Beantwoord

0,5 Mbps upload in het jaar 2020



Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

 dat is een lang verhaal zonder duidelijke oorzaak tot op heden (ik heb ook contact gezocht met Tessares hieromtrent)

samengevat

Proximus/Ookla speedtest ok voor download

Proximus/Ookla upload speedtest not ok op +/- 10tal PCs/laptop onder windows 10 van diverse merken en types (intel i5/i7 en equivante amd; Gigabit LAN-poorten; WiFi-ac)

Proximus/Ookla upload speedtest ok op android (Samsung, Sony)

Mlab speedtest ok voor down en upload op Pc/laptop en android

Proximus/Ookla speedtest en Mlab speedtest geven op Telenet breedband internet gelijklopende resultaten

 

Dat het aan de Pcs/laptops en de applicaties erop ligt, lijkt mij uitgesloten

verschillende Proximus ploegen op enkele weken tijd ter plaatse geweest, lijn van LEX naar apparatuur in dichterbij gelegen LDC verhuisd

techniekers zagen in eerste instantie op hun Panasonic Toughbook enkel de adsl snelheid down/up 

bij de laatste interventie hebben zij evenwel een programma X (VPN linked) op hun Toughbook gedeactiveerd en stelde het probleem zich bij hen niet meer

 

mijn voorlopige conclusie is Proximus/Ookla speedtest is om onbekende reden Y althans voor upload niet betrouwbaar op standaard courant commercieel beschikbare PCs/laptop

 

ik heb er nu tijdelijk een eenvoudige veiligheidscamera aan verbonden en zal er bijkomende en andere types aan hangen om verder te testen of de upload wekelijk 100% ok/betrouwbaar is

 

P.S.

Ik ben niet zeker tot welke downloadsnelheid xdsl&4G aangeboden wordt (zeker niet tot 30 Mbps ik gok eerder op 12 Mbps)

 

 

evenwtueel kan om uw upload probleem te verhelpen aan Proximus gevraagd worden om een xdsl&4G oplssing (Tessares) te implementeren (voldoende dekking en/of niet reeds teveel dergelijke aansluitingen in uw omgeving actief)

@M_016 nu doe je mij er terug aan denken is de uploadsnelheid nu in orde gekomen bij u ivm uw tessares installatie?

dat is wat ik ook aanhaal in mijn vorige post, dat dit zeker wel zou moeten gebeuren van zodra iemand klaagt over een trage internetsnelheid in de aard van ADSL snelheid of laat ons zeggen snelheden lager dan 30 Mbps, dat de klant weet waar hij aan toe is en wat hem eventueel te doen staat.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin ik vermoed dat de Tessares oplossing niet (altijd) voorgesteld wordt tenzij er expliciet achter gevraagd wordt

 

dat bedoelde ik onder ander ook dat ze bv nog een http://tessares.net oplossing zouden kunnen voorstellen, daarom dat ik zeg dat zij alleen kunnen informeren of er toch nog een betere oplossing zou kunnen aangeboden worden.

Dat bedoelde ik ook dat onze theorie die we hier geregeld posten heel mooi is maar het uitvoeren en de mogelijkheid om het uit te voeren die moet wel van Proximus uit voorgesteld en uitgevoerd worden en dus de klant in eerste instantie hierover inlichten welke oplossingen zij nog voor ogen hebben  en zeker ook een termijn op plakken want anders kun je veel beloven :relaxed:

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

het antwoord van Proximus was vermoed ik wel vrij duidelijk niets gepland in de nabije toekomst (tenzij de auteur nog de moeite wil doen om te vragen of een aanbod xdsl&4G mogelijk is op zijn locatie)

De theorie is heel mooi maar het is zoals altijd dat enkel en alleen Proximus kan Kvov informeren wat er in de nabije toekomst als verbetering kan aangeboden worden, en als er mss zelfs al iets op de planning staat, zodat hij weet waaraan hij toe is.
Hopelijk krijgt hij goed nieuws.

Reputatie 7
Badge +4

@kvov

ik vermoed dat 91WAC staat voor Wachtebeke

op de website van het Bipt wordt voor Wachtebeke enkel de Sint-Eloois - De Plassen als een “witte/grijze zone aangeduid” (= geen of slecht 1 netwerkoperator die minimum 30 Mbps upload aanbiedt)

ik vrees dat vermits de klantendienst u geen vooruitzichten op verbetering kan geven u misschien best uitkijkt naar een alternatief bv. via de teledistributie indien voorhanden

er is sinds eind 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid door de wetgever (tot dan Belgacom/Proximus)

