Vraag

BBox 3V+ herstart spontaan



Toon eerste bericht

117 reacties

Reputatie 3
Badge

IK WEET HET GEWOON NIET MEER…

De afgelopen dagen heb ik terug meerdere opstarts van de modem of wegvallen van internet zodat je de modem moet heropstarten.   Ik laat m’n GSM’s en iPad ondertussen enkel nog met 4G werken, Sonos afgekoppeld,….   Allemaal om de modem zo weinig mogelijk te belasten.  Kan je vraag beginnen stellen waarom je nog internet moet hebben ALS dat de modem zou overbelasten.

Als ik naar de laatste dagen kijk : uitval op 2, 4, 6, 17, 21,25, 26, 27, 28 november en dat volgt in dezelfde lijn sedert september.

Naar 0800 bellen geef ik op omdat je daar niet verder komt dan de vraag : steekt je stekker goed in het stopcontact ?   Dieper wordt er op het probleem niet ingegaan.   Het laatst is me een firmware update voorgesteld als de oplossing maar duidelijk dat dat dus geen oplossing was.

35 jaar klant bij Belgacom/proximus maar dit heb ik nooit meegemaakt.   Echt RADELOOS !!!   Echt… 

 

Reputatie 2

@Martin ook voor fiber (zoals bij mij)?

sorry,  nee inderdaad niet,  ik had ondertussen over het hoofd gezien dat jij op fiber zat wat ik vertel is voor iemand die op koperlijn zit met een VDSL verbinding waar de DLM van toepassing is.

Reputatie 2

Philippe-dieter, ik ben ook nog bezig. Ik heb ontdekt dat mijn alarm centrale een IP adres heeft dat normaal gereserveerd is voor TV decoders (normaal gezien range 192.168.1.64->99 voorbehouden voor de decoders).  Dat zou niet mogen, maar het is toch gebeurd.

Kan je zien of een or meerdere toestellen bij u een IP adres hebben in deze range? Het kan van alles zijn, domotica ook b.v.

Daar zit misschien een piste.

Reputatie 3
Badge

@Pierre Menard  Volledig met je eens dat die onzekerheid het lastigste is.  Het is werkelijk op elk moment mogelijk….  tijdens een confcall, tijdens een film,….   Ik begrijp dat de netwerken uiteraard zwaar belast worden en dat Proximus al het mogelijke doet, maar wij zijn precies de 2 enige met een gelijkaardig probleem wat het maar niet tot een oplossing komt.  Vooral het feit dat het ELKE KEER 7 tot 10 dagen werkelijk feilloos werkt.    Maar nogmaals, die onzekerheid is niet goed voor de stress :-(

 

@Pierre Menard Eigenlijk zie ook niet direct een probleem als een toestel een adres 192.168.1.99 krijgt aangezien je tot nu toe maar 3 decoders kunt aansluiten die respectievelijk het adres 192.168.1.64, 192.168.1.65 en 192.168.1.66  zullen krijgen, maar mss zie ik toch iets over het hoofd!

heb je al geprobeerd in je bbox  instellingen “address reservation” als je bvb een toestel een ip adres kunt reserveren in de tv range bvb 192.168.1.100 ?

Reputatie 2

@Martin mmm, missschien toch, ik heb dit gevonden: https://support.zen.co.uk/kb/KnowledgebaseArticle.aspx?articleid=11511

Reputatie 3
Badge

Ik heb Philips Hue en Honneywel thermostaat, maar beide  zitten in een lagere IP range.  Dus niet tussen die 64 en 99.   Toch gek dat WIJ op zoek gaan naar een oplossing.  Ik ben communicatie expert maar van IT weet ik werkelijk niets.   Ik vertrouw op de experts van Proximus maar dat is blijkbaar teveel gevraagd.

 

je zou al kunnen proberen door de bbox te resetten om te zien of dit enigszins het probleem oplost

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

mss eerst eens op voorhand de stekker van de bbox zijn spanningsadapter uittrekken en na reboot dan de reset doen.

