Vraag

92 Mbps download 5 Mbps upload

  • 16 March 2018
  • 5 reacties
  • 354 Bekeken

Sinds ik Proximus klant ben blijft mijn download snelheid maar stijgen maar upload blijft maar hangen op 5Mbps.

Als ik een TBF doe door te bellen, zie ik wel mijn upload stijgen naar een 25 Mbps maar na een tijdje (binnen enkele uren) daalt die terug naar 5 Mbps.

Een tijdje geleden de helpdesk hier voor gebeld en moest de standaard testen doen, rebooten van Modem etc. en dan moest ik terug bellen met het resultaat en kreeg elke keer voor een andere medewerker aan de lijn en dan kan ik mijn verhaal opnieuw doen.

De laatste medewerker beweerde dat 5Mbps heel normaal is en dat Proximus geen minimum snelheden garandeert en waarschijnlijk de bekabeling aan het verouderen was en hier niks kon aangedaan worden, eventueel kon er wel een technieker ter betaling langskomen.

Ik heb reeds de entry van de muur iets ingekort en opnieuw aangesloten, met hetzelfde resultaat.
Ook heb ik de voltage van het copperpaar eens gemeten en deze gaf 45 Volt aan, wat normaal is neem ik aan.

Ik zit maar 300-400 meter van de ROP.

Wat zouden jullie doen, ik ben een beetje moe van elke keer te bellen naar de helpdesk en van hier naar daar gestuurd te worden?

Als er iets mis is met de bekabeling tussen de ROP en mijn entry punt zouden ze dan niet eventueel kunnen proberen om het paar met het tweede paar te wisselen om te zien als dit helpt.

5 Mbps is nog wel werkbaar maar meer en meer toepassingen gebruiken meer upload (OneDrive, etc) en zeker als je vanaf thuis werkt zou die extra snelheid welkom zijn.

\Bart

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Indien nog niet gedaan, kijk eens op MyProximus - Mijn support - Test mijn lijn of alles ok is
Ik veronderstel dat je ook je theoretisch mogelijke snelheid getest hebt (max., normaal, min.)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/internetabonnementen/speedtest-internet-connectie.html#/input
Indien u regelmatig van 25 naar 5 terugvalt is er of in de binnenbekabeling of op het Px access netwerk toch iets aan de hand dat best snel zou veerholpen moeten worden
Eventueel zonder postieve reactie van Px medewerkers op korte termijn, een klacht neerleggen via
https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_contact/particulieren/welkom-bij-support/contacteer-onze-klantendienst.html
Vindt het antwoord - Ik ken mijn tfnr - ik heb een technische vraag - Mijn product werkt niet goed - Internet - Internetaansluting en helemaal rechtsonder pagina e-mail ons
@Bart,
dit is normaal hoor de uploadsnelheid wordt bepaalt door je internet abonnement, ik heb ook al enkele keren een snelheid van 35 Mbps gehaald maar valt dan weer terug naar 6Mbps er zijn er die wel al een hogere snelheid hebben maar officieel is er nog niks bekend dat die snelheden zouden opgetrokken zijn door proximus ik heb eerder de indruk dat het nog testen zijn met het vooruitzicht van eventueel in de toekomst deze te verhogen, wie weet !
Bedankt voor het antwoord, ik ben eens naar die site gegaan.
Ik heb Pack Internet Comfort + TV.
Dus die maximum snelheid die ik haal tussen 5 en 6 Mbps lijkt dus normaal binnen het Internet Comfort gamma.

Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 6 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 83.3% van de lijnen met uw configuratie
91,9 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
65,8 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Inderdaad normaal zoals ik reeds aanhaalde, alleen is de vraag waarom er toch zijn die een hoger upload krijgen en toch al een paar maanden aan één stuk !?!?
NB: je hebt de zelfde configuratie als ik trouwens en ik heb gedurende max één maand deze verhoogde snelheid gehaald, maar ik geef het op om iedere keer de TBF uit te voeren 😉
Hehe, hadden die van de helpdesk dit niet dadelijk kunnen zeggen ipv al die testen te laten doen :-)
Ik zal nog maar enkele maanden wachten en hopen dat ze die uploadsnelheden omhoog trekken.

Reageer