Vraag

abo maxi, amper ts 1 en 5 Mbps download !

  • 9 October 2019
  • 43 reacties
  • 742 Bekeken

Heb al jaren abo Maxi, altijd goed gewerkt . Dit probleem stelt zich sinds een week, kan bv geen films meer streamen, hapert om de 10 sec, ophalen sites traaaag! Netwerkcontrole zegt "er kan een probleem zijn", geen specificatie.
Na controle door helpdesk ging men mijn modem vanop afstand resetten en mij na 10' terugbellen.
Daarna had ik ineens 67 Mbps! Men belde mij terug op (was niet dezelfde pers die ik eerst aan de lijn had, zij was niet echt op de hoogte "ik moest u terug opbellen...", zegt wel iets over de persoonlijke opvolging van een dossier). Toen ik 's avonds terug opstartte, terug ts 1 en 5 Mbps ! Dit is niet werkbaar en zeer frustrerend, graag definitieve oplossing
mvg

43 reacties

Het ziet er inderdaad naar uit dat je wifi kanaal gestoord wordt, als het door naburige wifi signalen is zou je met een wifi analyser op je laptop of een app op je tablet, dit eens kunnen controleren maar als het een ander stoorder gelegen is kun je dit niet zien met een wifi analyser.

Het beste dat je zou kunnen doen is van te werken op wifi 5.0 daar deze in orde is en deze zal ook veel minder kans hebben om gestoord te worden zoals de wifi 2.4 band.

Je zou inderdaad eens kunnen proberen door je wifi-2.4 kanaal i.p.v. automatisch eens op kanaal 11 te zetten en indien niet beter dan op kanaal 6 .
en bij ieder kanaal die je instelt de speedtest eens doen op ± 3 m van de bbox, zowel met de laptop als de tablet zodat je een vergelijking hebt.

  • wifi-2.4 tijdelijk uitschakelen is eigenlijk al gebeurd door het feit dat je de bbox gereset hebt.
  • apart 2.4 resetten kun je niet alleen uitzetten en terug opzetten wat ook gebeurd als je bbox reset.
  • om te zien op welk kanaal je staat kun je een app "wifi analyser" installeren.
welke tablet heb je juist want het verwonderd mij dat je zo'n lage snelheid haalt op een 3 a4 tal meter van de bbox (zonder muren tussen veronderstel ik toch want anders kunne die roet in het eten strooien) of het zou moeten zijn dat die tablet geen wifi 802.11-n ondersteunt en op 802.11-g werkt of natuurlijk je 2.4 wifi band teveel gestoord wordt om één of andere reden.

wifi analyser apps > Klik Hier voor apple ios > klik hier
heb je de speedtest al eens uitgevoerd als je de laptop verbindt met een utp kabel aan je bbox.
bbox resetten kun je natuurlijk ook altijd eens proberen als je het nog niet moest gedaan hebben. Hoe bbox resetten > klik hier
Of als je een bboc3 hebt van het merk sagemcom zou je het sagemtool eens kunnen gebruiken om te zien of je snelheden waarop je bbox synchroniseert in orde is.
sagemtool downloaden > klik hier
Reputatie 7
Badge +4
Dona,

Indien je graag even nazicht wenst van een technieker zelf om zeker te zijn dat de modem goed werkt, kan je altijd een gratis HappyHouse interventie aanvragen via onderstaande link:

Voor een HappyHouse interventie, klik hier!
je zou eens kunnen proberen om het wifi2.4 kanaal te veranderen om te zien of he dan beter wordt op 2.4 door te surfen naar de interface van je bbox > http://192.168.1.1 loginnaam laat je gewoon User staan en het login Use wachtwoord vind je op een sticker van de bbox3
Maar al het voor u niet lukt best de raad volgen van, zie hieronder >
Dona,

Indien je graag even nazicht wenst van een technieker zelf om zeker te zijn dat de modem goed werkt, kan je altijd een gratis HappyHouse interventie aanvragen via onderstaande link:

Voor een HappyHouse interventie, klik hier!

