Beantwoord

Demon games aanrekening


Goeiedag,

 

Net een factuur gekregen met 4 betalingen voor demon games. Blijkbaar een zeer vaak voorkomend probleem bij Proximus. het spijt me ik heb deze dienst niet aangevraagd en wens deze dus niet te betalen. De vriendelijke heer van Proximus liet me aan de telefoon weten dat dit zijn bevoegdheid te boven ging. Waar die bevoegdheid dan wel zat is ongekend voor deze persoon. Dus oproep: de persoon bij proximus met bevoegdheid mag me even bellen (naam en nummer van mezelf gekend veronderstel ik aangezien Proximus er ook in geslaagd is deze data door te geven aanmalafide bedrijven). GDPR lijkt me dat trouwens helemaal niet in orde. 

 

Proximus verschuilt zich op de fora achter “daar kunnen we niks aan doen”. Langs de ene kant begrijp ik hen: als je op de politiek moet wachten dan zijn we nog wel even bezig (20 juni heeft Kris Peeters actie ondernomen … we wachten nog steeds). Langs de andere kant zou ik hopen dat Proximus zich als leider gedraagt in de IT industrie en voorop loopt in de strijd tegen dit soort misbruik dat vroeg of laat de markt zal doen kantelen. Ik denk dan ook altijd aan vb grootouders in mijn familiie die proberen bij te blijven met IT en vaak het slachtoffer zijn van dit soort scams. Proximus, doe eens alsof je een leading company bent ipv je te verschuilen aub.

 

mvg

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 7 December 2020, 10:46

Bekijk origineel

100 reacties

Toch een bedenking die ik maak, ik kan verkeerd zijn en heb er ook geen ervaring mee maar volgens mij is dit bij andere operatoren net het zelfde bij hun aanbieding diensten door derden en zal daarom ook één operator niet zomaar stoppen met het aanbieden, nee?

Niet dat ik je reactie niet begrijp, verre van, maar ik zou eerder denken dat andere instanties zo’n misbruiken zouden moeten aanpakken en uit de wereld proberen te helpen!

Eigenlijk zou het beter zijn dat je bvb bij “diensten door derden” er zouden instellingen voorzien worden dat je zelf moet aanvinken van welke diensten je wilt gebruik maken.

Want nu kun je wel diensten door derden blokkeren maar dan blokkeer je niet één dienst alleen.

Proximus forummedewerkers zullen je morgen uiteraard hierbij wel verder helpen en een dossier opstellen tegen hen.

 

Dit klopt niet, ik heb het ook zitten opzoeken. Het is echt wel alleen Proximus die contracten afsloot met derde partijen die al gekend stonden voor zulke malafide praktijken. PM Connect en proximus bijvoorbeeld. En al langer bezig en weigeren het aan te pakken.

 

Terwijl bedrijven als dat al jaren bezig zijn elders en daar gerechtelijke procedures hebben lopen en het dus hier maar eens proberen

https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3Vsx8kkZJwLLJ7HMl2wVyyf/third-party-mobile-charges

 

Gezien de honderden klachten en de weigering structureel in te grijpen, komt dit eigenlijk neer op georganiseerde fraude. Steeds weer ‘het is onze verantwoordelijkheid niet, wij weten van niets’ komen copy/pasten op een forum, zo werkt het niet.

Test-aankoop stelde in April Proximus ZELF verantwoordelijk voor zo een malafide praktijken: https://www.rtbf.be/info/economie/detail_proximus-tenu-responsable-d-abonnements-forces-aux-applications-livefootball-tv-et-demon-games?id=10746166

 

Test-aankoop stuurde blijkbaar Proximus een ingebrekestelling. Tot zover de ‘Wij zijn niet verantwoordelijk!’

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210421_96630746

https://techpulse.be/nieuws/315524/test-aankoop-proximus-legt-klanten-ongewilde-streamingabonnementen-op/

Daar lees ik ook o.a. Proximus helpt de klanten niet, ik heb toch de indruk dat dit veranderd is en zelf er via hun klachtendossier tegen 3de partijen er ook terugbetaling gebeurd enz… , nee?

Daar lees ik ook o.a. Proximus helpt de klanten niet, ik heb toch de indruk dat dit veranderd is en zelf er via hun klachtendossier tegen 3de partijen er ook terugbetaling gebeurd enz… , nee?

