Vraag

ADSL anno 2020 - telewerken & COVID19

  • 22 November 2020
  • 41 reacties
  • 871 Bekeken

Reputatie 1

Hallo

Wij zijn ten einde raad. In tijden van verplicht telewerk, IoT, streaming services etc. moeten we en velen anderen in onze regio het stellen met een miserabele ADSL verbinding. Gemiddeld 2 à 3 Mbps down en 1,5 up. Ja, we hebben reeds een 4G modem van Proximus maar gezien de onstabiele en slechte ontvangst is dit niet de constante meerwaarde die wij nodig hebben. Met 2 thuiswerkers, vergeet het, zelfs alleen gaat dit nog niet. 

Niemand die een degelijk antwoord geeft/heeft bij de klantendienst. Die mensen kunnen er waarschijnlijk ook niets aan doen. Is er dan echt geen zicht op beterschap, hoe kan PROXIMUS dit nog steeds negeren. Ik heb het niet over een straat maar over een ganse regio net over de taalgrens met Oost-Vlaanderen. HELPPPPPPPP!!!!!!!


41 reacties

Reputatie 1

@7912BV kan u een foto posten van bewust “fiber-kastje”  en’t  adres van installatie van het kastje vermelden?
Is essentieel om te achterhalen (waterkansje) of er voor u een fundamentele upgrade inzit of niet.

 

Ik zal er deze vm eens een foto van gaan nemen.

Reputatie 4
Badge +1

T.a.v. @TimWitt 

de sokkel naast uw ROP tbv mastpaal ziet er gelijkaardig uit.
Hopelijk lichtje aan’t eind vd tunnel.

 

T.a.v. @7912BV

  1. Kan u soms foto (ingezoomd) hernemen op de twee etiketten?
  2. Graag ook foto vdan de putdeksels thv de paal.

We zijn reuzebenieuwd om “Snelheid en HD compatibiliteit” van de apparatuur te checken en nog meer naar de 1ste activaties.
 

Reputatie 1

@Snor - ik probeer dit snel te doen.

Maar ik kreeg minder goed nieuws m.b.t. aansluitbaarheid. Zie PM.

 

Reputatie 4
Badge +1

@7912BV kan u een foto posten van bewust “fiber-kastje”  en’t  adres van installatie van het kastje vermelden?
Is essentieel om te achterhalen (waterkansje) of er voor u een fundamentele upgrade inzit of niet.

@7912BV wat krijg je hier als resultaat 

→ Komt fiber naar je toe? | Proximus

soms kun je het hier ook uit afleiden → http://proximus.be/internetsnelheid als er hoge snelheden aangegeven worden

Reputatie 1

Net beide eens gecheckt maar geen wijzigingen te zien:

 

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload


Maximumsnelheid

7,4 Mbps download - 0,5 Mbps upload

 

Reputatie 1

 

Ter info

10ad1596-c6d4-44b8-827d-19375ca54901.jpg

Foto met links een gewone kabelverdeelkast (KVD) en rechts een remote optical platform (ROP) 

Reputatie 7
Badge +4

@7912BV Ik heb de snelheid van je ADSL verdubbeld naar 9Mbps. Nog niet veel maar toch al iets meer dan de 4.6Mbps die je tot nu toe had. Voor VDSL2,  Fiber of de verbetering van het 4G-signaal heb ik jammer genoeg nog geen vooruitzichten. 

Dat heel lang kan aanslepen daarvan zie je het bewijs hier

→ We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?

En waarschijnlijk heb je ook daar geen andere operatoren zoals Telenet bvb.

Daarnaast kunt u uiteraard ook uitkijken naar ander oplossingen bv. via
- teledistributie (coax)
of via Mobiel 4G zoals :
- Orange Flybox 4G internet@home (toestel en abo kunt u desvallend online bestellen
   en wordt op enkele dagen geleverd)
- (Telenet) Tadaam (TV & internet).indien voldoende dekking (idem online bestellen)
Eventueel kan ook Proximus 5G Unlimited (ook op 4G) overwogen worden
   (met een 4G router of via tethering)
   (te gebruiken in uw smartphone met tethering naar PC/laptop/tablet
    of via een apart aan te schaffen 4G router zoals Fritz!box 6890 of Huawei B525)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox?msclkid=e8d4045f678e122d7d805a9b438bb81c&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=b2c-act-nl-flybox-overview-alwayson-bra-orange&utm_term=orange%20flybox&utm_content=Flybox
https://www.tadaam.be/
https://www.coolblue.nl/product/779383/huawei-b525s-23a.html
https://www.coolblue.be/nl/product/803132/avm-fritz-box-6890-lte-international.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_mob_global/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/je-usb-modem-of-wi-fi-router-installeren.html

