Beantwoord

Demon games aanrekening


Goeiedag,

 

Net een factuur gekregen met 4 betalingen voor demon games. Blijkbaar een zeer vaak voorkomend probleem bij Proximus. het spijt me ik heb deze dienst niet aangevraagd en wens deze dus niet te betalen. De vriendelijke heer van Proximus liet me aan de telefoon weten dat dit zijn bevoegdheid te boven ging. Waar die bevoegdheid dan wel zat is ongekend voor deze persoon. Dus oproep: de persoon bij proximus met bevoegdheid mag me even bellen (naam en nummer van mezelf gekend veronderstel ik aangezien Proximus er ook in geslaagd is deze data door te geven aanmalafide bedrijven). GDPR lijkt me dat trouwens helemaal niet in orde. 

 

Proximus verschuilt zich op de fora achter “daar kunnen we niks aan doen”. Langs de ene kant begrijp ik hen: als je op de politiek moet wachten dan zijn we nog wel even bezig (20 juni heeft Kris Peeters actie ondernomen … we wachten nog steeds). Langs de andere kant zou ik hopen dat Proximus zich als leider gedraagt in de IT industrie en voorop loopt in de strijd tegen dit soort misbruik dat vroeg of laat de markt zal doen kantelen. Ik denk dan ook altijd aan vb grootouders in mijn familiie die proberen bij te blijven met IT en vaak het slachtoffer zijn van dit soort scams. Proximus, doe eens alsof je een leading company bent ipv je te verschuilen aub.

 

mvg

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 7 December 2020, 10:46

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik geef een groot feest de dag dat Proximus de samenwerking stopt met al die louche firma’s. Ik kan natuurlijk niet iedereen uitnodigen die al eens bedrogen is door die mafkezen, dat  zouden er veel te veel zijn. Iedereen die wenst te komen op het bedrogfeest  stort eerst 4.99 euro op mijn rekening. Elke maànd hé. Totdat Proximus stopt. Ik zal ten minste rijk sterven. Om te beginnen klikken maar 

https://www.komoptegenkanker.be/doe-een-gift

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste

Ik keek net naar mijn app en zie +5€ staan → Demon games , na wat zoekwerk gevonden dat dit al een hele tijd speelt maar nog steeds niks mee gebeurd is.

Als trouwe proximus klant vind ik totaal niet kunnen , ik verwacht dan ook iets waar ik niet voor gekozen heb hoef ik dan ook niet te betalen.

Hopelijk heb ik hier snel een antwoord op. 

 

Mvg 

@Neve_1983 Demon Games is een derde dienst dat via de aanrekening van Proximus factureert. Proximus zelf is hier niet voor verantwoordelijk.

Ik heb nu de gratis blokkeringen voor derde diensten geactiveerd op jouw gsm-nummer. Diensten zoals Parking SMS ga je wel nog kunnen gebruiken.

Voor de klacht met betrekking tot de aanrekening van €4,99 van Demon Games heb ik dossier 48670829. Je wordt verder op de hoogte gehouden door een dossierbeheerder.

Groetjes,

Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@Kipfilet De rol van Proximus is enkel en alleen om de betaling te vergemakkelijken van diensten aangeboden door derden,maar is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de aankopen/of levering van de dienst/product.Derdedienstaanbieders dienen zicht wel te houden aan de GOF-richtlijnen. Deze werden samengesteld door onder andere het BIPT en de operatoren om misbruik tegen te gaan voor de consumenten.Ik heb een dossier 50056731 opgemaakt om na te laten kijken als Demon Games zich aan de Gof-richtlijnen hebben gehouden.We houden u verder op de hoogte van het onderzoek.Groetjes,Joel

Uit het jaarverslag ombudsdienst:”De Ombudsdienst ontving in 2019 meer dan 120 klachten
van gebruikers over de aanrekening van ‘Demon Games’ op
hun telecomfactuur. Alle klachten, op één na, werden ge-
richt tegen Proximus, die als inner van de betwiste kosten
fungeert. ‘Demon Games’ is een M-commerce-abonne-
mentsdienst van de firma PM Connect, die toegang biedt
tot een collectie van online spelletjes”