Moest je zelf al iets in de bbox zijn interface veranderd hebben van instellingen dan moet je die wel opnieuw invoeren na een reset, aangezien je geen backup van de instellingen kunt kunt maken om deze na reset weer in te voeren.

@Martin mmm, missschien toch, ik heb dit gevonden: https://support.zen.co.uk/kb/KnowledgebaseArticle.aspx?articleid=11511

 

Maar dit slaat op de toevoer van het vdsl signaal over fiber tot in de ROP (een van de twee straatkas die naast elkaar staan op straat) waar het dan via lijnkaarten op koper wordt gezet, dus is dit wel over koper waar de DLM van toepassing is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remote_optical_platform

@Philippe-dieter welke TV  range geeft uw bbox aan als inlogt in de bbox, normaal zou daar  default 64 tot 127 moet staan. bij mijn bbox3v+ staat dit zo aangegeven.

inloggen : http://192.168.1.1 als User en met Userwachtwoord die op sticker van de bbox zelf staat.

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou controleren op jouw andere toestellen of er gedownload wordt, wanneer er geen limiet ingesteld is op het maximale aantal verbindingen in een P2P programma zoals Bittorent kan het gebeuren dat het maximaal aantal verbindingen bereikt is en waardoor  de bbox 3v+ herstart, streaming apps kan ook voor problemen zorgen. Een firmware upgrade van de BBOX 3V+, maar dat mag niet altijd voorvallen. 

Reputatie 3
Badge

Ik gebruik geen TV decoder, maar bekijk TV via AppleTV. (dus de Apple Pickx app)

Ben je zeker dat dit nog altijd het geval ik dacht dat dit een oud zeer was?

ja maar dat speelt geen rol het was gewoon om te weten hoe uw tv range default ingesteld staat in je bbox3, omdat ik denk dat de range tot 99 nog dateert van jaren geleden en het nu bij iedereen tot 127 is 

Is dat een bbox met achteraan vier gele ethernetpoorten die mooi aaneengesloten zijn of staan twee per twee aaneengesloten.

@Philippe-dieter bij ons hetzelfde probleem gedurende een paar maanden.

Eerst spontane herstarten zoals bij jullie, maar de laatste maanden valt alleen de connectie met de bridgen weg en komt alleen terug wanneer we de bbox herstarten. Soms is dit goed voor 2 dagen maar meestal valt de connectie al na een halve dag weg!

Ondertussen zijn we al aan de derde nieuwe modem, maar zoals jij ook al hebt gezegd, het gaat dan goed voor 1 of 2 weken en dan  begint de miserie opnieuw (zeer fijn met studenten in huis die online les moeten volgen). Ofwel spontaan herstarten ofwel connectie weg en moet je manueel gaan herstarten, zeer frustrerend!!!
Wat nog frustrerender is, is dat wanneer je naar de klantendienst belt je de grootste onzin krijgt te horen van incompetente medewerkers van de klantendienst die gewoon een geijkte vragenlijst met standaardantwoorden en je voelt behandeld als een achterlijke koe die precies dingen verzint ( en ja, die dingen die je nu opnoemt hebben we allemaal al geprobeerd en nagekeken, zucht).

Ik ben al 30 jaar trouwe Proximusklant, tot vorig jaar ook altijd een zeer tevreden klant, en wens dan ook correct geholpen te worden en ernstig genomen te worden als ik een probleem aankaart.

De klantendienst probeerde me wijs te maken dat het dan aan de bridge ligt, maar dat kan toch niet als ze beide tegelijk uitvallen en dan miraculeus terug werken wanneer ik de modem herstart???

Er moet volgens mij een bepaalde ‘stoorzender’ zijn of zo. Ik zou anders niet weten waarom er tegelijkertijd een connectie van 2 toestellen (soms alle toestellen) met de modem wegvalt. Maar mijn technische kennis rijkt niet ver genoeg om zelf een oplossing te bieden, daar zouden we toch op degelijke kennis van de techniekers van Proximus moeten kunnen rekenen?

