Vraag

BBox 3V+ herstart spontaan

  • 25 maart 2020
  • 113 reacties
  • 1883 Bekeken


Toon eerste bericht

113 reacties

sorry,  nee inderdaad niet,  ik had ondertussen over het hoofd gezien dat jij op fiber zat wat ik vertel is voor iemand die op koperlijn zit met een VDSL verbinding waar de DLM van toepassing is.

Reputatie 2

@Martin ook voor fiber (zoals bij mij)?

ik vraag mij op den duur af of het de DLM is die soms voor problemen zorgt want als deze de snelheid van de lijn aanpast krijg je re-syncs van de bbox, ‘t maar gissen natuurlijk en een weet voor Proximus!

Reputatie 2

@Philippe-dieter Wel, zoals verteld, alles prima voor 2 weken, dan gisteren heel kort onderbreking tot herstart is voltooid. Tot vandaag, weer alles OK (tv, internet, snelheid, enz.). Het is een raadsel. De onzekerheid is grootste probleem: zo een onderbreking tijdens een belangrijk werk video call of een online proef voor mijn jongens is natuurlijk mijn grootste zorg. Wat ik vind niet correct is dat Proximus geeft geen technische verklaring als het werkt of als het niet werkt.

Reputatie 2

@Pierre Menard    We hebben inderdaad terug hetzelfde probleem. Elke dag zijn er 1 of meerdere problemen :   

of herstarten modem spontaan

of alle lichtjes blijven branden zoals normaal maar er is geen interne connectie meer

of het 2de lichtje van verbinding begint te knippen en geen internet meer.

Dit is mijn grote frustratie die begin september is begonnen. Telkens is het opgelost voor een 7 tot 10 dagen (werkt perfect dan) en dan komt het gewoon dagelijks terug.   Heb het meermaals gezegd dat ik hier radeloos over ben.   Voor het telewerken gebruik in nu een 4G connectie (kost een kapitaal) en voor TV kijken heb ik de moed opgegeven en we hebben d’r hier ondertussen een uitspraak voor gevonden voor als de TV uitvalt : En dan nu pauze aangeboden door Proximus.     Je kan ermee lachen, maar het is niet grappig.   Hoe is de situatie bij jou?

Reputatie 2

Dag Philippe-dieter,

Heeft u geen probleem meer gehad? Bij mij, vandaag opnieuw na twee ‘clean’ weken.

Reputatie 2

Heb spijtig genoeg nog geen Fiber (niet beschikbaar).  Technieker heeft letterlijk NIETS gedaan buiten op z’n computer kijken.   Heb gisteren wel zelf een reset (to factory settings) gedaan.  Succes !

Reputatie 2

Technieker (zeer behulpzaam en vriendelijk!)  is net de deur uit.  Stelt inderdaad vast dat de modem meerdere keren per dag heropstart. Niets kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.   Dit maakt het nog erger…. dus gewoon “ondergaan” en rustig maandelijks je abo blijven betalen.

Na de laatste heropstart gisteren heb ik een reset (terug naar factory settings)  gedaan en sedert dan is er geen spontane heropstart meer, maar kan puur toeval zijn.  Ik zit al te wachten op de volgende. Ik bekijk via Apple TV en dan krijg je bovenaan rechts zo’n irritant grijs kadertje :  geen netwerkverbinding.

 

Vermits onze problemen zou gelijklopend zijn, hou me aub mee op de hoogte van de situatie.  Na dit bezoek ben ik nog meer overtuigd dat het nooit opgelost zal worden. :-(

Zeker, ik hou je op de hoogte. Vandaag, tot dit moment, geen probleem (na actie gisteren met One SSID).

Vraagje: heeft de technieker ook een reset/reboot gedaan van de Fiber modem? (als je Fiber heeft, klein zwart doosje voor de bbox, met een UTP kabel naar de bbox- WLAN).

Dag Martin,

Gebruikt Proximus niet mijn router voor Public WiFi?

Dat wel maar via Public wifi wordt de snelheid ingetoomd als je bvb via lokaal netwerk veel volume zou downloden.

Reputatie 2

Technieker (zeer behulpzaam en vriendelijk!)  is net de deur uit.  Stelt inderdaad vast dat de modem meerdere keren per dag heropstart. Niets kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.   Dit maakt het nog erger…. dus gewoon “ondergaan” en rustig maandelijks je abo blijven betalen.

Na de laatste heropstart gisteren heb ik een reset (terug naar factory settings)  gedaan en sedert dan is er geen spontane heropstart meer, maar kan puur toeval zijn.  Ik zit al te wachten op de volgende. Ik bekijk via Apple TV en dan krijg je bovenaan rechts zo’n irritant grijs kadertje :  geen netwerkverbinding.

 

Vermits onze problemen zou gelijklopend zijn, hou me aub mee op de hoogte van de situatie.  Na dit bezoek ben ik nog meer overtuigd dat het nooit opgelost zal worden. :-(

Reputatie 2

Dag Martin,

Nee hoor. Maar ik dacht ook eventjes aan publieke hotspots. Gebruikt Proximus niet mijn router voor Public WiFi?

draaien er geen P2P programma’s op de achtergrond die veel parallel connecties maken

Reputatie 2

Het is zeker een herstart want de instellingen zijn niet terug naar fabrieksinstellingen, b.v. namen van WiFi netwerken.