Op Tweakers:”Opvallend aan de site is dat deze de aanduiding 'Demon!: Proximus' draagt. Het bedrijf achter Demon Games, PM Connect, blijkt een Britse onderneming te zijn dat zich onder andere richt op het zo soepel mogelijk laten verlopen van mobiele betalingen door consumenten onder de slogan 'Impulse purchases done right'. PM Connect blijkt in januari van dit jaar een contract met Proximus te hebben afgesloten voor direct billing van voetbalwedstrijden via de football.tv-app. Het lijkt erop dat PM Connect sindsdien ook voor games carrier billing bij Proximus-klanten kan inzetten. Bij de Britse provider O2 waren er vergelijkbare klachten over de praktijken van Demon Games en PM Connect.”

Maar mijn vraag is eerder wie maakt er hiervan misbruik, is dat dan Proximus zelf, daar zit mijn probleem dat iedereen op Proximus kapt maar ik kan moeilijk geloven dat Proximus daar misbruik van maakt het komt uit de andere hoek volgens mij, zelf tussenpartijen die voor PM connect werken en langs deze zijde wordt je er op schalkse manier ingeluisd, enfin dit is wat ik er als uitleg over gekregen heb van iemand die er wel meer over weet en als die liegt ja dan ben ik nu ook aan het liegen natuurlijk.

je contacteert ze best zelf om klacht in te dienen en als daar geen gevolg aan gegeven wordt dan kunnen de proximus medewerkers hiervoor dan een klachtendossier opstellen tegen hen

Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

Er geldt een maximumprijs per betaalnummer of betaalsms. Je kunt terecht bij de leverancier voor meer informatie.
Neem contact op met Proximus voor een eventuele betwisting. Je kunt deze diensten blokkeren of limiteren.

  

@Tim VdBogaert

Beste,

excuses voor de aanrekening : proximus is hier tussenpersoon en moet dit bedrag doorstorten.

je stuurt een sms met STOP naar de betrokken leverancier en ze zijn verplicht hier gevolg aan te geven.

Bij klacht/onterechte aanrekeningen : hier zijn de gegevens om hen te contacteren : 

demon games PM Connect LTD help.be@pmconnect.co.uk 0800 20 567

https://www.proximus.be/support/nl/id_sscr_3rd_party/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-uw-factuur/bij-wie-kunt-u-terecht-over-diensten-door-derden.html#

groeten,

Tina

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Annelies_V De terugbetalingen werden ingeleid in september en zullen te zien zijn en verrekend worden op de factuur van oktober. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@Adil1982 Ik heb dossier 50429673 hiervoor aangemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst.De dossierbeheerder gaat het nakijken en nadien zelf terug contact met u opnemen.Groetjes,Joel

Reputatie 7
Badge +3

@Annelies_V

Het spijt me dat het niet opgelost geraakt.

Zowel veedz als demon zijn wettelijk verplicht je klacht serieus te nemen en abo stop te zetten.

wij willen je hierin ondersteunen en ook bij hen klacht indienen.

Ik heb via je forum login je klantgegevens gevonden en dossier 49008651 opgemaakt.  De collega die dit dossier zal behandelen, zal het nodige doen

vriendelijke groeten

Tina

Joel m bedankt voor de moeite in ieder geval .

Mvg adil. 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @halvegare kun je de klantgegevens in het profiel hier aanvullen met het nummer in kwestie, voor nazicht? Groetjes, Heidi

@Annelies_V 

de manier van werken trekt op niks ( deamon games enz)

maar ik moet toegeven proximus heeft de klacht mooi en snel opgelost.

ik heb al mijn geld terug gekregen.

Heb ik gedaan maar is prepaid nu dus heb geen klantennummer

@Annelies_V

Het spijt me dat het niet opgelost geraakt.

