Vraag

Fiber en wifi sterkte

  • 2 April 2023
  • 9 reacties
  • 106 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Al denk ik het antwoord te lezen in andere commentaren...: versterkt het wifi-signaal met fiber,?

of verhoogt het (alleen) de snelheid?

 


9 reacties

wifi sterkte (max wifi signaal vermogen) ligt wettelijk vast door veiligheidsnormen dus heeft niks te maken met fiber- , koper- of coax lijnen waarover de signalen voor internet/TV/Telefonie verstuurd worden.
Het medium waarover die signalen verstuurd worden zoals koper / coax / fiber bepaald inderdaad de snelheid die mogelijk is. 

Reputatie 2
Badge

Bedankt Martin.

Dan weet ik dat ook dat me niet zal helpen…

Ik kon alleen maar hopen..

Reputatie 7
Badge +4

het medium en de technologie (WiFi b/g → n → ac → ax)

er is inderdaad en maximum uitgezonden vermogen in normen vastgelegd maar het bereik (“range”) kan op diverse manieren vergroot/uitgebreid worden (Proximus boosters / range extenders / mesh oplossingen / ….)

 

Ref.:

Wi-Fi - Wikipedia

List of WLAN channels - Wikipedia

@Guy_075 er bestaan natuurlijk wifi versterkers die een hoger vermogen uitzenden zoals voor op campings….

EZ Hotspot Extender v5 - Wifishop.nl

Reputatie 2
Badge

Sorry Martin, maar daar geloof ik niet (meer) in…

Vroeger had ik al heel wat problemen met de TV die met een wifibridge en daarna met een wifibooster nog te veel uitviel. Daarvoor legde ik terug een kabelverbinding aan (zoals in de 'goede oude tijd').

Maar nu, zo'n 8 m van de Bbox (en met zo goed als geen opstakels)  krijg ik op de tablet  nog geregeld "internet misschien niet beschikbaar".

 

ja ik gaf dit ook maar als voorbeeld dat daar een hoger vermogen mogelijk is maar daar stopt het ook, als de bron die deze versterker voedt niet in orde is zal een hoger niveau uiteraard zo’n probleem niet oplossen. 

Maar bij u komt het er op neer dat je de reden zou moet kunnen vinden waarom je deze melding krijgt.

Bv. als je via een access point dit niet zou krijgen als melding  dan is de bbox meer de verdachte op,wifi gebied..

krijg je bv deze melding niet op een ander toestel, dan is het meer richting je tablet te zoeken.

Je kunt bv ook controleren of je met die tablet als je naast de bbox staat ook die foutmelding krijgt….

Om zo meer te weten te komen in welke richting je moet zoeken.

Reputatie 2
Badge

Wat zelfs dan verwonderlijk blijft is dat het signaal van Public Wi Fi wel ‘bruikbaar’ is, en volgens een App ( WifiAnalyzer) sterker is dan het signaal van mezelf (Home xx).

Enfin, ik zoek verder.

Nogmaals bedankt voor je mee-zoeken, en allicht tot later...🙄.

Ik zie dat “one SSID” actief staat op je bbox (= Home xxx) en misschien heeft je tablet problemen met “one SSID” je zou dus eens kunnen proberen door deze op je bbox uit te zetten om vast te stellen of het dan opgelost is.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Opmerking: Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus App in de Wifi instelling: 
Wi-Fi Beheren
op deze pagina kunt u uw Wi-fi netwerk configureren
Privé Wi-Fi
Enkelvoudige SSID = Aan/Uit 


 

Reputatie 2
Badge

Ik heb zojuist de wijzigingen doorgevoerd.

Afwachten nu maar…

En nogmaals dank voor je hulp!

Reageer