Vraag

Aanhoudende problemen Internet & TV

  • 4 October 2020
  • 39 reacties
  • 1437 Bekeken

Goedemorgen allen

Sinds januari ben ik overgeschakeld van Telenet naar Proximus. Na 7j zeer tevreden klant van Telenet ben ik overgestapt wegens veranderingen in mijn huis waardoor ik geen toegang meer had tot de nodige tv kabel voor Telenet. 

Ik besloot mezelf meteen een upgrade te geven en ben voor het Pakket Familus te gaan. Ik betaal 70 euro per maand voor tv en internet (onbeperkt). De reden voor de upgrade was omdat ik me zorgen maakte over de snelheid van het internet in vergelijking met mijn eerdere Telenet basic internet pakket. Met Familus zat ik volgens de verkoper dus helemaal goed. De 20 euro extra kosten heb ik er met de glimlach bij genomen.

We zijn nu 9 maand verder en er is geen week voorbij gegaan dat ik niet heb gevloekt op de ongelooflijke frustrerende performantie problemen. Ik wil geen vergelijking maken met de concurrentie maar dit heb ik bij de voorganger nooit meegemaakt. 9 maand lang heb ik mijn frustratie proberen te bedwingen en me steeds vriendelijk gedragen bij jullie (moeilijk te bereiken) support service. Sinds deze week is het echter wel de druppel voor mij…

Elk uur van de dag valt ons internet weg of is de verbinding waanzinnig slecht. Dit heeft vervelende gevolgen voor de gamers & streamers in ons huis maar nog meer voor de telewerkers in huis. Ik betaal 70 euro per maand en ben niet in staat om 1 professionele Skype meeting te houden. Dit in anno 2020… Begrijpe wie begrijpe kan. Het is zover gekomen dat ik mijn bureau in de garage heb gezet met een ethernet kabel verbonden aan de modem. Zelfs in dit geval is de performantie van het internet nog van een vorige eeuw.

Leggen we ons neer bij de slechte internetverbinding, dan zetten we onze tv maar op denk je dan… Er gaat evenwel geen week voorbij of ik moet de modem resetten omdat de digibox het weer eens laten afweten. Het is toch niet normaal dat ik telkens te horen krijg dat ik de box maar eens moet resetten? Waarom kan Proximus gewoon geen werkend product afleveren?

Eerlijk gezegd ben ik ten einde raad. Is er iemand die deze problematiek herkent en ook sinds de voorbije week een extreem slechte performantie heeft op vlak van internet? Voorheen waren het aantal internet drops te tellen op 1 hand. Nu kom ik handen tekort om ze op 1 uur te tellen…

 

P.S.: excuses voor mijn frustraties op deze manier te uiten maar ik heb het echt gehad. Als Telenet klant heb ik nooit iemand van de support service aan de lijn moeten hebben of de FAQ moeten raadplegen. Dit product werkte gewoon zoals het hoort, ook al had ik een basic pakket. Bij Proximus is de FAQ voor het resetten van mijn modem inmiddels een bookmark pagina geworden...


39 reacties

als je wifi signaal rechtstreeks van de bbox op een bepaalde plaats te zwak binnenkomt dan kan een booster wel een oplossing bieden.

Staat de wifi bron (je bbox in dit geval ) op de zelfde plaats als waar deze wifi bron van TN stond in huis.

Enfin ik veronderstel als de technieker dit voorstelt dat hij op zijn minst weet waarom hij dit voorstelt, heb je hem dan er ook op gewezen dat je met TN geen bijkomende booster nodig had en wat heeft hij daarop geantwoord?n

Persoonlijk ondervind ik bij mij niet dat de wifi van mijn bbox niet voldoet, maar ieder situatie is uiteraard ook anders, andere  opstelling en grote van je huis en gebruikte bouwmaterialen enz...

Bbox van Proximus staat op dezelfde plaats als vroeger telenet.

Staat wel in de kelder, moet dus verdieping overbruggen met betonnen gewapende welfsels. Vroeger bij telenet modem ging dit volgens mij veel beter. 

Had vroeger in bureel een router maar niet van telenet. Bij proximus gekozen voor hun booster om alzo discussies te vermijden.

Vind de manier van uitleggen toch wat bizar.

 

 

Wat vind je bizar aan de uitleg?

Is het de wifi ontvangst die je slechter vindt en zowel op 2.4 als 5.0 GHz?

Is voor een leek allemaal niet zo simpel. Heb vorige week een ring deurbel laten installeren. Hangt op enkele meters van de bbox maar toch geeft deze als opmerking slechte WiFi. Ik ga eens iemand laten langskomen of ik niet kan werken met powerline adapters. Is voor een simpele mens toch allemaal niet zo makkelijk  om allemaal te begrijpen.

