Vraag

B-Box 3 en portforwarding (poortmapping) werkt niet


Sinds vandaag ben ik proximus gebruiker. Ik slaag er niet in om poort forwarding goed te krijgen op de b-box 3 modem (software versie 6.28.221A, GUI 6.2.7, hardware 2.1)
Ik vermoed dat de GUI nog een aantal bugs bevat (zoals ook het onthouden van gekozen namen voor toestellen. Die verdwijnen allemaal na een reboot).

Poortmapping kan op 2 manieren: via het menu 'toegangscontrole', tab 'poortmapping' of via de tab 'poortmapping' van een toestel. Beide manieren hebben geen resultaat. Ook onterechte validatiefouten en niet actieve 'OK' knop zijn bugs op deze pagina.

Mijn instellingen: (zie screenshot) heeft geen resultaat als ik surf naar mijn extern ip-adres met poort 555. Ook als ik 'externe poort Einde' invul met waarde 555 heeft dit geen resultaat. Help. Mijn camera's en NAS zijn nu niet meer bereikbaar. Iemand een oplossing? Iemand al feedback van support gekregen?

11 reacties

gebruik eens Ip adres dat buiten de adres pool valt 192.168.1.101 bijvoorbeeld ipv 192.168.1.68.
Best eerst eens opnieuw beginnen door eens je bbox3 te factory resetten door achteraan het verzonken knopje via het gaatje in te drukken tot leds vooraan doven en dan loslaten.
Als je de instellingen portmapping ingesteld hebt en het lukt nog niet dan eens de bbox3
resetten door 5 seconden zonder spanning te zetten.
zie ook naar het voorbeeld van een synology nas => klik hier
Bijkomende vraag (uit interesse) , is het een Sagemcom bbox3 die je hebt misschien?
inderdaad, een sagemcom. Hij is vandaag nog maar net geinstalleerd, dus hij komt vers uit de doos. Ik zal in ieder geval deze week jouw tip eens uitproberen. Ik begin wel te denken om toch mijn fritz.box 7360 te gebruiken, aangezien deze één van de 3 proximus-gecertifieerde routers is en waarmee ik dus waarschijnlijk minder problemen mee zal hebben.
Inderdaad velen die wat professioneler bezig zijn (als ik het zo mag noemen) gebruiken ofwel een F!B of laten de bbox3 voor wat ze is (om TV aan te sluiten) en sluiten een eigen router aan (waar je een tweede identieke pppoe sessie opstart zoals deze van de bbox3) waarop ze naar hartenlust kunnen alles instellen zonder veel poes pas en instellingen te moeten verliezen van tijd.
dus ik heb 3 opties blijkbaar:
1. Blijf bij bbox3
2. bbox3 enkel voor proximus-tv-decoder, dan de fritzbox als nieuwe router
3. bbox3 uit het netwerk halen en alles via de fritzbox.

Ik had eerst 2. geprobeerd: de fritzbox kreeg wel een ip-adres, maar had geen internetverbinding. Nochtans de aansluiting via LAN1 voorzien, en jarenlang zo gewerkt met telenet-modem. Ik ga het forum eens afzoeken naar bruikbare tips.

bedankt voor de reactie
Inderdaad dat zijn de drie opties
Als je echt bij de specialist(en) van de fritzbox wilt terecht komen ga dan zeker eens kijken op het bevriend userbase.be/forum daar gaan ze u zeker en vast tot uw einddoel brengen. daar staat voorbeeld met fritzbox achter bbox2 => https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=24653 , maar het principe is het zelfde.
Je kan met je fritzbox een tweede pppoe opstarten (identieke login en paswoord als die van je bbox3)
Bedankt voor de uitleg. Ondertussen gemerkt dat NAT loopback niet is ondersteund of niet aanstaat op mijn bbox3. Ik lees nochtans dat de sagem dat wel moet kunnen, maar waarschijnlijk is de GUI ondertussen veranderd, en is deze optie niet meer mogelijk als je als 'user' inlogt. Klopt dit?

Als ik mijn fritzbox met ppoe aan de bbox hang, zal ik dan wel NAT loopback hebben, of houdt de bbox3 dat dan tegen? In dat geval heb ik geen andere keuze meer dan de bbox uit mijn netwerk te halen en enkel met de fritzbox verder te werken. Ik heb spijtig genoeg wel geen internet password. Ik heb geen papieren via mail ontvangen, dus waarschijnlijk zal ik naar de helpdesk moeten bellen...
Ik heb nog van niemand gehoord dat de bbox3 geen Nat loopback meer zou ondersteunen of dat moet dan toch vrij recent veranderd zijn.
Langs de andere kant heb je dat eigenlijk ook maar nodig om testen te doen veronderstel ik toch.
Je kan natuurlijk ook testen doen via 3g of 4g . of als je een fon hotspot van een dichte gebuur kunt gebruiken.

Het zou ook kunnen dat je problemen ondervindt indien je géén publiek IPv4 adres krijgt, maar een (10.x.x.x),
dan zou het kunnen gebeuren dat je CGNAT hebt.
Dat kan je ook uitzetten via My Proximus.
Producten -> internet
en dan bij het kader diensten onder 'IP address vertaling' het vakje uitvinken
Ik zie die optie niet. Zie mijn screenshots:

nat loopback is toch dat je ook via je extern IP adres terug via port forwarding aan je eigen servers kan hé? Is toch handig om mijn webcam thuis te kunnen accessen, ongeacht ik intern of extern ben. Anders moet ik 2 camera's definieren.
Dan zal dat voor u niet het geval zijn want anders heb je deze optie:



Inderdaad nat loopback wil zeggen dat je vanuit je eigen lokaal LAN netwerk uw server kunt aanspreken via zijn WAN Ip adres

Edit: blijkbaar zijn er tegenstrijdige berichten omtrent het goed werken van de Nat loopback van de bbox3, ben even op userbase vlug gaan kijken, mss kan je daar ook nog eens gaan verder zoeken, mss hangt het ook af of je al dan niet een wifi-ac versie hebt van bbox3?

Anders eens de vraag stellen aan het Proximus Team bv via privé bericht of op twitter gaat het nog het vlugst.
Wel inderdaad interessant om weten.
link gewoon je nieuwe router aan je bbox-3 bv. 192.168.2.1 dan is het ongeveer het zelfde zo heb ik 3 routers nooit problemen gehad en ja sommige poorten kan je niet begruiken zoals poort 70 want die word gebruikt door de b-box er zijn er nog meer sorry maar ik weet niet waar je ze kan vinden ...
hier o.a. https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ports_unblock_secu/particulieren/support/internet/veiligheid-en-bescherming/uw-internetverbinding-beveiligen/internetpoorten-openen.html

Al zie ik daar 70 niet direct bij vermeld staan.

Reageer