Vraag

ADSL anno 2020 - telewerken & COVID19

  • 22 November 2020
  • 41 reacties
  • 869 Bekeken

Reputatie 1

Hallo

Wij zijn ten einde raad. In tijden van verplicht telewerk, IoT, streaming services etc. moeten we en velen anderen in onze regio het stellen met een miserabele ADSL verbinding. Gemiddeld 2 à 3 Mbps down en 1,5 up. Ja, we hebben reeds een 4G modem van Proximus maar gezien de onstabiele en slechte ontvangst is dit niet de constante meerwaarde die wij nodig hebben. Met 2 thuiswerkers, vergeet het, zelfs alleen gaat dit nog niet. 

Niemand die een degelijk antwoord geeft/heeft bij de klantendienst. Die mensen kunnen er waarschijnlijk ook niets aan doen. Is er dan echt geen zicht op beterschap, hoe kan PROXIMUS dit nog steeds negeren. Ik heb het niet over een straat maar over een ganse regio net over de taalgrens met Oost-Vlaanderen. HELPPPPPPPP!!!!!!!


41 reacties

Dat heel lang kan aanslepen daarvan zie je het bewijs hier

→ We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?

En waarschijnlijk heb je ook daar geen andere operatoren zoals Telenet bvb.

Daarnaast kunt u uiteraard ook uitkijken naar ander oplossingen bv. via
- teledistributie (coax)
of via Mobiel 4G zoals :
- Orange Flybox 4G internet@home (toestel en abo kunt u desvallend online bestellen
   en wordt op enkele dagen geleverd)
- (Telenet) Tadaam (TV & internet).indien voldoende dekking (idem online bestellen)
Eventueel kan ook Proximus 5G Unlimited (ook op 4G) overwogen worden
   (met een 4G router of via tethering)
   (te gebruiken in uw smartphone met tethering naar PC/laptop/tablet
    of via een apart aan te schaffen 4G router zoals Fritz!box 6890 of Huawei B525)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox?msclkid=e8d4045f678e122d7d805a9b438bb81c&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=b2c-act-nl-flybox-overview-alwayson-bra-orange&utm_term=orange%20flybox&utm_content=Flybox
https://www.tadaam.be/
https://www.coolblue.nl/product/779383/huawei-b525s-23a.html
https://www.coolblue.be/nl/product/803132/avm-fritz-box-6890-lte-international.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_mob_global/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/je-usb-modem-of-wi-fi-router-installeren.html

Uiteraard kut u ook overwegen om gebruik te maken van bv. Mobilus 5G Unlimited (ook op 4G)

https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html

Hierbij dient u gebruik te maken van uw smartphone via tethering of van een eigen 4G router 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html

https://www.coolblue.be/nl/routers/4g-connectiviteit

Oplossingen zoals Orange Flybox 4G internet@home heeft Proximus spijtig genoeg nog niet

Ter bijkomende info:
https://bipt.be/operatoren/publication/besluit-van-2-mei-2017-betreffende-de-mededeling-van-de-snelheid-van-een-vaste-of-mobiele-breedbandverbinding
Het BIPT-besluit van 2 mei 2017 vervangt het besluit van 4 december 2012:
het legt aan de aanbieders van internettoegang, zowel vaste als mobiele,
een verplichting op om de consument in te lichten over de snelheden vóór de ondertekening van het contract.
Er dient hierbij wel te worden aangestipt dat bv. een eventuele verwijzing  in het contract naar
bv. de website http://proximus.be/internetsnelheid in principe volstaat

lijst van het BIPT m.b.t. de zgn. grijze en witte zones:
https://bipt.be/operatoren/publication/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

Reputatie 1

Er zijn GEEN alternatieven. Oh ja, SkyDSL :zipper_mouth::confounded:

Telenet zit in het algemeen niet in Wallonie.

Als ICT’er moet je dat eens aan je baas vertellen, sorry hoor maar ik kan niet thuiswerken want we hebben hier slechts een ADSL aansluiting. Die gelooft je (bijna) niet. :unamused:  

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@7912BV 

bedoelt u dat de oplossing xdsl&4G Tessares bij u geïnstalleerd werd en  de op deze wijze behaalde snelheid meestal geen +/- 20 Mbps down en +/- 5 Mbps up bedraagt, uitgevoerd met de Proximus speedtest indien enkel één PC/laptop aangesloten werd met utp/ethernet-kabel op de Bbox?