Zowel veedz als demon zijn wettelijk verplicht je klacht serieus te nemen en abo stop te zetten.

wij willen je hierin ondersteunen en ook bij hen klacht indienen.

Ik heb via je forum login je klantgegevens gevonden en dossier 49008651 opgemaakt.  De collega die dit dossier zal behandelen, zal het nodige doen

vriendelijke groeten

Tina

Dank je, 100€ is echt absurd voor iets waar je niets vanaf weet

Antwoord ontvangen dat het abonnement werd stopgezet, met gedetailleerde info ivm werking.

 Hopelijk is dit het laatste dat ik er van hoor of zeker gefactureerd krijg ...

Reputatie 7
Badge +3

@Nvh 

klopt wat Martin zegt : deze diensten zijn verplicht te reageren op klachten; proximus is hier tussenpersoon… en meestal worden klachten door deze diensten wel behandeld;

indien er geen gehoor gegeven wordt, stellen wij een dossier op en vragen via die weg een reactie.

Laat maar horen of het nodig zal zijn…

vriendelijke groeten

Tina

Hij ook slachtoffer van demon games, graag de diensten aan 3de blokkeren.

Proximus weet ervan en zou wel actie mogen gaan ondernemen! Ga niet onnodig betalen voor een fraude dienst wat blijkbaar al langer aan de gang is!

Reputatie 7
Badge +3

@thaisa1402 

we zullen laten nakijken of ze de regels gevolgd hebben

indien niet, moeten ze terugbetalen

kan je in je profiel je klantennr en het betrokken gsm nr invullen?

Dan maken we een klachtendossier op

groeten

tina

Ter info:  Forum Profiel

 klikken op jouw ‘icoontje’/avatar

> Mijn profiel > Bewerk profiel

> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers

> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en

> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten

Beste Legal Department van Proximus, 

ik kreeg ondertussen ook 2 aanrekeningen van Demon Games. Ik nam contact op met jullie klantendienst die me zonet liet weten dat ze een aanvraag hebben gestuurd naar Demon Games om dit stop te zetten, maar zelf zijn ze niet verantwoordelijk voor wat hun klanten aanklikken op hun gsm. Het lijkt me duidelijk dat vele van jullie klanten van deze fraude de dupe zijn, zonder hierop ingetekend te hebben. De eerste berichten op dit forum dateren van 9 maanden geleden. Misschien is het de hoogste tijd dat jullie dit uitzoeken en Demon Games proberen stoppen. Jullie laten jullie klanten hier in de kou staan. In plaats van jullie verantwoordelijkheid te nemen, laten jullie een vriendelijke medewerkster van de klantendienst jullie ontevreden klanten afwimpelen. Zo hoort het niet. 

Ter info: Het probleem is dat Proximus alleen een dienst verleent aan derden en dat zij er zelf voor niks tussen zitten in verband met het in de val lokken via aanklikken van popups, klikken op zogezegde gratis aanbiedingen enz… zelfs dit gebeurt niet altijd door de derden zelf waar proximus hun dienst aan verleend ….

Daarom dat je ook altijd direct deze diensten moet aanspreken om een klacht in te dienen en bv diensten door derden blokkeren ….

Als daar niet op gereageerd wordt dan kan Proximus een klachtendossier opstellen tegen hen

Hier kun je demon games vinden en ook contacteren om te stoppen → Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

maar het grootste probleem  is dat volgens berichten hier het daarom niet altijd stopt en dat je ook nog je geldt daardoor niet terugkrrijgt.

 

Nog sterker, Demon games is nu eentje waar je al 101 topics over ziet en je ook op kan google wat zoeken.

In mijn geval kreeg ik een aanrekening die noch Proximus, noch de ombudsman kende, of een idee heeft wie het zijn, of zelfs waar gelocaliseerd. Afgaande op forwards van mails begon Proximus plots in het Spaans.

