het niet mogen zijn. Heb net ook enkele speedtests gedaan terwijl de boosters uitstaan en kom op een gemiddelde snelheid van 40mbps. Ik woon in een appartement in een drukke buurt. Is het misschien mogelijk dat andere wifi netwerken het mijne af en toe verstoren?

eventueel de bbox eerst eens resetten en dan zien of dit iets opgelost heeft 

bbox resetten = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Ook natuurlijk er op letten dat de boosters niet te ver van de bbox staan zodat ze toch voldoende wifi signaal ontvangen van de bbox op de 5Ghz wifi band eventueel eens met een smartphone  kijken hoeveel wifi signaal er op 5Ghz binnenkomt van de bbox op diezelfde als de booster (eventueel booster even spanningsloos zetten zodat je zeker weet dat de wifi 5.0 van je bbox binnenkomt en niet die van de booster zelf)