= kosten/baten analyse van toepassing

mobiele oplossingen zoals Mobilus 5G unlimited (ook van toepassing voor 4G) kunnen eventueel bijkomend soelaas bieden indien voldoende dekking (normaal verbruik is 100 GB vanaf dan er snelheidsbeperking van toepassing zijn)

evenwtueel kan om uw upload probleem te verhelpen aan Proximus gevraagd worden om een xdsl&4G oplssing (Tessares) te implementeren (voldoende dekking en/of niet reeds teveel dergelijke aansluitingen in uw omgeving actief)

 een LDC (local distribution center) is/was een “verwijderde LEX” (remote unit)

mogelijks is de apparatuur aldaar volzet en dient te worden uitgebreid of is ze in eerste instantie gereserveerd voor bedrijfsdoeleinden of voor nabijgelegen wijken van vdsl2 te voorzien 

 

@philippe_d

in principe volstaat het voor een (potentiële) klant te weten wat nu of of korte termijn mogelijk is

de klantendienst kan enkel en alleen bij de technische backend nagaan wat er voorhanden is of gepland staat voor de eerstvolgende maanden, de rest is zoals in elk bedrijf een beslissing van het management op basis van kosten/baten

uiteraard zal adsl(2+/re) ooit verdwijnen de vraag is alleen wanneer wat er eventueel hiervoor dan in de plaats zal komen

het is inderdaad zo dat op Proximus wholesales aangeduid wordt dat adsl2+ enkel aan 12/0.5 Mbps ter beschikking gesteld wordt indien att@800 Hz < 1.5 dB, ik heb me zonder controle te snel gebaseerd op de standaard adsl2+ in functie van afstand curve 

de auteur is inderdaad vermoedelijk aangesloten op apparatuur in de door hem vermelde LDC

indien hij over een Bbox3 Sagem beschikt kan de Sagemtool hem meer duidelijkheid verschaffen

ik vrees evenwel dat wat adsl(2+/re) betreft Proximus geen aanpassingen meer zal doorvoeren (=cashcow)

als ik op mijn locatie kijk zie ik reeds enige tijd enkel nog een Proximus aanbod en geen Scarlet of Edpnet aanbod meer 

tot slot de kans lijkt mij ook niet uitgesloten dat de auteur via de LDC op een vdsl non vectorised lijn zou kunnen terechtkomen met een startprofiel LP323 9.5/0.7 Mbps (dewelke via DLM eventueel nog iets zou kunnen verhoogd worden)

vandaar dat misschien indien mogelijk xdsl&4G een beter alternatief zou kunnen zijn, indien er geen aanbod teledistributie op zijn locatie zou zijn of om één of andere reden niet in aanmerking zou kunnen genomen worden) 

ik denk dat die 23db zou kunnen overeenkomen met die ± 1km maar Philippe_d , die heel actief is op www.userbase.be , zal dit beter weten want die heeft heel wat ervaring op dit gebied (en andere ook :relaxed: )

Dank allen voor jullie reacties.

Ik moet @philippe_d bijtreden, uit de reactie van Px ben ik eigenlijk nog niks wijzer geworden.  Ik zou gewoon eens willen weten wat nu precies het probleem is (plaatsen ROP te duur? / plaatsen ROP niet mogelijk? / ROP aanwezig maar upgrade lijnkaart te duur? / ‘t Is pas voor in 2028?  Mij gelijk, Px, maar zeg mij gewoon waar ik aan toe ben.)

Ook heb ik nog nooit een duidelijk antwoord gekregen van hoe ik nu precies aangesloten ben op het netwerk.  Ik heb wel enkele vermoedens op basis van wat de technieker vertelde tijdens een vorige interventie.  (Hij moest toen enkele keren over en weer rijden naar de “kast”)  Op basis van waar hij naartoe moest, en een kaartje dat ik achteraf op internet vond, vermoed ik dat dit een “LDC” is genaamd 91WAC0_191 (klein bakstenen gebouwtje).  Afstand via berm +/- 1350 meter.  De technieker vertelde mij ook dat de kwaliteit van de lijn erg goed was.

Maar dit is dus gissen, philippe_d ‘s data ondersteunen dit wel aangezien men mij toch het 12Mbps profiel heeft toegewezen, terwijl de LEX 91WAC meer dan 5km verwijderd is -- echter “officieel” heb ik nooit mogen vernemen van Px of ik inderdaad op dat punt getermineerd ben, en of daar al dan niet reeds een ROP staat (of zelfs technisch kan staan).  Blijkbaar is dit een groot geheim?  Ik hoor vaak dat de situatie lastig ligt voor voor mensen die op de LEX zitten, maar wat met zo’n “LDC”?

Ook mijn ATTN @800Hz ben ik nooit te weten gekomen, wat ik wel heb zijn de volgende waarden uit mijn modem (Fritz 7530):

  • SNR margin downstream 23dB upstream 30dB
  • Line attn downstream 23dB upstream 13dB
  • ES errors 6 (op een week tijd) SES errors 0 CRC errors 0

De sync is trouwens rotsvast.

