Vraag

Waarom verandert proximus regelmatig zijn bankrekening nummer op facturen?

  • 15 September 2021
  • 15 reacties
  • 689 Bekeken

Het is mega irritant dat Proximus regelmatig zijn rekeningnummer op facturen veranderd. Wat is de reden hierachter? Is dat om mensen ertoe aan te zetten om een domicilering te nemen of is er een andere oorzaak?

Van een groot bedrijf als proximus verwacht ik als klant meer conitinuiteit in het gebruik van rekeningnummers op facturen. Toch minstens over een periode van 10 jaar en liever zelfs langer. In de huidige tijden waar we continue worden bestookt met phishing mails, vind ik dit als klant niet echt vertrouwenswekkend. 


15 reacties

Reputatie 1

Hey GiGi, niks mis met een domiciliering, ik gebruik dat al jaren zonder enig probleem. Een groot gemak is dat, hoef me niet meer bezig te houden met die facturen.

Vraag die ik me ook stelde. Voor het wijzigen an sich zijn er meerdere redenen https://www.tijd.be/netto/bankieren-en-verzekeren/betalen/wat-u-moet-weten-als-u-van-bank-verandert/10277301.html

 

Maar om het meerdere keren te doen én plots onaangekondigd 'Wij hebben een nieuw nummer, los het maar op’ is niet meteen klantvriendelijk. Voor wij die hier zitten en een beetje technische kennis hebben ok, maar de grootmoeder van iemand van 70 die al wat verward is bv. in een woonzorgcentrum en plots zoiets krijgt….

 

En er wordt inderdaad wel stevig gehamerd op ‘of je toch geen domiciliëring zou nemen’. Ik heb uiteindelijk nu alles in orde gebracht terwijl ik al jaren klant ben en wat gebeurt er, onmiddelijk word ik frauduleus geld aangerekend zonder dat ik het doorhad van een derde betalersysteem. Ik bekijk het de komende dagen voor die reden om de domiciliëring weer weg te nemen.

 

Was het niet zo dat je vroeger (of mss nu nog ?) dat iemand die een pack afsloot bij Proximus niet anders kon dan via domiciliering, of vergis ik mij?

Was het niet zo dat je vroeger (of mss nu nog ?) dat iemand die een pack afsloot bij Proximus niet anders kon dan via domiciliering, of vergis ik mij?

Neen. Ik heb al maaaandenlang tot jaren een pack van vaste prijs per maand, en dat was de voorbije X tijd per maandelijkse overschrijving. Als ik nu zie wat er gebeurde nu ik wel gedomiciliëerd ben qua geld afnemen voor derde betalers, kan ik het iedereen met gerust hart ten volle afraden, eerlijk gezegd. In vele jaren nooit problemen…

Je kreeg gewoon een maandelijks factuur voor je pack en je had die opties en that’s it, alles dat je geld extra zou kosten was gewoon niet mogelijk. Als je meer wou moest je op de site bijbestellen en betalen. Zo weet je waaraan je toe bent en ken je je verbruik en financieën, me dunkt wat veel mensen willen. NIET dat er plots zaken zoals derde betalers kunnen geld beginnen à volonté afpingelen, met dan simpelweg ‘Ja haha dat staat permanent aan dat dat toegelaten is, en ze zijn daar heel geniepig in om dat anders voor te doen of te faken en je niet doorhebt dat je je aan iets vastzet! Vervelend he? Nou ja, niet ons probleem bij Proximus, bereik maar die derde partij, wij kennen ze ook niet’. 

Ik heb de proef op de som genomen overigens, en naar een firma gebeld in Frankrijk waar ik vragen had voor info voor mijn VZW, en dat bleek ook gewoon nu te kunnen, en volop aangerekend bovenop mijn pack. Iemand die dus een domicilie aangaat en even niet oplet wat zijn kinderen ermee doet qua bellen naar overal kan indien ze de app niet in de gaten houden even goed op einde van de maand 500 euro betalen, als ik het juist zag - Laat staan dat ik gelukkig een derde betaler had die 4.99 maar per week vroeg, ik lees berichten van honderden euro bij anderen.

Volgens mij was het voor oude packs dat het kon zonder domiciliering, hangt er dus van af hoelang je pack al hebt, natuurlijk.

