Beantwoord

factuur dubbel betaald

Reputatie 3
Badge +1

Mijn vriendin betaalde factuur dubbel , vreemde is dat ze ermee bezig was om factuur betalen via my Proximus maar niet aan digitaal tekenen toekwam , app sloot voortijdig dus nieuw poging en bij factuur opnieuw op. Betalen geklikt en toen kwam ditmaal dan ook melding dat betaling gelukt was en betaling in verwerking is !

ze wou nog iets betalen en kreeg saldo ontoereikend dus nakijken en stond er bij haar bank het  Proximus Factuur tweemaal afgehouden was en mijn.vraag is zal Proximus dit terugstorten ?

groetjes Maria 

icon

Beste antwoord door HeidiE 27 August 2020, 14:15

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

123 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@maria_074 

Ik vrees dat uw vriendin zelf aan Proximus op één of andere wijze zal moeten meedelen dat de volgende facturen bv. per post moeten overgemaakt worden dit kunt u normaal niet voor haar doen

(eventueel door haar te laten telefoneren met een factuur, klantnr en identiteitskaart in de hand of langs te gaan in een Proximus center)

Ik vrees dat @AntonellaD enkel de boodschapper is 

Concreet hebt u mijns inziens gelijk er zijn destijds op dit publieke forum bankuitrekseles te zien geweest (1 met een layout als een bancontactoverschrijving en 1 met een layout als een overschrijving beide met als ontvanger Proximus en beide met een referentienr)

Het lijkt mij dan ook aangewezen dat in naam van de betrokkene met de betrokken elementen in bijlage een klacht voor minnelijke schikking overgemaakt wordt naar de ombudsdienst telecommunicatie en er sinds datum dd/mm/jj getracht wordt het ten onrechte betaalde bedrag terug te vorderen 

Indien “de financiële dienst niet wil horen moeten ze het maar voelen” (+1 in de statistieken)

Ik vrees evenwel dat de betrokken procedure +/- 2 à 3 weken in beslag kan nemen om tot een oplossing te komen

Succes

Reputatie 7
Badge +3

@maria_074 Dossier 46070782 is momenteel in behandeling bij de financiële dienst. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +4

ja via de ombudsdienst (van de financiële instellingen)

Reputatie 7
Badge +2

@maria_074 

heidi is in verlof voor enkele weken

ik heb jou een privébericht gestuurd…

sorry, maar je bericht hier omvat al vele pagina’s en dan lezen we soms over informatie…

groetjes

tina 

mss ook iets te maken met hoe groot de stapel dossiers is waar uw dossier tussen zit?

Reputatie 7
Badge +2

@maria_074 

zoals beloofd is het dossier opgemaakt met alle info die we hebben ontvangen

nu geven we de financ. dienst de kans om dit uit te zoeken

Dit komt wel in orde.   

Groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +4

Misschien best op een reactie van Proximus-medewerkers wachten

Voor zover mij bekend wordt dit normaal in rekening (= vermindering) gebracht op de volgende factuur

Terugstorting op basis van een kredietnota kan voor zover mij bekend ook mogelijk maar ik vrees dat er voor het bedrag terug op de rekening van uw vriendin staat we weer enige weken verder zulllen zijn

ombudsman telecom → http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41

Belfius 

Reputatie 3
Badge +1

Het vreemde is dat gebeurde als ze op prox app bezig was , ze niet op haar bank app zat overschrijvingen in te geven of zo !vreemd dit !

gebeurde als die app Proximus plots sloot dus maar ga ermee naar haar bank , ik loop mee zodat ze haar niet opnieuw wandelen sturen zonder helpen ! 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @maria_074 kun je in het klantprofiel de klantgegevens van je vriendin noteren voor nazicht? Groetjes, Heidi

ter info tot iemand van Proximus zelf langskomt:

als je nog iets moet noteren zou je dit in je forum profiel kunnen zetten 

Gevraagde gegevens  zou in je forumprofiel (klik hier → https://nl.forum.proximus.be/settings/profile ) kunnen plaatsen,
( in he vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten ).

Als ze uit je gegevens kunnen natrekken dat dit bedrag twee maal gestort werd zullen ze dit wel zeker terugstorten.

Maar natuurlijk zit je ondertussen wel met de miserie, ik hoop dat ze dit vlug kunnen achterhalen en oplossen.

Nu is het wel afwachten tot hier hopelijk vlug iemand komt met het goede nieuws !

