Vraag

Aanhoudende problemen Internet & TV

  • 4 October 2020
  • 39 reacties
  • 1432 Bekeken

Goedemorgen allen

Sinds januari ben ik overgeschakeld van Telenet naar Proximus. Na 7j zeer tevreden klant van Telenet ben ik overgestapt wegens veranderingen in mijn huis waardoor ik geen toegang meer had tot de nodige tv kabel voor Telenet. 

Ik besloot mezelf meteen een upgrade te geven en ben voor het Pakket Familus te gaan. Ik betaal 70 euro per maand voor tv en internet (onbeperkt). De reden voor de upgrade was omdat ik me zorgen maakte over de snelheid van het internet in vergelijking met mijn eerdere Telenet basic internet pakket. Met Familus zat ik volgens de verkoper dus helemaal goed. De 20 euro extra kosten heb ik er met de glimlach bij genomen.

We zijn nu 9 maand verder en er is geen week voorbij gegaan dat ik niet heb gevloekt op de ongelooflijke frustrerende performantie problemen. Ik wil geen vergelijking maken met de concurrentie maar dit heb ik bij de voorganger nooit meegemaakt. 9 maand lang heb ik mijn frustratie proberen te bedwingen en me steeds vriendelijk gedragen bij jullie (moeilijk te bereiken) support service. Sinds deze week is het echter wel de druppel voor mij…

Elk uur van de dag valt ons internet weg of is de verbinding waanzinnig slecht. Dit heeft vervelende gevolgen voor de gamers & streamers in ons huis maar nog meer voor de telewerkers in huis. Ik betaal 70 euro per maand en ben niet in staat om 1 professionele Skype meeting te houden. Dit in anno 2020… Begrijpe wie begrijpe kan. Het is zover gekomen dat ik mijn bureau in de garage heb gezet met een ethernet kabel verbonden aan de modem. Zelfs in dit geval is de performantie van het internet nog van een vorige eeuw.

Leggen we ons neer bij de slechte internetverbinding, dan zetten we onze tv maar op denk je dan… Er gaat evenwel geen week voorbij of ik moet de modem resetten omdat de digibox het weer eens laten afweten. Het is toch niet normaal dat ik telkens te horen krijg dat ik de box maar eens moet resetten? Waarom kan Proximus gewoon geen werkend product afleveren?

Eerlijk gezegd ben ik ten einde raad. Is er iemand die deze problematiek herkent en ook sinds de voorbije week een extreem slechte performantie heeft op vlak van internet? Voorheen waren het aantal internet drops te tellen op 1 hand. Nu kom ik handen tekort om ze op 1 uur te tellen…

 

P.S.: excuses voor mijn frustraties op deze manier te uiten maar ik heb het echt gehad. Als Telenet klant heb ik nooit iemand van de support service aan de lijn moeten hebben of de FAQ moeten raadplegen. Dit product werkte gewoon zoals het hoort, ook al had ik een basic pakket. Bij Proximus is de FAQ voor het resetten van mijn modem inmiddels een bookmark pagina geworden...


39 reacties

@Ppensie schrijft: met een ethernet kabel verbonden aan de modem. Zelfs in dit geval is de performantie van het internet nog van een vorige eeuw.

Wat bedoel je allemaal juist onder performantie van de vorige eeuw

** bedoel je internetsnelheid : kijk dan eens wat je gegarandeerde max snelheid zou moeten zijn → www.proximus.be/internetsnelheid 

ook bijkomend kun je via het sagemtool de lijnkarakteristieken kunnen uitlezen:

  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

** bedoel je ook dat je via bekabelde verbinding ook Internet onderbrekingen hebt, dan zal in dit geval best door iemand van proximus forummteam,  maandag als ze hier terug langskomen best eens overwogen worden om alles eens uit te vissen waar de oorzaak zit (aangezien je al frequent de bbox gereset hebt , ook om reden van problemen met je tv decoder).

Dag Martin

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb jouw link uitgeprobeerd en versus de beloofde/theoretisch waarden (100MPBs download & 20mb upload), kom ik uit op 45,3 MPBs download & 14 Mbps upload. Dit zou toch geen problemen mogen vormen voor Skype calls?

Daarnaast is het WiFi signaal in huis sterk genoeg. Als ik verbinding heb, dan is het maximale connectiviteit (3 blokjes). Het probleem is gewoon dat het signaal geregeld wegvalt, zeker wanneer er meer dan 1 toestel geconnecteerd is. Dit heb ik nooit voor gehad bij mijn vorige provider.

