Vraag

Bbox3v+ wifi troubleik

  • 15 August 2021
  • 7 reacties
  • 160 Bekeken

Beste, ik zit al een tijdje met een vraag ik wil een eigen privewifi netwerk uitbouwen, nu ik had van asus een mesh systeem gekocht, ik heb het van armoei moeten terug binnen doen want het werkte niet, en hij zegde dat dat aan de bbox ligt. Dus weet iemand welk toestel of systeem wel werkt dat ik achter de bbox kan zetten en 1 netwerk kan maken zonder bridges of nodes van proximus. 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Je wilt graag je privérouter gebruiken om zo je eigen netwerk te beheren? Volg dan deze stappen:

  1. Verbind je privérouter via de LAN-uitgang van de b-box met de WAN-ingang van de privérouter.
  2. Zet de DHCP-functie op je privérouter AAN.
  3. Wijzig de IP-instellingen van je privérouter zodat deze verschillend zijn van de b-box:
    • Default Gateway: wijzig deze naar een ander IP-adres dan dat van de b-box, bv. 192.168.2.1.
    • DHCP-range: wijzig deze naar een andere range dan die van de b-box, bv. 192.168.2.2 - 192.168.2.255.
  4. Maak een PPPoE-sessie aan op je privérouter met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je internetverbinding.

De toestellen die verbonden zijn met je privérouter zullen nu een IP-adres krijgen van je privérouter en niet van de b-box. De WAN-verbinding (bv. voor remote access), zal ook verlopen via je privérouter.

Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we je aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box.

 

Bovenstaande moet in principe ook met een Asus Mesh oplossing  perfect kunnen uitgevoerd worden

Beste draadloze routers 2021: de beste routers voor je thuisnetwerk | TechRadar

The Best Wireless Routers for 2021 | PCMag

Ter info

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Je wilt graag je privérouter gebruiken om zo je eigen netwerk te beheren? Volg dan deze stappen:

  1. Verbind je privérouter via de LAN-uitgang van de b-box met de WAN-ingang van de privérouter.
  2. Zet de DHCP-functie op je privérouter AAN.
  3. Wijzig de IP-instellingen van je privérouter zodat deze verschillend zijn van de b-box:
    • Default Gateway: wijzig deze naar een ander IP-adres dan dat van de b-box, bv. 192.168.2.1.
    • DHCP-range: wijzig deze naar een andere range dan die van de b-box, bv. 192.168.2.2 - 192.168.2.255.
  4. Maak een PPPoE-sessie aan op je privérouter met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je internetverbinding.

De toestellen die verbonden zijn met je privérouter zullen nu een IP-adres krijgen van je privérouter en niet van de b-box. De WAN-verbinding (bv. voor remote access), zal ook verlopen via je privérouter.

Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we je aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box.

 

Bovenstaande moet in principe ook met een Asus Mesh oplossing  perfect kunnen uitgevoerd worden

Beste draadloze routers 2021: de beste routers voor je thuisnetwerk | TechRadar

The Best Wireless Routers for 2021 | PCMag

Beste M_016,

Moet je zo een mesh router niet in de wan poort van de bbox3v+ steken  rechts van de gele lan poort?

Toen was mijn mesh netwerk verbonden maar kreeg geen verbinding met het internet via bbox, mijn verkoper zegde mij dat wss de bbox3v+ het mesh (aimesh) wss niet aankon)  maar u zegt doen zoals u gezegd heeft en dan lukt het met eenders welke router? 

Reputatie 6
Badge +3

Welk type nummer heeft je Asus mesh systeem? 

Welk type nummer heeft je Asus mesh systeem? 

asus zenwifi ax xt8 maar  ik heb ze teug binne gedaan dus ik kan nu eenders wat Terug kopen

 

Moet je zo een mesh router niet in de wan poort van de bbox3v+ steken  rechts van de gele lan poort?

 

neen, je moet je router zijn WAN poort in de gele poort ethernet poort steken van je bbox de Wan poort van je bbox staat maar in dienst bvb bij aansluiting op een fiber modem.

met je mesh systeem werk je beter als je hoofd node (verbonden met de bbox)  niet als router werkt maar in bridged mode dan kun je zelf de decoders op je mesh systeem aansluiten ook als je dit wilt.

Een mesh systeem is ook niet zalig makend maar is meer bedoeld om overal in huis goede wifi ontvangst te hebben!

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info @Martin 

gele poort Bbox → wan poort privé router

&

ik begrijp dat de default IP range van de betrokken ASUS 192.168.1.x is en dus zoals deze van de Bbox

E17527_ZenWiFi_AX_XT8_UM_v2_WEB.pdf (asus.com)

→ range privé router wijzigen naar bv 192.168.0.x of 192.168.2.x 

&

eventueel WiFi van de Bbox uitschakelen

 

Fyi

Best mesh routers for 2021 - CNET

 

 

 

Ik ben van het principe als je zonder mesh kunt oplossen gebruik dan geen mesh is een systeem om overal wifi bereik te hebben maar de snelheid kan er onder lijden!

Maar uiteraard doet iedereen wat hij niet laten kan :-) 

Reageer