Voor sommige types van lijnen kan de Proximus/Ookla speedtest een resultaat geven dat merkelijk kleiner is dan de  reëel gehaalde snelheid en geeft onderstaande Mlab-speedtest frequent een beter beeld (gebeurt op basis van diverse kleine bestanden met verschillende grootte up en down,)

Speed Test by Measurement Lab

 

Indien de 4G dekking niet ok is biedt een mobiele oplossing of een combinatie vast& mobiel  type xdsl&4G Tessares uiteraard geen soelaas

 ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

 

 

 

 

Reputatie 3
Badge

Ik werk voor confcalls nu met 4G unlimited abonnement maar let op!  Unlimited is een heeeeeel relatief begrip blijkbaar. Er is toch een limiet van 35GB en dan zak je naar 500mbs.   Klinkt heel mooi unlimited, toch moet ik nog constant opvolgen wat het het verbruik is om niet boven die 35 te gaan.

Het is inderdaad weer hoe je het interpreteert, je wordt natuurlijk niet gelimiteerd in die zin dat je nog kan verder kan internetten / verder dataverkeer mogelijk is!

Reputatie 7
Badge +4

@Philippe-dieter Mobilus 5G Unlimited werkt ook op bv. 4G en ontsnapt u (voorlopig althans) aan een dergelijke limiet 

Reputatie 6
Badge +2

Wij zijn ten einde raad. In tijden van verplicht telewerk, IoT, streaming services etc. moeten we en velen anderen in onze regio het stellen met een miserabele ADSL verbinding.

 

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Indien ja, waarom blijf je dan nog bij Proximus, als je vindt dat hun snelheid “miserabel” is? Bij Telenet zal het laagtse abonnement nog 10 keer rapper zijn dan jouw huidige ADSL snelheid.

Reputatie 7
Badge +4

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Vermits het “over de taalgrens” is vermoed ik dat Telenet dient te worden vervangen door Voo

Mogelijks is Voo internet niet beschikbaar is indien het een witte/grijze zone betreft

 

De lijst van de sectoren, met de NIS-code, de naam van de sector, de gemeente en het gewest | BIPT

Breedbandinternet in de grijze/witte zones - 30 Mbps in 2020 - oplossingen type xdsl&4G - Proximus versus KPN | Proximus Forum

Meestal waar er nog trage adsl ligt van proximus zal er ook geen telenet aansluiting zijn, zie maar de talrijke klachten waar men jaren wacht op een oplossing van Proximus. Ik denk dat je geen jaar gaat wachten om over te schakelen naar TN als die mogelijkheid er zou zijn, ik in ieder geval niet :slight_smile:

Als het voor de ene operator de kosten/baten niet goed uitvalt dan zal dit wel voor de andere ook zo zijn :thinking:

Reputatie 7
Badge +4

Als het voor de ene operator de kosten/baten niet goed uitvalt dan zal dit wel voor de andere ook zo zijn

Cfr website BIPT = regelmatig is er één vaste netwerkoperator die 30 Mbps aanbiedt

dus nee dit is functie van voorhanden lokale infrastructuur (en Voo heeft een achterstand m.b.t. de beschikbaarheid van internet via teledistributie op vele locaties in Wallonië; dit is trouwens één van de redenen waarom Voo “in de etalage staat voor overname”)

Cfr website BIPT = regelmatig is er één vaste netwerkoperator die 30 Mbps aanbiedt

Ja dan begrijp ik niet waarom er dan zoveel antwoorden dat er geen andere mogelijkheid bestaat ??

Maar “regelmatig” dat zegt ook niet hoeveel procent er dan in dit geval zijn!