Aan de kabel hetzelfde probleem: om de zoveel tijd valt het signaal weg. De TV (die ook verbonden is via UTP kabel) hapert ook te frequent om aangenaam te zijn. Sinds januari had ik dit probleem op wekelijkse basis. Nu is het op dagelijkse basis. Online gamen is zelfs onmogelijk geworden door deze problematiek. Dit was bij vorige provider nooit een probleem, bij Proximus wel van begins af aan meer problemen maar niet van deze aard.

Het kan een foute indruk zijn, maar het voelt echt aan alsof ik naar een minder goed product ben overgeschakeld. Bij mijn internetverbinding is het een probleem dat ik al 9 maand tegen aanloop. De TV is gewoon minder responsief en hapert teveel in vergelijking met Telenet.

Ik hoop dat het Proximus team dit kan oplossen want ik ben einde raad.

@Ppensie 

Ik heb soortgelijke problemen sinds enkele weken - Proximus is langsgekomen 2 weken geleden en raadde aan mijn 3 wifi netwerken te vervangen door 1 enkel, wat ik deed - idem, in 90% van de gevallen perfect werkend internet & TV, en plots valt het weg - op de bbox pinkt het dan lekker rood, een reset brengt soms maar zelfs niet altijd soelaas - na enkele minuten is de connectie weer terug, maar ondertussen heb je een confcall of een stuk film gemist

@Philippe69 Philippe

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je juist met verschillende wifi netwerken? Want ik heb er hier in principe maar 1. Ik heb wel een tijdje nog met een switch gewerkt om een extra wifi signaal te hebben op onze bovenverdieping. Hier ben ik echter mee gestopt omdat ik er niet in slaagde deze op een en dezelfde naam op te zetten. Bijgevolg moet ik dus telkens opnieuw connecteren als ik naar boven ga.

 

ik had 2 modems in huis, plus de bbox zelf heeft ook een wifi network - ik heb nu de wifi uitgeschakeld op de bbox, en in het hele huis slechts 1 SSID met wifi repeaters geplaatst - wifi signaal is altijd sterk, dus daar ligt het probleem niet, maar toch valt internet regelmatig al eens weg - volgens PXM nooit een probleem aan de buitenlijn, dus dat betekent inderdaad dat de bbox zelf niet echt stabiel is

 

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe dit te doen. Ik heb een Ubiquiti UniFi en had deze tijdelijk geïnstalleerd. Om een of andere reden kon dit enkel onder een andere netwerknaam. Als ik dezelfde netwerknaam nam, dan werkte het niet. Ik werk nu dus louter met de WiFi van mijn bbox.

Maar eigenlijk zou ik ook niet bekommerd mogen zijn over dergelijke zaken. Ik zou toch verwachten van Proximus dat hun bbox voldoende stabiel is om op een deftige manier internet te gebruiken… Je betaalt al zoveel geld en dan zou je eigenlijk nog in andere apparatuur moeten investeren? Ik hoop toch dat het probleem zich ergens anders bevindt.. Anders wordt deze overstap naast een frustrerende ook een dure grap...

@Ppensie aangezien het met utp kabel ook problemen geeft, heeft het dus niet echt iets te maken met wifi maar zit het eerder in de bbox of verderop richting proximus zoals ik in mijn eerste bericht reeds vermeld heb.

Dat de bbox 3 op gebeid van wifi onstabiel is, daar hebt ik persooonlijk nog nooit last van gehad ik heb al jaren een bbox3 dan bbox3v3 en nu een bbox3v+ en ik dat werkt perfect bij mij, dus ik persoonlijk kan niet klagen van de bbox3 

Soit, dit gezegd zijde kun je best afwachten wat proximus beslist morgen om eventueel een technicus te sturen om de reden van de onstabiliteit op internet vast te komen stellen, mss zien ze het ook op een lijntest….

PS: i.v.m. Ubiquiti UniFi zie bvb https://www.ui.com/products/#default

Access point  → https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/  enz….

Badge +4

Misschien nog een wifi booster van proximus proberen om een beter wifi bereik te hebben in huis en instellen als accespoint of repeater.

Uw Familus omzetten naar een Flexpack (als je vaste telefonie erbij neemt dan ook een wifi booster gratis)

Mogelijk is de bbox3 een slechte en kunnen ze desnoods eens een nieuwe zetten (wij hadden de eerste 2 weken ook last van regelmatig herstarten vd modem, toen technieker opnieuw langs gekomen en een nieuwe bbox3v+ (uit de laatst gemaakt serie) gezet… was toen daarmee opgelost!)

Als ze in stappen werken zouden ze inderdaad kunnen eerst beginnen met de bbox te vervangen en dan de NTP2007/TF2007 enz… maar ik ga er toch vanuuit dat de technisus dat ook wel weet zeker als hij al het probleem met de lijnkaart uitgesloten heeft, langs de andere kant moeten ze remote die onderbrekingen ook al kunnen vaststellen.