 

Bekijk eens de historiek. De klachtendossiers die werden geopend door mensen hier op het forum was veelal wanneer mensen riskeerden van operator te wijzigen. Een opdracht die de medewerkers op dit forum wellicht kregen, net zoals ze de rest moeten met een kluitje in het riet sturen à la ‘Dit is niet de verantwoordelijkheid van Proximus’. Die repliek werd overigens nog altijd gegeven ondanks alle bovenstaande artikels, en zijn dus leugenachtig.

Waar dient men overigens die dossiers in bij test-aankoop?

Beste Tina,

Ik zou al mijn geld terugkrijgen… in plaats daarvan heb ik weer zo’n factuur die per domiciliëring over de 70 euro van mijn rekening haalt!? 

Mvg

Reputatie 7
Badge +3

@Annelies_V De terugbetalingen werden ingeleid in september en zullen te zien zijn en verrekend worden op de factuur van oktober. Groetjes, Antonella

You can unsubscribe directly on this page from PayByMobile. There is an unsubscribe link where you can enter your mobile number, you get a PIN and can then see/manage the Demon games subscription. I was able to cancel my son's subscription in a few minutes. It costs me a lot at 4.99eur a week since Sept.

Url: https://paybymobile.info/fr/services/demon/BE

Hier kun je demon games vinden en ook contacteren om te stoppen → Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

maar het grootste probleem  is dat volgens berichten hier het daarom niet altijd stopt en dat je ook nog je geldt daardoor niet terugkrrijgt.

Hier kun je demon games vinden en ook contacteren om te stoppen → Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

maar het grootste probleem  is dat volgens berichten hier het daarom niet altijd stopt en dat je ook nog je geldt daardoor niet terugkrrijgt.

 

Nog sterker, Demon games is nu eentje waar je al 101 topics over ziet en je ook op kan google wat zoeken.

In mijn geval kreeg ik een aanrekening die noch Proximus, noch de ombudsman kende, of een idee heeft wie het zijn, of zelfs waar gelocaliseerd. Afgaande op forwards van mails begon Proximus plots in het Spaans.

Soit, we zijn in België, er zijn regels hierrond. De derdebetalers lijken die te breken maar gezien de ingebrekestelling bij Proximus is de vraag maar hoe dit nog gaat lopen.

Zie opinie test-aankoop: ‘’Tot slot dringt de consumentenorganistie ook aan op een herziening van de wetgeving. “Het kan niet dat een consument zelf alle moeite moet doen om een terugbetaling te krijgen voor een dienst die ongevraagd op de factuur wordt gepresenteerd”, luidt het. “Wij zijn van mening dat de telecomoperator die de factuur stuurt, mee verantwoordelijk moet worden geacht voor de terugbetaling van de betrokken consumenten.”

 

Zelfs al betaal je het later terug, van zoveel klanten 1-2 maanden dat geld op je rekening houden brengt wel aardig in het laatje.

Ergens ook wat hallucinant dat je zoveel klanten tegen je in het harnas jaagt met zo een praktijken, en dan met het gewonnen geld wat mensen installeert op fora als dit die altijd dezelfde antwoorden zitten te copy/pasten als een robot, die haaks staan op wat test-aankoop of de ombudsman zeggen. Ik heb alleszins door het er niet bij te laten het driedubbele aan schadevergoeding teruggekregen dan wat de derdebetaler me heeft aangerekend, dus hopelijk gaan meer mensen het niet meer pikken en dit zo doen.

 

@tina.b en ander moderators;

 

Ook ik stelde op de factuur van mijn vrouw vast dat er aanrekeningen waren van Demon Games. Ik begrijp dat Proximus als tussenpersoon fungeert, want dat staat al netjes uitgelegd op de factuur. Wat ik NIET begrijp is dat Proximus deze diensten blijft toestaan. Zo moeilijk kan dit niet zijn om een samenwerking met deze firma te stoppen zodat aanrekeningen niet meer mogelijk zijn.

Hoe kan je nu ook akkoord gaan met een abonnement, door het wegklikken van een advertentie? Dat is alsof een ober aan jou komt vragen of je nog iets wenst te drinken, daar neen op zegt, en toch iets aangerekend krijgt. Klinkt gek, toch?

