Beantwoord

Adsl en Lte 4G modem


Door zeer trage verbinding (te ver van kast) heeft Proximus vorige week een Lte modem bijgeplaatst zodat de snelheden tot een aanvaardbare 20 Mb oplopen. Sedert de installatie van de 4g modem ondervinden wij regelmatig problemen op bepaalde website zoals facebook, smartschool, ...

Foutmelding err_connection_refused. Deze site is niet bereikbaar

Heropstarten van systemen helpt niet. BBox werd gisteren vervangen maar probleem blijft aanhouden waardoor we verplicht waren om terug te schakelen naar de oude adsl verbinding zonder Lte 4G modem.

Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen ?
icon

Beste antwoord door Jean-PaulS 20 January 2018, 12:21

Bekijk origineel

106 reacties

goeimiddag,

 

ik kan jullie een zeer positief antwoord geven 

maandag morgend is er een technieker in onderaanneming gekomen 

deze heeft een LTE 4G modem geplaatst ,eerst werkt het niet maar na de gewone modem ook nog te veranderen naar een b-box3V+ was er al verbetering maar viel steeds uit 

dan was er ineens een update aan de gang  van deze 2 toestellen 

en toen was de signaal ontvangst beter van 2Mbps naar 40Mpbs 

 

dus 20x sneller 

we zijn nu 2 dagen verder en zijn ZEEEEEEEER Tevreden 

spijtig dat we zo lang hebben moeten wachten op dit resultaat 

 

grtj en bedankt nogmaals voor de hulp :yum::kissing_heart:

Goeidag ,

even jullie verder op de hoogte stellen ,na elke dag met proximus gebeld te hebben voor te horen hoe het nu verder moet 

en mij elke dag na lange tijd afgeschept te hebben ,we moeten er verder achter horen of mijn computer is uitgevallen we bellen voor vanavond U terug op 

heb ik vandaag toch een afspraak (na 5x doorverbonden te zijn )kunnen bemachtigen voor maandag morgend 8u

 

grtj en fijn weekend gewenst

 

Reputatie 7
Badge +4

@adams de aansluiting van een lte modem in combinatie met de adsl lijn zal inderdaad klant per klant worden nagekeken. We hebben een dienst die dit telefonisch met je kan bekijken. Voeg dus even je contact nummer toe hier op je forum profiel dan zorg ik ervoor dat je hiervoor gecontacteerd wordt. 

daar dacht ik ook aan daarom dat ik dit gevraagd heb maar dan zou hij last hebben om een programma te bekijken op bv om vrtnu of vtmgo enz… zoals vroeger moest het alleen op zijn vroegere ADSL snelheid draaien, maar dat proximus alleen kan uitsluitsel geven waarom de speedtest het gedeelte niet 4g niet weergeeft daar zijn we het al roerend eens over.

Daarom niet altijd zo’n hoge resultaten als M_016 want hier wat verder heeft ook iemand die oplossing en meestal gaat het niet veel hoger dan ±20Mbps

Reputatie 7
Badge +4

In voorbeeld 4 is de decoder aangesloten op de LAN poort van de modem/router en de computer rechtstreeks op de 4G LTE Sagemcom modem. In voorbeeld 3 is decoder rechtstreeks aangesloten op de 4 LTE modem.

Zoals reeds eerder aangestipt zijn er verschillende versies van de Sagem F@st4360 LTE modem. Deze van Proximus heeft slechts 1 LAN poort aan te sluiten op de BBox3 Wan-poort. Indien bv. een PC aangesloten wordt op de LAN-poort van de 4G modem hebt u gewoon geen internet.

Waarom de auteur bij een speedtest geen hogere waarden haalt en/of bij een speedtest lagere waarden dan de “current bit rate” uit de Sagemtool is mij een raadsel, ik ga ervan uit dat de auteur de kabel tussen Bbox en 4G modem losgekoppeld heeft bij de Sagemtool test.

Mijn advies is en blijft dat de auteur dit door een bevoegde Proximus technische backend nader laat bekijken, cfr. mijn upload beperking “issue”-saga die mogelijkerwijze zijn eindfaze nadert = misschien biedt de vervanging van de modem(s) ook voor de auteur een oplossing

 

P.S.

Ik heb dezelfde softwareversie 8c.412A  en datadumpversie A2pv6F039f3.d24n

Tenzij vergissing mijnentwege was/is de 4G dekking op de locatie van de auteur beperkt vandaar dat mogelijkerwijze lagere xdsl&4G snelheden zoals bv. 11 / 4 Mbps gehaald worden/kunnen worden .En zoals reeds aangestip speelt de bezetting van de antenne in functie van het tijdstip ook een beperkende rol.

