Vraag

abo maxi, amper ts 1 en 5 Mbps download !

  • 9 October 2019
  • 43 reacties
  • 742 Bekeken

Heb al jaren abo Maxi, altijd goed gewerkt . Dit probleem stelt zich sinds een week, kan bv geen films meer streamen, hapert om de 10 sec, ophalen sites traaaag! Netwerkcontrole zegt "er kan een probleem zijn", geen specificatie.
Na controle door helpdesk ging men mijn modem vanop afstand resetten en mij na 10' terugbellen.
Daarna had ik ineens 67 Mbps! Men belde mij terug op (was niet dezelfde pers die ik eerst aan de lijn had, zij was niet echt op de hoogte "ik moest u terug opbellen...", zegt wel iets over de persoonlijke opvolging van een dossier). Toen ik 's avonds terug opstartte, terug ts 1 en 5 Mbps ! Dit is niet werkbaar en zeer frustrerend, graag definitieve oplossing
mvg

43 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@dona_01 Ik heb je lijn uitgemeten en zie geen storing, dit wil zeggen dat het signaal goed toekomt tot op de modem. Hoe is je pc verbonden met de modem?
@dona_01 er is toch niks veranderd aan je binneninstallatie bv telefoontoestel ergens bij aangesloten zodat je op een herstel profiel(snelheid) terecht gekomen bent.
Heb je ook problemen met proximus tv op je decoder.
Samuel, draadloze WIFI, heb op een tijdspanne van 1 uur 3 speedtests uitgevoerd, download 3 keer 0,9 en upload 2 keer 5,3 en 1 keer 1,3 ping 3 keer 11 en jitter 2 keer 2 en 1 keer 38 modem is Bbox 3T.
het icoontje draadloze netwerkverbinding (balkjes) op laptop , veranderd constant (goed, uitstekend, geen signaal...), heb ook tel lijntest uitgevoerd : abo maxi gegarandeerde max snelheid, dit is ook de minimale snelheid 62,4 downl 14 upl (voor mij is dit momenteel theorie)
Martin, er is niets veranderd en heb geen digitale tv
Ben trouwens duidelijk niet de enige met dit recente probleem
heb je de speedtest al eens uitgevoerd als je de laptop verbindt met een utp kabel aan je bbox.
bbox resetten kun je natuurlijk ook altijd eens proberen als je het nog niet moest gedaan hebben. Hoe bbox resetten > klik hier
Of als je een bboc3 hebt van het merk sagemcom zou je het sagemtool eens kunnen gebruiken om te zien of je snelheden waarop je bbox synchroniseert in orde is.
sagemtool downloaden > klik hier
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad Martin, een speedtest met de kabel is altijd de beste manier van testen.

Kan je dit even uitvoeren Dona?
Je bent dan misschien niet de enige met dit probleem, maar wifi problemen kunnen altijd optreden. Het is ook niet dat er van ons uit op de lijn recent iets is gewijzigd.
Reputatie 6
Badge +3
Mogelijk zit de recente update in de bbox op gebied van wifi ervoor iets tussen.
Daarom best eens met kabel testen dan weet je of je moet zoeken in de wifi-instellingen.
@dona_01snelheid meten met utp kabel verbonden aan de bbox is gewoon om te weten of je bbox snelheid in orde is .( wat je natuurlijk beter met het sagem tool doet maar aangezien je een technicolor hebt is de test allen mogelijk via laptop verbonden met netwerkkabel)
maar ook belangrijk om weten is:
  • of je via wifi.2.4 deze lage snelheid meet en ook lage snelheid meet via wifi5.0
  • en of de snelheid ook laag is op 2.4 en 5.0 met je laptop dicht bij de bbox
Beste allen die mij willen helpen ,

speed wifi : down 3,1 up 10,3 ping 10 , jitter 2
op laptop (WI 7) zie ik enkel nog wifi 2.4, hij staat op ong 4m van modem,
op tablet (apple) zie ik nog wel 2.4 en 5.0
speed kabel : down 90,9 up 13,8 ping 9 jitter 1
dank u voor verdere hulp
Reputatie 7
Badge +4
Dona,

Indien je graag even nazicht wenst van een technieker zelf om zeker te zijn dat de modem goed werkt, kan je altijd een gratis HappyHouse interventie aanvragen via onderstaande link:

