Ontdek onze nieuwste app!

  • 2 October 2017
  • 41 reacties
  • 5931 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
Beste Forum vrienden 😉

Zijn jullie klaar … we gaan een nieuwe app testen 👊🏽
De eerste versie van onze Home Optimizer app is klaar en we rekenen op jullie feedback om later eventueel nog wat aanpassingen te doen.

BELANGRIJK: Om deze app te kunnen gebruiken moet je:
1) Over een Android smartphone of tablet beschikken
2) Thuis een Proximus internet (vaste lijn) hebben
3) Geconnecteerd zijn via WiFi op het WiFi-2.4-xxxx netwerk


Als je beschikt over bovestaande kan je
• De kwaliteit van uw WiFi verbinding analyseren bij je thuis in 1 of meerdere kamers
• De kwaliteit van uw WiFi verbeteren door door het optimale WiFi kanaal te kiezen, en dit door simpelweg op 1 toets te drukken
• De snelheid van uw WiFi verbinding meten met behulp van een speedtest

Deze app is gratis en beschikbaar in België voor alle Android toestellen.
Meld je aan met je MyProximus account om de voorgestelde verbeteringen uit te voeren (bijvoorbeeld beste WiFi kanaal te kiezen).
Downloaden dan door op deze link te klikken.

Dit topic zal gedurende 4 weken actief zijn dus je hebt nog veeeeel tijd om deze te testen!

Bijna vergeten, ook deze keer zullen we een cadeaubon weggeven. De winnaar zal gekozen worden door een onschuldige hand 😎

41 reacties

App results:
All fine, I'm already on the best channel.

I'll start some wifi Access points later on to see if it then would decide to change ..
Badge +1
De app is heel eenvoudig in gebruik maar een grote beperking vind ik dat je zelf manueel moet inloggen op de bbox.

Dus ik voer een analyse uit in verschillende ruimtes daarna stelt de app een channel voor waarop je het wifisignaal van je bbox best op staat. Als je zegt verander de channel maar naar deze die de app voorstelt dan wordt de browser geopend op de pagina van de bbox waar je vervolgens moet inloggen. Ik weet wel hoe je dit dan moet doen maar een doorsnee Proximus klant niet.
Je moet al inloggen met je myproximus account in de app. Dit account is gekoppeld aan je abonnement dus zou de app in theorie perfect zelf de channel waarop de wifi werkt van de bbox wijzigen.
Voor alle duidelijkheid ik was gekoppeld aan het 2.4GHz wifi netwerk op het vast internet van Proximus (dus geconnecteerd met de bbox) en ik was ook ingelogd in de app met de myproximus account van het desbetreffend proximus netwerk.

Hierna heb ik dezelfde app ook eens gebruikt met een opstelling van 2 wifi access points (1 bbox3, en een dlink).
De app heeft totaal niet door dat er 2 access point gebruikt worden en beschouwd deze als 1 toestel, dit wil zeggen dat het resultaat van de analyse dan ook niet correct is.

Ter info: ik heb de app getest met een smartphone op android 7.1.1
Dag Swimmer4, bedankt voor deze nuttige feedback!

Eerst en vooral is het niet normaal dat je naar de modem pagina wordt doorverwezen wanneer je correct bent ingelogd. In dat geval zou de app volledig automatisch het kanaal moeten wijzigen. Zou je mij je lijnnummer in een privé bericht kunnen bezorgen zodat we dit verder kunnen laten onderzoeken?

