23 verschillende Wifi kanalen zichtbaar in mijn woning!?

  • 21 January 2020
  • 43 reacties
  • 1044 Bekeken

Beste 

 

23 verschillende Wifi kanalen zichtbaar in mijn woning!? 

Waarvan 14 Wifi kanalen van Proximus, is dat niet wat overdreven veel? 

 

Zoveel buren heb ik zelf niet. Wat ik zie in de Wifi kanalen lijst: 

  • 2 Wifi kanalen van de buren links, van twee huizen met telkens één gezin. 
  • 1 Wifi kanaal van ons. Ik heb zelf de 5.0 GHz-band uitgezet. 
  • 20 Wifi kanalen van de buren rechts, waar er +-7 gezinnen wonen. Waarvan enkel de Proximus allemaal dubbel zijn. 

Waarom zet Proximus automatisch bij een nieuwe installatie zowel de 2.4 GHz-band als de 5.0 GHz-band aan en niet één van de beide? 

Waarom zet Proximus zoveel Wifi verbindingen in één woning waar maar 7 appartementen zijn? 

Eveneens gaan deze Wifi kanalen s’nachts niet uit. 

En heb ik sinds kort gemerkt dat ik nu zelfs de Wifi niet meer uitkrijg. Deze springt telkens na het uitzetten automatisch terug op. Dit sinds een laatste firmware update die eveneens automatisch werd uitgevoerd. 

 

Dit lijkt mij niet gezond voor mijn kind, de buren hun kinderen en de volwassenen. 

Laatste 3-5 jaren, dus sinds de 2.4 GHz-band en de 5.0 GHz-band, en vele Wifi kanalen bij onze buren rechts, hebben wij last van overdreven vermoeidheid, oorsuizen, …, terwijl wij zeer gezond eten en leven. 

Zelfs na dagelijks 9 uren slapen zijn wij vermoeid, bleek, …, voor wij hier kwamen wonen en de eerste jaren dat wij hier woonden, dus voor de 2.4 GHz-band en de 5.0 GHz-band en voor dat onze buren rechts zoveel Wifi kanalen hadden, hadden wij hier geen last van. 

 

Zie screenshot van de Wifi kanalen in bijlage. Voor de ‘privacy’ heb ik de Wifi kanaal nummers verwijderd. 

Ik zend dit ook naar Proximus support. 

 

Graag jullie mening en ervaring hierover. 

 


43 reacties

Proximus bboxen zenden normaal drie Wifi  SSID signalen uit 

wifi-2.4-xxxx

wifi-5.0-xxxx

Proximus Public Wi-Fi (tenzij op de bbox deze hotspot uitgezet werd)

Er wordt wel geleidelijk overgeschakeld naar “Smart WiFi”  > klik hier

dwz 

één SSID voor zowel wifi-2.4 en wifi-5.0 ,namelijk beide krijgen dan de SSID naam = Wifi-2.4-xxxx

Nu kun je dit zien of je bbox zo al ingestelde staat door naar zijn Grafische User Interface te surfen > http://192.168.1.1 en daar inloggen als User met User wachtwoord dat je terug vindt op een sticker van je bbox3.

Als je daar voor wifi “One SSID” ziet staan dan is dit het geval.
Nu kun je One SSID ook weer uitschakelen als je dit wenst, bv als je met bepaalde toestellen hierdoor probleem ondervindt.

Als je in “One SSID” staat kun je de kanalen wifi kanalen ook niet meer zelf instellen/kiezen en gebeurt alles automatisch.

Smart-wifi heeft de bedoeling als je met een toestel zich in huis beweegt er automatisch geroamd wordt en dus voor de beste wifi prestaties overgeschakeld wordt tussen 2.4 en 5.0 en omgekeerd indien nodig (natuurlijk moet je toestel dan wel 2.4 en 5.0 ondersteunen) maar dat wordt normaal allemaal door de bbox zelf automatisch opgemerkt.

Reputatie 7
Badge +4

Dag Bart

 

Bedankt voor je berichtje. 
Laat mij eerst antwoorden op je belangrijkste vraag:

Wettelijk is Proximus (net zoals elke andere provider) verplicht om deze toestellen uitvoerig te testen tegen stralingen die uitgestuurd worden. Moesten er ook maar enige kwalijke stralingen vanuit toestellen worden gestuurd mogen deze toestellen ook niet geleverd worden. Maar Proximus is met alle toestellen dan ook volledig CE Complian (Europese wetgeving en norm) dit wil zeggen dat we beneden de 100 mW EIRP zitten voor 2.4 GHz, beneden de 200 mW EIRP voor lage 5 GHz kanalen en beneden de 1W EIRP voor de hoge 5 GHz kanalen)
Dus laat mij je gerust stellen, jullie vermoeidheid en oorsuizen hebben niets met jullie wifi te maken.