Voor een HappyHouse interventie, klik hier!
speed op tablet 2.4 : up 13 , down 16,3 , ping 12 , jitter 120

5.0 : up 14,8 , down 81,1 , ping 12 , jitter 0,59
je zou eens kunnen proberen om het wifi2.4 kanaal te veranderen om te zien of he dan beter wordt op 2.4 door te surfen naar de interface van je bbox > http://192.168.1.1 loginnaam laat je gewoon User staan en het login Use wachtwoord vind je op een sticker van de bbox3
Maar al het voor u niet lukt best de raad volgen van, zie hieronder >
Dona,

Indien je graag even nazicht wenst van een technieker zelf om zeker te zijn dat de modem goed werkt, kan je altijd een gratis HappyHouse interventie aanvragen via onderstaande link:

Voor een HappyHouse interventie, klik hier!
Reputatie 7
Badge +4
Op basis van de elementen/cijfers hierboven lijkt er mij:
  • geen probleem te zijn op de 5.0 band 81.1 down
  • een probleem te zijn op de 2.4 band, jitter 120 (interferentie met eigen apparatuur of van de buren?), snelheid van +/- 16 down op 2.4 band lijkt mij "vrij normaal"
Voorstel:
  • op laptop netwerk en instellingen aanklikken en beschikbare netwerken weergeven (geen 5.0 te vinden?); desgevallend adapteropties wijzigen /probleemoplossing voor netwerken gebruiken, op 4m zou normaal 5.0 (en hoger debiet) nog moeten gevonden worden
voor alle zekerheid zou ik zelf eerst beginnen met de bbox eens te herstarten (door de bbox 5sec stroomloos te zetten en dan volledig te laten heropstarten)
dit kan al een oplossing geven.
en desnoods de bbox daana eens resetten als herstarten geen beterschap gegeven heeft
hoe bbox resetten > klik hier
Reputatie 7
Badge +4
@Martin
als de laptop geen 5.0 band ziet en de tablet wel en beide zich bij de test in elkaars onmiddellijke buurt bevonden, lijkt mij een reset BBox niet direct enige oplossing te kunnen bieden (maar ik kan mij uiteraard vergissen)
= zelf zou ik eerst naar de laptop en zijn instellingen kijken (recente Windows update...?) en in 2e instantie eventueel op de Bbox de 2.4 band tijdelijk uitschakelen (enkel 5.0 tijdelijk) en vervolgend na enige minuten de 2.4 terug inschakelen (eventueel op een ander kanaal indien nodig/beter)
Aangezien @dona_01 op de laptop geen 5.0 ziet verschijnen zal er inderdaad wel geen zo'n ondersteunde wifi adapter insteken dat staat al buiten kijf.
Maar Ik zou toch aan @dona_01 aanraden van het onderstaande voorstel "Martin schreef" eens uit te voeren (aangezien dan wifi instellingen automatisch aangepast worden)
zelfs al baat het niet, kan het zeker absoluut geen kwaad en kun je dit ook al 100% uitsluiten.
voor alle zekerheid zou ik zelf eerst beginnen met de bbox eens te herstarten (door de bbox 5sec stroomloos te zetten en dan volledig te laten heropstarten)
dit kan al een oplossing geven.
en desnoods de bbox daana eens resetten als herstarten geen beterschap gegeven heeft
hoe bbox resetten > klik hier


En moest het voor @dona_01 allemaal te veel als latijn overkomen, dan zou ik zeker overwegen wat "Charlotte.D schreef": >

Dona,

Indien je graag even nazicht wenst van een technieker zelf om zeker te zijn dat de modem goed werkt, kan je altijd een gratis HappyHouse interventie aanvragen via onderstaande link:

Voor een HappyHouse interventie, klik hier!
Modem heropgestart, daarna geresset. Heeft niet geholpen. Wi update is ok , probleemoplossing voor netwerken: geen resultaat.
Martin, 2.4 tijdelijk uitschakelen, is dit gewoon de status op off zetten? Access point staat op automatic channel selection
Hoe kom ik te weten op welk kanaal ik nu sta? Heb gelezen dat de kanalen 1, 6 en 11 “de beste” zijn, (niet overlappend)
kan ik ev enkel bij 2.4 reste factory settings doen?
dank voor reply
Je zou inderdaad eens kunnen proberen door je wifi-2.4 kanaal i.p.v. automatisch eens op kanaal 11 te zetten en indien niet beter dan op kanaal 6 .
en bij ieder kanaal die je instelt de speedtest eens doen op ± 3 m van de bbox, zowel met de laptop als de tablet zodat je een vergelijking hebt.

