Vraag

BBox 3v+ Wifi lampje / snelheid Mbps

  • 13 December 2020
  • 21 reacties
  • 1223 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

hierbij 3 vragen gelinkt aan de Bbox 3v+. 

  1. na de installatie gisteren, blijft het wifi lampje met een constante regelmaat telkens “aan en uit" knipperen, bvb iedere seconde "aan/uit".  Bij de Bbox 3 (vorige versie) zag ik telkens het wifi lampje "flikkeren" tijdens gebruik.   Is dit anders bij Bbox 3v+ , of is hij nog iets aan het zoeken/stabiliseren ?
  2. Ik merk ook dat de snelheid momenteel nog lager is tov van mijn vorige modem, terwijl ik verwacht dat met de nieuwe technologie dit beter zou zijn, kan dit nog veranderen de komende dagen als het toestel meer stabiel wordt ?   staat DLM altijd automatisch actief bij nieuwe installatie of moet dit aan Proximus gevraagd worden ?   De slimme wifi staat momenteel aan.
  3. bij de tips rond wifi verbetering, zie ik nergens een aanbeveling of het beter is om de modem vertikaal op te stellen (op zijkant) of aan de muur te bevestigen…, of maakt dit niet veel uit ?

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Via 0800 22424 blijft u in het beste geval op 100/30 en in het slechtste geval valt u tijdelijk terug op 70/30 (startprofiel) en wordt uw snelheid nadien mogelijk op korte/middellange termijn terug verhoogd

Een reset (achteraan Bbox) kan het probleem misschien oplossen

Op basis van bovenstaande is het probleem quasi  zeker lokaal = Bbox of uw lokaal netwerk/apparatuur

Met een profiel 100/30 zou u normaal meestal (maar niet altijd) +/- 90 Mbps (bruto → netto) met utp-kabel moeten halen

 

Het bellen naar dit nummer zorgt dat een lijnmeting opgestart wordt die de elektriche karakteristieken bekijkt en dan daarna de DLM ook nog getriggerd wordt maar je komt dan wel direct weer terug op je vorige ingestelde DLM profiel wat bvb niet het geval is als je een andere bbox aansluit, waar het langer kan duren voor je weer op je laatste snelheid van de DLM terecht komt.

Reset modem zet je modem terug in zijn fabriekstoestand en kan ook voor eventuele fouten een oplossing zijn, bij problemen die ik vaststel doe ik direct een reset van de bbox zelf al helpt het niet je kan er niks mee verkeerd doen.

Ik heb de zelfde resultaten als u dus een 100Mbps als lijnsnelheid en dan als ik meet met een utp kabel dan haal ik ±93Mbps als speedtest.

Ik koppel hiervoor alle aangesloten utp kabels los die aan gesloten zijn aan de bbox uitgenomen deze waarmee ik de meting doe met mijn laptop en druk ook op Wifi knop van de bbox om wifi uit te schakelen zodat ik zeker ben dat er niks anders de meting kan beïnvloeden

Je moet natuurlijk ook opletten als je een meting doet met je laptop dat er geen achterliggende programma’s aan het downladen zijn.

Maar ik zou eerst de bbox eens resetten

Reputatie 7
Badge +5

@Dirk vdk Ik heb net een meting gedaan op uw lijn en er komt tot op uw modem 99mbs binnen. Wij kunnen dus helaas niks meer doen om uw snelheid te verhogen aangezien u aan de maximum snelheid zit.

Reputatie 1

@DaisyS , is er een verklaring waarom ik slechts 72-80 mbps haal als ik PC via de kabel verbind ? 

is het een oplossing, zoals Martin reeds aangaf, dat ik een reset doe ?

Ziet u anders mogelijke storing op het netwerk ?  Mijn vroegere modem werd vervangen, daar de snelheid niet stabiel was en de modem frequent uitviel (eerst om de 10 d , dan om de 5 dagen...). Hopelijk blijft alles nu wel stabiel , nieuwe Bbox 3v+ draait sinds zondag.

@Martin , wat is het verschil tussen een reset doen via knopje achteraan en het nummer 0800 22424 te bellen ?

Reputatie 1

zie hierbij de laatste meeting, lijkt iets beter

 

Reputatie 1

Bedankt Martin voor de Tip, inderdaad  ik denk dat de modem zelfs vandaag opnieuw is gestart ( wellicht rond 12u50 )

@DaisyS 

zoals je zelf aangaf is de modem 2 dagen geleden herstart, en vandaag opnieuw.   Is dit een probleem of eerder een normale reactie?   

