Beantwoord

Aanmerking 4g LTE modem

  • 1 September 2019
  • 39 reacties
  • 1653 Bekeken

Beste,

Ik zit nog altijd op een oude ADSL lijn. Snelheid van 3,3mb/s dus download is nog geen 350Kb/s . Het is nu al een jaar of 2 dat Proximus begonnen is met de testfase van de 4G LTE in Frasnes-lez-Anvaing. Toeval wil dat ik juist in die gemeente woon .
Zou u kunnen kijken of ik in aanmerking kom ?

mvg
icon

Beste antwoord door M_016 2 September 2019, 11:22

Bekijk origineel

39 reacties

Ter info: maandag als de Proximus medewerkers hier terug langskomen op het forum zullen ze dit wel kunnen navragen op de dienst die zich hierover moet ontfermen of je al dan niet in aanmerking komt.
Reputatie 7
Badge +4
@WernerDV Ik heb het even nagekeken maar helaas kom je niet in aanmerking voor de LTE modem.
Reputatie 7
Badge +4
@ Proximus
en kunnen jullie de betrokkene/de auteur geen andere oplossing op korte termijn aanbieden om de door EU richtlijn xyz tegen 2020 opgelegde 100% 30 Mbps dekking (en 50% 100 Mbps) te halen
trouwens het wordt mijns inziens eens tijd om klare wijn te schenken m.b.t. het "Tessares project" (xdsl & 4G) t.t.z. wie wat wanneer : KPN Nederland is wat dat betreft toch een voorloper m.b.t. info voor de (potentiële) klanten in de zgn. buitengebieden (en postcode aldaar is tot op straatniveau)
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
en tot slot wanneer komt er eventueel een aanbod vergelijkbaar met Orange 4G Flybox internet@home , de bijdrage van adsl lijnen à rato van 1, 2, … Mbps om snelheden van 30 Mbps of meeer te halen is tenslotte toch eerder beperkt nee?
dan moet de mobiele ontvangst op dit adres nog voldoende zijn ook voor zo'n directe oplossing.
Reputatie 7
Badge +4
@ Martin
https://datanews.knack.be/ict/proximus-combineert-bandbreedte-vast-en-mobiel-netwerk/article-normal-717721.html?cookie_check=1567424399
De gemeente heeft bovendien een goed 4G-bereik
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html

Dus een eventueel 4G-probleem zou mijns inziens eerder moeten gezocht worden in "slechts x% (10%, 20%,...) van de lokale 4G-antennecapaciteit wordt - voorlopig - ter beschikking gesteld voor een breedband xdsl&4G oplossing
Eerst altijd best zelf eens polshoogte nemen op die plaats met ander toestel zodat je zeker weet dat de theorie = praktijk, al meer dan eens vastgesteld dat er gaten zijn in het stralingsdiagram, wat ook niet zo abnormaal is blijft HF hé.
Maar in feite zou er ook van Proximus uit een beetje uitleg mogen gegeven worden aan de gedupeerde waarom hij niet in aanmerking komt bv en wat er in de nabije toekomst voorzien wordt als oplossing daar heb je tenslotte meer aan dan wat het theorie "zou moeten zijn" of "zou moeten worden".
Reputatie 7
Badge +4
Als ik hier de 4G-dekking nakijk voor WernerDV blijkt die niet goed te zijn en dan heft zo'n 4G modem niet veel zin. Heb je ook met je GSM problemen thuis ? Als dit toch goed zou werken kan het ter plaatse toch eens bekeken worden door een technieker of het alsnog mogelijk zou zijn.
@HadewychT Er is hier inderdaad 4G-dekking binnen .De verschillende techniekers die hier al geweest zijn toen ik problemen had met de vaste lijn konden zonder problemen met hun Laptop werken op het 4g netwerk. Ik zou het ten zeerste apprecieren mocht er toch eens een technieker langskomen om een oplossing te vinden. Ik ben die problemen met mijn vaste lijn wel een beetje beu aan het worden. Bedoeling is dan ook om mijn abonnement te verhogen om boven de 100gb te kunnen downloaden want nu heeft het zeker geen zin.

mvg
Heb je met je mobiel toestel op 4G al eens de speedtest gemeten bij je thuis om een idee te krijgen van de snelheid.

