Vraag

Domiciliëringsproblemen

  • 12 March 2021
  • 7 reacties
  • 222 Bekeken

Beste(n),

Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden…

Eerste week van januari 2021 beslissen wij onze Proximus-factuur te betalen via domiciliëring.

Zo gezegd, zo gedaan (?). Dit wordt aangeboden via MyProximus, dus ik als beheerder...hop...klaar is kees ? De domiciliëring is o.k. en wordt zelf bevestigd via telefoon. Nazicht via MyProximus : “Uw factuur wordt afgerekend via domiciliëring” (met vermelding van het juiste rekeningnummer). Heden staat dit nog steeds zo vermeld…

Wat later komt de factuur binnen via mail...met de vraag tot betaling. Na telefonische contactname blijkt dat “het” nog niet verwerkt is in “het systeem” maar dat “het” voor de volgende factuur in orde zou zijn. Dit begrijp ik volledig, niettegenstaande dat “het systeem” (MyProximus) zegt dat ik betaal via domiciliëring krijg ik dus nog een ‘manuele’ rekening maar uiteraard begrijp ik dat niet alles van één seconde op de andere geregeld is.

Februari 2021 : business as usual : factuur per mail, manueel te betalen niettegenstaande MyProximus zegt “domiciliëring”. Ik dus contact met Proximus : rekening gewoon betalen..bla-bla, systeem nog niet in orde bla-bla, komt allemaal goed bla-bla…

Maart 2021 : business as usual (zie februari 2021) : deze keer “probeer” ik het via (boze) mail. Krijg ik via voice-mail te horen dat effectief geregistreerd staat dat ik betaal via domiciliëring, dat het aan het “systeem” kan liggen of...aan mijn bank (?!?), dat het zal goed komen maar dat ik het toch in de gaten moet houden (?!?). Volgende dag (gisteren dus) krijg ik een mail van (no-reply-)Proximus : HIERBIJ VINDT U HET GEVRAAGDE FORMULIER (sorry dat ik sta te roepen...). Het formulier is reeds gedeeltelijk ingevuld, onder andere met het juiste rekeningnummer (LOL) dat vermeld staat op MyProximus bij domiciliëring...

Dus nu verwacht Proximus dat ik dit formulier ga printen (heb ik een printer ?), dat ik het ga invullen en dan per post met een zegeltje naar hen terugstuur…..(er staat : terugsturen per post !).

Pure Kafka, niet ? Ondertussen ben ik in de “amuseer-fase” en benieuwd hoe dit verder afloopt…

Mvg,

Patrick


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Depadde  Mijn excuses voor het ongemak. Op 11/03 werd hiervoor een dossier behandeld en werd het domiciliëringsmandaat verwijderd en opnieuw geactiveerd op hetzelfde IBAN nummer eindigend op 3474. Vanaf de volgende factuur zou de betaling via domiciliëring toegepast moeten worden. Indien zich er nog problemen voordoen, laat dit ons gerust via deze weg weten. Groetjes, Antonella

Beste

Hoewel My Proximus aangeeft dat al mijn facturen betaald zijn (via domiciliëring), ontving ik toch deze mail:

De afzender is Proximus Billing <billing-no-reply@proximus.com>.

Is dit een geval van phishing of klopt er iets niet in uw databeheer?

Vriendelijke groeten

Ik heb dezelfde e-mail ontvangen, afzender was: Proximus Billing <billing-no-reply@proximus.com> en in de tekst staat een link om op te klikken naar https://proximus-link0783503.me/f17ca2c829680ada2fec9fc87bc5f606

Alles ziet er heel “authentiek” uit, maar ze spreken me aan met “beste klant” (zoiets is al verdacht). Toch heb ik mijn bankrekening gecheckt en gezien dat daar mijn betaling zonder problemen is afgehandeld. Links heb ik niet geklikt.

Maar vandaag ontving ik opnieuw een e-mail van “Proximus”, dit keer in het Frans. Verontrustend is dat zij bijna het correcte verschuldigde bedrag noemen. De afzender is Proximus <noreply@reprecentury.xyz> en er is een link naar https://proximailingbe.com/ om aan te klikken. Ook dit keer heb ik aan de verleiding weerstaan om links te klikken.

Zijn de systemen van Proximus gehackt of is het “alleen maar” mijn computer?

Ik heb om zeker te zijn nog even een oude e-mail van Proximus opgedoken (eentje waarvan ik relatief zeker ben dat het écht van Proximus komt). Afzender is Proximus <do-not-reply@proximus.com> en ze spreken me aan met mijn voor- en familienaam.

best doorsturen naar  verdacht@safeonweb.be

Wat is verdacht@safeonweb.be? | Drupal

 

Beide e-mails zijn al naar ginder vertrokken, Martin, maar toch bedankt voor de tip. 😎

Reputatie 7
Badge +3

@Tarragon 

ik heb zelf ook zo een mail gehad: my god, hoe echt lijken die berichten tegenwoordig

als je op de link klikt in de mail om naar details facturen te gaan, krijg je helemaal geen detail van een factuurnummer of zo: enkel allemaal banken om te betalen: dat leek me al een eerste punt

via de gewone weg inloggen op je myproximus is de beste weg om te zien wat je situatie is…

stuur dit zeker ook door naar verdacht@safeonweb;be… doe ik ook… 

en hier bij ons is ook een dienst die zich ermee bezig houdt: https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse.html

groeten

Tina

Reputatie 1

Beste,  ja ook ik kreeg de voorbije dag zo een mail en ik checkte alles na via my proximus; Blijkt dat daar alles als “ allemaal in orde “ gemeld staat en jawel ook mijn bankrekeninguittreksels spreken in die zin dus dat alles netje correct verlopen is. Het is dus een “ valse “ mail die toch wel heel erg lijkt op een “ echte” mail maar dus niets is minder waar!! Ik heb dit ook laten weten en maak mij dus verder geen zorgen al is het nu echt wel duidelijk dat criminelen heel erg geslepen en gewiekst zijn. DUS: opletten steeds blijft een boodschap!

Reageer