Soit, we zijn in België, er zijn regels hierrond. De derdebetalers lijken die te breken maar gezien de ingebrekestelling bij Proximus is de vraag maar hoe dit nog gaat lopen.

Zie opinie test-aankoop: ‘’Tot slot dringt de consumentenorganistie ook aan op een herziening van de wetgeving. “Het kan niet dat een consument zelf alle moeite moet doen om een terugbetaling te krijgen voor een dienst die ongevraagd op de factuur wordt gepresenteerd”, luidt het. “Wij zijn van mening dat de telecomoperator die de factuur stuurt, mee verantwoordelijk moet worden geacht voor de terugbetaling van de betrokken consumenten.”

 

Zelfs al betaal je het later terug, van zoveel klanten 1-2 maanden dat geld op je rekening houden brengt wel aardig in het laatje.

Ergens ook wat hallucinant dat je zoveel klanten tegen je in het harnas jaagt met zo een praktijken, en dan met het gewonnen geld wat mensen installeert op fora als dit die altijd dezelfde antwoorden zitten te copy/pasten als een robot, die haaks staan op wat test-aankoop of de ombudsman zeggen. Ik heb alleszins door het er niet bij te laten het driedubbele aan schadevergoeding teruggekregen dan wat de derdebetaler me heeft aangerekend, dus hopelijk gaan meer mensen het niet meer pikken en dit zo doen.

 

zie uitleg → Demon games aanrekening | Proximus Forum

  

@Tim VdBogaert

Beste,

excuses voor de aanrekening : proximus is hier tussenpersoon en moet dit bedrag doorstorten.

je stuurt een sms met STOP naar de betrokken leverancier en ze zijn verplicht hier gevolg aan te geven.

Bij klacht/onterechte aanrekeningen : hier zijn de gegevens om hen te contacteren : 

demon games PM Connect LTD help.be@pmconnect.co.uk 0800 20 567

https://www.proximus.be/support/nl/id_sscr_3rd_party/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-uw-factuur/bij-wie-kunt-u-terecht-over-diensten-door-derden.html#

groeten,

Tina

 

best dus zelf contact opnemen met hen zelf als je totaal geen reactie krijgt van hen kan proximus altijd een  klachtendossier opstellen tegen hen.

PS: andere gelijkaardige klachten → Zoeken | Proximus Forum

Reputatie 7
Badge +3

@Kipfilet Ik heb jouw dossier in behandeling genomen en de nodige antwoordelementen gevraagd aan Demon Games. Deze heb ik inmiddels mogen ontvangen en heb ik ter informatie naar jou doorgestuurd per mail. Omdat de welkomst-sms van 06 juli 2021 niet werd opgemaakt volgens de lay-out vooropgesteld in de GOF-richtlijnen, heb ik de derde dienstaanbieder verzocht om een volledige terugbetaling te doen van de aangerekende bedragen. De dienstaanbieder is akkoord gegaan met de terugbetaling.
De terugbetaling zal gebeuren op dezelfde manier als de aanrekeningen. Demon Games zal een negatief Statement aanmaken dat met de volgende Proximus aanrekening zal worden meegestuurd. Dit bedrag zal op de Proximus aanrekening waarmee ze wordt meegestuurd worden verrekend. De verrekening kan nooit met terugwerkende kracht gebeuren.
Verder heb ik de blokkeringen voor derde diensten geactiveerd op beide gsm-nummers onder jouw klantnummer. Je kan wel nog gebruik blijven maken van diensten zoals sms parkeren of sms ticketing.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@Frdsmet  Ik heb een dossier aangemaakt voor het onderzoek en terugbetaling van deze aanrekeningen . De bevoegde dienst zal je inlichten. Groetjes Luc 

Is bij deze gebeurd, dankjewel!

Reputatie 7
Badge +3

@TatjanaKevin  Dag zou u zo vriendelijk willen zijn om, onder je profiel, wat meer gegevens van jullie te willen zetten zodat we u beter verder kunnen helpen. Dank je wel alvast. Luc

Reageer