Bovendien zie ik in “My Proximus” dat de haalbare snelheid nu terug op 85 Mbps staat ( dus zoals voordien). 

@Dirk vdk je kunt ook eens checken met het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (lijnsnelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Reputatie 7
Badge +5

@Dirk vdk De modem kan inderdaad eens herstarten na een software update. Indien dit toch vaker blijft voorkomen raad ik je eens aan om de modem te resetten als dit niet helpt kunnen we eventueel je modem omruilen. Moest dit blijven terugkomen kan je het ons best nog eens laten weten zodat we nog eens alles kunnen nakijken.

Reputatie 1

Bedankt Martin voor uw snelle reactie.

  1. inderdaad, juist even nagezien en het lampje blijft knipperen als er geen toestel verbonden is met de wifi.   Is wel verwarrend daar men bij het installeren aangeeft dat het lampje constant zal branden.   Dus bij Bbox 3v+ hoef ik mij geen zorgen te maken als het lampje met constante regelmaat aan/uit blijft gaan, is dus ander principe dan de gewone Bbox 3.
  2. na de installatie van de Bbox 3v+ (starten met lager basis profiel) , hoeveel dagen duurt het normaal vooralleer de optimale snelheid via de DLM bereikt wordt ?
  3. Hoe weet ik dat de DLM actief is, staat dit standaard aan of moet Proximus hiervoor iets doen ?   ik heb al eens in de modem ingelogd, maar zie enkel “DNS”...maar geen DLM ( kan je hier een richtlijn geven? )
  4. Indien ik een Wifi Booster zou aansluiten (connectie hoger verdiep) is het dan van belang dit te doen als slimme wifi aanstaat of niet ?  of beter via 5.0….
Reputatie 7
Badge +4

2, 3 & 4

In principe staat de DLM actief; u vertrekt altijd van een basisprofiel startsnelheid (cfr. minimale gegarandeerde snelheid op uw adres) en in functie van de resultaten van automatische lopende testen zal uw snelheid tot een niveau X worden verhoogd; beperking snelheid in functie van de lengte van de lijn, de kwaliteit van de kabel (bv. koperdiameter), de technologie (adsl, vdsl) en de bezetting van de kabel (aantal klanten)

Soms kan het snel gaan (enkele uren) ; soms kan het zeer lang duren (weken)

→ Kijk indien u over een Bbox type Sagem beschikt de situatie na via de Sagemtool (als user met het user password voorhanden op uw Bbox) bv.

Verminderde Down/Up load snelheid | Proximus Forum

Misschien best eerst proberen met OneSSID actief en uw booster op een dusdanige afstand plaatsen zodat het WiFi 5.0 signaal nog voldoende sterk is om nog een goede WiFi-snelheid te bekomen (kan de hall een oplossing vormen?)

Mijn Bbox3v+ staat vertikaal maar ik heb de indruk dat de dekking/stralingspatroon per toestel ook van eenzelfde type nogal kan variëren (=proberen dus)

Dat de DLM actief is kunt u niet zien via de Bbox, enkel Proximus kan dit nagaan maar zoals reeds aangestipt normaal staat de DLM altijd actief ; dat de DLM wijzigingen aan uw lijnprofiel (snelheid) heeft uitgevoerd kan uzelf zien via de Sagemtool (DLM profile: no = startsnelheid & DLM profile  yes = aangepaste/verhoogde snelheid door DLM) 

 

 

Soms kan het snel gaan (enkele uren) ; soms kan het zeer lang duren (weken)

Bij mij zelfs maanden , maar best dat de prox medewerkers eens de status van de evaluatie van de DLM even laten natrekken.

(Bij plaatsen van nieuwe modem wordt de evaluatie van nul gestart, wat niet het geval is bij een langere in gebruik zijnde bbox, als prox de automatisch lijntest start of die zelf start 0800 22424 )

Mijn Bbox3v+ staat vertikaal maar ik heb de indruk dat de dekking/stralingspatroon per toestel ook van eenzelfde type nogal kan variëren (=proberen dus)

Heb ik zelf al heel veel uitgetest en ondervonden dat dit geen beduidenswaardig verschil geeft!

 

 

Reputatie 1

@DaisyS

U heeft nog niet gereageerd op mijn vraag van 11 dagen terug, ivm netwerk storing + bijhorende screenshot die werd meegestuurd ?  

