Beantwoord

Abnormaal en hoog dataverbruik 's nachts en niet te traceren?

  • 26 August 2018
  • 9 reacties
  • 1534 Bekeken

Goedemiddag,

Op dit forum heb ik hierover al een topic gelezen, ik merk dus dat meerdere mensen hiermee geplaagd zitten, maar er wordt geen relevant uitsluitsel noch een werkende oplossing aangereikt.

Mede daarom start ik hierover een nieuwe en recente thread op.

Toen ik op MyProximus mijn verbruik controleerde, kwam ik tot mijn verbazing tot de vaststelling dat er een gemiddeld verbruik van 275 GB per maand is. Op het account is dit slechts te checken over de laatste drie maand. Daar mijn datavolume toereikend is en ik in principe weinig download heb, had ik geen vermoeden en dus ook geen reden om voorheen te controleren.

Na controle op het overzicht stel ik pieken van 34GB en 46GB download vast en telkens over een DOORLOPEND verbruik van 24h. Ik kan met stellige zekerheid bevestigen dat dergelijk volume niet van mijn hand komt en al zeker niet 's nachts.

We beschikken maar over 1 pc - via wifi - en 's nachts gaat de stekker eruit (letterlijk!).
We hebben 2 tv's die altijd in standby staan en gestaan hebben. Deze maand een nieuwe b-box3 gekregen ter vervanging van de b-box2.
Nazicht leert me dat mijn wifi-netwerk beveiligd is zoals het hoort.

Hopelijk komt er een verklaring voor dit fenomeen.
Zie att. verbruik aub.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Mvg,

John
icon

Beste antwoord door Martin 26 August 2018, 17:10

Bekijk origineel

9 reacties

Tip: In windows 10 is ook er een eenvoudige network monitor ingebouwd
Settings -> Network & Internet.
selecteer in de navigatiestrook aan de linker "Data usage".
Je ziet er een algemeen overzicht van de laatste 30 dagen.
Dit voor een bedraad alsook voor een wifi internetverbinding.
Je kan dieper gaan om meer details te zien door op de links gelabeld "Usage details" te klikken.
Dag Martin,

Het mysterie groeit....daar staat mijn verbruik over de laatste 30 dagen op 3,19 GB (3komma19)
Beste,

Wij hebben hetzelfde probleem, maanden geen probleem gehad met data verbruik, 2 weken geleden was ons data verbruik op... Ook eens het verbruik onder de loepe genomen en iedere dag wordt er op het "vast internet" voor 24 h verbruikt. Sedert 1 week leggen we de wifi af en zetten we die slechts op indien we het efkes nodig hebben. We hebben bewust 1 week niet naar spotify geluisterd; 1 week geen netlix gekeken, geen filmkes bekeken op het net; dus louter wat gesurft op het net! Het verbruik van "24h" gebeurd nog steeds maar is ipv meer dan 10 GB ongeveer 2GB per keer. Wat wordt er voor 24h als er geen enkel toestel aanligt???
Mvg F. ghesquiere
Ook wel rekening houden als je netflix via je decoder gebruikt dat dit van je internet volume afgaat en dit volume kan wel heel vlug oplopen...
Ik heb ook netflix, abonnement via netflix zelf en kijk via smart-tv, maar niet 's nachts en dan nog 46GB op een bepaald ogenblik??
hangt af van de kwaliteit natuurlijk bij HD > 3 GB/uur en voor UHD > 7 GB/uur
En natuurlijk gaat die 46GB wel over een duur 17u26 dus is dit niet 's nachts alleen.....

Praktisch is dit moeilijk natuurlijk maar je zou eigenlijk moeten kunnen contoleren over bv 24 u hoeveel het verbruik is als alleen je bbox opstaat waarvan je zijn wifi uitzet en al de netwerk utp kabels los maakt die er eventueel op aangesloten zijn.
Wablief? Ik val bijna van mijn stoel!
Dus, afgezien van de maandelijkse kost voor Netflix, de decoder, en Belgacom tv nog dit erbovenop? Serieus?

U haalt hier een terechte opmerking aan, Martin, na werk kijk ik ‘s avonds idd regelmatig Netflix en mijn tv heeft de functies HDR 4K.

Bestaat er een alternatief om op een “betaalbare” manier Netflix te gebruiken?

Thx!
Hier staat wat uitleg > Hoe kan ik het datagebruik van Netflix beheersen?(klik hier)
Reputatie 7
Badge +4
DonJohn, wat het "doorlopend verbruik" betreft van 24 uur: dit gaat over je verbindingstijden, en zegt niets over wanneer je juist wat hebt verbruikt (je kan bv. tijdens een verbindingstijd van 24 uur, op één uur 30 GB downloaden). Dit is de normale verbindingstijd als je geen verbreking hebt door bv. het herstarten van je modem.

Wat Netflix en het volumeverbruik betreft krijg je bij eerste ingebruikname op de decoder steeds een bericht dat aangeeft dat Netflix van je internetvolume gaat. Je kan dan ook meteen aangeven om dat bericht niet meer te zien te krijgen...

Ook op onze website vind je meer info (onder "Wat is de invloed op uw internetverbruik").

Reageer