Vraag

BBox 3V+ herstart spontaan

  • 25 maart 2020
  • 113 reacties
  • 1883 Bekeken


Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 2

Vandaag opnieuw. Weer een week later. En ook geen 5GHz WiFi van bbox op dit moment. Geen antwoord op support telefoon. Toch hallucinant, Proximus. 

Reputatie 2

Ik was al bijna gelukkig dat ik nu 11 dagen geen spontane heropstart had…. maar vanmorgen rustig een film aan het kijken en ja hoor :  modem herstart spontaan.

Als ik nu bekijk wat ik allemaal al heb ondernomen :

  • nieuwe modem en nadien nogeens nieuwe voeding modem
  • verschillende stopcontacten getest
  • OneSSID uitgeschakeld
  • 3 iPhones werken niet meer op wifi maar enkel via 4G
  • Sonos systeem ontkoppeld en niet meer in gebruik
  • nieuwe bekabeling / nieuwe wanddozen / nieuwe splitter
  • vergeefse smeekbeden aan Proximus om een oplossing te zoeken
  • Minimale belasting wifi zodat je de vraag kan stellen waarom je nog wifi hebt
  • Amper 4 toestellen hangen nog aan de modem

Sorry, ik weet het echt niet meer...

 

 

@Pierre Menard 

bedankt voor deze info

Reputatie 2

@Martin  Volgende heel belangrijk in de zaak fixed IP adressen. Met de reservatie lijst in de bbox kan je effectief niet IP adressen gebruiken in de reservatie tabel buiten de range dat je kan zelf invullen (minstens in de versie dat ik heb, parameters IPv4 Pool Start/End, error als het nummer niet binnen de range valt). Met andere woorden, je kan niet zeker zijn dat de DHCP server gaat jouw reservatie list respecteren en dit is precies wat we willen vermijden (de ‘work around’ dat ik zocht). Terwijl met de techniek van op de toestel zelf de IP adres vast te zetten dit werkt wel (vandaag bevestigd).

Trouwens, ik kan ook vandaag bevestigen dat de Ethernet probleem is ook opgelost met vaste IP adressen in de adapters van de Windows 10 toestellen. Geen kabel trekken vandaag!!

Bovendien, en ik weel niet waarom, de speedtests zijn plots ook enorm beter. Als deze verbetering heeft ook iets te maken met het ‘lichten’ van de taak van de DHCP server in de bbox...

 

 

Ja, mss ook best van het niet te doen want als je ooit bvb om één of andere reden de bbox moet resetten kun je weer alles opnieuw invoeren, aangezien er niks voorzien is om een backup te nemen van de instellingen die in je bbox uitgevoerd hebt.

Reputatie 2

@Martin In principe, wel. Maar advies van Proximus zelf was NIET address reservation gebruiken., maar vast IP in de toestel zelf.  Ik denk dat ze weten dat de DHCP server in de bbox niet betrouwbaar is.

Ik heb het vandaag gedaan in alle mijn Windows 10-Ethernet machines. We zullen zien. Misschien dit helpt ook voor het andere probleem met Ethernet kabels dat ik heb in een andere thread al gedocumenteerd (kabel uit/in trekken om verbinding te maken met Internet).

 

Voor alle duidelijkheid, voor die toestellen ik maak geen reservatie meer in de bbox.

en address reservation in de bbox zelf gebruiken, dus een vast IP kiezen gerelateerd aan zijn MAC adres zou dit niet even goed zijn, dan moet je in de toestellen niet zelf een vast ip geven? 

Reputatie 2

@Philippe-dieter ik denk dat @Martin gelijk heeft, ik verwacht geen reactie van Proximus.