Speedtest 2.4 tegelijk op beide toestellen, zelfde afstand 

tablet down 6,1. up 13,5. ping 10. jitter 43

Laptop down 3,7  up 12,7  ping 8  jitter 2

daarna elk apart getest

tablet down 13,2  up 13,8  ping 9  jitter 4

laptop  down 5,5  up 12,8  ping 8  jitter 52

 

ok, op tablet 5.0 (praktisch) geen probleem, maar wil ook graag via laptop smooth kunnen internetten,

de vraag blijft : waarom zie ik op tablet 5.O wel en op laptop niet???

 

Je zou eens moeten kijken of je laptop zijn wifi adapter wifi-5.0 ondersteunt 

door in de eigenschappen van je wifi adapter te gaan kijken

Wat voor laptop heb als je naar de specificaties gaat kijken van deze laptop zou je dit moeten terugvinden of via google search eens zoeken naar zijn specificatie bvb

Modem heropgestart, daarna geresset. Heeft niet geholpen. Wi update is ok , probleemoplossing voor netwerken: geen resultaat.
Martin, 2.4 tijdelijk uitschakelen, is dit gewoon de status op off zetten? Access point staat op automatic channel selection
Hoe kom ik te weten op welk kanaal ik nu sta? Heb gelezen dat de kanalen 1, 6 en 11 “de beste” zijn, (niet overlappend)
kan ik ev enkel bij 2.4 reste factory settings doen?
dank voor reply

laptop Lenovo WI7 home premium service pack1  64 bits processor I5

“Je zou eens moeten kijken of je laptop zijn wifi adapter wifi-5.0 ondersteunt 

door in de eigenschappen van je wifi adapter te gaan kijken” HELP, hoe doe ik dit?

Ik vind al voorlopig deze uitleg op het internet, als ik meer tijd heb zoek ik nog wat verder...

https://www.techadvisor.co.uk/how-to/network-wifi/how-enable-5ghz-wi-fi-on-your-laptop-3608743/

via device manager daar ga je naar network adapters 

https://www.computerhope.com/issues/ch000833.htm 

controleren of dit ondersteunt wordt

De 802.11a- en 802.11n-standaard gebruiken de 5GHz-band en ook 802.11ac  en (802.11acx)

Bedankt voor alle info !

Lenovo G780

IHV-service aanwezig 802.11n. 802.11g. 802.11b  (bgn dus toch enkel 2.4?)

Als ik zo’n dual band wifi adapter koop, wordt die dan nog wel na 14/1/2020 ondersteund?
In elk geval, wifi snelheid op laptop is onstabiel, gisteravond zonder probleem volledige film kunnen streamen, vanavond weer regelmatig haperingen.  Misschien toch best eens een HappyHouse interventie aanvragen.

 

inderdaad normaal dat je geen wifi-5.0 detecteert met deze wifi adapter kaart.

Ik weet niet waarom je de volgende vraag stelt 

Als ik zo’n dual band wifi adapter koop, wordt die dan nog wel na 14/1/2020 ondersteund

waarom denk je dat die niet meer zou ondersteund worden?

Een happyhouse interventie kun je sowieso aanvragen al kan het probleem door hem niet opgelost worden omdat je te veel interferentie krijgt door naburige kanalen daar kan deze technieker natuurlijk ook niks aan doen maar je riskeert er zeker niks mee van hem te laten komen, je weet nooit dat hij  nog een andere reden vindt, bv iets dat je wifi2.4 stoort maar dan bv niet wegens naburige wifi signalen enz.…

Heb je geen smartphone bv waar je een wifi analyser app kunt op installeren zodat je zelf al kunt zien dat de wifi 2.4 wifi kanalen 1 , 6 en 11 druk bezet zijn met 2.4 wifi signalen.

