Beantwoord

Adsl en Lte 4G modem


Door zeer trage verbinding (te ver van kast) heeft Proximus vorige week een Lte modem bijgeplaatst zodat de snelheden tot een aanvaardbare 20 Mb oplopen. Sedert de installatie van de 4g modem ondervinden wij regelmatig problemen op bepaalde website zoals facebook, smartschool, ...

Foutmelding err_connection_refused. Deze site is niet bereikbaar

Heropstarten van systemen helpt niet. BBox werd gisteren vervangen maar probleem blijft aanhouden waardoor we verplicht waren om terug te schakelen naar de oude adsl verbinding zonder Lte 4G modem.

Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen ?
icon

Beste antwoord door Jean-PaulS 20 January 2018, 12:21

Bekijk origineel

106 reacties

DaisyS: adres werd toegevoegd in forumprofiel. Thx.

Reputatie 6
Badge +4

@Wim700 Kan je je adres toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het even voor je na.

Dit moet eerst door de bevoegde dienst uitgepluisd worden of dit wel mogelijk is.

Maar morgen komen de Prox forummedewerkers hier terug langs en kunnen zij verder informeren bij deze dienst.

Reputatie 7
Badge +4

@Wim700 

Enkel Proximus medewerkers (moderatoren) kunnen een concreet antwoord op uw vraag geven, een reactie kan evenwel enige tijd (uren/werkdagen) uitblijven 

Een xdsl&4G “Tessares” combinatie wordt enkel “on case by case” toegekend op voorwaarde dat de xdsl snelheid beperkt is (< 16 Mbps) en de dekking 4G (zeer) goed is (60 Mbps?) en de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat (enkel een vrij beperkt aantal xdsl&4G aansluitingen zijn per antenne mogelijk & er is voorrang voor het “echte” mobiele verkeer)

Het lijkt daarom aangewezen indien mogelijk de plaatselijke 4G snelheid binnenshuis met uw smartphone te meten en deze reeds mee te geven aan de moderatoren

Speedtest Custom - Test your internet speeds

Controleer veiligheidshalve ook de xdsl snelheid die Proximus u zou kunnen aanbieden op uw locatie (is er nog een aanbod en zoja welke snelheid)

Speedtest internet connectie | Proximus

Vermeld het adres van uw 2e verblijf best ook in uw forum login profiel (vrij veld ticket)

 

Beste,

 

Ik contacteerde Proximus in verband met de promo Flex Pack 2e verblijf.

Op de plaats van het 2e verblijf ligt enkel een oude ADSL kabel(die niet is binnengetrokken).  Ik stelde de vraag of ik in aanmerking kom hierdoor voor de plaatsing van een LTE modem en gebruik kan maken van dit pack.

Blijkbaar is dit een enorm probleem om deze vraag te beantwoorden.  Via de telefoon was de medewerker totaal niet bereid om dit verder na te vragen en via de chat bij de technische dienst werd de chat gewoon afgesloten volgens mij.  Ik heb 20 minuten gewacht op een antwoord.

 

Klantvriendelijk ervaar ik het dit niet op een simpele vraagstelling.

 

Wie kan me antwoord verschaffen op een (eenvoudige) vraag.

Tot slot ook met stabiele adsl-snelheden van bv. 3 Mbps 

goed gezegd wat ik ook al verschillende keren daar uit afgeleid heb dat er dus wel moet 4G assitentie zijn want anders kan hij niet naar zo’n twee zo’n streams  kijken en is het bij 3 wel al vaak een probleem.
Het probleem is dat we via de speedtest niet kunnen afleiden hoeveel assistentie door 4G geboden wordt. 
En aangezien hij ook aanhaalt dat hij blij is dat het t.o.v. vroeger (zonder 4G modem) verbeterd is duidt er nog eens op dat er 4G assistentie geboden wordt.

En tot de conclusie waren we al verschillende keren gekomen dat er geen directe serieuze uitleg is (speculaties wel :-) waarom de speedtest zo’n lage waardes geeft bij adams.

Dat het aan de software versie en hardware versie niet kan gelegen zijn heb ik hier ook aangehaald aangezien hier iemand die wat verder woont ook de zelfde softw en hardw versie heeft als adams en hij wel met de speedtest ±20Mbps haalt.

Reputatie 7
Badge +4

In voorbeeld 4 is de decoder aangesloten op de LAN poort van de modem/router en de computer rechtstreeks op de 4G LTE Sagemcom modem. In voorbeeld 3 is decoder rechtstreeks aangesloten op de 4 LTE modem.

Zoals reeds eerder aangestipt zijn er verschillende versies van de Sagem F@st4360 LTE modem. Deze van Proximus heeft slechts 1 LAN poort aan te sluiten op de BBox3 Wan-poort. Indien bv. een PC aangesloten wordt op de LAN-poort van de 4G modem hebt u gewoon geen internet.

Waarom de auteur bij een speedtest geen hogere waarden haalt en/of bij een speedtest lagere waarden dan de “current bit rate” uit de Sagemtool is mij een raadsel, ik ga ervan uit dat de auteur de kabel tussen Bbox en 4G modem losgekoppeld heeft bij de Sagemtool test.

Mijn advies is en blijft dat de auteur dit door een bevoegde Proximus technische backend nader laat bekijken, cfr. mijn upload beperking “issue”-saga die mogelijkerwijze zijn eindfaze nadert = misschien biedt de vervanging van de modem(s) ook voor de auteur een oplossing

 

P.S.