Reputatie 7
Badge +4

@Martin we wijken steeds verder af van de initiële vraag van de auteur die zich over de taalgrens bevindt

cfr. referenties vermeld hierboven

toegegeven het BIPT cijfers/voorstellingen  zijn statistisch misschien nuttig maar zijn sinds jaar en dag niet bruikbaar voor individuele gebruiker (→ het BIPT de meest nutteloze instelling in dit land?)

concreet is blijkbaar wit/grijs voor én vast én mobiel samen in december 2018 5.8%

wit/grijs voor vast alleen zou 19.2% geweest zijn (= betere dekking mobiel dus blijkbaar frequent voorhanden)

cijfers wit alleen (geen enkele operator biedt 30 Mbps min.) zijn spijtig genoeg nog steeds niet (publiek) voorhanden 

 

 

inderdaad ik ga op praktisch gegevens af niet op wat er zou moeten zijn …. ik heb het zelf over die die zich niet over de taalgrens bevindt, dus  !!!

Reputatie 1

Wij zijn ten einde raad. In tijden van verplicht telewerk, IoT, streaming services etc. moeten we en velen anderen in onze regio het stellen met een miserabele ADSL verbinding.

 

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Indien ja, waarom blijf je dan nog bij Proximus, als je vindt dat hun snelheid “miserabel” is? Bij Telenet zal het laagtse abonnement nog 10 keer rapper zijn dan jouw huidige ADSL snelheid.

 

U zal waarschijnlijk voorbijgegaan zijn aan het feit dat we net over de taalgrens wonen (4 km om precies te zijn) zoals vermeld in mijn openingspost. Telenet is een verre natte droom, 4 km  is natuurlijk nu ook weer niet zo ver maar toch ver genoeg om, ja, je snapt het wel zeker?

Ik zou 100 EUR/maand betalen want we zijn het echt kotsbeu.

 

 

 

Reputatie 1

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

Vermits het “over de taalgrens” is vermoed ik dat Telenet dient te worden vervangen door Voo

Mogelijks is Voo internet niet beschikbaar is indien het een witte/grijze zone betreft

 

De lijst van de sectoren, met de NIS-code, de naam van de sector, de gemeente en het gewest | BIPT

Breedbandinternet in de grijze/witte zones - 30 Mbps in 2020 - oplossingen type xdsl&4G - Proximus versus KPN | Proximus Forum

VOO is inderdaad niet beschikbaar. 

 

Dat was inderdaad ook wat ik spijtig genoeg verwacht had !

Reputatie 1

@7912BV

bedoelt u dat de oplossing xdsl&4G Tessares bij u geïnstalleerd werd en  de op deze wijze behaalde snelheid meestal geen +/- 20 Mbps down en +/- 5 Mbps up bedraagt, uitgevoerd met de Proximus speedtest indien enkel één PC/laptop aangesloten werd met utp/ethernet-kabel op de Bbox?

Voor sommige types van lijnen kan de Proximus/Ookla speedtest een resultaat geven dat merkelijk kleiner is dan de  reëel gehaalde snelheid en geeft onderstaande Mlab-speedtest frequent een beter beeld (gebeurt op basis van diverse kleine bestanden met verschillende grootte up en down,)

Speed Test by Measurement Lab

 

Indien de 4G dekking niet ok is biedt een mobiele oplossing of een combinatie vast& mobiel  type xdsl&4G Tessares uiteraard geen soelaas

 ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

 

Zoals u stelt, worden deze snelheden niet behaald omdat de 4G dekking niet voldoende is.

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Is er in uw regio dan geen mogelijkheid om over te schakelen naar de kabel (Telenet)?

 

U zal waarschijnlijk voorbijgegaan zijn aan het feit dat we net over de taalgrens wonen (4 km om precies te zijn) zoals vermeld in mijn openingspost. Telenet is een verre natte droom, 4 km  is natuurlijk nu ook weer niet zo ver maar toch ver genoeg om, ja, je snapt het wel zeker?

 

“Net over de taalgrens” was voor mij geen reden om aan te nemen dat er in jullie gemeente of straat geen mogelijkheid was voor de kabel (Telenet of Voo of wie dan ook).

En neen, de Telenet kabel stopt niet perse aan de taalgrens. Ik ken gemeenten in Wallonië (net over de taalgrens) waar Telenet wel beschikbaar is, vb Comines, Warneton, Bas-Warneton ...

 

Meestal waar er nog trage adsl ligt van proximus zal er ook geen telenet aansluiting zijn, zie maar de talrijke klachten waar men jaren wacht op een oplossing van Proximus.