De hoeveelheid wifi netwerken zijn inderdaad netwerken in je buurt, maar dit kunnen eveneens netwerken zijn waar ooit al verbinding mee zijn gemaakt, onbeveiligde netwerken,…
Je kan daarop klikken en ‘netwerk vergeten’ aantikken en dan zijn al deze netwerken ook verdwenen.

Als je helemaal geen last meer wil hebben van wifi kan je ook gewoon de wifi volledig uitschakelen en via een ethernetkabel werken. Dan kan je ook volledig gerustgesteld zijn. 

Dag Martin 

 

Ik zie in onze bbox3 router enkel de wifi-2.4 en wifi-5.0, geen Proximus Public Wi-Fi. of is dat de hotspot? 

Indien ja, dan heb ik deze samen met de wifi-5.0 uitgezet, maar niet iedereen weet/kan dit. 

Eveneens; als iedereen Wifi heeft, waarom moet dan iedereen Proximus Public Wi-Fi/hotspot aan hebben? 

Het is tijd dat Proximus dit eens herbekijkt.

En ik ben voorstander van het internet maar niet van ondoordacht massaal te gaan stralen om elke cm bedekt te krijgen. 

Misschien heb jij antwoord op dit: 

Hoe kan ik de Wifi uit/aan knop terug activeren want die werkt plotseling niet meer? 

Deze Wifi uit/aan knop was handig om de Wifi uit te zetten terwijl de router aan blijft. 

 

Groeten

Bart

Normaal zou deze knop nog moeten werken. Kan je de modem een reset geven? https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Misschien heb jij antwoord op dit: 

Hoe kan ik de Wifi uit/aan knop terug activeren want die werkt plotseling niet meer? 

Deze Wifi uit/aan knop was handig om de Wifi uit te zetten terwijl de router aan blijft. 

 

Moets het nog niet lukken om de wifi uit/aan te zetten met de knop vooraan als je de bbox gereset hebt.

dan kun je dit ook via de User interface van de bbox:

zoals ik reeds in mijn eerste antwoord gepost heb, namelijk 

via http://192.168.1.1 en daar inloggen als User met User wachtwoord dat je terugvindt op een sticker van je bbox3.

Reputatie 2
Badge

Bart,

Ik heb sinds 3 maanden een WiFi versterker van TP-Link.

Als ie aan staat, verdubbeld het aantal van mijn SSIDs. De nieuwe hebben dan een “_ext” extensie in hun SSID.

Misschien gebruiken je buren ook zoiets ?

Dag Charlotte

 

Bedankt voor je antwoord. 

 

Dit is enkel wettelijk getest per Wifi router maar bij 23 Wifi kanalen op een kleine oppervlakte is dat een ander verhaal. 

Neen, dit zijn op dit moment 23 actief stralende Wifi kanalen. Ik ben nooit met die andere buiten de onze verbonden geweest. Ik ken wel degelijk het verschil tussen deze twee lijsten. 

Als je goed leest schrijf ik dat het nu onmogelijk is om de Wifi uit te zetten terwijl de router aan blijft. Wanneer ik deze uitzet, gaat die automatisch terug aan. En zelfs niet iedereen weet dit of kan dit. 

@WenzelR: Ik zal de router nog eens een reset geven en dan nog eens proberen. 

@Martin: Elke avond de Wifi uitzetten via de ‘user interface’ lijkt mij niet praktisch. ;-) 

@T_Scheen: Neen, als je in de lijst kijk zie je dat de meesten verdubbelde Proximus Wifi kanalen zijn. Terwijl deze buren allen zeer klein wonen en dus dat werkelijk niet nodig hebben. 

  

Bart,

Ik heb sinds 3 maanden een WiFi versterker van TP-Link.

Als ie aan staat, verdubbeld het aantal van mijn SSIDs. De nieuwe hebben dan een “_ext” extensie in hun SSID.

Misschien gebruiken je buren ook zoiets ?

baratproximus zijn foto geeft aan dat het werkelijk ssid’s van bboxen zijn.

PS: ik zie dat bartartproximus mij voor was met het antwoord :)

@Martin: Elke avond de Wifi uitzetten via de ‘user interface’ lijkt mij niet praktisch. ;-) 

Dat is inderdaad wat te veel gevraagd :)

Maar na een reset zou het wel terug kunnen werken via de knop vooraan, laat ons hopen!

