Vraag

BBox 3V+ herstart spontaan

  • 25 maart 2020
  • 113 reacties
  • 1883 Bekeken


Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 2

Vandaag ‘s morgens vroeg weeral 2 heropstarts. Wat me opvalt : de modem valt uit. Leds uit behalve eerste.   2de led begint dan tijdje “te flikkeren” en gaat dan langzamer aan en uit. Dan start de rest verder en gaat de rest branden.  Totale heropstart: ongeveer 3 tot 4 minuten.  Heel vaak 2 heropstarts kort na elkaar. 
 

Dit is ook wat ik merk bij mij, beschrijving is zeer accuraat.

Het eerste ledje dat blijft branden is de voeding die dus aanwezig blijft.

Het tweede ledje dat aangeeft of Het VDSL signaal aanwezig is en de modem zich op dit signaal heeft kunnen synchroniseren het proces van synchroniseren kan inderdaad een tijdje duren . zie uitleg → Controlelampjes op je Proximus modem

Maar daar weet je eigenlijk weer niet of het te wijten is aan de modem zelf of dat het verder op zit, dus bvb slechte contacten tussen de verbinding van DSL ingang modem naar DSL ingang VDSL  filter/aansluitdoos op Proximus introlijn  (TF2007/NTP200) of nog verderop proximus lijnkaarten …..

Reputatie 2

Ik herinner mij iets wat de laatste technieker zei : tja…  dat is de modem die zich niet kan “ initialiseren”. We kennen dat. ..

 Geen flauw idee wat hij bedoelde maar is het een denkpiste ?  

Reputatie 2

Vandaag ‘s morgens vroeg weeral 2 heropstarts. Wat me opvalt : de modem valt uit. Leds uit behalve eerste.   2de led begint dan tijdje “te flikkeren” en gaat dan langzamer aan en uit. Dan start de rest verder en gaat de rest branden.  Totale heropstart: ongeveer 3 tot 4 minuten.  Heel vaak 2 heropstarts kort na elkaar. 
Wie had ooit gedacht dat ik mijn tijd zou doorbrengen met een stoel naast de modem om te zien hoe deze reageert...

Reputatie 2

Akkoord.

Heel moeilijk om conclusies te trekken want bvb als ik vergelijk met mijn bbox3v+ daar heb ik dergelijke problemen niet , maar heeft  wel HW-versie 1. firmware versie is de zelfde als die van u die een recentere HW-versie heeft, maar de Proximus specialisten zouden toch wel moeten weten wanneer en hoe dergelijke problemen ineens begonnen zijn en daaruit dan wel conclusies kunnen trekken!

 

Reputatie 2

Mijn BBOX3v+ is van Sagemcom, en ik heb ook het probleem van Philippe-dieter. Dat versterkt mijn hypothese dat de oorzaak zit in software (of firmware).

Dan is het een bbox3 van Technicolor die je hebt, de bbox3v+ die ik heb is er ene van Sagemcom maar of die dan beter is zou zijn om je probleem op te lossen dat is totaal niet zeker want zij die een bbox3V+ hebben met een hardware versie hoger dan 1. daar lees is ook van dat die dergelijke problemen ondervinden maar het is heel moeilijk om zo conclusies te trekken want de oorzaak ligt niet altijd bij de bbox zelf !!!

Reputatie 2

zijn 4 geel mooi aan elkaar aangesloten.   Volgens mij de laatste versie want modem is een maand oud. (ttz geplaatst).

Is dat een bbox met achteraan vier gele ethernetpoorten die mooi aaneengesloten zijn of staan twee per twee aaneengesloten.

Reputatie 2

Inderdaad tot 127

ja maar dat speelt geen rol het was gewoon om te weten hoe uw tv range default ingesteld staat in je bbox3, omdat ik denk dat de range tot 99 nog dateert van jaren geleden en het nu bij iedereen tot 127 is 

Reputatie 2

Ik gebruik geen TV decoder, maar bekijk TV via AppleTV. (dus de Apple Pickx app)

@Philippe-dieter welke TV  range geeft uw bbox aan als inlogt in de bbox, normaal zou daar  default 64 tot 127 moet staan. bij mijn bbox3v+ staat dit zo aangegeven.

inloggen : http://192.168.1.1 als User en met Userwachtwoord die op sticker van de bbox zelf staat.