Als het voor de ene operator de kosten/baten niet goed uitvalt dan zal dit wel voor de andere ook zo zijn :thinking:

Er zijn regio’s of straten die te ver van de ROP liggen (en daarom geen VDSL kunnen krijgen), maar waar er wèl coax beschikbaar is.  …

 

Maar inderdaad, jammer genoeg ook gebieden waar beide niet beschikbaar zijn, wat blijkbaar het geval is van de vraagsteller :frowning2:

Er zijn regio’s of straten die te ver van de ROP liggen (en daarom geen VDSL kunnen krijgen), maar waar er wèl coax beschikbaar is.  …

Dat weet ik maar ik ga af op het aantal dat meldt dat er geen TN of Voo operator is tov van die die wel zeggen dat er wel eens is!

Reputatie 7
Badge +4

Enkel de auteur weet of er al dan niet coax/teledistributie is en bij Voo komt het nog al eens voor dat er TV teledistributie is maar geen internet

Concreet indien de auteur geen behoorlijke oplossing via het vaste netwerk van Proximus /Voo of via het mobiele 4G netwerk van Proximus/Orange/Base blijft er enkel internet via satelliet over als laatste mogelijke oplossing

Internet via satelliet | FOD Economie (fgov.be)

Blijkbaar is bovenstaande info FOD economie evenwel niet “up to date”

skyDSL, Internet Provider via Satellite (ISP) - Belgium

Starlink (deelname aan Beta program mogelijk?)

De EU codex elektronische communicatie (EECC) et o.a. 100% minimum breedband internetaansluiting van 30 Mbps dient met ingang van 21/12/2020 in de nationale wetgeving te worden omgezet, België is uiteraard zoals gewoonlijk achterop

Mogelijkerwijze zal onze regulator (BIPT) nogmaals zeggen/stellen dat er geen probleem is vermits er voldoende alternatieven beschikbaar zijn (vaste netwerken, mobiele netwerken en satellietverbindingen)

 

Het is inderdaad zo dat Telenet of Voo om historische redenen actief zijn in de regio’s Komen/Moescroen of Voeren.

 

 

ik denk dat de auteur neen zal antwoorden !

Reputatie 7
Badge +4

@7912BV Ik heb de snelheid van je ADSL verdubbeld naar 9Mbps. Nog niet veel maar toch al iets meer dan de 4.6Mbps die je tot nu toe had. Voor VDSL2,  Fiber of de verbetering van het 4G-signaal heb ik jammer genoeg nog geen vooruitzichten. 

Reputatie 4
Badge +1

@7912BV 

dixit Martin slaagt een klant/wijk/dorp er uitzonderlijk in om alsnog een ROP tbv VDSL te bekomen.
Forum ervaring leert dat Proximus voor de resterende ±5% ADSL’s extreem zelden de ROP-planning vrijgeeft.

TIP weekendwandeling: zoek uw KVD
Als er thans nog géén extra ROP-kast staat naast de KVD die uw straat bedient mag u in 2021 geen VDSL verwachten.
De KVD via dewelke uw ADSL passeert vanuit de LEX (Local Exchange) staat normaal binnen een straal van max.1500m (gemeten langs de weg) rond uw woning.


.
 

Reputatie 1

Hallo

Bedankt voor jullie antwoorden en hierbij een update.
 

Gisterenmorgen 2,6Mbps down en 0,25 up.

@HadewychT hoe is dat dan mogelijk?

update 2

In ons dorp zijn ze de laatste 6! maanden aan een kastje bezig geweest. Heb de mannen kunnen aanspreken en blijkbaar zouden ze met fibre bezig geweest zijn. Dit zal echter niet in onze straat doorgetrokken worden …  want er zijn maar 3 huizen op 500 m hier.

hij zei wel dat er mogelijks een betere verbinding zou komen voor ons tov van de ADSL die we nu hebben.

het was allemaal in gebrekkig Frans dus ik hoop dat hij dit wou zeggen.

zou je dit kunnen checken HadewychT. Bij Proximus helpdesk kreeg ik uiteraard wederom geen enkel duidelijk antwoord.

 

alvast dank

 

Reageer