Vraag

abo maxi, amper ts 1 en 5 Mbps download !

  • 9 October 2019
  • 43 reacties
  • 742 Bekeken

Heb al jaren abo Maxi, altijd goed gewerkt . Dit probleem stelt zich sinds een week, kan bv geen films meer streamen, hapert om de 10 sec, ophalen sites traaaag! Netwerkcontrole zegt "er kan een probleem zijn", geen specificatie.
Na controle door helpdesk ging men mijn modem vanop afstand resetten en mij na 10' terugbellen.
Daarna had ik ineens 67 Mbps! Men belde mij terug op (was niet dezelfde pers die ik eerst aan de lijn had, zij was niet echt op de hoogte "ik moest u terug opbellen...", zegt wel iets over de persoonlijke opvolging van een dossier). Toen ik 's avonds terug opstartte, terug ts 1 en 5 Mbps ! Dit is niet werkbaar en zeer frustrerend, graag definitieve oplossing
mvg

43 reacties

Broadcom 802.11n 

eigenschappen 

algemeen : dit app werkt correct

stuurprogr versie 5.100.82.112

geavanceerd : bij 802.11n staat Waarde op ‘auto’ (mixed mode is ook mogelijk) wat is het verschil tussen deze waarden ?

zie bij de eigenschappen nergens 5ghz staan

 

zet hem eens op 802.11n-only als je kunt.

Zie dit nergens staan

Reputatie 7
Badge +4

Ter info bv.

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/downloads/ds028629

Betrokken link geeft bv. aan voor welke systemen/laptops een Broadcom driver (niet noodzakelijk de uwe) geschikt is

Graag info m.b.t. laptop = merk Lenovo maar welk type = model en modelnummer (bv. Lenovo Thinkpad T490)

Ik vermoed dat door uw laptop enkel de 2.4 band ondersteund wordt; mocht dit het geval zijn kan dit snel opgelost worden door een usb WiFi stick bv.

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_linksys-ac1200-usb-dual-band-wifi-adapter-wusb6300-ej-1341150.html

Hou er evenwel rekening mee dat de ondersteuning van Microsoft voor Windows 7 stopt op 14/01/2020

Eventueel indien technisch mogelijk upgrade naar Windows 7 SP2 overwegen voor het te laat is, dit zal bovenstaand probleem - 5.0 mogelijk of niet - evenwel niet oplossen

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-update/how-to-obtain-and-install-windows-7-sp2/c2c7009f-3a10-4199-9c89-48e1e883051e

 

 

 

Broadcom 802.11n zou toch 5.0 moeten ondersteunen, nee?

@dona_01 we gaan nu eens proberen om heel zeker te weten of je wifi kaart 5.0 ondersteunt als volgt :

Windows 7, 
open the Start Menu and go to All Programs. 
Then, open Accessories and click the “Command Prompt” shortcut.

1. Press “Windows key” and “R” (at the same time). A run dialog will appear.
2. Type: cmd  
and Click Ok.
3. On the Command prompt window, type: 
netsh wlan show drivers
Press Enter.
4. Look for the “Radio types supported” section.

Wat staat daar in deze regel juist aangegeven.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

WiFi n ondersteunt of enkel 2.4 (bgn) of beide 2.4 & 5.0 (agn)

Bovenstaande door u vermelde windows commando’s moeten inderdaad dit ook onmiddellijk duidelijk maken

 

Dit is inderdaad de reden waarom ik dit gepost heb en om er zo eens uiteindelijk zeker van te zijn.

Lenovo G780

IHV-service aanwezig 802.11n. 802.11g. 802.11b  (bgn dus toch enkel 2.4?)

Als ik zo’n dual band wifi adapter koop, wordt die dan nog wel na 14/1/2020 ondersteund?
In elk geval, wifi snelheid op laptop is onstabiel, gisteravond zonder probleem volledige film kunnen streamen, vanavond weer regelmatig haperingen.  Misschien toch best eens een HappyHouse interventie aanvragen.

 

inderdaad normaal dat je geen wifi-5.0 detecteert met deze wifi adapter kaart.

Ik weet niet waarom je de volgende vraag stelt 

Als ik zo’n dual band wifi adapter koop, wordt die dan nog wel na 14/1/2020 ondersteund

waarom denk je dat die niet meer zou ondersteund worden?

Een happyhouse interventie kun je sowieso aanvragen al kan het probleem door hem niet opgelost worden omdat je te veel interferentie krijgt door naburige kanalen daar kan deze technieker natuurlijk ook niks aan doen maar je riskeert er zeker niks mee van hem te laten komen, je weet nooit dat hij  nog een andere reden vindt, bv iets dat je wifi2.4 stoort maar dan bv niet wegens naburige wifi signalen enz.…

Heb je geen smartphone bv waar je een wifi analyser app kunt op installeren zodat je zelf al kunt zien dat de wifi 2.4 wifi kanalen 1 , 6 en 11 druk bezet zijn met 2.4 wifi signalen.

 

Ivm dualband adapter : omdat microsoft stopt met ondersteuning (updates) WI7, vanaf volgend jaar

 

op laptop Wifi info view gedownload (analyzer)

19 netwerken

8 op k1. /. 4 op k6. / 7 op k11

ik sta op k1, had dit handmatig zo ingesteld omdat dit bij speedtests de beste keuze (snelste) was, ook bij autom kan keuze kiest hij k1
 

Het is al heel duidelijk nu (zoals een beetje verwacht  was) dat je gestoord wordt door naburige wifi kanalen. Nu zie ik niet natuurlijk hoe groot het signaal is van de wifi signalen die binnenkomen want het aantal is  één gegeven maar het tweed belangrijke gegeven is het niveau waarop ze binnenkomen hoe hoger dit is ten opzichte van jou 2.4 wifi kanaal van je bbox,  hoe meer je zal gestoord worden. 
Meestal is het kanaal 1 het drukst bezet (en de slechtste keuze) maar jij kunt dit beter zien met je wifi analyser. In ieder geval het is al duidelijk dat je beter uitwijkt naar de 5.0 bv via de usb stick.

