Beantwoord

1/10 van theoretische snelheid, niemand bereikbaar.


Beste,

 

Recent liet ik een Proximus internet Pro aansluiting plaatsen bij ons op het bureau.
Hier zouden wij een 3D render server plaatsen welke vanop afstand bediend zou kunnen worden…
Upload snelheid was dus belangrijk en met een theoretische uploadsnelheid van 40mbps (100 down) was dit ruimvoldoende.
Ook HD videogesprekken in groep via skype (2 tot 4 mpbs upload) zou gemakkelijk lukken.
Onze Nas wordt ook regelmatig op verschillende locaties aangesproken opnieuw 40mbps, RUIM voldoende.

Echter bleek na installatie de maximumsnelheid ooit gehaald, slechts 17.5mbps download en 1.7 mpbs upload te zijn. (Volgende test kan deze cijfers gemakkelijk halveren, hoe later op de dag hoe slechter)
Snelheid op cat. 6 (6u30 s ’morgens) met 1 gebruiker, herstart van zowel pc als modem… biedt geen oplossingen, niets draait op de achtergrond…

De werkelijke snelheid ligt dus VELE malen lager dan de theoretische snelheid.
Zelf de beloofde minimum snelheid hebben wij tot op heden nog nooit gehaald.
De installateur nam recent contact op met de vraag of wij tevreden waren.
Volgende opmerking werd ook aan hem meegedeeld en binnen de 48 uur zou Proximus contact opnemen.
Vandaag zijn we 5 dagen verder en heb ik nog geen telefoon mogen ontvangen het nummer van de pro helpdesk is enkel toegankelijk voor mijn gsm abonnement en de online chatdienst verloopt zo traag dat mijn sessie verloopt alvorens ik een echte werknemer aan de lijn krijg.
Ik zit dus vast aan een abonnement waar ik niets mee kan beginnen.

1 van de opmerkingen van mijn installateur was, uw bbox werkt goed en u haalt de snelheid die u moet, sneller zal u niet halen tenzij u voor fiber kiest.
Fiber ligt hier in de straat alleen is Proximus hier zelf niet van op de hoogte want toen ik mijn contract afsloot lag er nog niets volgens jullie website, dit blijkt natuurlijk niet zo te zijn.
Onze buren hebben een werkende Fiber aansluiting via het Proximus netwerk maar met een andere provider.
Overstappen naar fiber is trouwens geen optie wanneer men nog geen 5de van de theoretische snelheid van een gewone aansluiting kan garanderen.
Echte grootverbruikers zullen wij nooit zijn dus koper is voor ons voldoende.
Dat er een verschil is tussen een werkelijke en theoretische snelheid kan ik zeer goed inkomen en was ik eerder al van op de hoogte.
Maar gemiddeld haal ik 1/10 download en 1/40 upload en dit is voor mij onaanvaardbaar.
Vandaag word er opnieuw gebruik gemaakt van een 4g hotspot daar deze gewoon sneller werken dan kabel.
Vaak tot 2x de snelheid van een bedraad netwerk, wetende dat de ontvangst hier slecht is.

Via de website, mijn bizz expert, kom ik met niemand in contact en ik had dan ook graag via deze weg mijn kansen gewaagd om dit probleem eens te bespreken/op te lossen.
Wij staan open voor een voorstel, hopende op jullie reactie.

 

Met vriendelijke groeten,
Matthias

icon

Beste antwoord door M_016 24 June 2020, 12:19

Bekijk origineel

21 reacties

@Matthias Led Ik ben wel niet van proximus zelf maar wil wel deze info al meegeven, wat zegt de maximale gegarandeerde snelheid via deze testlink hier > http://proximus.be/internetsnelheid 
(test eens zowel op bestaande klant en al nieuwe klant)

Dat is de snelheid die kan gegarandeerd worden en niet het soort abo die je neemt aangezien de snelheid op koper bepaald wordt door de lengte van de lijn waarop je aangesloten wordt.

Je abo bepaalt wel de snelheid die dan toegelaten wordt indien je lijn hogere snelheden zou aankunnen!

bij glasvezel daarentegen kan men de snelheid wel garanderen volgens je abo.

 

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

Reputatie 7
Badge +4

@Matthias Led kan je het klantennummer even toevoegen in het profiel? Dan kan ik de lijn even uitmeten voor je.