Dag Peter

 

de wifi verbinding van Proximus is echt een lachertje en helaas niet te vergelijken met Telenet. Daarenboven moet je bij Proximus nog voor elke Wifi Booster maandelijks opleggen ook. Ik vind het persoonlijk echt afzetterij. Ik heb nu een Wifi Booster op 10m van mijn modem staan waarmee ik ongeveer mijn benedenverdieping afdek. Mijn bovenverdieping heb ik een eigen accespoint staan omdat ik het vertik nog een booster aan te schaffen. Nadeel van een eigen accespoint is dat deze een andere netwerknaam heeft. Ik moet dus altijd switchen van netwerk als ik van boven naar beneden (of vice versa) ga. Op mijn 2de verdiep heb ik al helemaal geen verbinding meer en zou ik dus nog een wifi booster moeten nemen…

 

bij Telenet stond mijn modem op exact dezelfde plaats en had ik de hele benedenverdieping wificoverage. Boven had ik beperkt bereik maar dit loste ik op met de gratis Wifi booster van Telenet. De eerste krijg je namelijk gratis…

 

Was Proximus niet betaald door mijn werkgever, dan was ik al na 1w terug overgeschakeld :)

Dit is nu idd een perfecte uitleg gelijk ik het ervaar. Ik ben gswitcht owv interessante tarieven voor extra gsm abo. Was bij Telenet veel duurder. 

@Ppensie kan je dan je access point de ssid naam niet veranderen dat die de zelfde is (ook zelfde wireless key) dan kunnen uw apparaten automatisch roamen als je u verplaatst.

NB: bij een flex pack waar vaste telefoon inbegrepen zit, heb je recht op een gratis wifi-booster.

@Ppensie kan je dan je access point de ssid naam niet veranderen dat die de zelfde is dan kunnen uw apparaten automatisch roamen als je u verplaatst.

NB: bij een flex pack waar vaste telefoon inbegrepen zit, heb je recht op een gratis wifi-booster.

Ik heb de SSID al aangepast maar dat hielp niet. Heb het ook aan de technieker gevraagd toen die langskwam. Hij gaf aan dat het enkel met Proximus Wifibooster kon. Ik zou dus eigenlijk 3 wifiboosters moeten hebben. Eentje voor elk verdiep, dit is gewoon ridicuul…

 

Mooi dat ze een wifi booster cadeau geven bij een (nog) duurder pack. Die huistelefoon heb ik overigens niet nodig… 

Het is gewoon frustrerend hoe slecht de performantie is van de router. Hij hangt op exact dezelfde plaats als mijn Telenet router maar kan zelfs 2 muren niet overbruggen. Ik kan wel het Telenet netwerk van mijn buren opvangen terwijl ik een open bebouwing woon… Het verschil qua snelheid, connectiviteit en betrouwbaarheid tussen Proximus en Telenet is gewoon gigantisch. Echt jammer eigenlijk. Voor de rest kan ik niet klagen. De app krijgt vaak een update, je kan oneindig veel programma’s tegelijk opnemen, je kan gratis terugkijken,… allemaal extra troeven tov Telenet maar die vallen in het niet door de slechte performantie.

Dank je wel voor de goede verduidelijking 

Er zijn er nochtans die beweren dat het werkt als ze met verschillende AP’s werken op verschillende verdiepingen die ingesteld staan met zelfde SSID+ Beveiliging + wifi-key!

Er zijn er nochtans die beweren dat het werkt als ze met verschillende AP’s werken op verschillende verdiepingen die ingesteld staan met zelfde SSID+ Beveiliging + wifi-key!

Dag Martin

als je ergens extra info hebt wil ik het altijd nog eens proberen. SSID en paswoord had ik in ieder geval hetzelfde gebruikt maar wat houdt de beveiliging dan juist in? 
In ieder geval is en blijft het triestig dat de modem zo slechte wifi geeft in anno 2021… en als techniekers dan nog beweren dat het niet kan, lijkt het mij vrij duidelijk dat Proximus enkel op zoek is naar extra inkomsten… ik ben zelf geen expert in deze zaken maar dat zou ook niet hoeven… ik betaal genoeg om internetontvangst te hebben…
 

Reputatie 2
Badge +1

@Ppensie 

Kan je even controleren of op deze ap de dhcp uit staat?
Ik meen me te herinneren dat sommige ap toestellen ook een dhcp server hebben waardoor je conflict veroorzaakt op je lokaal netwerk.

 

Logischer wijs zou de bbox beginnen in range: 192.168.1.xx (.1 admin page van bbox).

AP zou best in die range ook zitten maar geen IP adressen uit delen.

 

Er zijn er nochtans die beweren dat het werkt als ze met verschillende AP’s werken op verschillende verdiepingen die ingesteld staan met zelfde SSID+ Beveiliging + wifi-key!

Dag Martin

als je ergens extra info hebt wil ik het altijd nog eens proberen. SSID en paswoord had ik in ieder geval hetzelfde gebruikt maar wat houdt de beveiliging dan juist in? 
In ieder geval is en blijft het triestig dat de modem zo slechte wifi geeft in anno 2021… en als techniekers dan nog beweren dat het niet kan, lijkt het mij vrij duidelijk dat Proximus enkel op zoek is naar extra inkomsten… ik ben zelf geen expert in deze zaken maar dat zou ook niet hoeven… ik betaal genoeg om internetontvangst te hebben…
 

Sorry voor het verwarrend gebruik van mijn benaming “beveiliging” ik bedoelde hiermee encryptie bvb AES2.

Als je AP’s, router, repeater enz.. identieke namen gebruiken voor het wifi netwerk (= SSID) en ook dezelfde netwerksleutel en encryptie (eventueel zelfde wifi kanalen) gebruiken , kunnen je wifi toestellen roamen. Niet alle wifi netwerktoestellen kunnen hiermee overweg

In principe is een AP een draadloze switch (dus geen DHCP en NAT in het spel)

Het is wel zo dat je bv routers als AP kunt gebruiken en daar moet letten of DHCP en NAT actief staan

Reageer