Het probleem kan ik natuurlijk niet oplossen, maar misschien er zijn ‘work arounds’. Mijn volgende experiment is een vaste IP adres geven aan alle LAN connecties dat ik heb maar in elke toestel zelf (dus niet via de DHCP sectie van de bbox zoals tot nu toe). Ik zal een range gebruiken 192.168.1.151 tot en met 192.168.1.254.  Er was al eigenlijk een suggestie van Proximus aan mij via via: 

 

 “Is het voor de klant mogelijk dat hij even al zijn static IP’s verwijderd [in de bbox]? Hij kan beter een vast IP adres zetten op de laptop/computer zelf, dus DHCP uitschakelen en een vast IP adres configureren. Hij kan daarvoor alle adressen gebruiken boven de 192.168.1.150, want de modem DHCP gebruikt die niet.

Maar ik wou dit eigenlijk niet doen, het is minder praktisch dan een centraal systeem voor de beheersing van vaste IP adresen. Nu ik heb niet veel opties meer!

Volgens mij kan er alleen maar een antwoord komen van Proximus waar je dan wel d echt iets aan hebt en dat is als ze weten waar het probleem zich juist voordoet  en dat zou al heel veel zijn (want dan zou het antwoord al kunnen zijn dat de specialisten aan een oplossing bezig zijn) ,  en dan is het alleen maar afwachten tot het kan op één of ander manier opgelost worden, en eerlijk gezegd het zou mij heel sterk verwonderen als ze nog niet ondertussen zouden weten waar het schoentje wringt, maar het moeilijkste kan wel zijn om daarvoor direct een oplossing aan te kunnen bieden, enfin dat is wat ik er van denk!

Reputatie 2

@Pierre Menard   knap research werk !!   Zou hier enige reactie van Proximus op komen?

Reputatie 2

Vandaag opnieuw. Precies een week na de laatste probleem, zelfs de uur klopt. Dit begint een pattern te tonen.

In de logs van een van de Windows toestellen vind ik herhalend een error melding “ERROR 50015 - DHCP CLIENT - Nack is received on the interface”:

https://social.technet.microsoft.com/Forums/ie/en-US/2feb52b2-0fa5-4cab-84f7-b0205b188575/error-50015-dhcp-client-nack-is-received-on-the-interface-0?forum=winserveripamdhcpdns

“If this message keeps repeating then there is a problem either with the computer itself,  the network (i.e. rogue DHCP servers) or with the DHCP server.’

Omdat het is duidelijk dat:

  1. andere mensen met andere computers dit probleem hebben
  2. er is geen rogue DHCP server in mijn huis

Volgt dat er is een probleem de het DCHP server. Is dat van Proximus of van Sagemcom?

 

 

Reputatie 2

@HadewychT     De oneSSD is inderdaad uitgeschakeld door een technieker van jullie. Deze is nog steeds uitgeschakeld.  We hebben eveneens de voeding vervangen.    
ik wacht gewoon verder af want het kan soms 14 dagen wegblijven en dan komt het weer terug.  Dus de frustratie wanneer het terugkomt...

@fonz dat wat je beschrijft is plots bij zo vele klanten in een korte tijd opeens bij iedereen aan het opduiken dan, er zal toch wel meer aan de hand zijn dat dat denk je ook niet, maar op slechte kontakten controleren kan uiteraard nooit kwaad...

Reputatie 2

Hallo,

Bij mij SSID al lang uitgeschakeld. 

Suggestie “ Probeer dus zeker een ander stopkontakt uit” ook al gedaan.

Andere bbox, andere snoer, enz. allemaal getest.

In mijn ervaring, dit is puur een software bug dat af en toe slaagt en/of en algemeen fout in het netwerk dat niemand wilt toegeven. Mijn suggestie: DHCP software goed en grondig testen, vooral ‘stress tests’, zeker IP adressen methodes.