VDSL2 (ooit?) tot 60/10 met DLM?  Klinkt als muziek in de oren :smile:

kv

Is het niet zo dat het niet in alle LEX’en mogelijk is van VDSL2 te krijgen.

Reputatie 6
Badge +2

Dergelijke adsl2+ profielen met upload > 512 Kbps worden door Proximus niet aangeboden

 

Jammer genoeg niet.

Proximus is altijd héél conservatief geweest met zijn ADSL2+ profielen, met een max profiel van 12/0.5 (zelfs als je bij wijze van spreken naast de centrale woonde).

Indien ze de lijn zouden “open” zetten, en de modems laten syncen op de snelheden die technisch mogelijk zijn (afhankelijk van afstand/verzwakking), dan zouden downstream snelheden van 18-24 Mbit/s download mogelijk zijn, en upstream snelheden van 1.3 Mbits/s (en zelfs 3.5 Mbit/s bij Annex M (op raw copper)

 

Met een download snelheid van +/- 12 Mbps is uw aansluiting +/- 2.5 km verwijderd van of een LEX of een straatkast KVD/ROP

 

Geen idee waar je dit vandaan haalt.

Proximus kent het 12 Mbit/s profiel toe aan lijnen met een attn. (@800Hz) < 1.5 dB

Met andere woorden afstand tot de LEX < 1.5 km

Bij grotere afstand (< 2.5km) krijg je het 9 Mbit/s profiel, boven de 2.5km nog lager (4.6 Mbit/s).

De vraagsteller zit dus maximaal op 1.5km van de LEX (zone 5). Indien hij ADSL2+ vanuit de ROP zou krijgen, zou hij bij VDSL2 minimaal starten op een 12/1.5 profiel (of 20/1.5 bij 552 KHz vectoring), met een potentiële DLM verhoging tot 60/10

Hij kan zelfs dichter van de LEX zitten (dat kan je niet afleiden uit zijn huidig ADSL2+ profiel), en dus potentieel nog veel hogere snelheden halen…

 

@kvov hi, ik zie op dit moment jammer genoeg geen plannen om een aanpassing in je omgeving door te voeren
onze excuses hiervoor


Een klein beetje meer detail zou toch heel nuttig zijn.

  • is de vraagsteller aangesloten op een KVD/ROP of krijgt hij ADSL2+ uit de LEX?
  • is er geen mogelijkheid om VDSL2 te krijgen vanuit bewuste LEX? waarom niet?

Ik vind dit maar een heel flauw antwoord :frowning2:

 

TBI : als je wat rondzoekt op het forum kun je hieromtrent al veel lezen

zoals bv nog recent > https://nl.forum.proximus.be/internet-10/traag-internet-in-mijn-straat-50474  

enz…..

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html

Bitstream Main Body p.27

Dergelijke adsl2+ profielen met upload > 512 Kbps worden door Proximus niet aangeboden

Met een download snelheid van +/- 12 Mbps is uw aansluiting +/- 2.5 km verwijderd van of een LEX of een straatkast KVD/ROP

In dit laatste geval - aansluiting via KVD/ROP - zou vdsl2 vectorised met een startprofiel LP348 8/1.5 Mbps misschien wel mogelijk moeten zijn 

Zoals reeds aangestipt door @Martin

kan enkel Proximus u antwoord verschaffen (vermoedelijk technische backend enkel qua planning op korte termijn, het management beslist in een commerciële omgeving op basis van een kosten/baten analyse en heeft een meerjarenplan hieromtrent)

is er in dit forum één en ander terug te vinden bv.

https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/breedbandinternet-in-de-grijze-witte-zones-30-mbps-in-2020-oplossingen-type-xdsl-4g-proximus-versus-kpn-50101

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@kvov hi, ik zie op dit moment jammer genoeg geen plannen om een aanpassing in je omgeving door te voeren
onze excuses hiervoor

We kunnen hier al gewoonlijk een ganse uitleg doen wat er allemaal kan en niet kan en wat er voorzien was, maar dat laat ik aan anderen over ….of als je wat het forum rond gekeken hebt, zal je zeker al die uitleg reeds gelezen hebben...

Maar het belangrijkste en het enigste wat uiteindelijk voor u van belang is het volgende:

 Er is maar één iemand die weet of er iets op de planning staat , al dan niet in de nabije toekomst, dat van betekenis is voor u,  en dat is Proximus.

Reputatie 6
Badge +2

6 jaar geleden kwam een gelijkaardige vraag en het antwoord van Anonymous was toen dat ze het eens aan de technische dienst zouden vragen. En sindsdien is het daar windstil, misschien toch opgelost. Of niet.
En als je discuteert met Proximus, zeggen ze dan waarom dat dat zo traag is bij u. Afgelegen. Verkeerde kant van de weg? Klant doet niet moeilijk genoeg! Zijn er geen alternatieven? 
 

Reageer