internet snelheid vermindert


Beste Eva

In februari 2011 postte ik een bericht in verband met mijn internetsnelheid en kreeg het volgende antwoord van u (ondertussen merk ik dat mijn snelheid verminderd is tot 20 mbps download... Hoe komt dit ?

bk230491


Hieronder het antwoord dat u me op 22 feb 2011 gaf :


  • geplaatst 22 februari 2011 door Eva van BelgacomIntense User


    • Acties

      [/list]
      [/list]


      Beste fherrebout,


      na analyse van uw lijn blijkt dat u de maximum haalbare snelheid haalt tot op uw bbox2-modem. Maw uw modem synchroniseert perfect tegen 30Mbps download en 6Mbps upload.

      Door het type abonnement dat u heeft (Internet Favorite), wordt uw maximale downloadsnelheid 25Mbps en maximale uploadsnelheid 3,5Mbps.

      Deze info kan u http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/dynamic/productCategory.jsp?dcrName=internet_access_withvoice" rel="nofollow ook terugvinden.


      Mvg

      Eva van Belgacom




20 reacties

Hoe test je die downloadsnelheid, via wifi ?

post eens de onderstaande waarden die je terugvindt door te surfen naar je webinterface van je modem : http://192.168.1.1























Downstream line rate xxxxxxx kbps
Upstream line rate xxxx kbps
Downstream Training Margin xxxx.x dB
De snelheid test ik eerst via de speedtest... wifi staat uit , slechts kabel wordt gebruikt...

Op de webinterface van bbox2-modem staat het volgende :



































VDSL line status SHOWTIME Wireless Disabled Serial Num LK11166DP630052
Downstream line rate 20208 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 5784 kbps
Downstream Training Margin 6.0 dB


Er is dus een probleem, gezien ik al lang VDSL heb en zoals Eva meldde (zie vorig bericht) in februari 2011, dat mijn modem perfect synct tegen 30 Mbps download... Ondertussen is 30 Mbps veralgemeend, en zou dus geen "beperking" meer mogen bestaan, nietwaar ?

Bedankt bij voorbaat
Beste fherrebout,


Ik zie dat er morgen een technische interventie gepland staat bij u. Uw lijn is niet helemaal in orde, de technicus gaat dit probleem oplossen, daarna kunnen we weer een meting uitvoeren om te zien of uw lijn stabieler is.


Mvg,

Eva van Belgacom.
We zullen de technische interventie maar afwachten en laat eens weten hoe het afgelopen is.

groetjes,

Elsa
Was nog vergeten te zeggen dat je inderdaad op een repair profiel staat zie op blog van ricy:

http://bgctv.skynetblogs.be/#profielen


Waarvan ik hier het gedeelte die jou aangaat hieronder gekopieerd heb:

17a ® 20/6 ®

groetjes,

Elsa

Nog ter info:

een beetje lager op ricy's blog vind je ook :

  • Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424: Indien uw lijn op een repair profiel staat. Dan kan je het via dit nummer terug op je normaal profiel laten zetten, mits je lijn het aan kan. Indien dit niet lukt dan toch best de helpdesk opbellen: 0800 22 700 PS: Je lijn kan op repair profiel terugvallen wegens een probleem die zich voordoet in je binnenhuis installatie.
Beste Eva (en Elsa)

Inderdaad is er morgen een technische interventie... Sedert gisteren hapert er iets aan mijn vaste telefoonlijn. Ik kan niet meer bellen en ook geen oproepen ontvangen.

Heeft dit misschien een impact op mijn VDSL-lijn (internetsnelheid, repairprofiel?)


Tot gisteren stond ik dus niet op een repairprofiel (of toch ? ) Verleden jaar althans niet... (zie eerste bericht van Eva helemaal bovenaan, copie van berichtje over een lijntest van 22 februari 2011)

Groeten
Vandaag is de technische interventie gebeurd. Er was een kabeltje los, en mijn telefoon werkt weer, en nu is mijn internetprofiel opnieuw zoals het voorheen was (ttz : 25 Mbps download en 6 Mbps uplaod.

Ik vroeg de technicus hoeveel de modem synct. Hij antwoordde me dat hij perfect 30 synct.

Nu zie ik wel dat mijn profiel (modem interface) nog steeds 25 Mpbs aanwijst. Dat vertelde ik de technicus en hij zei me dat dit zo ingesteld was, maar dat de modem op 30 synt !

In het bericht van Eva (op 22 februari 2011) werd me dit eveneens zo verteld, maar toen was het omdat mijn abonnement maximaal 25 Mbps toeliet ( Internet Favorite ) (zie hierboven)

Nu zou dit toch moeten aangepast worden ?

Dank bij voorbaat.