Maar als diensten voor derden actief staat mogen ze natuurlijk voor deze dienst aanrekenen (indien je deze op één of andere manier gebruikt hebt) maar of ze dit dan zo maar mogen veranderen naar een domiciliering dat is natuurlijk weer een andere paar mouwen, volgens mij mogen ze dit niet zo maar zelf veranderen zonder je toestemming.

Reputatie 7
Badge +4

Verrassingen vermijden bij mobiele abo’s : best gebruik maken van Mobilus xyz Full Control

Betalingen aan derden voorkomen voor vast en mobiel : blokkeringen entertainment/information/adult activeren & indien u ongewild toch zou ingeschreven zijn op een dergelijke dienst de betrokken firma of Proximus om onderzoek vragen, bedrag betwisten en terugbetaling van de betrokken firma eisen 

 

Toegegeven voor sommige oudere van dagen is het of kan het vrij moeilijk worden om volgen in dit digitale tijdperk

 

deze zouden dan mss beter niet default actief staan en dat je ze zelf kunt activeren van zodra je er behoefte aan hebt.

TBI: Betaalnummers, betaalsms'en, diensten door derden, betwisten, beperken, blokkeren | Proximus

Verrassingen vermijden bij mobiele abo’s : best gebruik maken van Mobilus xyz Full Control

Betalingen aan derden voorkomen voor vast en mobiel : blokkeringen entertainment/information/adult activeren & indien u ongewild toch zou ingeschreven zijn op een dergelijke dienst de betrokken firma of Proximus om onderzoek vragen, bedrag betwisten en terugbetaling van de betrokken firma eisen 

 

Toegegeven voor sommige oudere van dagen is het of kan het vrij moeilijk worden om volgen in dit digitale tijdperk

 

Ik heb altijd, *ALTIJD* gevraagd aan proximus om die zaken te laten afstaan toen ik in hun centra was. Ik zit al bij hen nog voor al die firmaatjes die frauderen met dat derde betaler systeem momenteel bestonden. Ik heb *ALTIJD* gevraagd voor een vast pack waar ik niet over kon gaan, met dan indien echt nodig ik 5 euro of 10 euro MANUEEL kon toevoegen moest ik er eens echt over gaan.

Om dan na zoveel jaar en plots wanneer ik domicilie nam te horen ‘Haha ja, maar dat allemaal toelaten staat permanent aan nu hoor’ en geen enkele verantwoordelijkheid te nemen als je hun 0800 belt gaat echt mijn petje te boven. Ik vraag me echt af als dit verder gaat hoeveel mensen ze zo gaan kwijt raken aan de concurrentie, versus hoeveel ze ook mogen winnen op die derde betaler-deals.

deze zouden dan mss beter niet default actief staan en dat je ze zelf kunt activeren van zodra je er behoefte aan hebt.

TBI: Betaalnummers, betaalsms'en, diensten door derden, betwisten, beperken, blokkeren | Proximus

Sterker: Als je altijd hebt gevraagd al die zaken te laten uitstaan en altijd heel voorzichtig bent sinds 15 of meer jaar dat je klant bent en altijd netjes in orde bent als klant, van waar halen ze dan het recht en het idee dat ineens allemaal zelf op ‘actief’ te zetten?

De default op zoiets moet zoiezo ‘neen’ zijn. Wie gaat er nu bewust die diensten gebruiken? Een pertinente minderheid toch? Dat proximus die bij iedereen ongevraagd wel activeert, en wanneer er geld begint te verdwijnen naar derden zich altijd er wil vanaf maken alsof het hun verantwoordelijkheid niet is, heeft iets *heel* link. Dat ik het enkel nu voorheb op een aantal weken dat ik dan finaal wél een domicilie activeer roept ook vragen op.

Bedoel, ja, als Proximus laatste keer 2020 en nu weer eens verandert van rekeningnummer wordt dat inderdaad normaal automatisch bij domicilie opgevolgd, maar om het risico dat er plots geld van je rekening afgaat dan er bij te nemen omdat zij beslissen al het licht op groen te zetten voor wanpraktijken, dan moet je toch wel het 1 tegen het ander gaan afwegen...

als Proximus laatste keer 2020 en nu weer eens verandert van rekeningnummer wordt dat inderdaad normaal automatisch bij domicilie opgevolgd

Bedoel je dat iedere keer het rekeningnummer verandert het automatisch domiciliering wordt?

