Beantwoord

0,5 Mbps upload in het jaar 2020


Ik ben een van die “sukkelaars” die het anno 2020 nog steeds moet stellen met een ADSL2+ verbinding met 12Mbps download en 500kbps upload (u leest het juist: NUL komma vijf Mbps upload).

Nu hoor je mij zelfs niet klagen over de downloadsnelheid, maar de 0,5Mbps upload begint toch echt een probleem te worden (denk maar aan thuiswerken, devices die alles opslaan in de cloud, etc.).  Een bestand van 1GB uploaden (geen uitzondering) duurt letterlijk UREN.

Eigenlijk is het ronduit schandalig, dat men dit service level nog durft aan te bieden onder de noemer “breedband”.  Ik betaal hiervoor wel de volle pot (wat is het, 60 euro/m?) en dit al bijna 10 jaar lang, je zou dan denken dat Proximus wel eens langskomt om een lijnkaartje te upgraden naar VDSL2 maar neen …  Blijkbaar moeten de oude ADSL kaarten blijven draaien tot ze weggeroest zijn :rolling_eyes:

Het lijkt ook onmogelijk om een eerlijk antwoord te krijgen van Proximus over wanneer/of er ooit een upgrade komt.  Vorig jaar had ik al eens geinformeerd en toen was het “niet mogelijk”, ik vermoed dat men eigenlijk bedoelt “het is te duur” of “we hebben geen tijd want we zijn bezig met prestigeprojecten”?

Dus ik zou het eigenlijk wel eens willen weten: wanneer gaat de laatste ADSL apparatuur eruit?

Los daarvan vraag ik mij ook af, of bvb. een 1Mbps upload niet mogelijk is voor ADSL2+.  Volgens de standaard (ITU G.992.5) zou dit moeten mogelijk zijn.  Stel u eens voor zeg, dat zou een verdubbeling zijn :yum:

 

icon

Beste antwoord door kvov 22 October 2021, 22:06

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Op basis van uw input kunnen we iets verder speuren naar de oorzaak (oplossen kan’t Forum uiteraard niet)

  • LDC Ramonshoek 21, 9185 Wachtebeke: OK voor VDSL
  • Niet alle distributielussen zijn aangesloten op LDC
  • Kan u het adres (straat, hnr., postnr.) waar ze vorig jaar de ROP plaatsten  eens doorgeven?

Dag @Snor ,  de ROP die recent werd geplaatst naast bestaande KVD is 91WACC107 t.h.v. Overslag 15, 9185 Wachtebeke (in de dorpskern)

Ik ben 99% zeker aangesloten op de LDC Ramonshoek (~1350m), op basis van de volgende feiten:

  • Px vertelde mij vorig jaar dat ik niet op 91WACC107 zit
  • Ik krijg het hoogste ADSL2+ profiel, dit zou niet zo zijn moest ik op de LEX 91WAC Walderdonk zitten (>5km)
  • Technieker vertelde mij tijdens een interventie dat hij naar daar over-en-weer moest om te gaan jumperen …

Voorzover ik weet, ben ik dus wel aangesloten op deze LDC, maar kan ik -- in tegenstelling tot de onmiddellijk omwonenden van de LDC -- niet genieten van VDSL2.

Ik zou dan vermoeden, dat dit neerkomt op het upgraden van 1 enkele lijnkaart naar VDLS2?  Maar dat hier dus geen sprake van is in de te voorziene toekomst ...

Groetjes

kv

 

Reputatie 6
Badge +2

Ook mijn ATTN @800Hz ben ik nooit te weten gekomen, wat ik wel heb zijn de volgende waarden uit mijn modem (Fritz 7530):

  • SNR margin downstream 23dB upstream 30dB
  • Line attn downstream 23dB upstream 13dB
  • ES errors 6 (op een week tijd) SES errors 0 CRC errors 0

De sync is trouwens rotsvast.

 

Bij een normale telefoonlijn (kabeldikte 0.6mm) is de attn @800Hz 1dB/km.

De afstand van 1.350m (volgens jouw schatting) komt dus ruwweg overeen met een attn. @800Hz van 1.35 dB :wink:

 

Gezien je blijkbaar een Fritz!Box (7530) bezit, zijn er een aantal parameters die je kan uitlezen die ons interesseren:

In het scherm Internet > DSL > Overzicht zie je normaal bij “DSL centrale” info over de DSLAM.

  • Bij VDSL2 via de LEX (non-vectoring) is dit Ikanos.
  • Bij VDSL via de ROP (vectoring) is dit Broadcom (of Nokia Broadcom).
  • Geen idee hoe dat zit bij ADSL2+ (via de LEX)

In het scherm Internet > DSL > DSL zie je jouw lijnwaarden. Ook eens interessant om te weten:

  • DSLAM-gegevenssnelheid: dat is jouw “profiel”).
  • Kabelcapaciteit: dat is wat je zou kunnen krijgen indien Proximus de lijn “openzet” (in plaats van die ridicule profielen).
  • Huidige gegevenssnelheid: dat is je huidige sync
  • Geschatte kabellengte (waarschijnlijk alleen bij VDSL2).

Met een line attn downstream van 23dB denk ik dat je lijnafstand ca 1.5km is, en de kapaciteit (max. attainable) rond de 20 Mbit/s moet liggen.

Misschien kan je met deze info verder uitzoeken hoe je aangesloten bent …

 

Voorzover ik weet, ben ik dus wel aangesloten op deze LDC, maar kan ik -- in tegenstelling tot de onmiddellijk omwonenden van de LDC -- niet genieten van VDSL2.

