@Philippe-dieter ik denk dat het probleem is bij u groter als bij ons. Heeft u al de andere tips gebruikt?
- SSID uitschakelen
- Toestellen verspreiden tussen 2GHz/5GHz netwerken
- Controle range IP adressen gereserveerd voor decoders
- Vaste IP adres toevoegen voor vaste LAN verbindingen
Ik heb dit allemaal min of meer gedaan en er is verbetering, wie weet.
Ik heb ook het probleem gehad met twee verschillende modems, dat zou echt een toeval zijn: een totaal van 3 toestellen met ‘pech’?
@Philippe-dieter Ik heb voor jou situatie eens contact opgenomen met het adsl expert team met de vraag of zij het eens verder kunnen bekijken.
@Pierre Menard Aangezien jij een fiber aansluiting hebt heb ik van op afstand een reset gedaan van je internet verbinding.
@Martin bedankt voor de info. Ik ben meer van een software mens maar ik probeer toch zoveel mogelijk te begrijpen van de verschillende technologïen. Maar in dit geval is natuurlijk Proximus dat de nodige uitleg zou moeten geven.
Ik ben nu bezig met volgende test:
- One SSID uitgeschakeld.
- Twee SSID gemaakt, een voor 2GHZ, een voor 5GHz.
- Alle toestellen controleren en verspreiden tussen de 2GHz en 5GHz netwerken. Volgens advies van Proximus “zware” toestellen (e.g. laptops) dichter bij router enkel met 5GHz verbinden.
Doel is vermijden van overload van het 2GHz netwerk, blijkbaar een mogelijk oorzaak van reboots.
Morgen volgt evaluatie.
En andere technicus blijft hameren op een probleem met mijn elektriciteit. Voeding al vervangen, andere stopcontact gebruikt, geen andere toestel in het huis heeft een probleem; dit lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Maar wie weet.
ik laat je zeker weten als een oplossing toch komt.
Bijkomende informatie: iemand heeft zelf restarts van de bbox als hij de remote die op bluetooth werkt gebruikt, dus blijkbaar heeft de bbox last van bluetooth signalen, die werken wel ook op 2.4 Ghz !!!!
Dus moet er ook bvb aan eventuele andere stoorsignalen gedacht worden?
@Philippe-dieter
2de lijnsonderhoud = experten/technische backend Proximus (3e lijn leverancier/fabricant)
ik vrees dat wij op dit forum u niet verder zullen kunnen helpen, vermits blijkbaar “alles reeds geprobeerd is”
→ misschien kan Proximus proberen de synchronisatiesnelheid ietwat te verminderen om het fenomeen proberen te ondervangen (wat zegt de Sagemtool bv. m.b.t.de noise margin down/up in dB?)
Ik hoop dat jullie begrijpen hoe frustrerend het is om 101 medewerkers van Proximus te moeten “aanhoren” die echt alles gaan doen om je te helpen en dit sinds september!
Opnieuw, precies mijn ervaring.
Technieker (zeer behulpzaam en vriendelijk!) is net de deur uit. Stelt inderdaad vast dat de modem meerdere keren per dag heropstart. Niets kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dit maakt het nog erger…. dus gewoon “ondergaan” en rustig maandelijks je abo blijven betalen.
Na de laatste heropstart gisteren heb ik een reset (terug naar factory settings) gedaan en sedert dan is er geen spontane heropstart meer, maar kan puur toeval zijn. Ik zit al te wachten op de volgende. Ik bekijk via Apple TV en dan krijg je bovenaan rechts zo’n irritant grijs kadertje : geen netwerkverbinding.
Vermits onze problemen zou gelijklopend zijn, hou me aub mee op de hoogte van de situatie. Na dit bezoek ben ik nog meer overtuigd dat het nooit opgelost zal worden. :-(
Zeker, ik hou je op de hoogte. Vandaag, tot dit moment, geen probleem (na actie gisteren met One SSID).
Vraagje: heeft de technieker ook een reset/reboot gedaan van de Fiber modem? (als je Fiber heeft, klein zwart doosje voor de bbox, met een UTP kabel naar de bbox- WLAN).
Volgens mij kan er alleen maar een antwoord komen van Proximus waar je dan wel d echt iets aan hebt en dat is als ze weten waar het probleem zich juist voordoet en dat zou al heel veel zijn (want dan zou het antwoord al kunnen zijn dat de specialisten aan een oplossing bezig zijn) , en dan is het alleen maar afwachten tot het kan op één of ander manier opgelost worden, en eerlijk gezegd het zou mij heel sterk verwonderen als ze nog niet ondertussen zouden weten waar het schoentje wringt, maar het moeilijkste kan wel zijn om daarvoor direct een oplossing aan te kunnen bieden, enfin dat is wat ik er van denk!
Hallo,
Bij mij SSID al lang uitgeschakeld.
Suggestie “ Probeer dus zeker een ander stopkontakt uit” ook al gedaan.