Uiteraard kut u ook overwegen om gebruik te maken van bv. Mobilus 5G Unlimited (ook op 4G)

https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html

Hierbij dient u gebruik te maken van uw smartphone via tethering of van een eigen 4G router 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html

https://www.coolblue.be/nl/routers/4g-connectiviteit

Oplossingen zoals Orange Flybox 4G internet@home heeft Proximus spijtig genoeg nog niet

Ter bijkomende info:
https://bipt.be/operatoren/publication/besluit-van-2-mei-2017-betreffende-de-mededeling-van-de-snelheid-van-een-vaste-of-mobiele-breedbandverbinding
Het BIPT-besluit van 2 mei 2017 vervangt het besluit van 4 december 2012:
het legt aan de aanbieders van internettoegang, zowel vaste als mobiele,
een verplichting op om de consument in te lichten over de snelheden vóór de ondertekening van het contract.
Er dient hierbij wel te worden aangestipt dat bv. een eventuele verwijzing  in het contract naar
bv. de website http://proximus.be/internetsnelheid in principe volstaat

lijst van het BIPT m.b.t. de zgn. grijze en witte zones:
https://bipt.be/operatoren/publication/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

Reputatie 3
Badge

Ik werk voor confcalls nu met 4G unlimited abonnement maar let op!  Unlimited is een heeeeeel relatief begrip blijkbaar. Er is toch een limiet van 35GB en dan zak je naar 500mbs.   Klinkt heel mooi unlimited, toch moet ik nog constant opvolgen wat het het verbruik is om niet boven die 35 te gaan.

Reputatie 6
Badge +2

Wij zijn ten einde raad. In tijden van verplicht telewerk, IoT, streaming services etc. moeten we en velen anderen in onze regio het stellen met een miserabele ADSL verbinding.

 

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Indien ja, waarom blijf je dan nog bij Proximus, als je vindt dat hun snelheid “miserabel” is? Bij Telenet zal het laagtse abonnement nog 10 keer rapper zijn dan jouw huidige ADSL snelheid.

Meestal waar er nog trage adsl ligt van proximus zal er ook geen telenet aansluiting zijn, zie maar de talrijke klachten waar men jaren wacht op een oplossing van Proximus. Ik denk dat je geen jaar gaat wachten om over te schakelen naar TN als die mogelijkheid er zou zijn, ik in ieder geval niet :slight_smile:

Als het voor de ene operator de kosten/baten niet goed uitvalt dan zal dit wel voor de andere ook zo zijn :thinking:

Reputatie 7
Badge +4

Als het voor de ene operator de kosten/baten niet goed uitvalt dan zal dit wel voor de andere ook zo zijn

Cfr website BIPT = regelmatig is er één vaste netwerkoperator die 30 Mbps aanbiedt

dus nee dit is functie van voorhanden lokale infrastructuur (en Voo heeft een achterstand m.b.t. de beschikbaarheid van internet via teledistributie op vele locaties in Wallonië; dit is trouwens één van de redenen waarom Voo “in de etalage staat voor overname”)

Reputatie 1

Hallo

Bedankt voor jullie antwoorden en hierbij een update.
 

Gisterenmorgen 2,6Mbps down en 0,25 up.

@HadewychT hoe is dat dan mogelijk?

update 2

In ons dorp zijn ze de laatste 6! maanden aan een kastje bezig geweest. Heb de mannen kunnen aanspreken en blijkbaar zouden ze met fibre bezig geweest zijn. Dit zal echter niet in onze straat doorgetrokken worden …  want er zijn maar 3 huizen op 500 m hier.

hij zei wel dat er mogelijks een betere verbinding zou komen voor ons tov van de ADSL die we nu hebben.

het was allemaal in gebrekkig Frans dus ik hoop dat hij dit wou zeggen.

zou je dit kunnen checken HadewychT. Bij Proximus helpdesk kreeg ik uiteraard wederom geen enkel duidelijk antwoord.