  • wifi-2.4 tijdelijk uitschakelen is eigenlijk al gebeurd door het feit dat je de bbox gereset hebt.
  • apart 2.4 resetten kun je niet alleen uitzetten en terug opzetten wat ook gebeurd als je bbox reset.
  • om te zien op welk kanaal je staat kun je een app "wifi analyser" installeren.
welke tablet heb je juist want het verwonderd mij dat je zo'n lage snelheid haalt op een 3 a4 tal meter van de bbox (zonder muren tussen veronderstel ik toch want anders kunne die roet in het eten strooien) of het zou moeten zijn dat die tablet geen wifi 802.11-n ondersteunt en op 802.11-g werkt of natuurlijk je 2.4 wifi band teveel gestoord wordt om één of andere reden.

wifi analyser apps > Klik Hier voor apple ios > klik hier

Martin, heb tablet Ipad air2 versie 13.1.2

Speedtest op laptop 2.4  uitgeprobeerd op kan 11, 6 en 1. O p kan 1 kreeg ik “beste” resultaat

Down 10,6  Up 34,4  ping 10  jitter 32

tablet 5.0 heb ik op autom zoekkanaal laten staan

speedtest op 13.10:  down 80,5  up 36,1  ping 12  jitter 2,2

                   op  15.10             69,4        14,9           11           2,7

Op dit moment ben ik via tablet verbonden met wifi 2.4 (ik zie ook 5.0) terwijl ik vorige dagen enkel 5.0 kon zien en gebruiken. Op tablet heb ik vrij goede verbinding, op laptop soms wel, soms helemaal niet. Vrij verwarrend. 

Die wifi 5.0 is in orde.

Het is meer de vergelijkende speedtest die je moet maken tussen je laptop en tablet en wel

  • op het zelfde moment en
  • zelfde afstand (zo’n 3 meter bv van de bbox) en
  • zelfde 2.4 wifi kanaal 

 

Speedtest 2.4 tegelijk op beide toestellen, zelfde afstand 

tablet down 6,1. up 13,5. ping 10. jitter 43

Laptop down 3,7  up 12,7  ping 8  jitter 2

daarna elk apart getest

tablet down 13,2  up 13,8  ping 9  jitter 4

laptop  down 5,5  up 12,8  ping 8  jitter 52

 

Het ziet er inderdaad naar uit dat je wifi kanaal gestoord wordt, als het door naburige wifi signalen is zou je met een wifi analyser op je laptop of een app op je tablet, dit eens kunnen controleren maar als het een ander stoorder gelegen is kun je dit niet zien met een wifi analyser.

Het beste dat je zou kunnen doen is van te werken op wifi 5.0 daar deze in orde is en deze zal ook veel minder kans hebben om gestoord te worden zoals de wifi 2.4 band.

ok, op tablet 5.0 (praktisch) geen probleem, maar wil ook graag via laptop smooth kunnen internetten,

de vraag blijft : waarom zie ik op tablet 5.O wel en op laptop niet???

 

Je zou eens moeten kijken of je laptop zijn wifi adapter wifi-5.0 ondersteunt 

door in de eigenschappen van je wifi adapter te gaan kijken

Wat voor laptop heb als je naar de specificaties gaat kijken van deze laptop zou je dit moeten terugvinden of via google search eens zoeken naar zijn specificatie bvb

laptop Lenovo WI7 home premium service pack1  64 bits processor I5

“Je zou eens moeten kijken of je laptop zijn wifi adapter wifi-5.0 ondersteunt 

door in de eigenschappen van je wifi adapter te gaan kijken” HELP, hoe doe ik dit?

Ik vind al voorlopig deze uitleg op het internet, als ik meer tijd heb zoek ik nog wat verder...

https://www.techadvisor.co.uk/how-to/network-wifi/how-enable-5ghz-wi-fi-on-your-laptop-3608743/

via device manager daar ga je naar network adapters 

https://www.computerhope.com/issues/ch000833.htm 

controleren of dit ondersteunt wordt

De 802.11a- en 802.11n-standaard gebruiken de 5GHz-band en ook 802.11ac  en (802.11acx)

Reageer