Ik denk dat we ondertussen al meer dan genoeg geduld hebben opgebracht...

 

Is jullie probleem ondertussen opgelost? Dan had ik graag gehoord op welke manier!

 

Nog steeds hopend op een oplossing…

Reputatie 6
Badge +3

Dit kan nog altijd voorvallen ligt aan de gebruikte SOC in combinatie met het interne geheugen dat in de BBOX zit. Dat is meer een budgettaire keuze van Proximus welke aangepaste configuratie ze willen voor een modem/router. Wanneer een bepaalde limiet overschreden is wordt er herstart.

nochtans kwamen vroeger met vroegere bbox’en zo’n meldingen regelmatig maar dit is toch al jaren dat dit niet meer gemeld wordt, daarom dat ik het raar vindt, 

Gaat het bij jullie om een herstart of echt een reset waarbij alle instellingen van de modem terug gezet worden naar “fabrieksinstellingen”? In mijn geval had ik dat laatste.

Meer info: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/modem-reset-zichzelf-bbox-3-sagemcom-51615

 

Controleer zeker eens of je toevallig niet meerdere toestellen hebt met hetzelfde IP-adres, zo heb ik het probleem ooit één keer kunnen veroorzaken - maar toen dat was opgelost had ik het nog dus geen idee of dat een dwaalspoor was. Ik had namelijk per ongeluk een tweede DHCP server draaien op mijn WiFi access point.

Reputatie 3
Badge

zijn 4 geel mooi aan elkaar aangesloten.   Volgens mij de laatste versie want modem is een maand oud. (ttz geplaatst).

Reputatie 2

@Philippe-dieter Ik heb voor jou situatie eens contact opgenomen met het adsl expert team met de vraag of zij het eens verder kunnen bekijken.

 

@Pierre Menard Aangezien jij een fiber aansluiting hebt heb ik van op afstand een reset gedaan van je internet verbinding. 

@DaisyS Bedankt om te reageren. Wanneer heeft u de reset precies gedaan? Kwestie van op te volgen als een nieuw incident gebeurt. Waarom denkt u dat een reset zou helpen? Heeft u iets concreet gezien in de logs? Ik vermoed dat een reset was ook al gedaan in de laatste weken. Maar goed, proberen kan altijd.

Ik merk ook dat na de reset de Fiber Boost is nog altijd actief in min account pagina. De Fiber Boost heb ik nooit gevraagd (dat is 15 euro extra per maand). Er was een aanpassing aan mijn abonnement in november (gerelateerd aan SMS verbruik) en blijkbaar het is toen geactiveerd door iemand, zonder dat ik heb deze extra gevraagd. Vorige week heb ik weer contact gehad met Proximus en ze hebben mij beloofd dat gisteren (maandag 21/12) de Fiber Boost zou niet meer actief zijn.  Ik kan het zelf niet uitschakelen in mijn account, hoewel dit is een van de opties in de configuratie pagina.

Vriendelijke groeten.

 

 

Dan is het een bbox3 van Technicolor die je hebt, de bbox3v+ die ik heb is er ene van Sagemcom maar of die dan beter is zou zijn om je probleem op te lossen dat is totaal niet zeker want zij die een bbox3V+ hebben met een hardware versie hoger dan 1. daar lees is ook van dat die dergelijke problemen ondervinden maar het is heel moeilijk om zo conclusies te trekken want de oorzaak ligt niet altijd bij de bbox zelf !!!

Reputatie 3
Badge

Volgens mij een HERSTART.     Bedankt alvast voor je tip maar zover ik kan zien, geen zelfde IP adressen.

Reputatie 2

Mijn BBOX3v+ is van Sagemcom, en ik heb ook het probleem van Philippe-dieter. Dat versterkt mijn hypothese dat de oorzaak zit in software (of firmware).

Reageer