Groeten
wat is uw firmware versie?

mvg
Ik denk dat het iets te maken heeft met je downstream training marge die 12 dB is

en als ze jou op 30 Mbps zetten zullen er te veel fouten komen.
bij sommige oude firmwares (scarlet etc) werd het profiel verkeerd weergegeven, maar zal hier niet van toepassing zijn

denk eerder dat jij op een repair profiel staat, ofwel een profiel door DLM toegekend...

of het veel belang heeft is iets anders.... lijnwaarden zijn aan povere kant, als je veel klaagt zetten ze je misschien wel op 20/2

mvg

Elsa, welke impact heeft downstream training margin op de lijnwaarden ?

Xenne, wat bedoel je met "lijnwaarden zijn aan povere kant" ? De technicus zei me vandaag dat mijn modem goed synct aan 30 Mbps en volgens een vdsl-tooltje synct mijn modem zelfs aan 34 Mbps...

Eva, verleden jaar, meldde je hier dat mijn modem perfect syncte aan 30 Mbps, maar dat mijn toenmalig abonnement (internet favorite) geen 30 toeliet, vandaar de 25 Mbps


Groeten

Als je op ricy's blog kijkt hier ==>> http://bgctv.skynetblogs.be/#bboxlijnstatus

dan vind je daar de uitleg van downstream training marge.

Hieronder heb ik er stukje uit gekopieerd:

>S/R-Marge richtwaarden
• 6dB synchronisatie problemen
• 7dB-10dB is op de rand en laat weinig ruimte voor S/R variaties
• 11dB-20dB is goed geen sync problemen
• 20dB-28dB is excellent

Nu heb je ongeveer 12 en als ze je op 30 Mbps zetten zal je mss maar 7 dB meer hebben en zeker op 50 Mbps dan zal het nog slechter worden en krijg je zeker synchronissatie problemen.


Nu heb ik hier nog een stuk gekopieerd uit ricy's blog:

Bijkomende opmerkingenn:
• Als u vast stelt dat uw SNRM opeens gedaald is, dan kan dit te wijten zijn aan testen
door BGC op 50/6 Mbps in uw omgeving, waardoor er meer overspraak is en uw SNR daalt

Dit wil ook zeggen hoe meer aansluitingen op de zlfde kablel waarop jij zit kan uw downstream trainingmargin doen verlagen.

Het kan ook zijn dat er iets gebeurd is met de kabel in straat waardoor je waarden slechter worden enz .....

Alleen BGC techniekers kunnen via metingen en testen uitvissen wat er de reden van is als het vroeger beter was !

groetjes,

Elsa


Xenne, wat bedoel je met "lijnwaarden zijn aan povere kant


een SNRM van 12 is niet schitterend, voor vdsl2 normen is dat zelfs laag te noemen. zie ook het schrijfsel van Elsa die haar mosterd bij Ricy haalt

mvg
als ik het dus goed begrijp, moet er dus een technicus de kabel in mijn buurt zou moeten nakijken, of uitvissen...

Eva ?
dat hebben we niet gezegd he.... profiel is afhankelijk van afstand ROP, lijnverzwakking etc....

als je lijn stabiel is en je geen disconnects hebt is er geen probleem, maar een hoger profiel zal wellicht niet mogelijk zijn gezien de lijnwaardes.....

maar er zijn er die het met nog veel minder moeten doen, belgacom garandeert geen snelheden

mvg
Als er geen snelheden kunnen worden gegarandeerd moeten de prijzen naar omlaag ?

Ofwel verschillende prijzen bepalen, naar gelang de gegarandeerde snelheden ?

Of veranderen van operator ...
Vroeger kon je kiezen in dit geval voor een lager (goedkoper) internet abonnement indien je lijnsnelheid lager was dan je abonnementssnelheid.

Nu heeft bgc al de downloadsnelheden van hun abonnementen op 30Mbps gebracht maar je kan nog altijd downgraden natuurlijjk naar een goedkope abonnement natuurlijk.

zie ook de uitleg op ricy's blog door te surfen naar ==>> http://bgctv.skynetblogs.be/#internetabodowngrade

groetjes,

Elsa

Bedankt voor de info en links... Op skynetblogs staat wel info met positieve verwachtingen wat de snelheidsverhogingen betreft... tot 40 of zelfs 50 Mbps !
https:///people/895ee010ef

da's nu éénmaal de manier van werken van belgacom... bij de internetabonnementen wordt geen snelheid gegarandeerd, die snelheden die je haalt zijn echter afhankelijk van de beschikbare technologie die aanwezig is (adsl/adsl2/vdsl2 + afstand centale/rop) ...... wie daar niet kan mee leven moet idd op zoek naar een andere operator

mvg

Reageer