 

Reputatie 4
Badge +1

men zoekt altijd ver..

enkele wetenschappen:

de voeding van de bbox en van de modem zijn beide met dunne stekkerpinnen van amper 4 mm (6 amp types), en de stopkontakten zelf   zijn normaal allemaal 16 amp types, die  dus pennen van ca 5 mm dikte kunnen opvangen. Als  in zo’n kontaktdoos regelmatig( of soms) dus 16 amp stekkers werden gestoken, zijn de “gaten” waarin die dunne pinnen van de voedingsblokjes komen wat “verslapt”, en kunnen “ af en toe” slecht kontakt geven, waardoor spikes op de netvoeding ontstaan. Zo een spike , kan de bbox en ook de modem ertoe aanzetten om opnieuw  op te starten… Probeer dus zeker een ander stopkontakt uit voor je voedingen van bbox en of modem of zelfs als je met een voedingsblok werkt van je 220Volt, kan zelfs die zijn stekker of de schakelaar op de stekkerdoos/blok een slecht kontakt hebben, dat maar heel kort moet zijn om zulke dingen te kunnen geven.

Als alle gezoek in de electronica faalt, moet je dus ook de eenvoudige dingen nazien…

(ook losse draden in de kontaktdoos zelf( in de muur), kunnen jaren zonder storing werken, tot ze plots beginnen problemen te geven door oxydatie, of toch eens een zwaar vermogen op aangesloten  geweest zodat kontakten wat verhit zijn geweest en daardoor extra oxydatie...)

 

Reputatie 7
Badge +4

We hebben jammer genoeg nog geen oorzaak kunnen vinde nin de logs van jullie modem. Kunnen jullie eens testen door One SSID uit te schakelen ? Surf hiervoor naar http://192.168.1.1, User paswrood staat op de modem). Klik op One SSID en dan de OK knop, dat zet dan terug 2 SSID’s actief.

Ik zag precies dat @Philippe-dieter dit al wel gedaan had, maar modem staat nu toch terug op One SSID. Heb je dit terug ingeschakeld omdat het niet hielp ? 

Reputatie 2

Ik had de laatste “zware dag” op zondag 29/12 met 5 heropstart. Sinds dan niet meer tot gisteren 1x rond 18u15.    Ik begon al TE blij te worden...

Reputatie 2

Vandaag opnieuw, twee keer. Tweede keer heel kort na de eerste keer. 

14 dagen sinds de laatste incident.

Reputatie 2

Goed te weten, ik heb puur copy/paste gedaan van een mail van Proximus support...

ivm 192.168.1.255

het eerste (0) en laatste adres (255) in een subnet  wordt niet aan een individuele host  toegekend.

Reputatie 2

@Philippe-dieter ik raad u aan om de volgende range te gebruiken voor statisch IP adressen

192.168.1.128 tot en met 192.168.1.255

het beste is naar de interface te surfen en daar adres reservatie te voorzien 

Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en Userwachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Dan  op OK klikken _ 

 

Reputatie 2

@Pierre Menard   Dank je wel voor de tips.  Alles me duidelijk, behalve :

 

  • Vaste IP adres toevoegen voor vaste LAN verbindingen      Waar stel ik dit in ??
Reputatie 2

@Philippe-dieter ik denk dat het probleem is bij u groter als bij ons. Heeft u al de andere tips gebruikt? 

  • SSID uitschakelen
  • Toestellen verspreiden tussen 2GHz/5GHz netwerken
  • Controle range IP adressen gereserveerd voor decoders
  • Vaste IP adres toevoegen voor vaste LAN verbindingen

Ik heb dit allemaal min of meer gedaan en er is verbetering, wie weet. 

Ik heb ook het probleem gehad met twee verschillende modems, dat zou echt een toeval zijn: een totaal van 3 toestellen met ‘pech’?

 

Reputatie 2

Ik ben vandaag aan de 4de heropstart…   dus van kwaad naar erger.   Ik begin me stilaan de vraag te stellen of een nieuwe modem oplossing kan brengen???   Dat we beide “pech” hebben met onze modem,  Maar ja…   daar begint het probleem.  Bel je naar 0800 en na lang  wachten de gekende checklist…  steekt de stekker in het stopcontact :-(. Voor je bent waar je moet zijn, ben je 2 uur verder.   Zoals al zo vaak gezegd…  ik weet het gewoon niet meer. 

Reageer