23 verschillende Wifi kanalen zichtbaar in mijn woning!?

  • 21 January 2020
  • 43 reacties
  • 1044 Bekeken

Beste 

 

23 verschillende Wifi kanalen zichtbaar in mijn woning!? 

Waarvan 14 Wifi kanalen van Proximus, is dat niet wat overdreven veel? 

 

Zoveel buren heb ik zelf niet. Wat ik zie in de Wifi kanalen lijst: 

  • 2 Wifi kanalen van de buren links, van twee huizen met telkens één gezin. 
  • 1 Wifi kanaal van ons. Ik heb zelf de 5.0 GHz-band uitgezet. 
  • 20 Wifi kanalen van de buren rechts, waar er +-7 gezinnen wonen. Waarvan enkel de Proximus allemaal dubbel zijn. 

Waarom zet Proximus automatisch bij een nieuwe installatie zowel de 2.4 GHz-band als de 5.0 GHz-band aan en niet één van de beide? 

Waarom zet Proximus zoveel Wifi verbindingen in één woning waar maar 7 appartementen zijn? 

Eveneens gaan deze Wifi kanalen s’nachts niet uit. 

En heb ik sinds kort gemerkt dat ik nu zelfs de Wifi niet meer uitkrijg. Deze springt telkens na het uitzetten automatisch terug op. Dit sinds een laatste firmware update die eveneens automatisch werd uitgevoerd. 

 

Dit lijkt mij niet gezond voor mijn kind, de buren hun kinderen en de volwassenen. 

Laatste 3-5 jaren, dus sinds de 2.4 GHz-band en de 5.0 GHz-band, en vele Wifi kanalen bij onze buren rechts, hebben wij last van overdreven vermoeidheid, oorsuizen, …, terwijl wij zeer gezond eten en leven. 

Zelfs na dagelijks 9 uren slapen zijn wij vermoeid, bleek, …, voor wij hier kwamen wonen en de eerste jaren dat wij hier woonden, dus voor de 2.4 GHz-band en de 5.0 GHz-band en voor dat onze buren rechts zoveel Wifi kanalen hadden, hadden wij hier geen last van. 

 

Zie screenshot van de Wifi kanalen in bijlage. Voor de ‘privacy’ heb ik de Wifi kanaal nummers verwijderd. 

Ik zend dit ook naar Proximus support. 

 

Graag jullie mening en ervaring hierover. 

 


43 reacties

@ Cvanloon ze zijn er zelf nog niet over eens geraakt over het gevaar van 3G/4G/ dus voor 5G  zal het net de zelfde discussie blijven….. sommigen beweren dat de slaap bij sommige mensen beinvloed wordt door het aardmagnetisme , dan ook nog van hoogspanningsmasten enz…..

dus er zal nog veel water naar de zee vloeien vooraleer men het daar allemaal zal over eens zijn….

Reputatie 6
Badge +3

 Soms kan je zelf ook een naam geven aan de ge-extende verbinding bijvoorbeeld als je op 2 verschillende kanalen wil uitzenden. Je kan ook zien dat de repeater ook de naam heeft overgenomen van 5,0 Ghz Wi-Fi met de 2,4 Ghz ext die nu niet meer van tel is. Dat kan er ook gebeurd zijn. Normaal gezien wanneer de 2,4 Ghz band van het oorspronkelijke Wi-Fi uitgeschakeld is moet deze ook verdwijnen uit de lijst van draadloze netwerken waar ermee verbinding meegemaakt kan worden.

ik vroeg me alleen maar af of er geen repeaters zijn die de wifi-50 ook nog een uit kunnen zenden via hun 2.4 radio en mss vandaar die SSID met 2.4 erachter als extensie.

Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien kan dit niet aangezien ac enkel maar op de 5.0 Ghz band werkt. Tenzij de Wi-Fi repeater ook nog over access point modus beschiktt, dan is dit wel mogelijk. Maar dan heb je wel al een duurder model nodig. 

‘t is dat wat ik mij afvraag of het zo ene zou zijn die hij heeft.

Reputatie 6
Badge +3

Zonder merk en type kan kunnen we het jammer genoeg niet opzoeken. Bijvoorbeeld bij TP-Link RE650,D-Link DAP-1665 is dit wel mogelijk om ook als AP te werken.

enfin ja, het doet er eigenlijk niet meer toe we weten dat het kan bij sommige types maar dat was hier uiteindelijk het echt probleem niet.

Reputatie 6
Badge +2

Proximus bboxen zenden normaal drie Wifi  SSID signalen uit 

wifi-2.4-xxxx

wifi-5.0-xxxx

Proximus Public Wi-Fi (tenzij op de bbox deze hotspot uitgezet werd)

 

 

Hoewel er 3 verschillende SSID’s uitgestuurd worden,  zijn dat toch maar 2 zenders: namelijk één 2.4 GHz signaal, en één 5.0 GHz signaal.

Proximus Public WiFi is géén apart signaal, het is gewoon een 2de naam op hetzelfde kanaal. Door de Hotspot uit te schakelen verminder je dus geen straling!

ja ik heb het natuurlijk wat verkeerd uitgedrukt of kan verkeerd geinterpreteerd worden omdat ik de term uitzenden gebruikt heb, want er zijn tenslotte inderdaad  maar twee wifi radio’s aan boord en in totaal  3 SSID namen, maar het was inderdaad niet dat ik daarmee wou aangeven dat de straling zou verminderen alleen dat er 3 SSID’s uitgezonden worden en dat er dan één ssid wegvalt namelijk die van “public wifi” als je de hotspot uitzet.
Het vermogen dat die twee radio’s uitzenden blijft natuurlijk de zelfde en is niet in functie van het aantal SSID’s maar in functie van het aantal wifi radio’s die opstaan , dus enkel door één of beide uit te zetten kun de straling verminderen of uitschakelen.