Ik heb alle contactgegevens van deze firma en heb deze dienst kunnen stopzetten. Waar ik me echter zorgen om maak is in de vele verhalen hierboven dat het blijkbaar daarmee niet stopt. Heeft Proximus hier actief iets voor ondernomen om zo’n praktijken tegen te gaan?

Alvast bedankt voor een reactie.

Mvg

Reputatie 7
Badge +3

@WimVM  Er klanten zijn die weldegelijk gebruik maken van dit soort diensten. Derdedienstaanbieders dienen zicht te houden aan de GOF-richtlijnen. Deze werden samengesteld door onder andere het BIPT en de operatoren om misbruik tegen te gaan voor de consumenten. Groetjes, Antonella

Factuur even nagekeken en ik heb sinds vorig jaar augustus aanrekeningen van demon games.
Waarom is mij dit ontgaan? Vrij regelmatig bestel ik voor de kids upgrades voor fortnite en betaal ik maandelijks ook voor de xbox gamepass.
1 ding versta ik niet hoe komt dit malifide bedrijf aan mijn gsm nr? Verkopen jullie klantengegevens aan derde? Hebben jullie spyware in mijn gsm gestoken? Of is dit een dochterbedrijf van jullie?
Ik heb trouwens nooit een akkoord gegeven voor een abo aan te gaan.
Oftewel zitten jullie mee in het complot Proximus of zijn jullie het brein?
Je (eigen) klanten bestelen gaat mijn boekje wel te boven! Dit lijkt wel moedwillig, is sinds 2019 een ding geworden.
Ik zou wel graag mijn geld terugkrijgen.

Reputatie 7
Badge +3

@Kipfilet De rol van Proximus is enkel en alleen om de betaling te vergemakkelijken van diensten aangeboden door derden,maar is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de aankopen/of levering van de dienst/product.Derdedienstaanbieders dienen zicht wel te houden aan de GOF-richtlijnen. Deze werden samengesteld door onder andere het BIPT en de operatoren om misbruik tegen te gaan voor de consumenten.Ik heb een dossier 50056731 opgemaakt om na te laten kijken als Demon Games zich aan de Gof-richtlijnen hebben gehouden.We houden u verder op de hoogte van het onderzoek.Groetjes,Joel

Reputatie 7
Badge +3

@Kipfilet Ik heb jouw dossier in behandeling genomen en de nodige antwoordelementen gevraagd aan Demon Games. Deze heb ik inmiddels mogen ontvangen en heb ik ter informatie naar jou doorgestuurd per mail. Omdat de welkomst-sms van 06 juli 2021 niet werd opgemaakt volgens de lay-out vooropgesteld in de GOF-richtlijnen, heb ik de derde dienstaanbieder verzocht om een volledige terugbetaling te doen van de aangerekende bedragen. De dienstaanbieder is akkoord gegaan met de terugbetaling.
De terugbetaling zal gebeuren op dezelfde manier als de aanrekeningen. Demon Games zal een negatief Statement aanmaken dat met de volgende Proximus aanrekening zal worden meegestuurd. Dit bedrag zal op de Proximus aanrekening waarmee ze wordt meegestuurd worden verrekend. De verrekening kan nooit met terugwerkende kracht gebeuren.
Verder heb ik de blokkeringen voor derde diensten geactiveerd op beide gsm-nummers onder jouw klantnummer. Je kan wel nog gebruik blijven maken van diensten zoals sms parkeren of sms ticketing.

Groetjes,
Antonella

Beste Antonella, 

ik heb ook zojuist een factuur gekregen waarin ik 14 euro moet betalen voor Demon Games. Ik heb gebeld met jullie diensten en dit abonnement zou zijn stopgezet. Maar ik moest echter zelf voor de terugbetaling zorgen. Aangezien ik zie dat jullie dit wel degelijk voor klanten doen, wou ik vragen of jullie dit voor mij ook in orde kunnen brengen. Alvast bedankt voor je snelle reactie! groetjes, Lin

Reputatie 7
Badge +3

@Lin Van Wonterghem 

beste,

je gsm nummer is een bedrijfsnummer. Ik heb bericht gestuurd naar onze contactpersoon bij jullie

Zelf dien je langs je personeelsdienst te informeren om een dossier te laten opmaken.

groeten

Tina

Ik heb sinds deze maand ook 2x een aanrekening gehad van demon games zonder dat ik er maar iets van wist , ik zou graag dat deze frauduleuze praktijken stoppen want dit laat ik niet zomaar doorgaan . Ik wil dat Proximus hier snel iets aan doet want wij de klanten zijn de dupe .