Die ondersteuning die wegvalt van W7 wil zeggen dat je geen updates meer van W7 gaat binnenkrijgen ook geen beveiligings-updates enz…. Maar dit wil niet zeggen dat  je wifi usb dan niet meer gaat werken.
Je zou ook kunnen overwegen om W7 te upgraden naar W10 enfin je ziet maar wat je zelf het best vindt.

zie ook > Win 7 upgraden naar Win 10 (klik hier)

Louter ter bijkomende info,

dit is bv de bezetting bij mij op 2.4 (op auto kiest de bbox ook altijd kanaal 1) wat natuurlijk niet optimaal is en daarom zet ik hem vast op kanaal 11

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://support.lenovo.com/at/en/solutions/ht507291

Lijst van Windows 10 compatibele laptops, ik vermoed dat uw toestel dus niet (volledig) compatibel is maar de door @Martin hiervoor opgegeven Microsoft link moet hieromtrent duidelijkheid verschaffen 

Advies (maar het is en blijft uiteraard uw eigen keuze):

migreer naar W7 SP2 en maak gebruik van een “goede antivirus-applicatie” indien beperkt internetgebruik zeker na het wegvallen van de Microsoft support begin volgend jaar

installeer een usb dual WiFi stick om - indien niet al te ver verwijderd van BBox - op uw laptop de WiFi band 5.0 te gebruiken (en een hoger/beter debiet te kunnen bereiken)

Succes

P.S. Lenovo “update” info m.b.t. uw G780 

https://pcsupport.lenovo.com/be/en/products/laptops-and-netbooks/lenovo-g-series-laptops/lenovo-g780-notebook/downloads/automatic-driver-update

 

Op die lijst die ze opgeven kun je toch niet altijd 100% op af gaan, want mijn oude HP  laptop was op hun site ook aangeduid als niet 100% compatible te zijn maar ik heb toch de upgrade gedaan en hij draait probleemloos op windows 10, daarnaast zelf al geven ze op dat hij wel 100% compatible is kun je toch ook problemen ondervinden daar kan mijn pa van meespreken met zijn HP laptop daar liep de upgrade niet zo goed af en heeft veel zweet en tranen gekost om het toch uiteindelijk in orde te krijgen, de drivers die geupdted werden van de HP support site waren uiteindelijk de boosdoeners !!!!! dus moraal van het gans verhaal, je kunt altijd op problemen stoten bij zo’n upgrade.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

Op het internet zijn er diverse in verschillende talen berichten m.b.t. Lenovo G780 windows 10 upgrade “problemen” t.t.z. sommige functies die niet meer werken (usb, mousepad, ….) en al dan niet door gebruik van “oude drivers” (vista,...) terug aan de praat te krijgen waren

= mijns inziens best in Win7 (SP2) blijven voor dit toestel (laatste officiëel door Lenovo ondersteunde versie blijft Win 8 te zijn)

 

P.S.

Ik heb zelf gelijkaardige problemen ondervonden bij diverse Sony Vaio toestellen:

  • migratie van XP/Vista naar Win7 niet ondersteund (sommige functies zoals webcam en omschakeling tussen grafische functie van CPU en GPU gingen verloren)
  • migratie van Win 7 naar Win 10 niet ondersteund

Dit in tegenstelling tot HP waar ik voor divese toestellen zonder enig problem van XP/Vista naar Windows 7/10 kon overschakelen

= geen Sony Vaio meer voor mij 

 

 

ik weet het maar ik wou alleen maar aangeven dat dit voor mijn oude hp aangegeven stond dat er tal van problemen waren en voor een recentere hp van mijn pa was er geen enkel probleem om de upgrade te doen en in de werkelijkheid viel het juist omgekeerd uit, daarom dat ik wou aangeven zelf al lees je op ‘t internet dat er geen problemen zijn dat dit niet betekent dat je er geen zult ondervinden. Bij mijn buur met zijn acer laptop daar waren zogezegd ook geen problemen , zovelen hadden al zonder problemen overgeschakeld en zelf had ie de compatibility test uitgevoerd en alles was Ok, tot hij de upgrade uitvoerde, hij heeft van miserie win7 er terug op geïnstalleerd.
Ik langs de andere kant heb het risico genomen omdat ik toch een recentere laptop gekocht had en bij mij lukte het wel, niettegenstaande de negatieve aanbevelingen. 
Het was voor mij natuurlijk gemakkelijker om toch de beslissing te nemen gezien ik toch nog een tweede laptop had. 

NB: ik ben ook heel tevreden over HP en als je dan op internet wat gaat zoeken zie je dan op veel fora staan nooit geen hp meer, daaraan zie je dat je alles met een korrel zout moet nemen wat er allemaal door anderen gepost wordt op ‘t internet, of anders gezegd niet iedereen heeft met het zelfde toestel de zelfde problemen voor, net zoals hier op het forum, als je hier komt rondkijken dan zullen de meeste denken, mss beter niet naar proximus overschakelen en ik  (bij mijn pa trouwens ook) kan de problemen met proximus op één hand tellen na al die jaren klant te zijn …..

 

Maar één ding staat als een peil boven water dat het zekerste,veiligste en simpelste is, dat @dona_01bij haar W7 blijft zoals je al trouwens enige keren aangegeven hebt  

Bedankt voor alle info !

Reageer