 

Reputatie 2

Ik heb Philips Hue en Honneywel thermostaat, maar beide  zitten in een lagere IP range.  Dus niet tussen die 64 en 99.   Toch gek dat WIJ op zoek gaan naar een oplossing.  Ik ben communicatie expert maar van IT weet ik werkelijk niets.   Ik vertrouw op de experts van Proximus maar dat is blijkbaar teveel gevraagd.

 

@Pierre Menard Eigenlijk zie ook niet direct een probleem als een toestel een adres 192.168.1.99 krijgt aangezien je tot nu toe maar 3 decoders kunt aansluiten die respectievelijk het adres 192.168.1.64, 192.168.1.65 en 192.168.1.66  zullen krijgen, maar mss zie ik toch iets over het hoofd!

heb je al geprobeerd in je bbox  instellingen “address reservation” als je bvb een toestel een ip adres kunt reserveren in de tv range bvb 192.168.1.100 ?

Reputatie 2

Philippe-dieter, ik ben ook nog bezig. Ik heb ontdekt dat mijn alarm centrale een IP adres heeft dat normaal gereserveerd is voor TV decoders (normaal gezien range 192.168.1.64->99 voorbehouden voor de decoders).  Dat zou niet mogen, maar het is toch gebeurd.

Kan je zien of een or meerdere toestellen bij u een IP adres hebben in deze range? Het kan van alles zijn, domotica ook b.v.

Daar zit misschien een piste.

Reputatie 2

IK WEET HET GEWOON NIET MEER…

De afgelopen dagen heb ik terug meerdere opstarts van de modem of wegvallen van internet zodat je de modem moet heropstarten.   Ik laat m’n GSM’s en iPad ondertussen enkel nog met 4G werken, Sonos afgekoppeld,….   Allemaal om de modem zo weinig mogelijk te belasten.  Kan je vraag beginnen stellen waarom je nog internet moet hebben ALS dat de modem zou overbelasten.

Als ik naar de laatste dagen kijk : uitval op 2, 4, 6, 17, 21,25, 26, 27, 28 november en dat volgt in dezelfde lijn sedert september.

Naar 0800 bellen geef ik op omdat je daar niet verder komt dan de vraag : steekt je stekker goed in het stopcontact ?   Dieper wordt er op het probleem niet ingegaan.   Het laatst is me een firmware update voorgesteld als de oplossing maar duidelijk dat dat dus geen oplossing was.

35 jaar klant bij Belgacom/proximus maar dit heb ik nooit meegemaakt.   Echt RADELOOS !!!   Echt… 

 

Reputatie 2

Vandaag, opnieuw. Twee keer.

Reputatie 2

@Martin bedankt voor de info. Ik ben meer van een software mens maar ik probeer toch zoveel mogelijk te begrijpen van de verschillende technologïen. Maar in dit geval is natuurlijk Proximus dat de nodige uitleg zou moeten geven.

@Martin mmm, missschien toch, ik heb dit gevonden: https://support.zen.co.uk/kb/KnowledgebaseArticle.aspx?articleid=11511

 

Maar dit slaat op de toevoer van het vdsl signaal over fiber tot in de ROP (een van de twee straatkas die naast elkaar staan op straat) waar het dan via lijnkaarten op koper wordt gezet, dus is dit wel over koper waar de DLM van toepassing is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remote_optical_platform

Dat klopt inderdaad het is mij de laatste tijd ook opgevallen en jaren terug was dit heel sporadisch dat er zo’n melding kwam.

Reputatie 2

@Philippe-dieter ik denk niet dat we de 2 enige zijn met dit probleem hoor. Er zijn veel andere berichten of deze forum die ook in de lijn van ons probleem gaan. Mensen geven soms een andere beschrijving, maar als je goed kijkt je ziet dezelfde verhaal.

Reputatie 2

@Martin mmm, missschien toch, ik heb dit gevonden: https://support.zen.co.uk/kb/KnowledgebaseArticle.aspx?articleid=11511

Reputatie 2

@Pierre Menard  Volledig met je eens dat die onzekerheid het lastigste is.  Het is werkelijk op elk moment mogelijk….  tijdens een confcall, tijdens een film,….   Ik begrijp dat de netwerken uiteraard zwaar belast worden en dat Proximus al het mogelijke doet, maar wij zijn precies de 2 enige met een gelijkaardig probleem wat het maar niet tot een oplossing komt.  Vooral het feit dat het ELKE KEER 7 tot 10 dagen werkelijk feilloos werkt.    Maar nogmaals, die onzekerheid is niet goed voor de stress :-(

 

Reageer