@Matthias Led kan je het klantennummer even toevoegen in het profiel? Dan kan ik de lijn even uitmeten voor je.


Charlotte,

 

Klantennummer werd toegeovegd.

Alvast bedankt

 

@Matthias Led Ik ben wel niet van proximus zelf maar wil wel deze info al meegeven, wat zegt de maximale gegarandeerde snelheid via deze testlink hier > http://proximus.be/internetsnelheid 
(test eens zowel op bestaande klant en al nieuwe klant)

Dat is de snelheid die kan gegarandeerd worden en niet het soort abo die je neemt aangezien de snelheid op koper bepaald wordt door de lengte van de lijn waarop je aangesloten wordt.

Je abo bepaalt wel de snelheid die dan toegelaten wordt indien je lijn hogere snelheden zou aankunnen!

bij glasvezel daarentegen kan men de snelheid wel garanderen volgens je abo.

 

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

current: 19.998D, 1.9U
Max: 27D, 1.9U
Attenuation: 23.1dbD, N:aU
Noise: 0D, 12.9U

VDSL 2
Distance 877m.

 

en wat zegt de maximale gegarandeerde snelheid via deze testlink hier

>

 http://proximus.be/internetsnelheid (test eens zowel op bestaande klant en al nieuwe klant)

Nieuwe of bestaande klant zonder vaste lijn:
Maximumsnelheid beschikbaar voor 57% van de lijnen met jouw configuratie

27,3 Mbps download - 7,4 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

15,6 Mbps download - 1,9 Mbps upload
 


Enkele huisnummers verder:

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Voor wij onze (+-2 weken) aansluiting aanvroegen was het niet mogelijk te testen op ons huisnummer (foutmelding...), de 2de resultaten zijn de resultaten welke wij dus eerst te zien kregen.


 

Reputatie 7
Badge +4

Sommige bekomen resultaten lijken mij eigenaardig (0dB!)

Ik vermoed dat u aangesloten bent op een “ non vectorised LEX-uitrusting” (= in een gebouw van een vroegere telefooncentrale) op een afstand van +/- 900 met een “startprofiel” LP281 16.5/2.0 Mbps down/up.

Vermits de noise margin kleiner is dan of in de buurt komt van 10 dB, is een verhoging naar de maximum mogelijke snelheid van 30/2 Mbps voor dit type lijn weinig waarschijnlijk.

Indien er effectief fiber aanwezig is in uw straat, lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat Proximus nog aanpassingen zal doorvoeren in het lokale koperpaarnetwerk; eventueel een overschakeling naar fiber te overwegen (uiteraard zult u hierbij veel hogere snelheden kunnen halen vermits de beperkingen inherent aan de koperparen  wegvallen)

Het document hieronder geeft vanaf p.26 een overzicht van de geplande buitendienststelling van het lokale kopernetwerk op sommige locatie

https://www.proximus.be/dam/jcr:17762199-5a11-47de-ba81-69f3306288af/cdn/sites/wholesale/document/access/network-transformation-outlook-2018-2022-2018-01-10-without-TC~2020-02-24-15-06-32~cache.pdf

 

Edit uw laatste bericht (gegarandeerde minimum theoretische snelheid op adres) bevestigt dus mijn vermoeden

&

https://www.proximus.be/nl/id_cl_opticalfiber/bedrijven-en-overheden/netwerken/fiber.html#/eligibility

Dag M 016,

 

Een fiber abonnement voor een 3kopigge zaak wordt een dure bedoeling, zeker als je weet dat we normaal met ons bestaande maxi abonnement ruim voldoende zouden hebben.
Wij zijn een schrijnwerkerij/meubelmakerij waar de zaakvoerder ook nog mee op verplaatsing gaat.
Ik zit dus niet dagelijks op kantoor en de servers worden grotendeel vanuit mijn privé aangesproken.
Maar inderdaad wat ik tot nu toe kan afleiden wordt fiber de enige oplossing, toch geen optie.

