Werken in straat - ongevraagd kabel op gevel


Vorige week werken in de straat door Proximus ivm nieuw netwerk - stoep opgebroken, maar ook kabelgoot op gevel - dit zonder aankondiging en overleg. Kabel midden op gevel gelegd, en ben hier niet mee akkoord. CallCenter heeft geen idee. Heeft iemand een idee waar ik klacht kan indienen?
JJ

14 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Beste

Op https://www.proximus.be/nl/id_cr_optical_fiber_brownfield/particulieren/producten/r-orphans/glasvezel-tot-in-je-woning.html?

onderaan de pagina vind je het telefoon nummer voor fiber installaties. 0800 33 007
Er was een apart nummer voor meldingen bij infrastructuurwerken maar ik vind het niet meer terug!
Badge +4
Op sommige plaatsen gaan ze inderdaad de glasvezel plaatsen aan de gevel ipv onder de grond ... dit geldt dan wel voor iedereen, want ik denk niet dat ze voor 1 of 2 huizen ondergronds gaan en dan weer naar boven verder op de gevels 😉
De vraag is natuurlijk wat je er kan je er tegen doen, als het valt onder de noemer openbaar nut dan ....!.
Vroeger was het net het zelfde met de aanleg van de kabeldistributie, die kabels liepen ook op de gevels van de huizen, en er was ook niet veel tegen te doen.
Reputatie 6
Badge +3
Op de plaatsen waar ze fiber uitrollen hebben ze vaak tijdelijk een winkeltje of iets dergelijks waar je voor zulke dingen terecht kan. Ik weet dat ze dit hadden in Anspach en hier in Gent is er één in het midden van de stationsbuurt.
Zo kan je dan zelf de kabel van de voorgevel in de grond stoppen ☺️
Reputatie 6
Badge +1
Iedereen wil snel internet, maar kabels, ho maar
Deze morgen ook hier ongevraagd een glasvezel kabel op de voorgevel geplaatst. Is proximus geen commerciele instelling die miljarden verdient en de klant doet geloven hoe belangrijk snel internet is? De vele reacties hier zijn totaal naast de kwestie. Het gaat hier over een miljarden business die ongevraagd zijn ‘nutsvoorzieningen’ op uw gevel aanbrengt. Ik wil hier graag tegen protesteren. Deze evidentie pik ik niet.
Iedereen wil snel internet, maar kabels, ho maarspreek voor jezelf aub. Waarom zouden we snel internet nodig hebben? Om wat meer vrije tijd over te houden en die in te vullen met wat snel gesurf op je tablet of om tv te kunnen streamen. Dit doorzie ik. Sorry.
Eerlijk gezegd denk ik dat daar niet veel tegen te beginnen is, dat was net het zelfde met de kabel TV in de tijd, die hebben ze ook op onze gevel gelegd en daar was ook niks tegen te doen, en inderdaad niemand is er veel mee gediend dat ze iets op hun voorgevel komen plaatsen en zeker als je zelf van die nutsvoorziening geen gebruik wilt of zult maken....
Persoonlijk lig ik ook niet te wachten op de glasvezel aangezien ik meer dan genoeg heb aan mijn internetsnelheid die ik nu al heb, maar natuurlijk is dit niet de mening van iedereen.....
Dat klopt martin,
En dat er iets op mijn voorgevel wordt geplaatst vind ik geen probleem. Ik val gewoon over het feit dat, in het kader van nutsvoorzieningen, ongevraagd een multinational zomaar kabels aanbrengt.
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
http://www.gdena-advocaten.be/documents/news-items/20150428erfdienstbaarheden-van-openbaar-nut.xml?lang=nl
http://www.vvsg.be/Omgeving/openbare_werken/Documents/SV%20d741%20-%20Wie%20betaalt%20voor%20het%20verleggen%20van%20nutsleidingen.pdf

= ik vrees dat wanneer uw gevel aan de rooilijn grenst uw weinig weerwerk hebt (mits uitvoering conform "goed vakmanschap" uiteraard)
Mijn vader heeft toen indertijd ook een geprocedeerd maar 't was uiteindelijk verloren moeite en geld!
Heeft alleen maar zin als alle schakels perfect zijn. De eerste zwakke schakel is al de aansluiting van de b-box op de aansluiting in de muur. Tweede zwakke schakel het feit dat veel mensen Wi-Fi gebruiken... Derde zwakke schakel is - als je de computer / laptop / notebook - met een kabel gaat verbinden met je b-box je een kwalitatief zeer hoogwaardige (en dus dure) kabel zal moeten aanschaffen. Vierde probleem is de vraag of je computer wel van de noodzakelijke processor is voorzien (i7 of hoger) om er merkbaar profijt van te hebben. Ander probleem zijn de al jaren aanslepende interne software problemen bij proximus, alhoewel daar verbetering in zal komen; Maar ongevraagd, en dan ook nog eens wettelijk geregeld, een kabel op je gevel... dat lijken me meer Sovjet of DDR praktijken. Bovendien, hoe lang blijft zo'n kabel erop zitten? Schijnbaar heeft het verantwoordelijke ministerie, het lokaal bestuur en proximus nooit gehoord van rondtrekkende roversbendes...

Reageer