In ieder geval dit heb ik (en mijn pa ook trouwens) nog niet voorgehad tot hiertoe.

als Proximus laatste keer 2020 en nu weer eens verandert van rekeningnummer wordt dat inderdaad normaal automatisch bij domicilie opgevolgd

Bedoel je dat iedere keer het rekeningnummer verandert het automatisch domiciliering wordt?

In ieder geval dit heb ik (en mijn pa ook trouwens) nog niet voorgehad tot hiertoe.

Neen, ik bedoelde dat bij een domiciliëring als zij wijzigen van nummer, dat normaal gezien automatisch wordt aangepast, en die mensen met domiciliëring niets hoeven te doen.

Mensen die nog een factuur krijgen e.d. dienen dan wel bv. aan te passen op easy banking. Wat eenmalig kan gebeuren, maar paar keer na elkaar komt niet erg pro over en veroorzaakt rompslomp, zeker bij bedrijven.

Pakweg als je facturen van werknemer wordt opgedeeld per kostencentrum en ingegeven op rekening en je plots bericht krijgt dat de komende maand weer een ander nummer wordt, kan je je hele interne systeem omvormen

Mensen die nog een factuur krijgen e.d. dienen dan wel bv. aan te passen op easy banking

Daarom dat mijn pa en ik het ook gemakkelijk vinden om van via http://proximus.be/login/nl  de factuur te betalen door de QR code te scannen via de bank-app op onze smartphone zodat de aanpassing op het juiste nummer ook automatisch correct is net zoals het bij domiciliering het geval is.

Mensen die nog een factuur krijgen e.d. dienen dan wel bv. aan te passen op easy banking

Daarom dat mijn pa en ik het ook gemakkelijk vinden om van via http://proximus.be/login/nl  de factuur te betalen door de QR code te scannen via de bank-app op onze smartphone zodat de aanpassing op het juiste nummer ook automatisch correct is net zoals het bij domiciliering het geval is.

ALS ze al met de app of de site werken, hoeveel senioren zouden er reeds werken met QR codes, payconiq, e.d. (laat staan het vertrouwen) versus gewoon het rekeningnummer bij de begunstigden hebben staan, en zo storten? :)

J a in dit geval kunnen wij niet klagen, geen problemen met de Myproximus website versie de app vzersie wordt hier heel zelden gebruikt, maar inderdaad voor oudere mensen is het niet altijd evident om al de nieuwe snufjes te volgen daarom dat er in vele gevallen voor betalingen de hulp van de kinderen ingeroepen wordt.
Zo ook worden er om die reden meer en meer zorgvolmachten bij de notarissen ondertekend.

Ja was het leven maar op alle gebied zo simpel als we het ons voorstellen hé, al weet ik wel dat er nog veel zaken veel beter zouden kunnen, maar tussen kunnen en realiteit is er toch altijd veel verschil geweest naar mijn weten.

J a in dit geval kunnen wij niet klagen, geen problemen met de Myproximus website versie de app vzersie wordt hier heel zelden gebruikt, maar inderdaad voor oudere mensen is het niet altijd evident om al de nieuwe snufjes te volgen daarom dat er in vele gevallen voor betalingen de hulp van de kinderen ingeroepen wordt.
Zo ook worden er om die reden meer en meer zorgvolmachten bij de notarissen ondertekend.

Ja was het leven maar op alle gebied zo simpel als we het ons voorstellen hé, al weet ik wel dat er nog veel zaken veel beter zouden kunnen, maar tussen kunnen en realiteit is er toch altijd veel verschil geweest naar mijn weten.

 

Laat dan nog staan dat als iemand van 60+ zou domicilie uit gemak aan hebben staan en zoals mij nietsvermoedend dat proximus maar toelaat aan derden om zomaar zaken te beginnen factureren zonder enig bewijs van vraag of handtekening, die vinden niet zomaar de weg naar een forum als dit, en zijn even goed maanden betalingen kwijt….

Reageer