Proximus verspreid onduidelijke en valse informatie, druk de theoretische cijfers naar beneden (realistisch resultaat) en dit zou voor velen een pak frustratie wegnemen.
Begrens deze snelheden volgens abonnement… en bezorg jezelf wat meer ademruimte.
Maar natuurlijk lage cijfers verkopen niet dus stelt men de absolutie maximum aan de klanten voor welke uiteindelijk totaal onhaalbaar blijken.
Een abonnement met 40 up en 5 down zou meer in de aanvaardbare resultaten van mijn snelheden liggen.
Deel de kostprijs door 3 en ook de prijs zou aanvaardbaar zijn voor mijn huidige snelheden.
Helaas opteert Proximus voor de alles of niets verkooptechnieken/service.

Nu blijf ik achter met een abonnement welke ondermaats scoort en totaal niet aansluit bij mijn minimum verwachtingen.
Halfweg de straat zijn de resultaten dan wel weer “aanvaardbaar”.
Eerstdaags krijg ik de factuur voor een installatie en een abonnement waar wij aan vast zitten en niet aansluit bij ons profiel.
Proximus zal dus ongeacht voorziene werken… toch met een andere oplossing voor de boeg moeten komen, op eigen rekening.
Monster snelheden aanbieden welke men niet haalt en daarna een zwaarder abonnement voorstellen en aanrekenen is geen oplossing.

@Matthias Led  mss zitten die buren enkele huizen verder op een andere ROP (straatkas) hier in mijn straat staan er ook twee en ik heb het geluk van op deze te zitten waar de snelheid het hoogst is dus deze die op de kortste distributiekabel staat, maar of het eventueel mogelijk is in uw geval om op een andere ROP aangesloten te worden dit is niet altijd evident natuurlijk alleen iemand van proximus zelf kan dit weten. 

bij u zou het natuurlijk een ROP kunnen zijn die in de centrale zelf staat en dat uw buren aangesloten zijn op een ROP die in straat staat.

je hebt ook bv deze fiber abonnementen

  • Internet Start Fiber wordt 120/20Mbps ipv 110/10Mbps => Idem voor de packs Minimus Fiber& Epic Combo Light Fiber
  • Internet Maxi Fiber wordt 350/30Mbps ipv 220/25Mbps => Idem voor de packs Tuttimus Fiber, Familus Fiber & Epic Combo Full Fiber
  • Internet Intense Fiber (Bizz Internet Fiber) wordt 350/50Mbps ipv 250/30Mbps => Idem voor de SE packs Bizz Office & Bizz All-In
  • Alle Fiber klanten genieten automatisch van deze nieuwe snelheden.

 

@Matthias Led  mss zitten die buren enkele huizen verder op een andere ROP (straatkas) hier in mijn straat staan er ook twee en ik heb het geluk van op deze te zitten waar de snelheid het hoogst is dus deze die op de kortste distributiekabel staat, maar of het eventueel mogelijk is in uw geval om op een andere ROP aangesloten te worden dit is niet altijd evident natuurlijk alleen iemand van proximus zelf kan dit weten. 

bij u zou het natuurlijk een ROP kunnen zijn die in de centrale zelf staat en dat uw buren aangesloten zijn op een ROP die in straat staat.

Allereerst bedankt Martin, tot op heden ben jij de grootste bron van informatie… voor ons.
Hopelijk komt Proximus dan eerstdaags met een reactie/oplossing voor de boeg.
Tot op heden blijft mijn telefoon stil…

Fiber komt hier toe in een centrale nutscabine, nog niet tot bij ons.
Geen idee hoe ze dit tot bij mij binnen krijgen, ik veronderstel niet via het 20mm. Pvc buisje waar nu mijn koperkabel binnenkomt.
Hakken en breken in een gehuurd bedrijvencomplex en door het gewapend beton… nogmaals installatiekosten en mogelijks ook herstellingskosten.
Hierbij nog een duurder abonnement en de voorgaande installatiekosten (geen optie).
Proximus beloofd een dure grap te worden.
Fiber lijkt dus op vandaag en met wat ik nu weet nog geen oplossing te zijn, tenzij Proximus zelf met een mooi voorstel komt aanbellen.