TBI: doorgeven via je forum profile → https://nl.forum.proximus.be/settings/profile

Reputatie 7
Badge +2

@maria_074 Het is doorgegeven aan de financiële dienst voor verder onderzoek.Dossiernummer is 46070782.Excuses alvast voor het ongemak en ook dat het langer duurt dan in normale omstandigheden.Groetjes,Joel

HeidiE → klik hier

Ik denk dat dit met de privacy zelfs niet zou mogen dat je gegevens buiten het bankrekeningnummer zou kunnen aflezen

Reputatie 7
Badge +4

@Martin ???

het lijkt mij logisch als ik een bancontactbetaling doe bij de firma Peeters of een overschrijving doe naar de firma Janssens dat ik deze info terugvind op mijn rekeninguittreksels (en mocht de “privacy- commissie” daar eventueel ooit anders over “oordelen” dat ze binnen de kortste keren zal teruggefloten worden door allerhande instanties (gaande van consumentenorganisaties tot nationale/europese instellingen)

wat wel waar is dat de banken geen controle op naam doen (en zullen doen), enkel de bank van de bestemmeling kent in principe de naam van de eigenaar van het rekeningnr van bestemming  (en vermits bancontact-ticket frequent het bewijs van betaling is staat er voor zover mij bekend altijd een naam op, op basis van het huurcontract van de terminal)

nu bovenstaande lost het probleem van de vriendin van de auteur niet op 

dus indien de bank A van de vriendin het rekeningnr X als bestemming opgeeft en Proximus zegt dit rekeningnr X is niet van mij kan enkel de bank A van de vriendin met bank B van de bestemmeling contact opnemen om onterecht gedane betalingen terug te krijgen of de idientiteit van de bestemmeling te weten te komen (al dan niet via de ombudsdienst van de betrokken banken of van de ombudsdienst financiële instellingen die pas in 2e instantie kan tussenkomen)

ik ben natuurlijk ook niet meer gewoon van de uittreksel te bekijken/ontvangen aangezien ik die via de bank-app controleer op mijn smartphone maar daar zijn geen privégegevens terug te vinden en dacht ik mss dat dit ergens uit privacy redenen was !

dit is inderdaad de logische gang van zaken dat je dan zoals Cvanloon ook al beschreven om je geld terug te krijgen,
maar ik dacht gewoon dat het niet zo simpel was om de identiteit van de bestemmeling te weten te komen op die manier, zeker aangezien je een verkeerd nummer zou ingevoerd hebben dus = je deze persoon in feite normaal gezien van identiteit niet kent ook !

Reputatie 3
Badge +1

Wat zijn echte afsxhriften ? Wat ik stuurde is wat ze te zien krijgt Als ze inlogt op haar bank en klikt op de betaling zelf 

Misschiens via ssb kan adschriften bekomen ?

ikzelf heb Belfius en mijn afschrijften zien uit zoals die ik stuurde 

Reputatie 7
Badge +4

https://www.wikifin.be/nl/themas/uw-dagelijks-geld/veilig-betalen/verkeerde-overschrijving-wat-te-doen

https://www.tijd.be/netto/budget/hoe-uw-geld-recupereren-bij-een-foutieve-overschrijving/9603389.html

Reputatie 3
Badge +1

Hoe kom ik de  voortgang ervan te weten ?

Van het onderzoek naar die dubbele betaling ? Maar wat valt zolang te onderzoeken ? 
als zelf de bank op eventjes nakijken  kon zeggen dat beide betalingen naar Proximus gingen dan moet Proximus zelf dit zeker zien ?

ja dat is de methode om het terug te vorderen maar mijn specifieke vraag is meer is de bank ook verplicht van je de identiteit te geven (naam / adres/ TF ….) van de persoon die gekoppeld is aan dit verkeerdelijk banknummer die je ingegeven hebt.

Reputatie 3
Badge +1

@maria_074Dossier 46070782 is momenteel in behandeling bij de financiële dienst. Groetjes, Antonella

Dank u en enige idee Hoelang deze onderzoek kan duren ? 
Bank wist ma even over betaling buigen al dat het naar Proximus was dan zou proxumus dit toch ook snel horen te vinden ?

mijn gedachte maar zal wel meer bij komen kijken om dit te onderzoeken 

Reputatie 3
Badge +1

Vraag dan af waar factuurgeld heen is ? Zal straks foto maken van haar dubbel verrichting 

ook vragen ze de bank contacteert en dat ze kijken naar wie die tweede factuur Proximus dan gestuurt is , ze het rekeningsnr vraagt !