Reputatie 6
Badge +2

Misschien eens lezen : het gaat over veel meer dan enkel wifi van modems hé

https://www.vlaanderen.be/elektromagnetische-straling

 

we moeten terug naar paard en kar :relaxed:

Reputatie 6
Badge +3

@bartatproximus : Er is een fysieke knop op de B-Box 3 aanwezig om de Wi-Fi in en uit te schakelen. De reden waarom de 5,0 Ghz actief is , is de decoder draadloos te verbinden met behulp van een Wi-Fi Bridge of nu Wi-Fi Booster. Indien je geen gebruik maakt van een draadloze verbinding tussen decoder en B-Box 3 en ook dat je geen andere apparaten hebt die de 5,0 Ghz band ondersteunen kan je dit uitschakelen. De reden waarom de hotspot standaard aanstaat is voor de partnership dat Proximus heeft met Fon om standaard dit in te schakelen op alle B-Box 3 modems. Als wederdienst kan je ook op Fon hotspots inloggen met jouw Proximus gegevens. Bovendien ook voor Public Wi-fi mogelijk te maken.Je kan ook een reset doen van de Wi-Fi surf naar 192.168.1.1 klik zowel op Wi-Fi 2,4 Ghz als 5,0 Ghz op het tandwiel icoontje, vervolgens moet je klikken op reset factory settings.

@Martin : op het einde kan er nog altijd -ext of extended staan, moeilijk om te zien omdat een groot stuk van de SSID onleesbaar gemaakt is.

Ok maar dan zou @bartatproximus dit toch zelf niet zeggen dat er geen extensie was.

Je kunt wifi uitschakelen via settings, maar na reset natuurlijk niet vergeten van dit opnieuw te doen.

De reden waarom de hotspot standaard aanstaat is voor de partnership dat Proximus heeft met Fon om standaard dit in te schakelen op alle B-Box 3 modems

 

Proximus heeft wel de samenwerking met fon gestopt sinds 1 jan 2019.

 

Reputatie 2
Badge

@Martin Hier een screenshot van bij mij thuis als de WiFi-versterker aanstaat:

Helemaal boven de originele en dan de twee die van de versterker komen. Het is dus niet zomaar een simpele verdubbelling maar een een verdriedubbeling (als dit het juiste nederlandstalige woord is).

Je herinnert je misschien van een vorige thread van mij dat ik om goede redenen de 2.4GHz kanaal heb uitgeschakeld. Moest ie nog aanstaan, dan zou dit lijstje uit 6 SSIDs bestaan.:-(

Ok bedankt voor de bijkomende info.

Staat die dan gewoon als repeater ingesteld  en die zendt dan blijkbaar ook nog eens op 2.4 uit?

Reputatie 2
Badge

Geen idee, als het werkt, gooi ik de dozen en handleidingen in de prullenbak :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Als ie aan staat, verdubbeld het aantal van mijn SSIDs. De nieuwe hebben dan een “_ext” extensie in hun SSID.

Dit is inderdaad (standaard) ook zo bv. voor Linksys (dual) range extenders zoals deze: 

https://www.linksys.com/nl/p/P-RE6700/

 

 

vanwaar de 2.4G extensie is toch op 2.4 nee?

Reputatie 7
Badge +4

2.4 ext is op 2.4 en 5.0 ext is op 5.0 op mijn betrokken Linksys extender (die al enige tijd in de lade ligt)

dus als je 2.4 uitzet op je bbox dan zendt die repeater toch uit op 2.4 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

ik heb je waarschijnlijk op het verkeerde been gezet (en heb blijkbaar te snel gereageerd)

dus als je 2.4 uitzet op je bbox dan zendt die repeater toch uit op 2.4 

ik neem aan dat wanneer op BBox WiFi 2.4 uitgezet wordt er geen WiFi 2.4 ext (via Linksys) zal zijn, dat heb ik evenwel nooit gecontroleerd

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je ofwel de 2,4 of 5,0 band uitzet op jouw B-Box 3 is het ook logische dat het extended netwerk ook verdwijnt, want dat is datgene wat versterkt wordt via je repeater.

Reputatie 6
Badge +2

Vandaag ergens gelezen dat een huisarts uit Wilrijk toch wat ongerust is over 5G, maar hij zal het ook niet tegen houden!

daarom dat ik niet begrijp hoe die extensie 2.4G_EXT nog voorkomt aangezien zijn 2.4 uitstaat op de bbox, mss gewoon doordat in het begin bij de installatie van de wifi extender 2.4 wel opstond en dat gewoon deze SSID eens eerst moet vergeten worden en dan niet meer terug in de lijst internettoegang gaat voorkomen. 

Uit de SSID benaming + de extensie van die wifi versterker zou hetgeen dat binnenkomt op 5.0 ook gerepeat worden op 2.4.

Reageer