Tot slot ook met stabiele adsl-snelheden van bv. 3 Mbps kan bv. op laptop perfect naar bv. vrtnu, enz.gekeken.

Dit is wat mij betreft mijn laatste bijdrage aan dit lange draadje 

Succes

 

 

 

@adams wat geeft de speedtest →  https://pxs.speedtestcustom.com/  aan als uploadsnelheid?

Reputatie 6
Badge +4
Beste,

Dit is nog in proeffase deze oplossing. Ik zie alvast dat er een technieker is ingeboekt voor je om ter plaatse te komen.

Groeten,

Jean-Paul
Reputatie 7
Badge +4

@adams Ik heb het doorgegeven en men zal je hiervoor zo snel mogelijk contacteren op je gsm nummer.

Dit artikel die je gevonden hebt, daar gaat de post van Topic Starter over en ook de volgende berichten.

Maar het probleem is ook dikwijls dat bij de afgelegen gebieden daar de 4G ontvangst/capaciteit  niet voldoende  is (niet altijd uiteraard) en dit is ook dikwijls de reden dat deze adressen niet in proximus hun lijst voorkomt als kandidaat XDSL+4G-modem!

goeidag ,

ze hebben mij van  morgend gecontacteerd en ja ik stond ook op de lijst om in aanmerking te komen 

en de 4G was ook zeer goed en ook niet overbelast ,dus ze hebben een aanvraag ingediend en zullen mij morgen terug contacteren om een afspraak te maken met een technieker zodat die het kan installeren 

 

grtj en nogeens bedankt om ons raad te geven zodat het internet eindelijk verbeterd 

ik zal laten weten als het inorde is 

Reputatie 7
Badge +4

bedankt voor de vele reaktie s de 4G is zeer goed van dekking heeft de technieker van Proximus ook bevestigd ;en de lijst bestaat echt heb verschillende keren gebeld met storingen en iedere keer hadden ze het over die lijst en als je niet op de lijst staat krijg je dat niet( LTE modem)

 

dat we af gelegen wonen op 3 meter van het straat? maar er staat langs deze kant van het straat maar 1 huis de andere huizen staan langs de andere kant van de straat 

maar wij betalen even goed elke maand ons factuur 

 

De enige mij bekende lijst waar misschien naar verwezen wordt in bovenstaande is de lijst van het BIPT m.b.t. de zgn. grijze en witte zones

https://bipt.be/operatoren/publication/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

= xls-lijst met o.a. betrokken straten en gemeenten

Zij zullen toch zelf field metingen doen ook wel weten wat de capaciteit van van hun zenders zijn

Het is ook nooit gecommercialiseerd geweest .

bijkomende nadeel is ook dat je dan geen decoder kunt aansluiten om proximus tv te kijken.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat Proximus (management) dit product xdsl&4G-  in tegenstelling tot bv. KPN en Deutsche Telekom (deze laatste gebruikt een andere maar gelijkaardige oplossing) - niet wenst te commercialiseren (= case by case oplossing tot nader order)

En ja TV is mogelijk indien het xdsl-deel voldoende debiet heeft; mijns inziens is het zelfs met een onvoldoende xdsl-debiet TV mogelijk de ping en jitter zijn immers klein genoeg

Waarschijnlijk speelt de vrees voor de belasting van het 4G netwerk een rol, maar zullen mogelijkerwijze (Telenet)Tadaam en andere gelijkaardige oplossingen, Proximus management vroeg of laat over de streep trekken voor een xdsl&4G of zuivere 4G aanbod internet/TV (risico op verlies van klanten zeker in Wallonië zal hierbij zeker een rol spelen) 

 

Reputatie 7
Badge +4

 

 

Ter info:

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/1c15d80483f575990840e2bbef04444b1f3318f9/Besluit_zones_vermindering_bedrag_gebruiksrechten_straalverbindingen.pdf

 

p.3

geeft de definities van grijze en witte zones; deze worden tweejaarlijks bepaald/vastgelegd door het BIPT op basis van info verstrekt door de operatoren

witte zone vast = geen operator verstrekt breedbandinternet op hoge snelheid (minnstens 30 Mbps)

grijze zone vast =  slechts 1 netwerkoperator verstrekt dergelijke dienst (netwerkoperator = Proximus, Telenet, Voo, Fluvius)

 

=

indien uw straat aan de defintie van witte of grijze zone voldoet en ze er niet in voorkomt neemt u best contact op met het BIPT 

maar zoals reeds eerder aangestipt wacht misschien eerst het antwoord van Proximus met betrekking tot een oplossing vdsl2 of xdsl@4G af