 

Ivm dualband adapter : omdat microsoft stopt met ondersteuning (updates) WI7, vanaf volgend jaar

 

op laptop Wifi info view gedownload (analyzer)

19 netwerken

8 op k1. /. 4 op k6. / 7 op k11

ik sta op k1, had dit handmatig zo ingesteld omdat dit bij speedtests de beste keuze (snelste) was, ook bij autom kan keuze kiest hij k1
 

Het is al heel duidelijk nu (zoals een beetje verwacht  was) dat je gestoord wordt door naburige wifi kanalen. Nu zie ik niet natuurlijk hoe groot het signaal is van de wifi signalen die binnenkomen want het aantal is  één gegeven maar het tweed belangrijke gegeven is het niveau waarop ze binnenkomen hoe hoger dit is ten opzichte van jou 2.4 wifi kanaal van je bbox,  hoe meer je zal gestoord worden. 
Meestal is het kanaal 1 het drukst bezet (en de slechtste keuze) maar jij kunt dit beter zien met je wifi analyser. In ieder geval het is al duidelijk dat je beter uitwijkt naar de 5.0 bv via de usb stick.

Die ondersteuning die wegvalt van W7 wil zeggen dat je geen updates meer van W7 gaat binnenkrijgen ook geen beveiligings-updates enz…. Maar dit wil niet zeggen dat  je wifi usb dan niet meer gaat werken.
Je zou ook kunnen overwegen om W7 te upgraden naar W10 enfin je ziet maar wat je zelf het best vindt.

zie ook > Win 7 upgraden naar Win 10 (klik hier)

Louter ter bijkomende info,

dit is bv de bezetting bij mij op 2.4 (op auto kiest de bbox ook altijd kanaal 1) wat natuurlijk niet optimaal is en daarom zet ik hem vast op kanaal 11

 

Reputatie 7
Badge +4
@dona_01 Ik heb je lijn uitgemeten en zie geen storing, dit wil zeggen dat het signaal goed toekomt tot op de modem. Hoe is je pc verbonden met de modem?
@dona_01 er is toch niks veranderd aan je binneninstallatie bv telefoontoestel ergens bij aangesloten zodat je op een herstel profiel(snelheid) terecht gekomen bent.
Heb je ook problemen met proximus tv op je decoder.
Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://support.lenovo.com/at/en/solutions/ht507291

Lijst van Windows 10 compatibele laptops, ik vermoed dat uw toestel dus niet (volledig) compatibel is maar de door @Martin hiervoor opgegeven Microsoft link moet hieromtrent duidelijkheid verschaffen 

Advies (maar het is en blijft uiteraard uw eigen keuze):

migreer naar W7 SP2 en maak gebruik van een “goede antivirus-applicatie” indien beperkt internetgebruik zeker na het wegvallen van de Microsoft support begin volgend jaar

installeer een usb dual WiFi stick om - indien niet al te ver verwijderd van BBox - op uw laptop de WiFi band 5.0 te gebruiken (en een hoger/beter debiet te kunnen bereiken)

Succes

P.S. Lenovo “update” info m.b.t. uw G780 

https://pcsupport.lenovo.com/be/en/products/laptops-and-netbooks/lenovo-g-series-laptops/lenovo-g780-notebook/downloads/automatic-driver-update

 

Op die lijst die ze opgeven kun je toch niet altijd 100% op af gaan, want mijn oude HP  laptop was op hun site ook aangeduid als niet 100% compatible te zijn maar ik heb toch de upgrade gedaan en hij draait probleemloos op windows 10, daarnaast zelf al geven ze op dat hij wel 100% compatible is kun je toch ook problemen ondervinden daar kan mijn pa van meespreken met zijn HP laptop daar liep de upgrade niet zo goed af en heeft veel zweet en tranen gekost om het toch uiteindelijk in orde te krijgen, de drivers die geupdted werden van de HP support site waren uiteindelijk de boosdoeners !!!!! dus moraal van het gans verhaal, je kunt altijd op problemen stoten bij zo’n upgrade.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

Op het internet zijn er diverse in verschillende talen berichten m.b.t. Lenovo G780 windows 10 upgrade “problemen” t.t.z. sommige functies die niet meer werken (usb, mousepad, ….) en al dan niet door gebruik van “oude drivers” (vista,...) terug aan de praat te krijgen waren

= mijns inziens best in Win7 (SP2) blijven voor dit toestel (laatste officiëel door Lenovo ondersteunde versie blijft Win 8 te zijn)

 

P.S.