Ik heb dezelfde softwareversie 8c.412A  en datadumpversie A2pv6F039f3.d24n

Tenzij vergissing mijnentwege was/is de 4G dekking op de locatie van de auteur beperkt vandaar dat mogelijkerwijze lagere xdsl&4G snelheden zoals bv. 11 / 4 Mbps gehaald worden/kunnen worden .En zoals reeds aangestip speelt de bezetting van de antenne in functie van het tijdstip ook een beperkende rol.

Tot slot ook met stabiele adsl-snelheden van bv. 3 Mbps kan bv. op laptop perfect naar bv. vrtnu, enz.gekeken.

Dit is wat mij betreft mijn laatste bijdrage aan dit lange draadje 

Succes

 

 

 

Maar dat werkt toch niet met het proximus systeem of heb je daar ergens op één of andere manier weet van dat dit werkt ?

Reputatie 6
Badge +3

In voorbeeld 4 is de decoder aangesloten op de LAN poort van de modem/router en de computer rechtstreeks op de 4G LTE Sagemcom modem. In voorbeeld 3 is decoder rechtstreeks aangesloten op de 4 LTE modem.

Dat is al goed nieuws dat je zonder problemen de reset kunt doen, is dit met die 30-30-30 regel dat je de reset uitvoert

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn verschillende versies van Sagemcom  F@st 4360 Air (o.a. standaard, Proximus en KPN A en B in omloop zie

https://support.sagemcom.com/fr/haut-debit

haut débit - Gateways Hybrid LTE

Het is inderdaad  zonder probleem mogelijk een “(hard) reset” van BBox3 en/of F@st 4360 Air uit voeren (reeds gedaan met en zonder technieker)

Geen Proximus decoder(s) hier ...

 

Over tv telefoonkabel kan je een decoder aansluiten maar het probleem is dat je voldoende snelheid moet kunnen halen over de telefoonkabel.

Een deccoder voor TV hebben wij niet want dit gaat niet over de telefoon kabel

volgens mij gaat het zelf zoals in fig.4 het bij proximus ook niet werken met de tv decoder.

Eigenlijk heeft M_016 DSLG+4G opstelling als hij de decoder daar op aansluit kan hij direct bevestigen als mijn theorie klopt

Reputatie 6
Badge +3

Het is niet noodzakelijk om de decoder voor tv aan te sluiten op de 4G zie afbeelding 4 op mijn link bij KPN. Ik ben natuurlijk ook niet 100% zeker. Ik heb ook bewust gezet risicovol voor de reset van de 4G SagemCom modem. Buiten dit testen en de modem te verplaatsen kan hijzelf niet doen. Dan ligt het mogelijk aan de recentere firmware upgrade van zijn modem/router.

 

dit is zeker geen gelijkaardig geval want naar verluid TV decoder is ook niet mogelijk bij Proximus!

die reset 30-30-30 regel werd ook afgeraden 

Reputatie 6
Badge +3

Aangezien KPN een gelijkaardige oplossing gebruikt dan Proximus dan zou het in theorie ook moeten werken. Door dit te proberen doe je niets verkeerd enkel dat het niet werkt. Vandaar dat ik dit vermeld had.

Ik dacht dat dit niet lukte als je een computer aansloot op de 4G modem, of is dit dan nu wel mogelijk!

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt voor de verbetering, ik wou gewoon zeggen dat de snelheid hoger zou moeten liggen, alles hangt ook af hoe ver hij van een antenne woont. Indien hij over een voldoende lange utp netwerkkabel beschikt zou hij de 4G LTE kunnen verplaatsen. Nog een andere test is een computer rechtstreeks aansluiten op de andere LAN poort van de 4G LTE. Hier zijn nog een paar andere aansluitmogelijkheden : https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/d994b082-4c1b-41f7-bd8e-f0fbb3ebe1a2.jpg Hier moet je de experiance box gewoon vervangen door de bbox3v+. Een reset van de 4G sagemcom vind ik toch wel risicovol want ik vermoed dat er daar ook een specifieke configuratie inzit. Dat is ook een mogelijkheid.

daar dacht ik ook aan daarom dat ik dit gevraagd heb maar dan zou hij last hebben om een programma te bekijken op bv om vrtnu of vtmgo enz… zoals vroeger moest het alleen op zijn vroegere ADSL snelheid draaien, maar dat proximus alleen kan uitsluitsel geven waarom de speedtest het gedeelte niet 4g niet weergeeft daar zijn we het al roerend eens over.

Daarom niet altijd zo’n hoge resultaten als M_016 want hier wat verder heeft ook iemand die oplossing en meestal gaat het niet veel hoger dan ±20Mbps

Reputatie 6
Badge +3

Op jouw bbox3v+ staat er al een nieuwe firmware versie geïnstalleerd namelijk versie 8c.412A. Het zou kunnen dat er een probleem is met deze recentere versie en de combinatie 4G+XDSL. Dat kan enkel maar Proximus nakijken want op een of andere manier wordt er enkel maar gebruik gemaakt van je ADSL verbinding en niet de combinatie want je zou ongeveer een resultaat moeten krijgen zoals @M_016 had gepost.

 

@adams wil je voor mij nog ook eens via de bbox interface http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/gateway/infos.html het volgende uitlezen :

(dit zijn de gegevens die ik uitlees uit mijn bbox)

  • Software Version

    8c.310A

  • GUI Version

    7.3.8

  • Hardware Version

    1.0

  • Datapump Version

    A2pv6F039f3.d24n

 

 

@adams Wil je nog eens met http://fast.com proberen 

Reageer