Ik noem geen namen maar concurrenten kunnen nu al via 4G het dubbel halen van Proximus via koper (Hier bij mij thuis).
(Recent gsm abonnement naar Proximus overgezet, ervaring uit werkelijke cijfers (hotspot)
Er zijn dus nog opties voor Proximus buiten fiber alleen weet ik niet wat zij kunnen aanbieden en of zij dit ook kunnen waarmaken aan een deftige prijs met deftige download limieten.
Meer betalen doe ik niet, de snelheden liggen te ver buiten de beschrijvingen en verwachtingen.
Ik vraag enkel een redelijke/aanvaardbare snelheid binnen de verwachtingen.
Wil ik +100D, +20 up, dan spreekt het voor zich dat ik moet overstappen.
Vandaag zou ik tevreden zijn met 1/3 maar hier kom ik nog niet aan.
De klant die de meerkost moet betalen omdat de snelheden te ver uiteenlopen met wat Proximus adverteert is not done.

Het wordt dus afwachten op een reactie van Proximus, de kennen mijn nummer.
5 dagen terug zouden ze mij opbellen en ondertussen weten ze ook van dit draadje.

Beterschap op komst?

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin tenzij vergissing mijnentwege verwijst uw vorig bericht naar “koper”-internet…

 

@Matthias Led ik vermoed dat de Proximus medewerkers op dit publieke forum naar de mogelijkheden op uw adres zullen kijken en/of het dossier zullen overmaken voor verder gevolg aan Bizz-experten

 

Ter info: infofiches residentiëel internet fiber start ( 120/20 Mbps) & maxi (350/30 Mbps) abo

https://www.proximus.be/dam/jcr:c2e4664f-dcb1-41e9-94da-ebab77355996/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/fiber_internet_start_nl~2020-04-01-10-26-48~cache.pdf

https://www.proximus.be/dam/jcr:35809405-5dc9-429b-ba90-db7cb592b67e/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/fiber_internet_maxi_nl~2020-04-01-10-26-47~cache.pdf

 

Succes

het waren inderdaad deze links die jij nu gepost hebt die ik wou plaatsen voor residentiele klanten maar tijdens het kopiëren heb ik mij inderdaad vergist.

@Martin tenzij vergissing mijnentwege verwijst uw vorig bericht naar “koper”-internet…

Ter info: infofiches residentiëel internet fiber start ( 120/20 Mbps) & maxi (350/30 Mbps) abo

https://www.proximus.be/dam/jcr:c2e4664f-dcb1-41e9-94da-ebab77355996/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/fiber_internet_start_nl~2020-04-01-10-26-48~cache.pdf

https://www.proximus.be/dam/jcr:35809405-5dc9-429b-ba90-db7cb592b67e/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/fiber_internet_maxi_nl~2020-04-01-10-26-47~cache.pdf

 

Succes

 

Reputatie 6
Badge +2

Het is duidelijk dat de topic starter zich bedot voelt, en een aansluiting heeft die niet aan zijn verwachtingen voldoet.

Hij heeft een abonnement en nieuwe installatie aangeschaft, op basis van volledig verkeerde info. En alle hierboven staande uitleg, over de afstand tot de ROP, of over een “non vectorised LEX-uitrusting” helpt de TS niet aan een hogere snelheid.

Trouwens, zelfs met vectoring actief op een lijn van 900m (zone 4) is het basis profiel 18/2 (of 22/2 resp 25/2 indien 1100Khz resp 550kHz vectoring actief is) - met een eventuele verhoging door DLM na enkele weken (theoretisch max 60/10).

Hij betaalt dus véél te veel voor wat hij krijgt (en met zo’n profiel kan hij beter downgraden naar een veel goedkoper tarief zonder snelheid in te boeten).

De opties die te overwegen zijn:

  • overstappen naar Telenet (indien coax voorhanden).
  • combinatie VDSL2/4G.
  • afwachten en hopen op verbetering (mits de correcte info van Proximus).
  • in ieder geval downgraden, want de kost is niet in verhouding met de prestatie.

PS. Dit had kunnen vermeden worden, indien de TS zich voldoende had geinformeerd (of de correcte info op voorhand had gekregen).

eigenlijk moet je gewoon correcte info krijgen en de rest is klaps achteraf als het te laat is, dit is mijn persoonlijke mening.

