Bbox3 DHCP

  • 7 March 2017
  • 6 reacties
  • 2783 Bekeken

Hallo,

1) Klopt het dat deze router geen mogelijkheid heeft DHCP reservaties te maken?

2) Zo neen, als ik een aparte DHCP server gebruik en de Bbox DHCP uitschakel, heeft dit dan gevolgen voor bvb Decoders? Mogen deze eender welk IP krijgen?

Groeten,
Steven

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Steven,

1. Bedoel je vast IP's toekennen aan bepaalde toestel op basis van MAC adres in de routingtabel? Jawel, dit is mogelijk. Dit kan je doen via de default gateway van de bbox (192.168.1.1) en inloggen via User. Als je bedoelt, ranges gaan wijzigen om deze voor te behouden: Nee, dit is niet mogelijk. De IP range staat vast. Zo gaat de internet IP range tot 192.168.1.63. Boven dit IP worden IP's uitgedeeld voor de decoder. Je kan in principe wel manueel statische IP's gaan toekennen boven deze range vanaf 192.168.1.127 of onder 192.168.1.63. De IP's hiertussen zijn voorbehouden voor TV en niet bruikbaar.

2. Je kan best de DHCP aan laten staan en de decoder rechtstreeks op de bbox aangesloten houden. Indien je toch een eigen privénetwerk wilt opstellen, hang je best een privérouter achter de bbox, al dan niet met PPP, en met een DHCP in een andere range vb 192.168.0.x Zo behoud je Proximus netwerk op de bbox en creëer je een privénetwerk waar je alles kan doen en laten zonder in het vaarwater van je decoder of het Proximus netwerk te komen.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.
je kan Ip adressen op je toestellen instellen boven 192.168.1.127
dus vanaf 192.168.1.128 enz....die liggen buiten de bbox zijn DHCP pool.
voor decoders liggen die tussen 192.168.1.64 en 192.168.1.127
PS: velen werken met een eigen router achter de bbox die een tweede pppoe sessie opstart en waar je alle instellingen dan veel bete in de hand hebt.
Op de bbox kan je dan gewoon de decoders blijven aansluiten en zonder je iets moet veranderen aan de bbox.
PS: zie ook > klik hier
Ik bedoel inderdaad optie 1, maar had in de DCHP instellingen nog niet op het pijltje geklikt om extra instellingen open te klappen.. Handig dus dat dit kan, dan heb ik verder niets meer nodig.

Groeten,
Steven
Ah zo je bedoelde statisch ip adres instellen > klik hier

PS: als je op een toestel het ip adres instelt, zoals ik in mijn vorige post beschreven heb dan moet je in de bbox niets instellen voor statisch ip adres.

2. Je kan best de DHCP aan laten staan en de decoder rechtstreeks op de bbox aangesloten houden. Indien je toch een eigen privénetwerk wilt opstellen, hang je best een privérouter achter de bbox, al dan niet met PPP, en met een DHCP in een andere range vb 192.168.0.x Zo behoud je Proximus netwerk op de bbox en creëer je een privénetwerk waar je alles kan doen en laten zonder in het vaarwater van je decoder of het Proximus netwerk te komen.

Thomas,

Ik vraag me wel af waarom jullie de optie dan open laten om DHCP uit te schakelen als ik een volledige setup met privé router zou moeten opzetten om eigen DHCP te kunnen hebben?
ik veronderstel om toe te laten van je router die je aansluit in het zelfde domein 192.168.1.xxx te kunnen laten werken?

Reageer