IP adressen zijn bij mij ook geen probleem in de zin van dubbels.

Fingers croossed maar vandaag tot nu toe geen reboot. 

Reputatie 2

Volgens mij een HERSTART.     Bedankt alvast voor je tip maar zover ik kan zien, geen zelfde IP adressen.

Gaat het bij jullie om een herstart of echt een reset waarbij alle instellingen van de modem terug gezet worden naar “fabrieksinstellingen”? In mijn geval had ik dat laatste.

Meer info: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/modem-reset-zichzelf-bbox-3-sagemcom-51615

 

Controleer zeker eens of je toevallig niet meerdere toestellen hebt met hetzelfde IP-adres, zo heb ik het probleem ooit één keer kunnen veroorzaken - maar toen dat was opgelost had ik het nog dus geen idee of dat een dwaalspoor was. Ik had namelijk per ongeluk een tweede DHCP server draaien op mijn WiFi access point.

Reputatie 2

Ik ben nu bezig met volgende test:

  1. One SSID uitgeschakeld.
  2. Twee SSID gemaakt, een voor 2GHZ, een voor 5GHz.
  3. Alle toestellen controleren en verspreiden tussen de 2GHz en 5GHz netwerken. Volgens advies van Proximus “zware” toestellen (e.g. laptops) dichter bij router enkel met 5GHz verbinden.

Doel is vermijden van overload van het 2GHz netwerk, blijkbaar een mogelijk oorzaak van reboots.

Morgen volgt evaluatie.

En andere technicus blijft hameren op een probleem met mijn elektriciteit. Voeding al vervangen, andere stopcontact gebruikt, geen andere toestel in het huis heeft een probleem; dit lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Maar wie weet.

 

Reputatie 2

Volgens mij, logs bekijken kan ook perfect op afstand, maar ik ben niet zeker.

Reputatie 2

Update : ondertussen is er reeds 2 keer een spontane reset van de modem.   Morgen komt de 4de technieker langs.  Deze zou nu nu de logs van de modem in detail gaan bekijken.    

Reputatie 2

ik laat je zeker weten als een oplossing toch komt.

Reputatie 2

Ik begrijp je reactie 100%.   Ik ben vanmorgen naar Brussel omdat telewerk geen optie meer is door de vele conf calls die ik moet doen en het is niet te voorzien wanneer de spontane herstarts gebeuren. Als communicatie verantwoordelijke is dit nefast voor m’n job, dus…    Een bijzonder frustrerende situatie en het leek alsof ik blijkbaar de enige was….    dus niet.   Laat ons hopen dat Proximus inderdaad de juiste acties doet.    Jij ook succes !

Reputatie 2

Dag Philippe-Dieter,

Nu juist opnieuw gebeurd. Na ongeveer 24 uren. Ook alles vervangen.

Na 1 maand vechten met dit probleem ik geef Proximus 2 dagen. Niet opgelost, mijn Telenet router staat klaar voor activatie. Het is minder snel (al getest) maar het zal zeker meer betrouwbaar zijn dan wat ik nu heb en dat is essentieel in deze tijden. Ik kan mij dit niet meer permitteren, te veel tijd, energie en geld ingestoken.

Ook wanhopig over dit probleem.

 

Reputatie 2

Dit probleem (spontaan heropstarten modem)  is reeds 2 maanden aan de gang bij mij.   Reeds 3 techniekers (die heel vriendelijk zijn) hebben reeds bekeken wat de oorzaak kan zijn.  Modem vervangen, contactdoos vervangen, nieuwe kabels,…   Het bijzondere rare is dat het probleem opgelost is tot exact 14 dagen nadat de technieker is vertrokken en dan begin het probleem opnieuw : 1 of 2 keer start de modem spontaan terug op.   Heb echt ALLES al vernieuwd en het probleem blijft duren.  Mij werkelijk een totaal raadsel waarom het 14 dagen correct werkt nadat de technieker is geweest ???   Kan ook elk moment van de dag voorvallen. Gisteren tijdens een film…  heel leuk!     Ik heb alle begrip dat de netwerken momenteel waarschijnlijk overbelast worden maar uiteindelijk betaal je maandelijks toch een flink bedrag voor een service waarvan je hoopt dat deze werkt.   Ben gewoon wanhopig over dit probleem!

Reputatie 2

Gelooft mij, ik doe niets anders dan proberen de juiste technicus te bereiken...

ja of anders zou de proximus technicus ook eventueel de fibermodem eens moeten onder de loep nemen!

Reputatie 2

Bedankt, Martin.

Volgens Proximus er zijn geen onderbrekingen op de lijn (fiber) tot bij de router.

Ik heb sinds gisteren een nieuwe bbox, het probleem is na 1 uur opnieuw opgedoken. Vandaag 7 keer of zo. Niet te doen. Zelfs andere stopcontact geprobeerd.

Ik ga nu proberen met een nieuwe voeding (misschien technicus heeft gisteren gewoon de oude laten staan). Om zeker te zijn.

Het is zeer frustrerend, kost ook veel tijd zo een probleem. 

Reageer