NB: antwoord van Proximus medewerkers zal pas voor morgen zijn.
Reputatie 7
Badge +4
@WernerDV Zoals Martin aangeeft, kan je eens een speedtest uitvoeren en het ons laten weten.
Sorry zal niet gaan want al onze gsm abonnementen zijn afgesloten bij de concurrentie. Heb ik jaren geleden veranderd omdat ik ontevreden was en nog steeds ben over de diensten van Proximus. Ik ben ook niet van plan om dat te veranderen want die staan allemaal op de zaak.
Toch wel straf dat ik eerst zelf een speedtest zou moeten uitvoeren vooraleer er een technieker zou langskomen voor een oplossing maar dat jullie hier wel 5 of 6 keer per jaar een technieker kosteloos kunnen sturen om mijn kabel die van 1972 en die bovendien in stukken aaneen is gelast te komen controleren omdat ze die blijkbaar niet meer terug vonden toen we alles zijn beginnen renoveren (zat blijkbaar ergens in de grond en is nog steeds 6 km van de centrale aangesloten).Maar ja bij Proximus is die kabel van 50 Jaar jong nog steeds in prima staat!!

Bedankt voor de moeite.

Mvg
Reputatie 7
Badge +4
@WernerDV
Kijk eens ook op de website van het BIPT per mobiele operator
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
Blijkbaar is de 4G-dekking ok (groen) voor sommige deelgemeentes maar niet voor andere
Dus indien u zich zou bevinden in een groen gebied voor Proximus en uw mobiele operator zou ik voorstellen toch de betrokken speedtest uit te voeren teneinde verder tijdverlies te voorkomen

@ Proximus
Voor een gelijkaardige vraag op het Franstalige forum werd door een moderator aan de betrokkken auteur voorgesteld gewoon een happy house visit formulier in te vullen ...
https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/discover/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html

Uiteraard kan de auteur ook alternatieve oplossingen overwegen in functie van de lokale mogelijkheden/dekking bv.
Orange Flybox@home4G
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox
Telenet Tadaam internet&TV 4G
https://tadaam.be/

En last but not least wat zijn de eventuele vooruitzichten voor vdsl2 ter plaatse (op het Franstalige forum heeft een klant bv. reeds kunnen vernemen dat de overgang adsl naar vdsl2 op haar nieuwe locatie midden 2020 gepland is; OLOs die gebruik maken van het Px-netwerk krijgen dergelijke info trouwens ook geruime tijd vooraf voor zover mij bekend)

Succes
Reputatie 7
Badge +4
@WernerDV en @M_016 ik neem hiervoor contact op met ons team dat meer zicht heeft over de beschikbaarheid van vdsl 2 en wanneer dit mogelijk voor je beschikbaar wordt
van zodra ik meer info heb contacteer ik je hiervoor terug
@M_016 Heb ik zopas nagekeken , en op de website van het BIPT staat het gebied idd in het geel-groen dus niet 100% groen. Nochtans hebben vrienden van mij met een proximus abonnement wel degelijk 4G bereik en voor het surfen ondervinden ze niet echt problemen. Met het downloaden weet ik niet.Ik woon wel op het hoogste punt van Frasnes-lez-Anvaing. Misschien heeft dit er ook wel mee te maken.

@jonathandr Mocht ik een datum weten wanneer vdsl 2 beschikbaar zou zijn , zou het wachten al veel gemakkelijker zijn . Zelf al zou dit pas over 6 maand gebeuren...
Nu is het gewoon Frustrerend omdat er al 4 jaar wordt gezegd dat er de komende maanden nog geen verandering in zicht is. Het is nu wel al een paar maand geleden dat ik het heb nagevraagd.
@M_016 De Flybox en Taadaam heb ik ook al overwogen maar blijkbaar zou de Ping niet goed zitten voor het Gamen.
Ik heb een zoontje die geregeld eens een FPS Game speelt op Xbox of PC maar ben niet zeker of dit wel zou lukken met uitsluitend een 4G verbinding.
Uit ervaring weet ik dat er max een Ping van 30-40ms voor nodig is. Een adsl abonnement + een 4g abonnement nemen zie ik niet echt zitten.
Echt frustrerend is dit.
Bovendien komen er geregeld updates uit voor de meeste Games en die zijn al snel 1,5 -3gb groot ,nu moet hij tot de volgende dag wachten om te spelen omdat het meestal anderhalf uur tot 3uur duurt met die vooroorlogse verbinding van Proximus .
…...op de website van het BIPT staat het gebied idd in het geel-groen dus niet 100% groen.....
…...Nochtans hebben vrienden van mij met een proximus abonnement wel degelijk 4G bereik en voor het surfen ondervinden ze niet echt problemen.....


