Beantwoord

Sociaal tarief: Dochter met een mentale beperking

  • 6 december 2020
  • 3 reacties
  • 99 Bekeken

Beste,

 

Sinds 2 maand woont de dochter van mijn vriend bij ons in. Zij heeft het syndroom van Down en is 24 jaar. Komen we in aanmerking voor een sociaal tarief?

MVG

Sonja Baten

icon

Beste antwoord door Martin 6 december 2020, 16:32

TUI: Prox medewerkers komen pas morgen terug langs hier, maar ondertussen geef ik je al deze info mee:

Hoe Sociaal Tarief aanvragen:
cfr https://nl.forum.proximus.be/facturatie-betalingen-48/sociale-tarief-50506?postid=654005#post654005
ter info: 
https://www.bipt.be/consumenten/sociaal-tarief
Je moet onder de aanbieders van het sociaal tarief contact opnemen met de operator van jouw keuze.
De operator stuurt de aanvraag door naar het BIPT, dat zal nagaan of je aan de voorwaarden voldoet om het sociaal tarief te krijgen. Wordt het dossier goedgekeurd, dan verleent de operator het sociale tarief en past hij de facturen aan vanaf de volgende factureringsperiode.
Indien nodig neemt het BIPT schriftelijk contact met jou op om aanvullende informatie te krijgen en vervolgens laat het BIPT de operator weten of het dossier goedgekeurd of afgewezen is.
&
https://www.proximus.be/nl/id_cr_socialrate/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/sociaal-tarief.html
   o.a. vind je daar het volgende terug:

Hoe kan je een aanvraag indienen?

Als je denkt van dit sociale voordeel gebruik te kunnen maken, kun je contact opnemen met onze klantendienst.
Je aanvraag wordt dan geregistreerd en voor goedkeuring doorgestuurd naar het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie).
Opgelet: begunstigden van het leefloon moeten hun aanvraag indienen via het OCMW.
De optie sociaal tarief start in de maand die volgt op de activering van de optie. Als je dossier aanvaard wordt, zul je een bevestigingsbrief ontvangen. In geval van weigering, zal het BIPT je op de hoogte brengen van zijn beslissing.
Voor administratieve vragen: 0800 22 800.

&
https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/handicap-invaliditeit/sociale-maatregelen/sociaal-telefoontarief#
Ben je al erkend als persoon met een handicap? 
Dan ontving je van de DG Personen met een handicap een brief met deze beslissing. Bezorg een kopie van die brief aan je telecomoperator om te genieten van het sociale telefoontarief
Het sociaal telefoontarief is een korting:

  • van 50% op de installatiekosten (aansluiting op het netwerk);
  • van 40% op het abonnementsgeld met een maximumkorting van 8,40 euro per maand (op 1 internetabonnement, vaste lijn of gsm-abonnement);
  • van 3,10 euro per maand op de totale som van de gesprekskosten;
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er is inderdaad spijtig genoeg nog altijd een verschil tussen telecom  en gas&elektriciteit  voor toekenning sociaal tarief

Voor gas&elektriciteit volstaat het dat de persoon die ervoor in aanmerking komt bij u gedomiciliëerd is

Sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas | FOD Economie (fgov.be)

Sociaal telefoontarief | Vlaanderen.be

 

TUI: Prox medewerkers komen pas morgen terug langs hier, maar ondertussen geef ik je al deze info mee:

Hoe Sociaal Tarief aanvragen:
cfr https://nl.forum.proximus.be/facturatie-betalingen-48/sociale-tarief-50506?postid=654005#post654005
ter info: 
https://www.bipt.be/consumenten/sociaal-tarief
Je moet onder de aanbieders van het sociaal tarief contact opnemen met de operator van jouw keuze.
De operator stuurt de aanvraag door naar het BIPT, dat zal nagaan of je aan de voorwaarden voldoet om het sociaal tarief te krijgen. Wordt het dossier goedgekeurd, dan verleent de operator het sociale tarief en past hij de facturen aan vanaf de volgende factureringsperiode.
Indien nodig neemt het BIPT schriftelijk contact met jou op om aanvullende informatie te krijgen en vervolgens laat het BIPT de operator weten of het dossier goedgekeurd of afgewezen is.
&
https://www.proximus.be/nl/id_cr_socialrate/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/sociaal-tarief.html
   o.a. vind je daar het volgende terug:

Hoe kan je een aanvraag indienen?

Als je denkt van dit sociale voordeel gebruik te kunnen maken, kun je contact opnemen met onze klantendienst.
Je aanvraag wordt dan geregistreerd en voor goedkeuring doorgestuurd naar het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie).
Opgelet: begunstigden van het leefloon moeten hun aanvraag indienen via het OCMW.
De optie sociaal tarief start in de maand die volgt op de activering van de optie. Als je dossier aanvaard wordt, zul je een bevestigingsbrief ontvangen. In geval van weigering, zal het BIPT je op de hoogte brengen van zijn beslissing.
Voor administratieve vragen: 0800 22 800.

&
https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/handicap-invaliditeit/sociale-maatregelen/sociaal-telefoontarief#
Ben je al erkend als persoon met een handicap? 
Dan ontving je van de DG Personen met een handicap een brief met deze beslissing. Bezorg een kopie van die brief aan je telecomoperator om te genieten van het sociale telefoontarief
Het sociaal telefoontarief is een korting:

  • van 50% op de installatiekosten (aansluiting op het netwerk);
  • van 40% op het abonnementsgeld met een maximumkorting van 8,40 euro per maand (op 1 internetabonnement, vaste lijn of gsm-abonnement);
  • van 3,10 euro per maand op de totale som van de gesprekskosten;
Reputatie 7
Badge +3

@soken  De begunstigde van het sociaal tarief moet ook de titularis zijn van de lijn waarvoor sociaal tarief gevraagd wordt. Groetjes, Antonella

Reageer