 

https://economie.fgov.be/nl/themas/online/telecommunicatie/snelle-en-ultrasnelle

Noch dhr. P. De Backer noch dhr. A. De Croo; noch dhr P. Muyters hebben eerlijk gezegd veel resultaat geboekt

https://www.tijd.be/tech-media/telecom/de-backer-pakt-laatste-internetloze-plaatsen-aan/10093107.html

https://alexanderdecroo.be/zes-op-tien-witte-zones-voorbije-twee-jaar-weggewerkt/

https://www.computable.be/artikel/nieuws/digital-innovation/6417427/5440850/vlaanderen-krijgt-supersnel-datanetwerk.html

https://www.tijd.be/dossier/krant/vlaanderen-laat-plan-voor-supersnel-internet-varen/10033344.html

en ja zoals reeds eerder aangestipt, de wetgever heeft sinds 2013 nagelaten een universele dienstleverancier aan te duiden

https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/comm&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/comm/com.cfm?com=9938

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Wim700 

Enkel Proximus medewerkers (moderatoren) kunnen een concreet antwoord op uw vraag geven, een reactie kan evenwel enige tijd (uren/werkdagen) uitblijven 

Een xdsl&4G “Tessares” combinatie wordt enkel “on case by case” toegekend op voorwaarde dat de xdsl snelheid beperkt is (< 16 Mbps) en de dekking 4G (zeer) goed is (60 Mbps?) en de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat (enkel een vrij beperkt aantal xdsl&4G aansluitingen zijn per antenne mogelijk & er is voorrang voor het “echte” mobiele verkeer)

Het lijkt daarom aangewezen indien mogelijk de plaatselijke 4G snelheid binnenshuis met uw smartphone te meten en deze reeds mee te geven aan de moderatoren

Speedtest Custom - Test your internet speeds

Controleer veiligheidshalve ook de xdsl snelheid die Proximus u zou kunnen aanbieden op uw locatie (is er nog een aanbod en zoja welke snelheid)

Speedtest internet connectie | Proximus

Vermeld het adres van uw 2e verblijf best ook in uw forum login profiel (vrij veld ticket)

 

 

@adams wil je voor mij nog ook eens via de bbox interface http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/gateway/infos.html het volgende uitlezen :

(dit zijn de gegevens die ik uitlees uit mijn bbox)

  • Software Version

    8c.310A

  • GUI Version

    7.3.8

  • Hardware Version

    1.0

  • Datapump Version

    A2pv6F039f3.d24n

 

 

Reputatie 6
Badge +4

@Wim700 Kan je je adres toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het even voor je na.

DaisyS: adres werd toegevoegd in forumprofiel. Thx.

‘t is toch al bemoedigend nieuws, hopelijk komt het maandag in orde voor u.

Reputatie 6
Badge +3

Op jouw bbox3v+ staat er al een nieuwe firmware versie geïnstalleerd namelijk versie 8c.412A. Het zou kunnen dat er een probleem is met deze recentere versie en de combinatie 4G+XDSL. Dat kan enkel maar Proximus nakijken want op een of andere manier wordt er enkel maar gebruik gemaakt van je ADSL verbinding en niet de combinatie want je zou ongeveer een resultaat moeten krijgen zoals @M_016 had gepost.

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt voor de verbetering, ik wou gewoon zeggen dat de snelheid hoger zou moeten liggen, alles hangt ook af hoe ver hij van een antenne woont. Indien hij over een voldoende lange utp netwerkkabel beschikt zou hij de 4G LTE kunnen verplaatsen. Nog een andere test is een computer rechtstreeks aansluiten op de andere LAN poort van de 4G LTE. Hier zijn nog een paar andere aansluitmogelijkheden : https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/d994b082-4c1b-41f7-bd8e-f0fbb3ebe1a2.jpg Hier moet je de experiance box gewoon vervangen door de bbox3v+. Een reset van de 4G sagemcom vind ik toch wel risicovol want ik vermoed dat er daar ook een specifieke configuratie inzit. Dat is ook een mogelijkheid.

Ik dacht dat dit niet lukte als je een computer aansloot op de 4G modem, of is dit dan nu wel mogelijk!

Reputatie 6
Badge +3

Aangezien KPN een gelijkaardige oplossing gebruikt dan Proximus dan zou het in theorie ook moeten werken. Door dit te proberen doe je niets verkeerd enkel dat het niet werkt. Vandaar dat ik dit vermeld had.

Reageer