Daar moet je wel goed mee opletten, zelf megemaakt waar mijn broer vroeger gewoond heeft.
Stralingsdiagrammen bipt enz gaven ook geen 100% in dit gebied aan, maar toch goed genoeg om te veronderstellen dat er geen problemen zouden te verwachten zijn en 4 G bereik ook bij gebuur links en recht van hem (wel huizen die die wat van elkaar staan) was OK, maar toch slechte verbinding op 4G (schommelingen in 4G ontvangstniveau , tot zelf uitvallen) daarom dat ik ook voorgesteld heb om eens een speedtest te doen voor alle zekerheid, maar in feite kan er ook iemand van proximus zelf metingen komen doen bij je thuis of desnoods via een happyhouse technieker aanvragen zoals reeds ook aangehaald geweest is.

NB: Natuurlijk spreek ik hier nu over voor alle duidelijkheid over metingen in huis zelf, maar dan is de vraag wat het geeft als je buiten je huis testen doet, als je in geen zwart gat van het antenne stralingsdiagram valt, en dit resultaat dus goed is , zouden ze met een buitenhuis antenne kunnen werken, alleen weet ik niet of Proximus dit ook uitvoert indien ze een LTE gateway komen zetten ?

Enfin soit het komt er op neer dat Proximus toch zou kunnen lokale metingen doen om dit uit te vissen of alles voldoet voor een LTE gateway plaatsing.
Al zou een VDSL2 aansluiting op korte termijn nog veel beter zijn en een glasvezel aansluiting nog een veel beterder 😉 ☺️
@jonathandr weet je soms of ze ook met buitenantennes werken, wanneer binnenhuis ontvangst slecht is op 4G, voor plaatsing van 4G Gateway?
Reputatie 7
Badge +4
@jonathandr weet je soms of ze ook met buitenantennes werken, wanneer binnenhuis ontvangst slecht is op 4G, voor plaatsing van 4G Gateway?
voor zover ik weet wordt dit niet gedaan jammer genoeg
Ok bedankt voor je feedback

Enfin soit het komt er op neer dat Proximus toch zou kunnen lokale metingen doen om dit uit te vissen of alles voldoet voor een LTE gateway plaatsing.
Al zou een VDSL2 aansluiting op korte termijn nog veel beter zijn en een glasvezel aansluiting nog een veel beterder 😉 ☺️



@M_016 Helemaal mee eens! Bedankt voor al de info en hulp!

@jonathandr @HadewychT @ThierryW zou een meting uitvoeren een mogelijkheid zijn?of zoals @M_016 al zei via een happy house bezoek?
Reputatie 7
Badge +4
Ik zie dat men collega dit al heeft gecontroleerd en een 4g modem zou geen optie zijn
een technieker ter plaatse heeft dan ook niet veel zin momenteel
ik stel voor dat we even afwachten op het antwoord van ons team die de uitrol van vdsl2 beheart en op basis van hun antwoord verder kijken wat er mogelijk is
@jonathandr steeds geen nieuws ??
Reputatie 7
Badge +4
Werner, we hebben inderdaad nieuws door gekregen.
Op korte termijn is er nog niets gepland. Men kan ons ook nog geen richtdatum geven.

mijn vader heeft ook problemen met zijn internet. zit ook op een oude versleten kabel

onlangs is deze nog op een plek hersteld in de straat sindsdien haalt hij nog maar 3 mb download en 0,4 upload!!

Hij heeft nu een 4g modem gekregen maar nu valt het tv signaal weg omdat dit signaal niet via het 4g netwerk wordt verzonden

ook met behulp van de 4g modem is de snelheid niet beter.

de technieker zegt dat deze enkel ondersteund en niet letterlijk alles overneemt !!

Reputatie 7
Badge +4

@Jan Peeters Kan je het lijn- of klantennummer van je vader toevoegen aan je profiel ? Dan kunnen we dit eens nakijken. TV zal inderdaad via de ‘gewone’ lijn gaan terwijl de 4G-modem extra snelheid levert voor het internet. Normaalgezien wordt de 4G-modem enkel geplaatst als de 4G-ontvangst goed is en zou dit toch een serieuze snelheidswinst moeten geven. Dit kan je controleren aan de de lichtjes onder III. Om goed te zijn zouden ze alledrie moeten branden. Indien dit niet het geval is kan je proberen de modem te verplaatsen zodat ze wel alledrie branden. 

  • Extra snelheid is niet gegarandeerd maar kan tot max 40 Mb/s in downstream en max 8 Mb/s in upstream geven. 
  • Alleen internetverkeer met TCP-protocol wordt via het mobiele netwerk geleid.
    Verkeer dat gebruik maakt van het internetprotocol UDP, zoals TV, gaming, teleconferenties en veel videostreamingoplossingen, profiteren niet rechtstreeks van de grotere bandbreedte.

Reageer