Kan U zien of mijn modem nog is uitgevallen de laatste 14 dagen of is dit iets dat ik zelf kan zien via Bbox 3v+ ?   ( bvb zou via Sagemtool het aantal dagen terug op nul staan )

Via My Proximus  kan je zien wat de max haalbare snelheid is ( vanwege afstand centrale enz...).   Is dit niet altijd hetzelfde  of kan dit plots verlaagd zijn ( nu slechts 72 Mbps, vroeger stond er 85) Is hier een logische verklaring voor ?

in de bbox kun je de uptime zien 

via MyProximus zou je de snelheid moeten zien die de DLM al dan niet heeft kunnen toepassen.

 

Reputatie 7
Badge +5

@Dirk vdk Uw b-box is gisterenochtend nog herstart geweest. De snelheid blijft tot op de modem hetzelfde. Heb je al eens meting gedaan met een rechtstreekse utp kabel en alle andere kabels uitgetrokken en ook de wifi uitgeschakeld? Je mag ook niet vergeten dat er altijd een klein deeltje wordt gereserveerd voor de tv.

  1. dit heb ik ook met mijn  bbox3v+ zelfs al maken er geen toestellen meer contact over wifi met de bbox, en zal niks met smartwifi te maken hebben want die staat bij mij uit.
  2. bij het aansluiten van een nieuwe modem vertrek je inderdaad weer van een lager basis profiel waar de de DLM weer een tijd zal evalueren om de snelheid dan te kunnen verhogen.
  3. ik heb dit zelf al getest en merk geen merkbaar verschil of die verticaal of horizontaal staat.
Reputatie 1

@M_016

@Martin  

Ik heb de gegevens eens uitgelezen via de Sagemtool.  Resultaat verrast me een beetje daar ik momenteel max 68 Mbps haal ( volgens My Proximus zou ik 84 Mbps kunnen halen / abonnement is Internet Maxi 100 Mbps ).  

Begrijp ik het goed dat de DLM aanstaat, maar misschien nog verbetering mogelijk is (noise/margin) ?

Misschien toch de prox medewerkers eens de status van de evaluatie van de DLM even laten natrekken, of valt er niet meer uit te halen ?

 

@Dirk vdk maar je lijn staar op 100Mbps dus beter kan niet is de max snelheid die Prox  VDSL2 levert , DLM kan je niet meer verhogen je zit aan de max lijnsnelheid!

Heb je al een een http://speedtest.net  gedaan bekabeld aan de bbox met een pc of laptop.

je zou toch rond de 94 Mbps moeten halen als er natuurlijk geen andere apparaten aan het streamen of aan het downloaden zijn

Reputatie 1

@Martin ,  wel dit is wat ik bedoel met verassing.  Net nog een nieuwe test uitgevoerd en zelfs met kabel haal ik max 72 mbps via de speedtest, maar niet altijd ( zeker geen 94 mbps,  en ook niet de 84 Mbps die via My Proximus staat vermeld ). 

Via de Wifi zit ik een stuk lager nml 65 Mbps.

Vandaar dus dat ik dacht dat er nog meer uit te halen was.

Er is zeker niks meer uit te halen via de DLM dat is al zeker, anders moet je de bbox eens resetten door reset knopje 20 sec ingedrukt te houden en dan pas loslaten.

Reputatie 1

@Martin ,  de uptime staat nu op 15 dagen

@DaisyS ,  dit is vreemd...aangezien ik de modem zelf niet herstart heb….wellicht is dit dus automatisch gebeurd.   Maar waarom zie ik dit niet aan de “uptime van de modem ?   

Dus als ik u goed begrijp;  als ik via My Proximus 85 mbps of 72 MBps zie staan….de snelheid blijft ongewijzigd tot aan de modem ? (zie screenshot) 2 weken terug stond dit op 85 Mbps, nu 72

En inderdaad, ik heb de snelheid reeds gemeten rechtstreeks de PC met de kabel verbonden ( de decoder van TV was uit ...maar misschien zat de kabel nog in + er zat niets anders op de wifi (stond wel aan)

Zoals aangegeven door Martin, zal ik misschien best eens een reset toepassen, hopelijk wijzigt dit niet aan de DLM of misschien is er nog verbetering merkbaar ?

 

ook eens kijken onder de uptime van Internet

Reageer