Het is heel moeilijk om te zeggen bvb dat een bbox van een laatste serie beter is dan de oudere versies want met beide versies zijn er die dergelijke problemen ondervinden, daarmee dat jet ook niet altijd evident is om de vinger op de wonde te leggen…..

Badge +4

Wel ja er zit gewoon nu en dan eens een slechte bbox tussen , met een andere te proberen doet men geen kwaad 🙂 maar er mogen ook geen fouten op de lijn zijn , dan is het een andere zaak….

Bij mij waren er geen fouten en onderbrekingen te zien, maar om de paar dagen herstarte de bbox3 (uitvallen) dus door deze te vervangen was de boosdoener gevonden … nu ja niet alle situaties zijn dezelfde , ze zullen de onderbrekingen ook wel weten op te lossen.

Inderdaad als het uiteindelijk maar opgelost geraakt meer moet dat niet zijn :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

@Ppensie kan je je klantgegevens (klantennummer of lijnnummer) even aan je profiel toevoegen? Dan doe ik het nodige om even iemand van ons team te laten langskomen om ter plaatse nazicht te laten doen.

@Charlotte.D Excuses voor de late respons maar heb zonet mijn klantnummer toegevoegd. 

Ik hoop dat het probleem effectief bij de bbox ligt en dat een vervanging alles oplost. De voorbije week was weer een en al internet drops. Intussen werkt ook de tv nog amper. Heb een nieuwe UTP kabel verbonden maar nu loopt de software op de bbox geregeld vast.
Het valt me ook op dat er enorm veel topics zijn op het forum over internet problemen. Is er gewoon een structureel probleem bij Proximus? 

Als de Proximus technicus langskomt zou die uiteraard moeten kunnen grondig uitvissen waar het probleem zich juist situeert.

NB: Pas maandag komen de Pro⌘imus forummedewerkers hier terug langs op het forum.

Reputatie 7
Badge +4

@Charlotte.D Excuses voor de late respons maar heb zonet mijn klantnummer toegevoegd. 

Ik hoop dat het probleem effectief bij de bbox ligt en dat een vervanging alles oplost. De voorbije week was weer een en al internet drops. Intussen werkt ook de tv nog amper. Heb een nieuwe UTP kabel verbonden maar nu loopt de software op de bbox geregeld vast.
Het valt me ook op dat er enorm veel topics zijn op het forum over internet problemen. Is er gewoon een structureel probleem bij Proximus? 


hi, ik kan een afspraak voor je maken voor woensdag voormiddag als je wenst

Helaas heb ik nooit telefoon gekregen of melding voor een afspraak. Bovenstaande post van @jonathandr had ik helaas niet gezien.

 

De frustrerende ervaring met Proximus duurt nu al meer dan een jaar (sinds januari 2020). De problemen worden alleen maar erger. Thuiswerken is gewoon onmogelijk geworden en voortaan werk ik zelfs bij de buren…De wereld op zijn kop maar goed…

 

Deze week heb ik na aanraden van andere gebruikers een WiFi booster geïnstalleerd. Het probleem is helaas niet verholpen. Zelfs met mijn pc naast de wifi booster verlies ik elk uur meerdere malen mijn verbinding. Hiertoe heb ik vandaag contact opgenomen met Proximus helpservice. Na 5 minuten mijzelf een weg te banen doorheen de (vreselijk irritante & langdurige!) keuzemenu’s, kreeg ik een hulpvaardige medewerker aan de lijn.

De persoon aan de lijn kon bevestigen dat alles goed geïnstalleerd is en de verbinding ook goed is. Er werd mij voorgesteld een software update te doen van de modem aangezien deze nog een update achterstond. Nadien heb ik enkele uren goede verbinding gehad en dit werd ook goed opgevolgd door de technische dienst met een telefoontje deze avond. Met een gerust hart hebben we samen besloten om het desbetreffende ticket af te sluiten. We zijn nu evenwel 3u verder sinds de laatste telefoon en de problemen zijn nu naar een nieuwe hoogte getild:

  • TV valt gewoon uit en geeft aan dat er storing is
  • Internet signaal valt volledig weg. Bij de modem knippert het DSL lampje. Resetten van de modem heeft geholpen maar 5 minuten later was het terug prijs…Ik moet stilaan mijn bed gaan opmaken bij de reset knop van de modem :)

Ik heb het advies op mijn tv-storing gevolgd en gebeld naar de klantendienst. Na een half uur in de wachtrij te staan, krijg ik uiteindelijk iemand van de klantendienst aan de lijn. De “oplossing”? De modem opnieuw updaten… Ik heb vriendelijk bedankt en bel morgen terug in de hoop iemand aan de lijn te krijgen die wel verstand heeft van de Proximus infrastructuur. Ik word stil echt moedeloos van de barslechte performance van Proximus.

