Vraag

Bbox3 Modem is alle instellingen kwijt voor WIFI / DHCP / ...

  • 26 November 2021
  • 22 reacties
  • 303 Bekeken

Bbox3 Modem is alle instellingen kwijt voor WIFI / DHCP / …

Heeft mogelijk te maken met nieuwe dienst ONE

  • echter voorlopig nog gedesactiveerd
  • zou ook SSID van 2.4GHz moeten nemen, maar alles is weg

22 reacties

Als je bedoelt dat je de instellingen die je zelf uitgevoerd hebt kwijt bent dan is waarschijnlijk  een reset gebeurd van je bbox.

Als het niet gaat om zelfingestelde settings dan moet je juist de bbox resetten

= 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Bbox heeft nu standaard paswoord voor WIFI (en zelfde SSID voor 2,4 en 5,0)

Proximus heeft dit dus bewust gedaan door “ONE” op te dringen

en dus ook alle “zelfingestelde” gegevens gewist ???????

Kan nu ook geen eigen paswoord meer geven voor WiFi

Dit is onaanvaardbaar !!!!

Temeer daar hierover NIET gecommuniceerd werd !!!!

 

Je kunt gewoon One SSID zelf deactiveren:
dit kun je via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

Klopt niet!

ONE kan niet gedesactiveerd worden,

maar SSID/PW wijzigen kan blijkbaar ook als ONE geactiveerd is

ECHTER dubbelzinnig, aangezien er nu twee ‘settings’ zijn (één onder ONE en één onder wifi)

 

Het blijft onaanvaardbaar dat Proximus door dit op te dringen al mijn instellingen gewist heeft

  • smart namen van mijn devices (10-tal)
  • wifi settings
  • netwerk settings …

Ik wil graag een klacht indienen, hoe kan dit?

 

Is het een bbox3v+ dat je hebt want bij mij werkt dit wel iedere keer na een bbox reset kan ik die One SSID uitzetten op de manier beschreven als boven 

je hebt toch oon niet niet vergeten van op OK te klikken.

Heb je eerst zelf eens een reset van de bbox uitgevoerd vooraleer je  One SSID proberen uit te zetten hebt, want er kan iets vastgelopen zijn in je bbox.

De klacht zal door de proximus forummedewerkers doorgegeven worden als ze maandag passeren.

NB: Om die reden zijn er veel die een privérouter achter hun bbox zetten en op de bbox alleen de decoders aansluiten en al de rest via de privérouter zie uitleg → Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus  enfin dit ter bijkomende info.

Geen idee, vind via de GUI enkel

  • Hardware Version 2.1

 

Toch wat te gek dat ik voor een basisfunctie een privé router zou moeten bijkopen/configureren

Lijkt mij dan eerder aan Proximus om dan een extra bridge repeater te voorzien als hun oplossingen niet betrouwbaar zijn.

Kan ik een backup (voor restore) maken van mijn Bbox instellingen?

 

Heb nu trouwens default een wifi device dat ik niet ken in de lijst van conncted wifi clients !

Graag duiding!

 

Blijft dat er anno 2021 niet op voorhand gecommuniceerd wordt door Proximus over opgedrongen wijzigingen die zulke impact hebben op gegevensverlies, tijddelijk verlies van beveiliging, …

 

Kan ik een backup (voor restore) maken van mijn Bbox instellingen?

nee, dat is juist de reden dat er veel met een privérouter willen werken zodat ze niet hun instellingen kwijt zijn.

wacht best ook het antwoord van een Prox medewerker af maandag als ze terug langskomen.

 

Had je eerst een reset gedaan vooraleer one SSID te willen uitzetten

achterkant van bbox3v+ ziet er zo uit
B-box 3V+ - Installatiegids voor tv en internet | Proximus

Heb nu trouwens default een wifi device dat ik niet ken in de lijst van conncted wifi clients !

Graag duiding!

Er zijn er nog die dit hebben maar ik ben de naam vergeten die er staat en dit eigen aan de bbox (ik vermoed zelf dat dit bij andere types van bbox’en voor komt)

Ieman die het wifi wachtwoord niet kent zal niet vlug in je bbox geraken en je kunt het trouwens veranderen als je zich ongerust maakt.

You must be kiddin’ me!

er zit nochtans een USB poort op ...

 

Heb dus een ouder model denk ik ...

 

Zou deze onbekende client de bridge naar 5.0 kunnen zijn?

Ik wil dit officieel weten van Proximus, anders is dit een mogelijk veiligheidslek.