Reputatie 7
Badge +3

@Adil1982 Ik heb dossier 50429673 hiervoor aangemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst.De dossierbeheerder gaat het nakijken en nadien zelf terug contact met u opnemen.Groetjes,Joel

Joel m bedankt voor de moeite in ieder geval .

Mvg adil. 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Adil1982 ,
Je hebt de gratis blokkeringen voor derde diensten geactiveerd via MyProximus op 24/03. 👍
We hebben de nodige antwoordelementen gevraagd aan de derde dienstaanbieder. Demon Games heeft de abonnemenstdienst op jouw gsm-nummer stopgezet en is akkoord gegaan met een terugbetaling. Voor jou wil dit zeggen dat je op de factuur van april zowel de 2 aanrekeningen als de 2 terugbetalingen zult zien staan van Demon Games = nuloperatie.
Groetjes,
Antonella

Ook hier net bericht gekregen van Demon Games en GamesHub! Ik heb intussen zelf naar die diensten gebeld om onmiddellijk stop te zetten. Zij beweren dat er op een link geklikt is om te abonneren???? Hoe dan? Wat kan hier aan gedaan worden? Over 2 weken op mijn professionele nummer net hetzelfde gehad, ik had mijn bundel overschreden, niet onmiddelijk nagedacht dat dit iets ernstig was, gewoon te veel data verbruikt dacht ik, niet dus, net hetzelfde….

Heeft Proximus hier een oplossing voor? 

Ik ben een alleenstaande mama, het leven is me al duur genoeg dat €10 echt wel van belang is voor me!

Reputatie 7
Badge +3

@thaisa1402 

we zullen laten nakijken of ze de regels gevolgd hebben

indien niet, moeten ze terugbetalen

kan je in je profiel je klantennr en het betrokken gsm nr invullen?

Dan maken we een klachtendossier op

groeten

tina

Ter info:  Forum Profiel

 klikken op jouw ‘icoontje’/avatar

> Mijn profiel > Bewerk profiel

> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers

> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en

> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten

Bedankt voor de informatie, ik heb net alles aangevuld :-)

Reputatie 7
Badge +3

@thaisa1402 

dossiers voor beide diensten zijn opgemaakt

de dossierbeheerder doet het nodige en houdt je op de hoogte

groeten

Tina

Vorige maand kregen we een factuur waar 4×€3,99 werd aangerekend, dit voor jeuxhub videogames.

Net als alle vorigen hier, hebben wij ons hier niet voor ingeschreven of iets bevestigd. Ik belde onmiddelijk de klantendienst van proximus. Ze konden mij niet zeggen waar deze kosten vandaan kwamen. Ik vroeg dan ook uitdrukkelijk ervoor te zorgen dat dit niet meer kon gebeuren en zo'n diensten voor ons te blokkeren.

Nu vandaag een nieuwe maand, een nieuwe factuur. Opnieuw werd ons 4x€3,99 aangerekend voor jeuxhub. Stomverbaasd en woedend ben ik al heel de avond op zoek hoe ik dit kan aanvechten. 

Ik probeerde nu zelf zulke diensten voor ons te blokkeren, stuurde een mail naar de derden maar zou graag mijn centen van vorige maand terugzien.

De nieuwe aanrekening op mijn nieuwe factuur ben ik niet van plan te betalen. En al zeker niet omdat ik vorige maand uitdrukkelijk aan proximus vroeg ervoor te zorgen dat dit niet meer kon gebeuren. Daar zijn ze ook al niet ingeslaagt.

 

Als ik mijn account bekijk via my proximus, staat er alweer 2x €3,99 aangerekend voor de komende factuur aub zeg…

 

Graag wil ik alles terugbetaald zien en de nieuwe aanrekeningen betaal ik niet mee.

 

Reputatie 7
Badge +3

@TatjanaKevin  Dag zou u zo vriendelijk willen zijn om, onder je profiel, wat meer gegevens van jullie te willen zetten zodat we u beter verder kunnen helpen. Dank je wel alvast. Luc

Reageer