Ik betaal €60/m voor ongelimiteerd internet maar in ruil krijg ik een trage & onstabiele verbinding. Van zodra er een nieuw toestel verbinding maakt, dan wordt er een ander toestel van het internet gesmeten. Heb ik soms iets gemist over een limiet op aantal toestellen dat tegelijk kan verbinden (2 stuks)? Op laptops is het signaal enorm instabiel ondanks de nabijheid van de modem. Momenteel zit ik op 2m van de modem en ik heb op een uur tijd alweer 4x maal signaal verloren.

Iemand die ook deze problematiek heeft en wél een nuttige oplossing kan bieden?

Voor mij is dit stilaan het moment van de waarheid aan het worden om al dan niet terug te keren naar Telenet. Ik betaal €10/m meer voor een kwaliteit beneden alle peil. Daarbovenop moet ik nu ook nog huur betalen voor een Wifi booster die geen enkele meerwaarde biedt.

Ik hoop dat er op het forum mensen zitten met zelfde problemen die evenwel een oplossing gevonden hebben?

 

 

Volgens mij is er maar één goede oplossing en dat is dat er een technieker gestuurd wordt die dit grondig kan uitpluizen, maar dat laat ik uiteraard over aan de proximus forumedewerkers die morgen terug langskomen om je hierbij verder te helpen en voorstellen te doen voor een oplossing.

Reputatie 7
Badge +5

@Ppensie Er is een technische interventie ingeboekt deze zaterdag tussen 8.00 en 12.30. 

Indien dit niet voor je past kan je deze afspraak zelf verzetten via je MyProximus.

Bedankt. Ik heb de afspraak gewijzigd naar morgen (maandag).

Inmiddels heb ik nog eens wat verder getest en ik begin toch een opvallend (maar onrustwekkend) fenomeen te zien:

  • Is er 1 mobiel toestel verbonden (dat actief gebruikt wordt) + TV die draait: geen probleem
  • Is het bovenstaande scenario actief en ik connecteer een extra toestel, dan gaat het na enige tijd mis: wifisignaal valt weg, TV signaal valt uit en na 5 minuten is het vanzelf allemaal terug. Dit scenario herhaalt zich elk uur tot 2-3 keer toe. Wanneer ik alle mobiele toestellen deconnecteer / niet actief gebruik (geen schermtijd), dan komt alles terug tot een ‘normale’ toestand
  • Staat de televisie af, dan kunnen we wel met meerdere mobiele toestellen verbinden en op internet gaan
  • Vervang ik de TV door een laptop, dan doet hetzelfde scenario zich voor als beschreven onder punt 1 & 2. 
  • De performance bij laptops is evenwel de slechtste van al. Daarbij valt het scenario voortdurend weg.

Wat me evenwel opvalt: het is telkens bij Apple toestellen (iphones & macbooks). Andere mensen die dit probleem ervaren?

 

Reputatie 4
Badge +2

 

Reputatie 4
Badge +2

er zijn veel problemen  me de wifi verbinding voor apple producten

Er zijn inderdaad problemen met Apple toestellen, maar ik weet niet of ze bij Prox reeds de conductor uitgezet hebben voor u op je bbox (dat kun je  iet zelf doen) . Maar in ieder geval komen morgen de prox forummedewerkers terug langs en kunnen dit eens bekijken.

Reputatie 7
Badge +5

@Ppensie Ik stel voor dat we even het bezoek van de technieker afwachten voor dat wij iets gaan wijzigen van op afstand.

Technieker is zonet langs geweest. Zeer vriendelijke en hulpvaardige man. Hij heeft alles vervangen wat er te vervallen valt (contactpunten, modem alsook de connectie in de verbindingskast verderop in de straat). Helaas heeft dit niks opgebracht en heb ik nu helemaal geen signaal meer.

Er zit niks anders op dan te wachten tot de lassers die morgen komen en de straat weer eens open gooien… dit hou je toch niet voor mogelijk? Nu heb ik geen internet en kan ik dus zelfs niet van thuis werken in afwachting van de komst van de lassers. Ik ben dus eigenlijk anderhalve dag werkloos dankzij de slechte werken van de techniekers die de initiële installatie hebben gedaan… 

Hier ook omgeschakeld van telenet naar proximus maar niet tevreden.

WiFi signaal van de modem van telenet was veel beter. Vandaag technieker op bezoek gehad en stelde voor van nog maar een booster bij te plaatsen. Ik geloof het allemaal niet meer ….

Ook de telefonische ondersteuning en vooral de wachttijden zijn rampzalig.

Reageer