Vraag

3 van 4 ethernet poorten op B-box 3V+ niet actief

  • 4 January 2023
  • 14 reacties
  • 499 Bekeken

Hoi allemaal,

 

Wij hebben sinds half 2022 TV en internet van Proximus met een B-box 3V+.

Nu hebben wij 4 internetpoorten in ons appartement (2 aan de TV, 1 in de slaapkamer en 1 in een game-kamer/bureau). De B-box 3V+ hangt in de berging waar alle aansluitingen voor de internetpoorten doorheen het huis samenkomen. Deze is hier geïnstalleerd en aangesloten door een technieker van Proximus.

Voorheen werkte ik altijd (als ik van thuis uit werkte) in de woonkamer, en daar werkte het internet gewoon via de kabel, maar nu wou ik mijn werkplek installeren in onze bureauruimte en merkte ik dat de internetaansluiting in de muur niet werkt.

Ik ben dan verder gaan testen en de andere poorten (2de poort aan de TV en de poort in de slaapkamer) geven ook geen teken van leven. Bij de aansluitingen op de B-box zelf, brandt er ook maar bij een van de gele poorten een groen lampje, bij de andere brandt er niets.

Ik zag dat er al andere mensen iets gelijkaardig voorhadden op het Forum en daar was de oplossing om de B-box te resetten. Dat heb ik ook geprobeerd maar dat werkt niet.

Heeft er nog iemand dit probleem (gehad) en zijn er nog andere oplossingen die ik kan uittesten?

Alvast bedankt!


14 reacties

@iJoni als je op de bbox de ethernet kabel, waarbij een van de gele poorten een groen lampje brandt, één voor één versteekt op de andere 3 gele poorten, lichten die dan niet groen op ook.

@Martin Ja, dat klopt. Als ik de ethernet kabel waarbij het lampje brand in een van de andere gele poorten stop, gaat daar het lampje branden.

@iJoni Dan zal het best afwachten zijn tot een PX forummedewerker (moderator) langskomt die kan beslissen om je bbox te vervangen.

Reputatie 6
Badge +2

Waarom modem vervangen?

De andere poorten op de modem werken blijkbaar goed (als hij de kabel versteekt) …

Zijn alle 4 UTP kabels aangesloten op de gele B-box poorten (2 naar TV, één naar bureau, één naar slaapkamer)?

Is er nog ergens in huis een switch aangesloten?

Ik zou zo’n UTP kabeltester eens gaan kopen in de doe-het-zelf winkel, kost niet zoveel … Hiermee kan je perfect de kabels testen:

  • één apparaatje beneden aansluiten op de RJ45 stekker die normaal in de modem zit.
  • het andere apparaatje op de internetpoort in de kamer.

nu moeten de 8 ledjes, in de goede volgorde, één voor één oplichten. Indien niet (geen juiste volgorde, één ledje licht niet op, 2 ledjes gaan gelijktijdig, etc ...) dan is de ethernetkabel niet goed verbonden.

https://www.allekabels.be/netwerk-kabel/191/2231/netwerkkabel-tester.html

en hoe leg je dan uit dat als 

@Martin Ja, dat klopt. Als ik de ethernet kabel waarbij het lampje brand in een van de andere gele poorten stop, gaat daar het lampje branden.

@philippe_d Inderdaad, ik was nochtans niet zat ;-)  en blijkbaar heb ik dit geïnterpreteerd als niet branden. 

Dus sorry @iJoni voor de vergissing van mij, inderdaad dan zal de bbox niet de schuldige zijn en gewoon de raad van @philippe_d  opvolgen.

Reputatie 7
Badge +4

 

De B-box 3V+ hangt in de berging waar alle aansluitingen voor de internetpoorten doorheen het huis samenkomen. Deze is hier geïnstalleerd en aangesloten door een technieker van Proximus.

 

Is er in de berging eventueel een switch of een patchpaneel voorhanden

Dient het patchpaneel eventueel verder te worden bedraad om verbindingen te kunnen opzetten?

 

Ik vermoed dat een elektricien die de databekabeling gedaan heeft normalerwijze wel zal nagegaan hebben of de utp-bekabeling  tussen de bergruimte en de diverse vertrekken in orde was bv. via bovenvermelde tester (en de Proximus technieker zich eventueel beperkt heeft tot het opzetten van de doorverbinding Bbox - woonruimte via het patchpaneel indien voorhanden)

 

&

Ter bijkomende info: wordt deze upt kabel tester voor 13 € thuis geleverd.

https://www.bol.com/be/nl/p/professionele-utp-computerkabel-tester-k023-groen-wit/9200000063901497/

Reputatie 7
Badge +5

@iJoni Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na. Al vermoed ik wel dat het probleem inderdaad ligt bij de interne bekabeling. 

@DaisyS mijn gegevens zouden nu aangevuld moeten zijn. Alvast bedankt om dit na te kijken!

Reputatie 7
Badge +3

@iJoni 

de metingen zijn goed, 

aangezien de kabel die op poort 1 verbinding geeft eveneens verbinding geeft op de andere poorten wanneer je de kabel versteekt, vermoed ik dat het inderdaad eerder aan de interne bekabeling zal liggen.

 

Geert

Goedeavond, ik heb sinds kort hetzelfde probleem. 

4 aansluitingen in de muren doorheen het huis. 3 op slaapkamers en 1 in de woonkamer.

Tot op heden enkel woonkamer en 1 slaapkamer gebruikt. Sinds kort werkt de box op de slaapkamer niet meer, enkel in de woonkamer.

Van de 4 gele poorten aan de modem werkt er precies maar 1 ( groen licht knippert ). Ook als ik de kabels hersteek is er maar 1 poort die werkt.

 

Kan ik dit zelf oplossen of komt er best een proximus technieker langs ?

Heb je de bbox (internet box) al eens gereset. 
Reset je b-box/Internet box | Proximus

Reputatie 7
Badge +4

Misschien best eerst een laptop rechtstreeks met bv. de door Proximus destijds geleverde utp-kabel op achtereenvolgens op iedervan de 4 ethernetpoorten van de Bbox aansluiten om te zien of u zo al dan niet verbinding krijgt (= is het een probleem Bbox of van/aan de ethernetbekabeling/datacontactdozen)

Reputatie 7
Badge +4

@Marc.M. Zoals M_016 aangeeft kan je best je poorten testen met 1 rechtstreekse kabel naar een toestel ipv je ingebouwde kabels te gebruiken. 

Reageer