De app heeft vandaag inderdaad nog wat problemen wanneer je meerdere access points gebruikt, zeker indien het geen access points van Proximus zelf zijn. Dit wordt verder bekeken voor de volgende release. Zou je ons nog iets meer info kunnen verschaffen over welk stuk van de analyse er bij jou niet klopte? Was dit het voorgestelde kanaal en/of de gemeten signaal sterktes?
Ik hoop maar dat het niet de bedoeling wordt om stilletjes aan de bbox interface (http://192.168.1.1) helemaal dicht te timmeren, want je kan dit alles even goed via de zovele wifi analyser applicaties (zelf gratis) die bestaan voor verschillende platforms ....
Dag Martin, ik kan je gerust stellen, het is niet de bedoeling om de b-box interface dicht te timmeren of af te schaffen. Door gebruik te maken van applicaties willen we wel bepaalde functionaliteiten toegankelijker maken voor onze gebruikers.
Reputatie 5
Badge +1
Heeft iemand nog getest?
Zelfde ervaringen als Swimmer4? Zijn er jullie nog zaken opgevallen?
Ik heb de app getest en deze werk prima.
De app gaf als resultaat dat ik op een goed kanaal zit.
Dat doet de bbox3 al uit zijn eigen, zich op het goede kanaal zetten.
Badge +4
Ook eens getest gisteren, app gaf aan dat ik al op het goeie kanaal stond, maar ik was niet ingelogd (omdat ik niet wilde dat de app al iets ging wijzigen in de modem).
Ik kon wel niet weg uit de app en moest op een andere manier de app sluiten of eruit gaan.
zelf al wijzigt die het kanaal dan kan je die terugzetten door in te loggen op de bbox interface 192.168.1.1 (default staat die automatisch dus kiest hij zelf al het optimale kanaal).
Ik heb het kanaal trouwens zelf verzet door met een wifi analyser eens te kijken welk kanaal het minst bezet is door naburige signalen en waar ik ook de hoogste wifi speed haal. Ik heb nogal graag alles een beetje (onder controle) in eigen handen 😉
Badge +4
Ik had ook eerst al een wifi analyser laten lopen zodat ik mijn eigen kanaal kon instellen op de modem, ik doe dat al paar jaar zo inloggen op de modem, heb ook uren ingesteld voor de kinderen dat ze geen internet meer hebben s' avonds (rond 21 uuur) als ze weer eens niet zelf de pc willen afsluiten 😛
Reputatie 6
Badge +3
Getest door eerst zelf van goed kanaal (9) naar een slecht kanaal (3) te veranderen.
Resultaat: app kiest inderdaad het beste kanaal, dat nu opnieuw 9 is.

Als je iets verkeerd doet dan worden er werd foutmeldingen in een andere taal, Engels of Frans gegeven . Dat is wel eens verwarrend.

Als ik een verkeerd emailadres opgaf dan kwam er "désormais ce ...."


frank, en heb je ook al getest of je je bbox3 dit ook automatisch na een tijd terugzet op het beste kanaal of zeker na een herstart?
Want dan is die app eigenlijk een beetje zinloos, toch specifiek voor dit doeleinde, aangezien je toch die app maar zal gebruiken voor een probleem waar je wifi gestoord is bv. en wat deed je vroeger als de app nog niet bestond was de bbox3 even heropstarten wat op het zelfde eigenlijk neerkomt.
Al heb je nu een app die kan controleren of de bbox3 wel zijn keuze van kanaal goed uitgevoerd heeft 😉
Ik heb eigenlijk nog een vraag voor de mensen van proximus of de bbox3 wel degelijk het beste wifi-2.0 kanaal kiest of dat het enkel gebeurt na een herstart van de bbox3 ?
Want er bestaat nog altijd twijfel over of het ook gebeurt zonder heropstarten van de bbox3, sommigen beweren van wel en anderen weer van niet?
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je helaas geen antwoord geven op die vraag Martin. Echter raad ik aan handmatig van wifi kanaal te veranderen om te zien wat het beste is voor de huidige situatie ter plaatse.
Bedankt voor je antwoord, en inderdaad Wim VL, ik zou het zelf kunnen testen voor mijn type (merk) bbox3 maar ik vrees er weer voor dat het zal verschillend zijn aangezien er beweren dat het wel gaat zonder heropstart en dan anderen het omgekeerde beweren, enfin voor mijn type zou ik het wel zeker kunnen uitvissen uiteraard.
Reputatie 6
Badge +3
Bij mij was het aanpassen direct zonder herstart van bbox 3.
Sowieso stel ik mijn wifi altijd manueel in op het beste kanaal want die automatische keuze is toch niet betrouwbaar.
Dat is al goed nieuws, maar is het een Bbox3/S (Sagemcom) die je hebt of een Bbox3/T (Technicolor)
Beste,
Heb dit net getest met een OnePlus A5000 met Android 7.1.1.
Heb nog een bbox2
Kanaal stond goed. Speed test werkt goed.
John
Ook eens getest gisteren, app gaf aan dat ik al op het goeie kanaal stond, maar ik was niet ingelogd (omdat ik niet wilde dat de app al iets ging wijzigen in de modem).
Ik kon wel niet weg uit de app en moest op een andere manier de app sluiten of eruit gaan.