Ik heb zelf gelijkaardige problemen ondervonden bij diverse Sony Vaio toestellen:

  • migratie van XP/Vista naar Win7 niet ondersteund (sommige functies zoals webcam en omschakeling tussen grafische functie van CPU en GPU gingen verloren)
  • migratie van Win 7 naar Win 10 niet ondersteund

Dit in tegenstelling tot HP waar ik voor divese toestellen zonder enig problem van XP/Vista naar Windows 7/10 kon overschakelen

= geen Sony Vaio meer voor mij 

 

 

ik weet het maar ik wou alleen maar aangeven dat dit voor mijn oude hp aangegeven stond dat er tal van problemen waren en voor een recentere hp van mijn pa was er geen enkel probleem om de upgrade te doen en in de werkelijkheid viel het juist omgekeerd uit, daarom dat ik wou aangeven zelf al lees je op ‘t internet dat er geen problemen zijn dat dit niet betekent dat je er geen zult ondervinden. Bij mijn buur met zijn acer laptop daar waren zogezegd ook geen problemen , zovelen hadden al zonder problemen overgeschakeld en zelf had ie de compatibility test uitgevoerd en alles was Ok, tot hij de upgrade uitvoerde, hij heeft van miserie win7 er terug op geïnstalleerd.
Ik langs de andere kant heb het risico genomen omdat ik toch een recentere laptop gekocht had en bij mij lukte het wel, niettegenstaande de negatieve aanbevelingen. 
Het was voor mij natuurlijk gemakkelijker om toch de beslissing te nemen gezien ik toch nog een tweede laptop had. 

NB: ik ben ook heel tevreden over HP en als je dan op internet wat gaat zoeken zie je dan op veel fora staan nooit geen hp meer, daaraan zie je dat je alles met een korrel zout moet nemen wat er allemaal door anderen gepost wordt op ‘t internet, of anders gezegd niet iedereen heeft met het zelfde toestel de zelfde problemen voor, net zoals hier op het forum, als je hier komt rondkijken dan zullen de meeste denken, mss beter niet naar proximus overschakelen en ik  (bij mijn pa trouwens ook) kan de problemen met proximus op één hand tellen na al die jaren klant te zijn …..

 

Maar één ding staat als een peil boven water dat het zekerste,veiligste en simpelste is, dat @dona_01bij haar W7 blijft zoals je al trouwens enige keren aangegeven hebt  

Samuel, draadloze WIFI, heb op een tijdspanne van 1 uur 3 speedtests uitgevoerd, download 3 keer 0,9 en upload 2 keer 5,3 en 1 keer 1,3 ping 3 keer 11 en jitter 2 keer 2 en 1 keer 38 modem is Bbox 3T.
het icoontje draadloze netwerkverbinding (balkjes) op laptop , veranderd constant (goed, uitstekend, geen signaal...), heb ook tel lijntest uitgevoerd : abo maxi gegarandeerde max snelheid, dit is ook de minimale snelheid 62,4 downl 14 upl (voor mij is dit momenteel theorie)
Martin, er is niets veranderd en heb geen digitale tv
Ben trouwens duidelijk niet de enige met dit recente probleem
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad Martin, een speedtest met de kabel is altijd de beste manier van testen.

Kan je dit even uitvoeren Dona?
Je bent dan misschien niet de enige met dit probleem, maar wifi problemen kunnen altijd optreden. Het is ook niet dat er van ons uit op de lijn recent iets is gewijzigd.

Reageer