Ik zou dan vermoeden, dat dit neerkomt op het upgraden van 1 enkele lijnkaart naar VDLS2?  Maar dat hier dus geen sprake van is in de te voorziene toekomst ...

 

Indien je zou aangesloten zijn op een LDC waar VDSL2 aanwezig is (ROP), dan ben je nu al aangesloten op de goede lijnkaart, en kan Proximus jou zelfs zonder interventie (vanop afstand) omzetten van ADSL2+ naar VDSL2.

Hiervoor moet je zelf niets wijzigen in de Fritz!Box instellingen.

@philippe_d 

Voor de Downstream attenuation   en upstream attenuation 

weet je daar ook van hoeveel die ± per 100m of per km is ?

Hi @philippe_d ,  de volgende gegevens kan ik terugvinden in mijn router:

ADSL 2+ (ITU G.992.5) Annex B

DSLAM: Broadcom: 177.166

DSLAM max rate: 12000/512

DSLAM min rate: 288/256

Line capacity: 22580/1605

Actual rate: 11999/509

 

Geschatte kabellengte staat er niet tussen.

 

Alle cijfers wijzen er m.i. inderdaad op dat “mijn” DSLAM op ongeveer 1500 meter zou staan, dit zou dan -- voorzover ik kan zien -- enkel de LDC kunnen zijn (waar de omliggenden dan weer wel VDSL2 hebben)

 

 

Even tussen door:
ik vraag mij af of het aantal vrije poorten dat aangegeven wordt als je de www.lijntest.be uitvoert, of dit altijd up-to-date is?

Reputatie 7
Badge +4

@ Proximus

@jonathandr

Kan bovenstaande eens naderbij bekeken worden, op basis van bovenstaande zou voor de auteur in principe toch een beperkte tot merkelijke verbetering door omschakeling naar vdsl2 mogelijk moeten zijn 

geraamde afstand 1.5 km tot KVD/ROP - LDC (locatie nader te bepalen vectorised ja/nee?)

uitrusting: Broadcom adsl/vdsl ondersteuning (dezelfde kaart/poort)

vdsl2 non vectorised startprofiel: LP304 (12/1) of LP323 (9.5/0.7) en eventuele verhoging via DLM

vdsl2 vectorised startprofiel  LP196 (18/2) of LP225 (12/1.5) en eventuele verhoging via DLM

Op basis van het antwoord van @jonathandr leek mij een migratie naar Telenet de meest adequate oplossing voor de auteur

De bijkomende info verstrekt door de auteur op basis van de laatste reactie van @philippe_d lijkt mijns inziens het pad naar een Proximus-oplossing te kunnen effenen 

weet jij soms het verschil tussen die Broadcom en nieuwe Nokia lijnkaarten 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin nee 

https://www.broadcom.com/products/broadband/xdsl/

https://www.nokia.com/networks/portfolio/copper-fttx/

Reputatie 4
Badge +1

@kvov 

sorry late reactie.

  • ROP 107 is actief doch uw aansluiting verloopt niet via de ROP.
    Pech gelet op het feit dat er via ROP’s ondertussen meerdere klanten op VDSL (HD TV) zitten tot +/-2000m.
     
  • De LDC waarop u bent aangesloten is actief voor VDSL (HDTV) doch begrensd tot  +/-1300m (kan licht variëren ifv diam. koperkabel in de straat)
    In de publikatie van 17/02/2020  “Network transformation outlook 2019-2024”  vind ik geen planning voor upgrade van VDSL van +/-1300m naar +/-2000m vanuit LDC’s.
    Een planningsdatum geeft Proximus bij mijn weten nooit maar feit is dat dergelijke  upgrade plots beschikbaar komt zónder melding. 

Overgestapt naar kabeldistibutie 1000/40, byebye Proximus.

Dank aan alle forumleden die hier meegedach/gezocht heeft.

wel een mooie snelheidswinst :-)

quanta costa voor 1Gig?

 

Niet zo heel goedkoop … is enkel verkrijgbaar icm. mobiel abonnement (40GB data per maand), dan komt het op 86 eur/m in totaal.

 

In de toekomst mogelijk ook 1Gbps upload als de analoge TV eraf gaat (DOCSIS 4.0 standaard) …

 

Edit: ik haal ook effectief de opgegeven snelheid ook overdag

Als ik het goed begrijp is dit nog altijd over coax, nee?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin inderdaad (max 1000/40 & normaal beschikbare snelheid 802/36)

Daaraan zie je nogmaals dat de strijd tussen Coax en koperdraad eigenlijk niet eerlijk is, de ene zit op een snelweg en de ander moet dan maar proberen met alle trucen om toch nog een redelijk hoge snelheid te kunnen halen via een gewone weg :)

Natuurlijk eens fiber de norm wordt dan zal de strijd op dat vlak wegvallen en zullen er andere parameters beslissen om klant te worden of te blijven bij de één of andere operator.

Inderdaad, de realiteit is dat de coaxkabel bijna net zo goed is als een moderne fiberaansluiting, en … bijna overal in VL beschikbaar.  Proximus zit op dat vlak in het defensief.

Onbegrijpelijk als je dan leest, dat zelfs nieuwe verkavelingen niet standaard op Proximus glasvezel worden aangesloten.  Neen, enkel als 30% van de bouwers op voorhand intekent, wordt er in heel de wijk uitgerold.  (dit heb ik in een bouwforum gelezen, weet niet of dit klopt / up-to-date is.)

 

Reageer