Bedankt voor de feedback, we nemen de opmerking over 'app sluiten' mee voor een volgende update.
De app gaat trouwens niets wijzigen op de modem tenzij je zelf op 'optimaliseren' klikt, gewoon analyses doen zonder de veranderingen door te voeren kan uiteraard ook.

Als je iets verkeerd doet dan worden er werd foutmeldingen in een andere taal, Engels of Frans gegeven . Dat is wel eens verwarrend.


We hebben inderdaad gemerkt dat de taal van de MyProximus login niet altijd klopt en nemen dit mee voor een volgende update, bedankt voor je feedback!
Ik heb het kanaal trouwens zelf verzet door met een wifi analyser eens te kijken welk kanaal het minst bezet is door naburige signalen en waar ik ook de hoogste wifi speed haal.

Hopelijk kunnen we je overtuigen om je wifi analyser te vervangen door de home optimizer 😉
Even verduidelijken, wanneer je de Home Optimizer gebruikt om een kanaal aan te passen dan staat uw wifi vast op dit kanaal. De automatische kanaal selectie werkt dan niet meer. Terug keren naar de automatische functie kan alleen handmatig door of een factory reset van uw modem te doen of door in te loggen in uw modem en daar terug de auto functie te selecteren. Wanneer je twijfelt aan uw wifi kanaal best eerst de modem herstarten zodat hij een analyze kan doen en zo het betere kanaal kan gekozen worden door de modem zelf. Indien dit niet beter is dan pas kan je de HO gebruiken. Dit voorkomt dat je te pas en te onpas moet inloggen in uw modem om de automatische selectie weer actief te maken.
Ja dat is ook logisch want normaal is stand automatisch voor de bbox de beste oplossing (zou toch moeten de beste oplossing zijn want wat vandaag het beste kanaal is, is dit mss enkele tijd later het niet meer) , dat is trouwens net wat de HO overneemt het beste kanaal uitzoeken en als deze een andere kiest dan deze wat de bbox als beste heeft gekozen, moet hij wel de box uit automatisch wegduwen want anders zet de bbox weer net kanaal in dienst wat hij eerst als best gekozen had , wat eigenlijk totaal tegenstrijdig is of beter gezegd totaal overbodig is wat de HO doet, (tenzij de HO betere beslissingen kan nemen in dit verband dan de bbox zelf).
Maar dat wil dan weer zeggen dat je geregeld eens zou de HO moeten laten checken, en daarom vind ik het beter dat je de bbox dit automatisch laat checken.
Ik heb het al geprobeerd door de bbox3 eerst op een druk bezet kanaal te zetten en dan door hem terug automatisch te zetten en inderdaad zet hij het terug op beter kanaal, dus nog eens een reden te meer waarvoor moet je de HO dan gebruiken voor deze toepassing, of zie ik iets totaal over het hoofd?

NB: ik vermoed zelf dat het ook kan zijn dat mijn wifi op mijn laptop heel sporadisch even wegvalt om deze dat de bbox een ander kanaal heeft gekozen, normaal zou dat wel geen probleem mogen geven maar toch moet ik dan even opnieuw connect doen op wifi-2.4 en is direct weer on orde, enfin 100% zeker ben ik niet dat dit de reden is!
Inderdaad de intelligentie om het beste kanaal te kiezen moet en zit in de modem, alhoewel dit beter zou kunnen voor de bbox3 want het is zeer basic. Het is niet aan de klant om dit te doen, want er zijn nog meer zaken waar je mee moet rekening houden om een betere wifi surf ervaring te hebben. Als iedereen nu de HO massaal gaan gebruiken dan staan alle modems binnen kort op een vast kanaal en verliezen we een belangrijke automatische functie. Zo gaan we steeds meer en meer de HO moeten bovenhalen om het kanaal aan te passen en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn en dit zal zeker het geval zijn in druk bezette omgevingen.

Reageer