NB: ik zet die hotspot “public wifi” niet uit zodanig dat andere passanten er kunnen van genieten.

Reputatie 6
Badge +2

 

NB: ik zet die hotspot “public wifi” niet uit zodanig dat andere passanten er kunnen van genieten.

Public wifi wordt door Proximus altijd aangezet. Indien je dat aan laat staan kun je daar zelf ook van profiteren als je bvb bij vrienden op bezoek bent, of bij uw lief, .... Maar passanten die mijn signaal kunnen gebruiken? Ik moet zelf al een repeater zetten om overal in mijn appartement een voldoende ontvangst te hebben.Op straat blijft daar dan niet veel van over vrees ik.  Maar proximus heeft het graag over een miljoen hotspots he. Gladde jongens die reklamemannen. En daarom hebben ze niet graag dat je die mogelijkheid uitzet. 

Door proximus wordt die aangezet maar je kunt die wel uitzetten als je dat wenst. 
Hier zie ik ze toch regelmatig buiten mijn huis op straat staan die van mijn hotspot gebruik maken en waarom niet trouwens.

Heb je al geprobeerd als je uw hotspot uitzet of je niet meer kunt gebruik maken van public wifi, ik heb het nog niet geprobeerd maar ken wel iemand waarvan die uitstaat en die kan toch gebruik maken van public wifi!

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb liever dat jij dat probeert! Omdat het bij mij nu allemaal goed werkt, en daarna weet ik het niet. 

Het kost soms wel 5 euro, ik denk bij sommige gsm abonnementen.

Vroeger had ik zo’n smartphone waarop ook een gps stond, maar dan geen echte gps. Een echte  gps heeft altijd verbinding om onderweg te werken. Thuis vertrok ik dan met mijn wifi, maar na 20 m schakelde die al over op mijn telefoonabonnement. Overal wifi is dus voor mij sindsdien voornamelijk een slogan.

Zeg Martin, als mensen stoppen voor uw huis, er zijn daar toch geen neonlampen? :joy:

 

Ja dan zou het tenminste geld op brengen :relaxed:

Nee ze stoppen hier met de wagen als ze de kinderen van school ophalen en terwijl ze wachten, zijn er die op laptop of smartphone bezig zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Heb je al geprobeerd als je uw hotspot uitzet of je niet meer kunt gebruik maken van public wifi, ik heb het nog niet geprobeerd maar ken wel iemand waarvan die uitstaat en die kan toch gebruik maken van public wifi!

Ik gebruik een Fritz!Box (en heb dus mijn Proximus Hotspot niet aan staan, gezien geen B-box3). Ik gebruik probleemloos Proximus WiFi op mijn GSM, Tablet en Laptop (Windows 10).

Mijn GSM komt automatisch op Proximus WiFi, van zodra ik ergens in het bereik ben van een Proximus Hotspot, en dat gebeurt heel frequent ...

Bedankt voor de feedback, ik dacht het al dat dit een voorwaarde was van in het verleden en nu niet meer moet om van proximus wifi gebruik te kunnen maken.
Ik heb het ook nergens onder de voorwaarden gevonden op hun site waar dit expliciet vermeld wordt.

Hiermee heb je dit bevestigd/bewezen :thumbsup_tone3:

Wow, van post ‘takeover’ gesproken. ;-) 

 

Dacht dat hier geen antwoorden meer op gingen komen. Alles doorgelezen en wat antwoorden op verschillende posts hier: 

 

 

Alle extra connecties (Wi-Fi repeater, Hotspot, ...) die gemaakt kunnen worden zorgen dat je Wifi modem extra sterk straalt. En hoe meer verschillende stralingen in/doorheen je huis, hoe slechter je eigen verbinding zal zijn. 

 

Eveneens begrijp ik niet waarom er Wi-Fi repeaters vandoen zijn in huizen, natuurlijk wel  in bedrijven. 

Ik woon in een heel hoog oud herenhuis van 12 meter hoog en heb met enkel de 2.4Ghz aan, zonder Wi-Fi repeater overal bereik. Buiten in de tuin, maar daar wil ik rust en dus geen netwerk. ;-) 

 

In verband met de stralingsgevaren, de tijd dat radioactieve producten geen probleem vormden en in waren is niet zolang geleden: 

https://funnypictures.me/radioactive-products-from-past-that-people-actually-used/

 

En dit gaat niet over het terugkeren naar paard en kar maar over het moment dat de mensen tot het besef kwamen dat windenergie beter is dan fossiele energie. ;-) 

 

En moest iedereen het vergeten zijn; een ethernet kabel is nog steeds minimum 3x sneller. ;-) 

Reputatie 6
Badge +3

Alles hangt ook af van het bouwmateriaal of al dan niet een goed draadloos signaal hebt dat geen repeater nodig heeft. Aangezien je in een oud herenhuis woont zal het draadloos signaal niet verstoord worden. Al de repeaters moeten voldoen aan de wettelijk vastgelegde stralingsnormen, dat vind je terug in het zogenaamde conformiteitsattest. Zie bijvoorbeeld hier op de website van netgear: https://kb.netgear.com/11621/EU-Declarations-of-Conformity

Klopt, ik wil enkel maar zeggen dat er de laatste jaren overdreven wordt met het overal volle bereik willen hebben. Op mijn zolder hoef ik alvast geen bereik. :-)

Reageer