Beantwoord

Bbox2 reset zonder reden


Hallo,

mijn bbox2 herlaadt verschillende malen per week en zelfs per dag.
Ik hoor zoals een relais click en dan gaan alle indicators uit en doet de ADSL modem een reset.
Na synchronisatie van VDSL is alles weer normaal.
Zijn er ergens logs op de bbox waar men de reden kan achterhalen van deze resets?
Weet niet of het HW probleem dan wel SW is.
Zijn er logs op bbox2 op OS niveau of speciaal user account om de reden van deze resets uit te vissen?

Groeten,

Danny.
icon

Beste antwoord door LinosD 30 May 2018, 21:16

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag dderidde, we zien inderdaad wel wat signaalverlies, heb je je modem zelf al eens herstart zoals hier beschreven: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_tvtrouble/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/tv-problemen/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html ?
Reputatie 7
Badge +4
Indien het probleem zich blijft herhalen best aandringen op vervanging van de (ver)oude(rde) Bbox2 (WiFi b/g op 2.4 GHz) door een modernere Bbox3 (met WiFi n/ac op 2.4 en 5 GhHz)
@ dderidde,
Als je op een vectored VDSL lijn zit wordt die zeker zonder probleem > omgeruild zelf al is die BB2 niet defect.

Natuurlijk moet de reden van heropstarten van de BB2 eerst uitgevist worden want anders zou je zelf met een BB3 met de zelfde problemen kunnen blijven zitten.
Ik ben niet vertrouwd met de lower layers a la VDSL, laat staan 'vectored'.

Wou kijken naar linux logs op de bbox2. Er is geen 'dmesg' of iets gelijkaardigs om kernel message of iets dergelijks te bekijken?

# cat perfvdsl.stat
cat perfvdsl.stat

350. UncorrectableBlocks: [ 0]
2. Frames Received...: [ 13765595]
5. Frames Transmitted...: [ 16687955]
6. CheckSequence errors...: [ 0]
7. Alignment Errors...: [ 0]
22. Broadcast Frames...: [ 242]
25. Frames too long (oversize)...: [ 0]#
#

#Extended Port Status
#=================
#Bme: 1 Port: 1
1.Downstream line rate: [57664] kbps
24.Upstream line rate: [13088] kbps
2.Bearer0 Downstream payload rate: [0] kbps
3.Bearer1 Downstream payload rate: [50200] kbps
4.Bearer0 Upstream payload rate: [0] kbps
5.Bearer1 Upstream payload rate: [10064] kbps
6.Downstream attainable payload rate: [64420] kbps
7.Downstream attainable line rate: [78960] kbps
8.Downstream Training Margin(*10): [122] dB
9.Downstream Line Protection (Bearer1 Path)(*10): [10] DMT Symbols
10.Upstream Line Protection (Bearer1 Path)(*10): [30] DMT Symbols
13.Downstream delay: [77] ms (*10)
14.Upstream delay: [87] ms (*10)
15.Tx total power [66] dbm(*10)
16.FE Tx total power [140] dbm(*10)
17.VDSL Estimated Loop Length : [1283] ft
18.G.Hs Estimated Near End Loop Length : [437] ft
19.G.Hs Estimated Far End Loop Length :[0] ft
20.Current framing mode: [16]
21.Bandplan Type...........: [0]
22.No. of Upstream Bands...: [35]
23.Line Type: [67108864]
#

Er is een syslogdlog.log file.

# ls -lrt
ls -lrt
-rw-r--r-- 1 0 0 323489 May 30 19:22 syslogdlog.log
#

Ik heb mijn bbox2 zelf niet gereset, toch is de uptime maar 1 dag en enkele uren.

# uptime
uptime
19:24:35 up 1 day, 6:44, load average: 0.00, 0.06, 0.06
#

Support moet toch een mogelijkheid hebben om te checken waarom een modem spontaan herlaadt?!

Groeten,

Danny.
Bij Proximus zelf weten ze gewoonweg of je al op en vectored lijn staat en kun je afleiden uit de resultaten van deze test > http://proximus.be/internetsnelheid

De opsporing van de het herstarten is niet altijd zo evident in die zin dat het aan de kant van de DSLMAM kaart kan zitten (waar je modem op aangesloten is) maar kan eveneens aan de kant van de modem zitten of slechte NTP- TF-2007 aansluiting( intro + VDSL filter) ...
1.Downstream line rate: [57664] kbps
24.Upstream line rate: [13088] kbps

Dat ziet er niet slecht uit. Toch, Netflix kijken via 2 TVs using over the top video over WiFi geeft problemen. Die bbox3 zou met verbeterde WiFi soelaas kunnen brengen.

Kan de speedtest doen maar mijn 150G limit is overschreden dus ben ik policed op 3G.

Vind het wel heel vervelend om die spontane bbox2 resets te zien midden in een webex met klanten (working from home). Geen video/voice meer en wachten op mijn company hardware VPN tunnel re-establishment.

Zonder die resets werkt alles naar behoren en ben ik best tevreden.

2 simultane Netflix stream van 3G zou toch ook moeten kunnen...
Dat i s de gegarandeerd snelheid die je op http://proximus.be/internetsnelheid afgelezen hebt en wat geeft en wat geeft de max beschikbaar
Reputatie 7
Badge +4
Dderidde, kies als je wil via deze link een afhaalpunt in je buurt, en stuur het ons door via privébericht, dan doen wij het nodige om je een B-Box 3 te bezorgen. Vermeld ook zeker je gsm-nummer waarop we je mogen verwittigen eens de modem voor je klaar ligt.
Vandaag hoorde ik weer 'click' en dan herlaadt de ganse bbox2.

# uptime
uptime
18:14:39 up 59 min, load average: 0.05, 0.03, 0.01
#

uptime van 59 minuten.

Is zoals een reset.

Morgen bekom ik een bbox3 en zijn deze resets hopelijk `a thing of the past`.
Als het met de bbox3 niet opgelost is kunnen ze nog altijd een technieker sturen om de zaak verder uit te pluizen.
Ook mss interessant om weten is als het via de helpdesk niet opgelost geraakt kun je altijd beroep doen op een gratis happyhouse technieker en die kun je desnoods zelf aanvragen als volgt >
http://proximus.be/happyhouse
maar laat ons eerst afwachten wat het resultaat is met de nieuwe BB3
De nieuwe bbox3 staat hier met zijn blauwe LEDs te blinken op de desk.
Uptime is 1 dag en enkele uren.

DSL Uptime - 1 Days 2 hours 32 minutes

Zal het in de gaten houden maar tot nu toe blijft alles overeind.

Vriendelijke groeten,

Danny.

Reageer