Vraag

Bbox3 en Huawei 535-232 4g+ backup router

  • 20 November 2020
  • 9 reacties
  • 366 Bekeken

Hey,

Omdat mijn vdsl verbinding wegvalt heb ik een achter bbox3 een huawei 535-232 gehangen, de router huawei 535-232 is een 4g+ backup modem dient om internet te leveren wanneer de vdsl wegvalt via 4g+ alleen hij schakelt niet automatisch over naar 4g terwijl die huawei router normaal zou moeten doen, wanneer vdsl wegvalt vraagt de bbox3 om een login via huawei router en als je daar op klikt dan krijg je de begin pagina van de bbox3 dus is de vraag is het mogelijk voorkomen dat bbox3 om een login vraagt wanneer de vdsl uitvalt?

groetjes,

 

Hugo

 


9 reacties

FYI: hier staat iets beschreven met proximus hun 4G modem maar dat is dan meer om als de vdsl snelheid laag is om zo via 4G een groetere snelheid te krijgen, dus weet ik niet of je er iets aan hebt

internet/mobiel-netwerk-uitbreiding/modem-4g/installatie

anders ondertussen ook eens de vraag stellen op www.userbase.be forum

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie dat dezelfde vraag ondertussen gesteld werd op het userbase forum 

Ik weet niet of de WAN-poort van de Bbox standaard bruikbaar is t.t.z. is ze enkel beschikbaar in het kader van de oplossing Tessares xdsl&4G om hogere sneheden toe te laten door xdsl en 4G te combineren op xdsl-lijnen met lage snelheden 

Anderzijds is een user manual van de betrokken Huawei op het eerste zicht onvindbaar, de quick installation guide biedt geen uitsluitsel

Mogelijkerwijze is de oplossing inderdaad gelijkaardig aan de oplossing AVM Fritz!box 6890 LTE waarbij én xdsl én 4G actief moeten staan opdat overschakeling tussen beide mogelijk zou zijn

= Huawei aansluiten op WAN-poort van Bbox en beide (xdsl op Bbox en 4G op Huawei) actief zetten

Succes

als je die wilt gebruiken zoals de 4G gateway (aangesloten op de wan van de bbox) moet er wel nog minimum vdsl snelheid zijn heb ik toch begrepen, dus zo kan dit in dit geval ook niet lukken

Reputatie 7
Badge +4

als je die wilt gebruiken zoals de 4G gateway (aangesloten op de wan van de bbox) moet er wel nog minimum vdsl snelheid zijn heb ik toch begrepen, dus zo kan dit in dit geval ook niet lukken

@Martin

Bovenstaande is hier niet van toepassing (er wordt geen MPTCP gevraagd) er dient gewoon te worden omgeschakeld een beetje zoals op WiFi bv. mijn Telenet én Proximus WiFi staan actief maar als er één verdwijnt wordt automatisch geschakeld naar de andere

Voor de Tessares-oplossing wordt de xdsl-verbinding eerst aangesproken en als deze het verkeer niet verwerkt krijgt wordt 4G bijstand gevraagd met gebruik van MPTCP

https://en.wikipedia.org/wiki/Multipath_TCP

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Kan onderstaande eventueel ook geen oplossing bieden

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_router_install/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-priverouter-instellen-als-draadloze-router.html

= Huawei als privé-router achter BBox instellen én tevens 4G actief laten

Enkel een test kan uitwijzen of een automatische overschakeling mogelijk is/ondersteund wordt

Eventueel de vraag stellen op het Huawei user forum  er zullen aldaar toch gebruikers terug te vinden zijn die zulks al gedaan hebben voor deze of een andere 4G router van Huawei (mogelijks evenwel niet met een Bbox van Proximus maar wel met een anders xdsl, fiber of kabelmodem)

daar had ik ook aan gedacht maar hier niet aangehaald omdat i vrees dat het probleem het zelfde blijft namelijk hoe schakelt die dan automatisch over op 4G of je zou dit moeten kunnen instellen op die router als dsl wegvalt dat er automatisch overgeschakeld wordt naar 4G !

cfr._www.userbase.be 

"philippe_d" Geen idee of de WAN poort van de B-box3 automatisch geactiveerd wordt indien geen DSL signaal.

Maar - indien dit toch het geval zou zijn - zal de B-box3 altijd proberen om een PPPoE verbinding te maken over de WAN poort (zoals bij gebruik achter een fibermodem).
En gezien de ethernet verbinding via de 4G modem géén PPPoE vereist (maar gewoon DHCP) zal dat dus niet werken ..

De WAN poort van de B-box3 is dus géén fail-over, maar alleen voorzien voor fiber aansluitingen.
Misschien een hint voor Proximus om zo'n fail-over via WAN toch te voorzien via de B-box3 instellingen  😉 .

Reputatie 7
Badge +4

De Huawei B535 ondersteunt én 4G én een xdsl aansluiting (als router achter Bbox), ik vermoed evenwel niet dat er een automatische backup overschakeling voorzien is / mogelijk is (althans ik vind niets dat hierop wijst terug in mijn Orange Flybox Huawei B535 admin instellingen)

 

 

ik vrees er ook voor dat dit gaat lukken maar zeker het proberen waard natuurlijk.

Reageer