Reputatie 7
Badge +4

@Matthias Led ik heb dit even voor je bekeken en zie dat je met je huidige lijn inderdaad niet de snelheid zal halen die je wenst
ik zie ook nog geen mogelijkheid momenteel tot een aansluiting op fiber op dit moment

Dus de oplossing van Proximus is: er is geen oplossing, je zit er mee.
U blijft met een ondermaatse verbinding inclusief de kostprijs van een volwaardige verbinding.
Geen mogelijkheid tot Fiber dus einde mogelijkheden…
(Volgens onze buren zitten zij op het Proximus Fiber netwerk maar via een andere provider, dit werd ook bevestigd door jullie technieker.)
4G, 5G of combinatie zoals hier al eerder aangehaald komt nooit ter sprake, een eerlijke prijs voor de snelheid die ik haal ook niet.

Top service van Proximus, kan er iemand mij dan vertellen hoe ik kosteloos kan opzeggen?

Reactie krijg ik enkel via het forum hoewel ik eerder (10 dagen terug) binnen de 48u zou opgebeld worden.
Herstellingen dezelfde dag en 24/24 ondersteuning, tot op heden nog niets van gemerkt.
De eerste reactie waar ik iets mee was (“We kunnen niets doen”) kwam pas na 5 dagen.
5 dagen terug kreeg ik via een PM te horen dat mijn bizz expert mij zou contacteren, opnieuw niets gehoord.
Hoe kan het ook, wanneer ik zelf bel en jullie computers mij door het gesprek leiden is er enkel sprake van mijn gsm abonnement en niet van mij internet aansluiting.
Jullie chat robotje idem.
Mag ik vragen wat er dan wel overeenkomt met wat jullie adverteren?
De factuur, oja deze klopt.

kan er iemand mij dan vertellen hoe ik kosteloos kan opzeggen?

ter info: > https://www.proximus.be/nl/id_cr_cancelsub/particulieren/r-orphans/abonnementen-opzeggen.html

Reputatie 7
Badge +4

Spijtig dat het betrokken dossier door Proximus medewerkers op dit publieke forum niet overgemaakt werd aan Bizz-experts en/of dat de aan de auteur als business-klant toegewezen Bizz-expert nog altijd geen contact zocht.

Indien de door de auteur geformuleerde behoeften duidelijk geformuleerd werden, werd door de betrokken Bizz-experten/of Sales Mgr een “serieuze professionele fout gemaakt”

Suggestie:

Proximus per aaangetekend schrijven formeel in gebreke stellen met de vraag om aan de destijds geformmuleerde behoefte te voldoen of de mogelijkheid te bekomen om het contract met onmiddellijke ingang en zonder schadevergoeding te verbreken.

Ter info:

 https://bipt.be/operatoren/opzegging-van-contracten

en hieronder p.12 punt 3.2 informatie die het contract moet bevatten:

https://bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/c4314bdb46be4b3a12b367edb97a618e58894fd1/Besluit_Snelheid_Breedbandverbinding.pdf

 

P.S.

Eigenaardig dat de auteur geen fiberaansluiting zou kunnen bekomen maar dat “de gebuur” wel over een fiber-aansluiting op het Proximus-netwerk (via een alternatieve operator) zou beschikken.

Misschien betreft een specifieke “gehuurde lijn verbinding” en geen standaard fiber-internet aansluiting, vandaar dat een escalatie per aangetekend schrijven aan het Business Management mijns inziens de meest aangewezen werkwijze is om of tot een oplossing te komen of om het contract te verbreken.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

De allerbeste raad is alle informatie verzamelen die je gekregen hebt van jouw bizz expert alvorens je de overstap hebt gemaakt naar internet pro. Een gehuurde/leased line is meer voor grote bedrijven om meerdere sites met elkaar te verbinden. Dat is ook de meest logische verklaring waarom de gebuur dat heeft. Want als er volgens Proximus geen fiber ligt is het onmogelijk dat een alternatieve provider die dezelfde infrastructuur gebruikt er wel in slaagt. 

het is toch niet Proximus alleen die fiber legt, nee?

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Klopt maar het was op dit stukje tekst dat @M_016 en ik reageerden: 

1 van de opmerkingen van mijn installateur was, uw bbox werkt goed en u haalt de snelheid die u moet, sneller zal u niet halen tenzij u voor fiber kiest.
Fiber ligt hier in de straat alleen is Proximus hier zelf niet van op de hoogte want toen ik mijn contract afsloot lag er nog niets volgens jullie website, dit blijkt natuurlijk niet zo te zijn.
Onze buren hebben een werkende Fiber aansluiting via het Proximus netwerk maar met een andere provider.

Reageer