 

alvast dank

 

Reputatie 7
Badge +4

Hallo

Bedankt voor jullie antwoorden en hierbij een update.
 

Gisterenmorgen 2,6Mbps down en 0,25 up.

@HadewychT hoe is dat dan mogelijk?

update 2

In ons dorp zijn ze de laatste 6! maanden aan een kastje bezig geweest. Heb de mannen kunnen aanspreken en blijkbaar zouden ze met fibre bezig geweest zijn. Dit zal echter niet in onze straat doorgetrokken worden …  want er zijn maar 3 huizen op 500 m hier.

hij zei wel dat er mogelijks een betere verbinding zou komen voor ons tov van de ADSL die we nu hebben.

het was allemaal in gebrekkig Frans dus ik hoop dat hij dit wou zeggen.

zou je dit kunnen checken HadewychT. Bij Proximus helpdesk kreeg ik uiteraard wederom geen enkel duidelijk antwoord.

 

alvast dank

 

ik kijk even om je verbinding te resetten
kan je nogmaals een speedtest uitvoeren ?

Reputatie 1

Wij zijn ten einde raad. In tijden van verplicht telewerk, IoT, streaming services etc. moeten we en velen anderen in onze regio het stellen met een miserabele ADSL verbinding.

 

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Indien ja, waarom blijf je dan nog bij Proximus, als je vindt dat hun snelheid “miserabel” is? Bij Telenet zal het laagtse abonnement nog 10 keer rapper zijn dan jouw huidige ADSL snelheid.

 

U zal waarschijnlijk voorbijgegaan zijn aan het feit dat we net over de taalgrens wonen (4 km om precies te zijn) zoals vermeld in mijn openingspost. Telenet is een verre natte droom, 4 km  is natuurlijk nu ook weer niet zo ver maar toch ver genoeg om, ja, je snapt het wel zeker?

Ik zou 100 EUR/maand betalen want we zijn het echt kotsbeu.

 

 

 

Reputatie 1

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Vermits het “over de taalgrens” is vermoed ik dat Telenet dient te worden vervangen door Voo

Mogelijks is Voo internet niet beschikbaar is indien het een witte/grijze zone betreft

 

De lijst van de sectoren, met de NIS-code, de naam van de sector, de gemeente en het gewest | BIPT

Breedbandinternet in de grijze/witte zones - 30 Mbps in 2020 - oplossingen type xdsl&4G - Proximus versus KPN | Proximus Forum

VOO is inderdaad niet beschikbaar. 

 

Dat was inderdaad ook wat ik spijtig genoeg verwacht had !

Reputatie 1

Beste, ik ben op kantoor en kan pas testen rond 18h00.

 

Reputatie 1

@7912BV

bedoelt u dat de oplossing xdsl&4G Tessares bij u geïnstalleerd werd en  de op deze wijze behaalde snelheid meestal geen +/- 20 Mbps down en +/- 5 Mbps up bedraagt, uitgevoerd met de Proximus speedtest indien enkel één PC/laptop aangesloten werd met utp/ethernet-kabel op de Bbox?

Voor sommige types van lijnen kan de Proximus/Ookla speedtest een resultaat geven dat merkelijk kleiner is dan de  reëel gehaalde snelheid en geeft onderstaande Mlab-speedtest frequent een beter beeld (gebeurt op basis van diverse kleine bestanden met verschillende grootte up en down,)

Speed Test by Measurement Lab

 

Indien de 4G dekking niet ok is biedt een mobiele oplossing of een combinatie vast& mobiel  type xdsl&4G Tessares uiteraard geen soelaas

 ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

 

Zoals u stelt, worden deze snelheden niet behaald omdat de 4G dekking niet voldoende is.

 

 

 

 

Reputatie 1

De straalverbinding werd geplaatst in de afgelopen 3 weken. 
 

enig idee welke realistische snelheden hiermee mogelijk zijn?


 

 

ik vermoed dat dit een 10Gbps verbinding is die zal gedeeld worden door aangesloten verbruikers.

Reputatie 1

Down 8.8Mbps - Up 3.37 Mbps

Dat is dus zeker wel een verbetering t.o.v. dit weekend.

Wat heeft u precies uitgevoerd?

 

Reageer