Andere bbox, andere snoer, enz. allemaal getest.
In mijn ervaring, dit is puur een software bug dat af en toe slaagt en/of en algemeen fout in het netwerk dat niemand wilt toegeven. Mijn suggestie: DHCP software goed en grondig testen, vooral ‘stress tests’, zeker IP adressen methodes.
Het is inderdaad maar iemand van Proximus zelf die de oplossing kan bieden, en dit door een zeer grondig onderzoek van specialisten, tot de oorzaak uiteindelijk gevonden en opgelost wordt.
En ik begrijp heel goed dat je op den lange duur hierdoor gefrustreerd geraakt, wie niet !
@Philippe-dieter
dat was noch mijn bedoeling noch deze van @Martin
ik denk dat u best blijft contact houden met Proximus via dit forum om een oplossing uit de brand te kunnen slepen (of rechtstreeks met een backend contactnr bekomen via een Proximus-medewerker uiteraard)
ivm 192.168.1.255
het eerste (0) en laatste adres (255) in een subnet wordt niet aan een individuele host toegekend.
het beste is naar de interface te surfen en daar adres reservatie te voorzien
Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en Userwachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Dan op OK klikken _
@Philippe-dieter ik denk niet dat we de 2 enige zijn met dit probleem hoor. Er zijn veel andere berichten of deze forum die ook in de lijn van ons probleem gaan. Mensen geven soms een andere beschrijving, maar als je goed kijkt je ziet dezelfde verhaal.
Dat klopt inderdaad het is mij de laatste tijd ook opgevallen en jaren terug was dit heel sporadisch dat er zo’n melding kwam.
@fonz dat wat je beschrijft is plots bij zo vele klanten in een korte tijd opeens bij iedereen aan het opduiken dan, er zal toch wel meer aan de hand zijn dat dat denk je ook niet, maar op slechte kontakten controleren kan uiteraard nooit kwaad...
ik heb al inderdaad , om de reden dat er zijn die zoveel problemen hebben en dan anderen maar heel sporadisch tot geen hebben, liggen denken aan de weg die afgelegd wordt over hun netwerk dus van de routers en servers dat daar iets niet in orde is en als je op de goeie weg zit bij manier van spreken daar geen last hebt!!!
Natuurlijk kunnen wij het alleen maar het raden naar, want uiteindelijk zouden de specialisten bij Proximus daar al ten slotte de vinger op de wonde kunnen gelegd hebben, maar gaan ze ons dit mededelen!!!!!! en dan is er nog een tweede aspect als ze weten waar het schoentje wringt dan zouden ze dit toch al lang opgelost hebben tenzij ze met een serieuze kluif zitten die niet zo maar in één twee drie kan opgelost worden !
@Philippe-dieter ik raad u aan om de volgende range te gebruiken voor statisch IP adressen
192.168.1.128 tot en met 192.168.1.255
@Philippe-dieter ik denk dat @Martin gelijk heeft, ik verwacht geen reactie van Proximus.
Het probleem kan ik natuurlijk niet oplossen, maar misschien er zijn ‘work arounds’. Mijn volgende experiment is een vaste IP adres geven aan alle LAN connecties dat ik heb maar in elke toestel zelf (dus niet via de DHCP sectie van de bbox zoals tot nu toe). Ik zal een range gebruiken 192.168.1.151 tot en met 192.168.1.254. Er was al eigenlijk een suggestie van Proximus aan mij via via:
“Is het voor de klant mogelijk dat hij even al zijn static IP’s verwijderd Iin de bbox]? Hij kan beter een vast IP adres zetten op de laptop/computer zelf, dus DHCP uitschakelen en een vast IP adres configureren. Hij kan daarvoor alle adressen gebruiken boven de 192.168.1.150, want de modem DHCP gebruikt die niet.
Maar ik wou dit eigenlijk niet doen, het is minder praktisch dan een centraal systeem voor de beheersing van vaste IP adresen. Nu ik heb niet veel opties meer!
en address reservation in de bbox zelf gebruiken, dus een vast IP kiezen gerelateerd aan zijn MAC adres zou dit niet even goed zijn, dan moet je in de toestellen niet zelf een vast ip geven?
mss toch overwegen om de v7 terug om te ruilen voor bv een v5 compact, enfin aan u de keuze natuurlijk en morgen komen de Prox forummedewerkers hier terug langs.
Ja daar zijn we ook niet veel mee. We hebben de v7 gevraagd, om disney+ te kunnen kijken. Zou stom zijn, om terug te gaan naar wat we hadden.
Maar, voor de v7, nooit last gehad. Dacht ook, dat de android + verbruik tijdens tv kijke, misschien teveel ineens was, voor de modem dan. Nie dus, want hij herstartte net weer en ik ben de enige die nog wakker is in huis. Dus teveel in ene keer, kan ook al niet,want ik gebruik nu mobiele gegevens (weer vergeten af te zetten lol)
Word er echt moedeloos van, want nergens hebben ze een oplossing