Hoe zie ik onder ONE welke clients al dan niet genieten van 5.0?

 

Kan allemaal best wezen, maar geeft een onveilig gevoel om niet geinformeerd te zijn en geen controle te hebben over instellingen (los van de inbreuk door die opgedrongen RESET zonder communicatie vooraf) Ik verwacht een compensatie van Proximus voor het tijdsverlies en een stabielere oplossing!

Die usb poort zit op alle modellen van de bboxen.

heb je een wifi bridge in dienst mss?  → installation-wifi-bridge~2015-12-03-14-02-29~cache.pdf (proximus.be)

volgens mij moet ook op een ouder model bbox3 One SSID kunnen uitzetten, ik kan het natuurlijk niet testen want ik heb er geen.

ik bedoel de eventuele (interne) wifi bridge tussen 2.4 en 5.0 die als ONE geactiveerd is niet meer apart werken

Er moeten in ieder geval twee wifi radio’s (access points) er in zitten één op 2.4 en een op 5.0 en als je een wifi bridge plaats maakt die verbinding met de bbox over 5.0 alleen een wifi booster ook trouwens. 

Als One SSID (smart wifi) actief is:

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

Ongekend wifi device heeft MAC ADRESS 56:A4:D3:13:9F:AA

= onbekend in de MAC ADRESS database van fabrikanten !!!

Deze verbindt automatisch, ook als ik het SSID/paswoord verander

 

Wil graag weten of ik deze mag blokkeren ?

waarom probeer je het niet eens om die te blokkeren dan zal je toch zien of er iets niet meer werkt, nee?

Kan onmogelijk nog zien of 5.0 nog werkt als ONE geactiveerd is (al dan niet geblokkeerd)

Of bestaat er een tool om te checken of je via 2.4 of 5.0 verbonden bent?

 

Badge +4

wifi analyzer op android kan zien of de wifi 2.4 en 5.0 uitzend en op welk kanaal die staat.

ik gebruik ook da gratis wifi analyzer  app van de microsoft store op mijn windows  11 laptop.

 

zoals je ziet staat One SSID niet op bij mij

Mijn vraag is of en hoe ik 5.0 kan zien als ONE wel opstaat ...

kijk naar het voorbeeld hierboven in de screenshots, van wifi analyzer op mijn laptop, naar het voorbeeld “Proximus-Home-35EE” waar One SSID opstaat dan zie zowel op 5.0 als 2.4 dat de ssid naam de zelfde is namelijk

voor 5.0 = wifi kanaal 48 > SSID =  “Proximus-Home-35EE”

voor 2.4 = wifi Kanaal 1  > SSID = “Proximus-Home-35EE”

 

bij mij staat one ssid niet op en is de naam verschillend voor 5.0 en 2.4 

voor 5.0 = wifi kanaal 100 > SSID =  “wifi-5.0-xxxx”

voor 2.4 = wifi Kanaal 6  > SSID = “wifi-2.4-xxxx”

OK, duidelijk … had enkel gekeken naar wat je omcirkeld had , vandaar …

Heb het bekeken via ANDROID app en inderdaad beide aanwezig met zelfde SSID als ONE actief is

Reputatie 7
Badge +4

Smart Wifi is inderdaad actief op uw modem. Wij activeren dat niet vanop afstand. Je kan dit zelf activeren of desactiveren via My Proximus. Je ziet dan nog maar 1 benaming voor je beide wifikanalen. Als deze een verschillende naam hebben neemt hij de naam van de 2.4GHz over. 

Meer info vind je hier  (doorklikken op ‘Activeer slimme wifi’ voor meer info. Dit activeert niets. )

Openstaande vragen:

  • Ongekend wifi client heeft ‘ongeregistreerd’ MAC ADRESS 56:A4:D3:13:9F:AA (altijd verbonden, ook als SSID of wachtwoord veranderd wordt)
  • Hoe kan ik een backup (voor restore) maken van mijn Bbox instellingen? usb?

vraag 2: backup maken is niet mogelijk (heeft tot nu toe nog voor geen enkel type bbox mogelijk geweest)

De enigste backup die geaakt wordt is ivm de wifi instellingen en dit alleen als Smartwifi actief staat, dan kun je ook via myproximus bvb inloggen op de bbox interface, wat je niet kunt als smartwifi niet actief staat zoals bij mij bvb.

voor vraag 1 zal het wel iets te maken hebben met de bbox zelf en dus onschuldig,
maar voor de zekerheid zou je best een officieel antwoord  krijgen van iemand van het Proximus forumteam zelf.

Reageer