V5 decoder met verwisselbare HD problemen

  • 15 January 2015
  • 4 reacties
  • 264 Bekeken

Na een stroomonderbreking is de decoder defect geraakt, in de proximus shop een nieuwe decoder gaan halen, en ze hebben daar de HD verwisseld, de oude HD in de nieuwe decoder gestoken.

alles heropgestart, alles werkt normaal, de oude opnames zijn nog allemaal beschikbaar en kunnen afgespeeld worden.

maar bij opnemen worden alle nieuwe opnames op de server geplaatst (voor 30 dagen) en niet op de HD. volgens helpdesk herkent het toestel de HD niet. blijkbaar het zelfde als bij de mini V5, als er geen HD gevonden wordt, gaan alle opnames op de server. volgens de helpdesk is het zeer uitzonderlijk dat HD's worden verwisseld van de ene decoder naar de andere, ik dacht dat dit juist de bedoeling was om geen opnames kwijt te geraken. ik vraag mij af of er geen instelling is die moet aangepast worden om de oude HD te linken aan de nieuwe decoder, zodat die herkend wordt. de helpdesk kon daar geen zinnig antwoord op geven, enkel dat het toestel terug moest vervangen worden door een nieuw, omdat de HD waarschijnlijk ook defecten heeft, ondanks dat alle vroegere opnames volledig beschikbaar zijn.

4 reacties

Ik heb tot hiertoe nog nooit gehoord dat ze de oude harddisk in een nieuwe Decoder overplaatsen, maar soit


Alle details weet ik niet en of dit ook zo is voor de V5 decoder weet ik niet, maar het werkt ergens op het principe van een unieke sleutel die aangemaakt wordt op de sector van de harde schijf en die dus gebonden is aan de hardware van deze decoder.

Dus als je nu die harde schijf in een nieuwe decoder steekt klopt die koppeling niet meer en vandaar dat je problemen kunt hebben.

Om die zelfde reden kan je ook niet zelf bv een andere harde schijf in je decoder steken, want dit werkt ook niet !


Voor de V5 zou dit volgens mij eventueel wel moeten lukken aangezien ze swapable nieuwe harde schijven verkopen in de proximus winkel die je zelf kan inpluggen als je harde schijf vol staat met PVR opnames en je ze wilt bewaren en deze zullen niet gekoppeld zijn aan de decoder hardware want anders zou je nooit een nieuwe swapabel HDD kunnen steken zonder problemen.

Als de je oude harde schijf bv schijfproblemen had dan zal dit natuurlijk ook niet meer werken in je nieuwe decoder.
Nu moet je ook opletten dat je oude decoder uit registratie is genomen, bel eens naar de technische dienst en vraag eens hoeveel decoders er op je lijn geregistreerd staan om te zien of er geen teveel opstaan, want dit kan in functie van je lijncapaciteit (modem synchronisatiesnelheid) ook leiden tot opnames 30 dagen.
probleem is opgelost, omdat inderdaad de oude decoder nog geregistreerd was moet die eerst verwijderd worden. dat gaat via nummer 0800 99 696

eens dit was gedaan moet de nieuwe opnieuw ingesteld worden met lijnnummer, en gebeuren opnames terug eerst via de HD. alles werkt dus terug prima.


Dit hadden ze wel kunnen zeggen aan de helpdesk technische dienst. Het staat wel in de installatiegids vermeld dat bij installatie van nieuwe decoder, de oude moet gedeactiveerd worden, maar overgelezen ...
Normaal moet men dit doen in de proximus winkel waar je de decoder omruilt, maar om één of andere reden wordt dit blijkbaar dikwijls vergeten of loopt dit ergens mis.


Ter info: surf naar ▬► decoder registratie daar staat ondermeer:


Belgacom klanten kunnen dit zelfs volledig zelf doen door naar een gratis nummer (0800 99696) te bellen en

de instructies van de computerstem te volgen.


Reageer