Vraag

Airport aansluiten op B-Box

  • 5 May 2019
  • 6 reacties
  • 921 Bekeken

Ik ben verhuisd en heb nu een B-Box. Vroeger had ik een oude proximus-router, waarop ik een Airport station had aangesloten. De Airport diende ook als back-up.
Nu is tegelijkertijd mijn Macbook gecrashed en de oude router kapot. Ik zou dus mijn Airport station willen aansluiten op de B-Box, maar de ethernet kabels zijn verschillend (bredere ingang met 6 i.p.v. 4 aders) . Hoe kan ik het Airport station aansluiten? Met welke kabel?

This topic has been closed for comments

6 reacties

ik veronderstel toch dat je airport een klassieke utp ethernet netwerk kabel gebruikt (bv utp cat 5e)
http://data.vandenborre.be/manual/APPLE/APPLE_M_NL_TIME%20CAPSULE%203TB.pdf
deze kabel wordt ook gebruikt om bv de Proximus tv decoder aan te sluiten op de bbox
met RJ45 stekkers

Dat is inderdaad de stekker van de B-Box; die van de Airport heeft maar 4 aders. Ik heb hem verbonden, maar het programma Airport configurator vindt geen "geconfigureerd Airport station". Mijn broer, die ook overgestapt is van een oude router naar Telenet heeft hetzelfde probleem. Het Airport station blijft oranje knipperen en op de Macbook verschijnt geen station.
Is dat dan wel de wan of lan poort die je bedoelt als ik zoek op 't internet bv hier
> https://support.gastrofix.nl/hc/nl/articles/115000202229-Aansluitingen-van-de-Apple-Airport
zijn dat toch ook acht pinnen
Ik heb inderdaad niet goed gekeken, de Airport heeft inderdaad 8 aders, het is de verbindingskabel die er 4 heeft (de verwarring was omdat er andere kabels (met 6 aderts) aangesloten zijn op mijn B-Box, voor aansluiting van TV en internet in de kamers). Dus waarschijnlijk heeft het niets te maken met de aansluiting, maar eerder met het Airport station. Ik zie niet hoe je meer kan doen: Airport aansluiten op B-Box, voedingskabel aansluiten, Airport configuratieprogramma opstarten, wachten,... Er gebeurt niets...
Ik geef je in ieder geval mee wat hier vroeger op het forum gepost geweest is ivm
Apple "Airport " aansluiten aan bbox:(hopelijk heb je er iets aan)
Klik op "toon inhoud" om alles te zien:


Plug&play:
1.verbind alle ethernet kabels die je wil gebruiken
2."airport utility" software moet op een computer staan die (met kabel natuurlijk)
verbonden is me de Airport Extreme router
3.power on de Airport Extreme router
4.nu gaat alles automatisch, ik heb zelfs geen IP adres moeten ingeven

• Default gaat hij in Bridged mode staan en laat NAT en DHCP over aan de Bbox.
• Interface met de airport extreme router is niet via webinterface
maar weer met die Airport Utility soft, die is ook als app beschikbaar op de iPad.
• Nu kan ik mijn netwerk beheren via iPad
===================================
Volledig document met beschrijving van Airport Extreme installatie:
http://www.macinstruct.com/node/97
======================================
Je kan de Airport Extreme in bridge mode (als "Client") gebruiken op je lokaal netwerk.
bv. Bbox3 als router, met daarachter jouw Airport extreme in bridge als switch/Access point.
In deze opstelling kan je:

Alle voordelen van je Airport blijven gebruiken, bv. snelle Wifi 812.ac,
simultaneous dual-band Wi-Fi, USB voor netwerk printer, USB voor netwerk opslag, ...
alle LAN poorten, zowel deze van de Bbox3 kunnen gebruikt worden,
naast de Gigabit LAN poorten van de Airport
Proximus TV decoders kunnen gewoon op je LAN, zelf achter de Airport
===============================================
comment van gebruiker apple time capsule (nadat het eerst niet werkte):
Heb de router eens gereset naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd.
Alles terug ingesteld zoals ik de router ervoor had ingesteld maar dan nu via de wizard.
Maar de melding 'configureren via wan poort' heb ik laten negeren,
waardoor mijn probleem blijkt opgelost te zijn.
=========================================
Vraag aan Prox:
Graag had ik in ons gehele huis sterk draadloos internet gezien.
Vandaar mijn vraag, kan men op de Proximus router een andere router aansluiten
(zoals Apple AirPort Extreme of Netgear Orbi Multiroom) zodat we op alle plaatsen
een sterk signaal hebben en is hier een speciale installatie procedure voor nodig
Antwoord Prox:
Het is uiteraard ook mogelijk en wordt zelf zeer vaak gedaan.
Sluit je Apple AirPort zijn WAN poort op de LAN poort van de bbox.
Volg de configuratiestappen van je Apple AirPort en klaar!
Opgepast! De Apple Airport is ook een router en kan dus ook via de DHCP IP's uitdelen.
Als deze in dezelfde range liggen als de bbox (192.168.1.X) zal dit voor IP conflicten zorgen.
Je kunt dus ofwel:
De DHCP range aanpassen naar bijvoorbeeld 192.168.0.X
De DHCP functie uitschakelen en je Apple Airport op 'bridge' zetten
Dit principe is hetzelfde voor elke andere privérouter of access point.
Er zijn geen bijkomende instellingen nodig op de bbox zelf.
Let wel op! Hier is geen ondersteuning op door Proximus.
Wanneer je dus problemen hebt met je internetverbinding met deze setup
zal een Proximus medewerker je niet kunnen helpen.
De enige test dat Prox kan doen is kijken of je kan surfen rechtstreeks op je bbox.
PS: Was nog vergeten te zeggen dat de aansluitingen voor tv en internet ook acht aderige UTP netwerkkabels zijn met RJ45 connectoren er op, die hiervoor gebruikt worden.